Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Er de simpelthen idioter i Banedanmark.....? (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/12 2018, 09:17 (1966 dage siden)

Der findes masser af dygtige medarbejdere i Banedanmark, og overskriften er ikke møntet på dem.

Da jeg var ansat i DSB og havde lidt insiderviden kunne jeg ofte konstatere, at der var meget stor forskel på, hvorledes pressen omtalte DSB og på hvordan, tingene virkelig hang sammen.

Så jeg vælger at gå ud fra, at det (måske) forholder sig lige så i denne "sag":

"Glemte budgetpost på 290 millioner: Derfor blev Ringsted Station dobbelt så dyr":

https://ing.dk/artikel/glemte-budgetpost-paa-290-millioner-derfor-blev-ringsted-station...

Nu ved jeg godt, at Ingeniøren af en eller andet grund ikke er Banedanmark venligt stemt. Men underligt ser det da ud.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Er de simpelthen idioter i Banedanmark.....?

af Mo 568, 5/12 2018, 11:30 (1966 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas
Det fremgår af artiklen at Ingeniøren har sine oplysninger fra den KPMG rapport som Banedanmark fik udarbejdet i slutningen af 2017. Så det er altså ikke spin fra Ingeniørens side. Fortsat god dag
Mo 568 alias Thomas Albøg Olsen.

Er de simpelthen idioter i Banedanmark.....?

af kme, 5/12 2018, 12:35 (1966 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu ved jeg godt, at Ingeniøren af en eller andet grund ikke er Banedanmark venligt stemt. Men underligt ser det da ud.

Det er underligt! Nu er jeg plaget af at være ingeniør og dermed have en mavefornemmelse for hvad ting koster/burde koste. Hvis man ikke skal lave rumfarts ting, men bare skal flytte jord og bukke jern, så rammer man altså ikke 100% ved siden af i et hurtigt overslag med mindre der går politik i sagen (tænk på en vis muse-bro på sydfyn...)

Er de simpelthen idioter i Banedanmark.....?

af Peter Christensen, 5/12 2018, 13:06 (1966 dage siden) @ kme

Det er underligt! Nu er jeg plaget af at være ingeniør og dermed have en mavefornemmelse for hvad ting koster/burde koste. Hvis man ikke skal lave rumfarts ting, men bare skal flytte jord og bukke jern, så rammer man altså ikke 100% ved siden af i et hurtigt overslag med mindre der går politik i sagen (tænk på en vis muse-bro på sydfyn...)

Helt enig. Jeg sidder med en vis mistanke om en "politisk pris".
Hvordan hulan en sådan post er "glemt"; det er ganske sært. En voldsomt presset projektleder eller blot en uerfaren projektleder eller måske en lodret ordre fra en chef? Uanset hvad, så ser det bestemt ikke kønt ud.

Er de simpelthen idioter i Banedanmark.....?

af Mo 568, 5/12 2018, 13:41 (1966 dage siden) @ Peter Christensen

Hej Peter
Af uransagelige grunde modarbejdede Banedanmark forslaget om den niveaufri udfletning i øst lige fra starten. Med den (alt for) lave pris på ombygningen af Ringsted Station var det jo nemt for politikerne at vælge den niveaufri udfletning i øst fra. Til stor skade for samfundsøkonomien og fremtidens jernbane.

Fortsat god dag
Mo 568 alias Thomas Albøg Olsen

Er de simpelthen idioter i Banedanmark.....?

af Peter Christensen, 5/12 2018, 14:05 (1966 dage siden) @ Mo 568

Hej Peter
Af uransagelige grunde modarbejdede Banedanmark forslaget om den niveaufri udfletning i øst lige fra starten. Med den (alt for) lave pris på ombygningen af Ringsted Station var det jo nemt for politikerne at vælge den niveaufri udfletning i øst fra.

Nemlig!
Netop derfor mistanken om en "politisk pris".

Er de simpelthen idioter i Banedanmark.....?

af Mo 568, 5/12 2018, 18:34 (1966 dage siden) @ Peter Christensen

Hej Peter

Har du tænkt på at årsagen også kan være at Banedanmark "snød på vægtskålen" og underbudgetterede ombygningen af Ringsted Station, for af den vej at sikre sig at politikerne fravalgte den niveaufri udfletning i øst. Banedanmark kan ikke forklare hvordan underbudgetteringen er opstået - så vi får nok aldrig sandheden at vide.

Fortsat god aften
Mo 5678 alias Thomas Albøg Olsen

Er de simpelthen idioter i Banedanmark.....?

af Woodi, 6/12 2018, 01:46 (1965 dage siden) @ Mo 568

Jeg kan godt følge den tankevirksomhed som visse offentlige entrepriser forholder sig til, da visse politikere kun sidder med skyklapper på, når det drejer sig om, at i sidste ende spare på noget, for straks at føre det over i andre kanaler til f.eks. skattelettelser eller andet `bordpynt´.
Men resultatet kan nemt i sidste ende blive meget dyrere, for hvis visse politikere føler, at de konstant bliver trukket rundt i managen med denne `Hokus-Pokus´ overslag til projekterne, så forlanges der sikkert sideløbende ekstra uvildige og fordyrende projektundersøgelser, budgetgennemgange og regnskabsmæssige efterbearbejdninger for/fra/til en masse dyre djøf´er.

--
[image]

Er de simpelthen idioter i Banedanmark.....?

af Jens Hansen, 6/12 2018, 06:38 (1965 dage siden) @ Woodi

Der er i høj grad behov for en omorganisering af jernbaneområdet
under Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

For at toget kan overleve.

JH

Er de simpelthen idioter i Banedanmark.....?

af Peter Christensen, 6/12 2018, 07:35 (1965 dage siden) @ Woodi

Men resultatet kan nemt i sidste ende blive meget dyrere, for hvis visse politikere føler, at de konstant bliver trukket rundt i managen med denne `Hokus-Pokus´ overslag til projekterne, så forlanges der sikkert sideløbende ekstra uvildige og fordyrende projektundersøgelser, budgetgennemgange og regnskabsmæssige efterbearbejdninger for/fra/til en masse dyre djøf´er.

Det findes allerede og hedder "ekstern kvalitetssikring".
Husk at det er med konsulenter, advokater og jukeboxe således, at man smider penge i og får den ønskede melodi.....
OK - grov generalisering, men kik på hvem der betaler denne eller hin konsulentundersøgelse. Det giver et godt vink om hvor objektiv rapporten er.

Er de simpelthen idioter i Banedanmark.....?

af Togbus, Foldingbro, 6/12 2018, 08:23 (1965 dage siden) @ Peter Christensen

Det findes allerede og hedder "ekstern kvalitetssikring".
Husk at det er med konsulenter, advokater og jukeboxe således, at man smider penge i og får den ønskede melodi.....
OK - grov generalisering, men kik på hvem der betaler denne eller hin konsulentundersøgelse. Det giver et godt vink om hvor objektiv rapporten er.

Derfor er de i Banedanmark ikke idioter - men opererer blot indenfor det system af "som om" som alle andre styrelser. Konsulenterne mv agerer selvfølgelig i forhold til dette system og alle plejer deres særinteresser (som styrelserne også, selvfølgelig, gør). Det er jo nok det man får ud af "armslængde" og "tillid", samt ikke mindst asymetrisk information.

--
- busser når det er billigst

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak