Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

En om'er Christiansborg!

af mss ⌂, 8/12 2018, 21:42 (1937 dage siden) @ Frank Poulsen

https://ing.dk/artikel/hovedstadens-letbane-igen-kastebold-storpolitisk-spil-222478

Til dem der ikke har set ovenstående... Hvor er det hjernedødt at man igen igen igen laver halve løsninger... Har ikke så meget andet at sige end... suk... Få nu lavet projekterne komplette så de giver mening!


Absolut enig, det er simpelthen typisk tanketom Christiansborgsk mangel på fremsynethed!
Vi havde sq regnet med den ombygning af stationen i Herlev.
Det bliver tåbelig dyrt og forstyrrende for trafikken hvis man en anden gang finder pengene og skal til at bygge om på ringvejsbroen.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Ombygning af Herlev

af Jimbow, Ballerup, 9/12 2018, 07:39 (1937 dage siden) @ mss

På et tidspunkt var det planen at Letbanen lavede et hul i Ringvejsbroen så der senere kunne laves en trappe. Ved ikke om den plan stadig holder.

Ombygning af Herlev

af Jørgen Pagh Jensen, 9/12 2018, 09:46 (1937 dage siden) @ Jimbow

Der var en gang, hvor busserne på Ring 3 kørte ned og vendte ved Herlev st. Bekvemt for dem, der skulle skifte, men tidsspilde for resten. Da 300S begyndte at køre på Ringvejen et stykke fra Herlev station startede diskussionen om, hvorvidt man skulle flytte Herlev station hen til Ringvejen - og nu diskuterer man så igen.

Husk blot, at når man flytter en station, flytter man den også væk fra noget - nogen vil få længere til stationen. Og det nye indkøbscenter BIG ligger netop tæt på Herlev station nu - de vil næppe juble, hvis stationen flyttes længere væk!

Ombygning af Herlev

af Rørvig Station, 9/12 2018, 10:12 (1937 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Husk blot, at når man flytter en station, flytter man den også væk fra noget - nogen vil få længere til stationen. Og det nye indkøbscenter BIG ligger netop tæt på Herlev station nu - de vil næppe juble, hvis stationen flyttes længere væk!

Hvor mange mon kommer langvejs fra for med toget for at besøge et minicenter med nogle få standardbutikker som Netto, Føtex, Elgiganten m.fl.?

Langt det meste af Herlev ligger tættere på den foreslåede placering end den nuværende.

Ombygning af Herlev

af mikedk2100, 9/12 2018, 11:11 (1937 dage siden) @ Rørvig Station

Hvor mange mon kommer langvejs fra for med toget for at besøge et minicenter med nogle få standardbutikker som Netto, Føtex, Elgiganten m.fl.?

Langt det meste af Herlev ligger tættere på den foreslåede placering end den nuværende.

Jeg er enig. Jeg kender ikke nogen storcentre, der lever af kunder, der kommer med toget. De lever da af de kunder, der kommer i bil og køber større ind.

Ombygning af Herlev

af Leif Jørgensen, København Ø., 9/12 2018, 12:00 (1937 dage siden) @ mikedk2100


Jeg er enig. Jeg kender ikke nogen storcentre, der lever af kunder, der kommer med toget. De lever da af de kunder, der kommer i bil og køber større ind.

Har du været omkring Ørestad eller Dybbølsbro for nyligt? I dagtimerne er der nærmest en konstant strøm af mennesker mellem Ørestad og Fields hhv. Dybbølsbro og Fisketorvet. Sidstnævnte sted medvirker det faktisk til alvorlige kapacitetsproblemer på broen og trapperne på stationen. Det kan så godt være, at de enkelte kunder ikke køber så meget af gangen, men centrene skal altså også leve af andre, end dem der er på lørdagsindkøb.

