Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udvendige destinationskilte på IC3 - hvornår? (Generelt)

af Henrik PS ⌂, Brøndby, 8/12 2018, 22:17 (1959 dage siden)

Hvornår begyndte DSB at montere udvendige destinationskilte på IC3.
Hvor mange togsæt fik dem monteret?
Jeg har set det på 05, 20, 47 og 55.

Så vidt jeg kan se er alle destinationskiltene fjernet senest i 2017.

[image]
Eksempelvis havde MF 04 monteret skilte i 2013

[image]
og endnu i 2016.

[image]
I 2018 var de fjernet.

Udvendige destinationskilte på IC3 - hvornår?

af TroelsØ, 9/12 2018, 15:05 (1958 dage siden) @ Henrik PS

Hvis man må tilføje et ekstra spørgsmål: Hvorfor blev de fjernet igen? Jeg synes immervæk det er mange IC3 der ikke har noget vognnummer over døren.

Udvendige destinationskilte på IC3 - hvornår?

af RasmusD, 9/12 2018, 15:29 (1958 dage siden) @ TroelsØ

Jeg har ladet mig fortælle at det var noget med noget fritrumsprofil, evt i forhold til Tyskland. Men det kan jeg ikke få til at passe med de nævnte litranumre, for nogle af dem er ikke udstyret til kørsel i Tyskland.

Udvendige destinationskilte på IC3 - hvornår?

af Langelandsbanen, 9/12 2018, 16:13 (1958 dage siden) @ RasmusD

Jeg har hørt fra værksteds personale at det er rigtigt at de ikke vil have dem på i Tyskland. DSB vil imidlertid have at alle sæt er ens og derfor er de afmonteret.

Jeg mener faktisk at han fortalte at man havde fået display hjem til alle sæt, men at de nu blot ligger