Med venlige center-hilsner
Leif Jørgensen

Ombygning af Herlev -> storcentre

af Jonas1983, 9/12 2018, 12:10 (1937 dage siden) @ Leif Jørgensen

Enig. Storcentre i Kbh lever naturligvis på storbypræmisser, og det vil sige, at masser af kunder ikke har bil. Jeg kan jo supplere med fx Frederiksberg Centret og Magasin, som har stor fordel af metroen.

Og apropos - i den forbindelse ville jeg ønske at man fik sat småpenge af til at gøre trapperne på Dybbølsbro bredere. Det er da i hvert fald ikke perronbredden, der sætter en begrænsning...

Mvh Jonas

Ombygning af Herlev

af mikedk2100, 9/12 2018, 12:22 (1937 dage siden) @ Leif Jørgensen


Jeg er enig. Jeg kender ikke nogen storcentre, der lever af kunder, der kommer med toget. De lever da af de kunder, der kommer i bil og køber større ind.


Har du været omkring Ørestad eller Dybbølsbro for nyligt? I dagtimerne er der nærmest en konstant strøm af mennesker mellem Ørestad og Fields hhv. Dybbølsbro og Fisketorvet. Sidstnævnte sted medvirker det faktisk til alvorlige kapacitetsproblemer på broen og trapperne på stationen. Det kan så godt være, at de enkelte kunder ikke køber så meget af gangen, men centrene skal altså også leve af andre, end dem der er på lørdagsindkøb.

Med venlige center-hilsner
Leif Jørgensen

Jeg vil godt medgive, at lige Fields, Fisketorvet, Frederiksbergscenteret og andre centre i selve København/Frederiksberg trækker en del kunder, der kommer med tog. Men jeg er nu sikker på, at både Fields og Fisketorvet tjener mere på de kunder, der kommer i bil og parkerer i deres parkeringscentre. Bilister kommer også for andet end "lørdagsindkøb".

Så for at vende tilbage til Herlev, så vil det ikke betyde noget for centeret, at man rykker stationen 200 meter væk. Kunderne fra toget skal nok finde vej alligevel, modsat hvis man rykkede parkeringsmulighederne 200 meter.

Avatar

Ombygning af Herlev

af mss ⌂, 9/12 2018, 14:12 (1937 dage siden) @ mikedk2100

Stop nu med jeres vrøvl!

1. Stationen flyttes ikke! Perronen vendes blot så der OGSÅ kommer adgang fra Ringvejsbroen.

2. Der er MASSER af mennesker uden bil der handler i BIG. Herlev er del af storbyområdet, og har mange forskellige indbyggere med forskellig livsstil og behov.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Ombygning af Herlev

af Rørvig Station, 9/12 2018, 15:30 (1937 dage siden) @ Leif Jørgensen

Jeg er enig. Jeg kender ikke nogen storcentre, der lever af kunder, der kommer med toget. De lever da af de kunder, der kommer i bil og køber større ind.


Har du været omkring Ørestad eller Dybbølsbro for nyligt?

Man kunne jo vende spørgsmålet om: Har du nogen sinde været i BIG? Det er et minicenter med standardbutikker, som derfor primært henvender sig til lokalområdet. Det er ikke et stort fancy storcenter som Fields. Det en samling butikker rundt om en parkeringsplads. Altså ikke et indendørs storcentermiljø som Fields. Og der er ingen massive kundestrømme fra stationen.

Ombygning af Herlev

af Leif Jørgensen, København Ø., 9/12 2018, 20:31 (1936 dage siden) @ Rørvig Station

Jo, jeg har været i BIG flere gange. Det er rigtig nok primært flere store butikker koncentreret omkring nogle store parkeringspladser. Adgangsforholdene for fodgængere lader til gengæld noget tilbage at ønske. Fortovet hen til Stationsalleen går for eksempel lige forbi nedkørslen fra en af parkeringspladserne, og hvor fodgængere og bilister dårligt har en chance for at nå at se hinanden.

Min pointe er imidlertid, at det er ikke noget, man kan generalisere ud fra. Flere andre centre i Storkøbenhavn ligger lige ved stationer, enten for at gøre det nemt at komme til og fra, eller fordi det er der folk færdes i forvejen. Nogle af dem har endda egne indgange fra stationerne, så passagerne helt slipper for at skulle bekymre sig om anden trafik.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Ombygning af Herlev

af Frank Poulsen, 9/12 2018, 10:32 (1937 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Det kan godt være jeg er fra landet... Men at flytte en station 200 meter vil aldrig give mening for mig! 200 meter!... Mange toge er jo i forvejen tæt på 200 meter lange (måske ikke s-tog dog).

Hvorfor ikke overveje nogle alternativer? En overdækket glasgang med rullende fortov på 200 meter?

Skal ikke kunne sige hvad det koster, men tænker det måske er billigere?

Og især hvis der så er et center i den anden ende af stationen hvor den er i dag.

Næh jeg undrer mig langt mere over man vil droppe Glostrup som krydsningsmulighed. Det er jo netop fordelen ved letbanen hvis man kunne komme med regionaltog fra Roskilde/Holbæk og nemt skifte til letbanen der kører på tværs. For at komme tættere på sine arbejdspladser der ikke lige ligger på fingeren ind mod KBH

Ombygning af Herlev

af mikedk2100, 9/12 2018, 11:18 (1937 dage siden) @ Frank Poulsen

Det kan godt være jeg er fra landet... Men at flytte en station 200 meter vil aldrig give mening for mig! 200 meter!... Mange toge er jo i forvejen tæt på 200 meter lange (måske ikke s-tog dog).

Hvorfor ikke overveje nogle alternativer? En overdækket glasgang med rullende fortov på 200 meter?

Skal ikke kunne sige hvad det koster, men tænker det måske er billigere?

Og især hvis der så er et center i den anden ende af stationen hvor den er i dag.

Næh jeg undrer mig langt mere over man vil droppe Glostrup som krydsningsmulighed. Det er jo netop fordelen ved letbanen hvis man kunne komme med regionaltog fra Roskilde/Holbæk og nemt skifte til letbanen der kører på tværs. For at komme tættere på sine arbejdspladser der ikke lige ligger på fingeren ind mod KBH

Jo det giver mening at flytte en station 200 meter. Måske ikke så meget for de få pendlere, der er tilbage, når letbanen engang åbner. Men ønsker man at hente nye kunder (fortrinsvis fra bilerne), så er det nødvendigt, at der er nemme og hurtige skiftemuligheder.

Og bilisterne gider ikke gå. Derfor skal stationen flyttes, og derfor vil Letbanen miste 6,5% af kundegrundlaget, hvis den ikke flyttes.

Centeret lever ikke af kunder, der kommer med toget. De lever af kunder, der kommer i bil og køber stort ind.

Men er enig. Det giver slet ingen mening, hvis ikke der standser regionaltog på Glostrup.

Ombygning af Herlev

af Rail, 9/12 2018, 13:40 (1937 dage siden) @ Frank Poulsen

Det kan godt være jeg er fra landet... Men at flytte en station 200 meter vil aldrig give mening for mig! 200 meter!... Mange toge er jo i forvejen tæt på 200 meter lange (måske ikke s-tog dog).

Hvorfor ikke overveje nogle alternativer? En overdækket glasgang med rullende fortov på 200 meter?

Skal ikke kunne sige hvad det koster, men tænker det måske er billigere?

Problemet med skiftet i dag er ikke så meget afstanden, men alle trapperne. Hvis man skifter fra S-tog til bus i dag skal man først fra perronen ned under banen. Så op igen og herefter gå et stykke langs s-banen og så op af trapperne til Ring 3. Ved at flytte perronen skal man kun op ad én trappe!

Det er i øvrigt en ret billig løsning da der i dag ligger et vendespor der hvor perronen skal ligge.


Og især hvis der så er et center i den anden ende af stationen hvor den er i dag.

Der er kun én adgangsvej til Herlev station, og denne bibeholdes - der vil være lige langt til/fra centeret, som i øvrigt ikke er særligt stationsnært.

Ombygning af Herlev

af William Skov ⌂, 9/12 2018, 14:24 (1937 dage siden) @ Rail

Det er i øvrigt en ret billig løsning da der i dag ligger et vendespor der hvor perronen skal ligge.

At flytte perronen er nemt, når den kan placeres der hvor vendesporet er. Men hvad med vendesporet?
Det skal jo ligge i retning mod Ballerup fra perronen, så derved er det svære. Hvis man altså skal have et spor der kan blive brugt.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Ombygning af Herlev

af Rail, 9/12 2018, 14:56 (1937 dage siden) @ William Skov

Det er i øvrigt en ret billig løsning da der i dag ligger et vendespor der hvor perronen skal ligge.


At flytte perronen er nemt, når den kan placeres der hvor vendesporet er. Men hvad med vendesporet?
Det skal jo ligge i retning mod Ballerup fra perronen, så derved er det svære. Hvis man altså skal have et spor der kan blive brugt.

Hvorfor skal den det ? Der er vendespor i både Vanløse og Ballerup der ligger i retning mod Frederikssund.

Så stort et behov er der trods alt ikke for et vendespor i Herlev.

Ombygning af Herlev

af Jimbow, Ballerup, 9/12 2018, 17:24 (1937 dage siden) @ Rail

Der er planlagt tre nye transversaler som erstatning for vendesporet.
På den måde bliver der fleksibel sporbenyttelse, og bedre muligheder ved enkeltsporsdrift.

En interessant detalje er dog at disse ligger i et helt andet projekt som er vedtaget.

Ombygning af Herlev

af Bjarke Hvass, Valby, 9/12 2018, 12:29 (1937 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen


Husk blot, at når man flytter en station, flytter man den også væk fra noget - nogen vil få længere til stationen. Og det nye indkøbscenter BIG ligger netop tæt på Herlev station nu - de vil næppe juble, hvis stationen flyttes længere væk!

Ved flytningen af stationen er der ikke nogen kunder som får længere til stationen da den nuværende perrontunnel og trapper bibeholdes. Flytningen består i at stationen spejlvendes omkring trappen således at den starter ved Ringvejsbroen og slutter ved perrontunnelen.

Ombygning af Herlev

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 9/12 2018, 13:22 (1937 dage siden) @ Bjarke Hvass

Sagens kerne.
Det er perronen man flytter ikke adgangen ved bus taxi center etc etc

Ombygning af Herlev

af BoA, Herlev, 9/12 2018, 14:06 (1937 dage siden) @ hummel_62

Hej Forum.
For 50 år+ siden, talte man om et Trinbræt efter Ringvejsbroen, og siden Bus 162 blev afløst af Bus 300S, dukkede ideen om at vende perronen mod Skovlunde, i stedet for mod Husum op igen. Her et par billeder af "det nye perronområde" fra 26/4 2013.
Set mod Herlev / Husum.
[image]
Set mod Ringvejsbroen / Skovlunde.
[image]
Mvh.
Bjørn Andrup

Avatar

Ombygning af Herlev

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/12 2018, 18:16 (1937 dage siden) @ BoA

Og der kom Nordsjællands Veterantog tilfældigvis lige forbi :-)
Se, det er jo ikke bare at sætte nogle perronkanter langs skinnerne, fylde stabilgrus imellen og lægge SF-sten. Der er jo et eller andet spor med i hvert fald 2 sporskifter som skal pilles op og måske lægges ind et andet sted på den anden side af Ringvejsbroen. Det gør det jo lidt dyrere....
Edit: Nu ser jeg at denne problematik er behandlet andetsteds i tråden.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billige jernbane T-shirts

Lokomotivfabrikker

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak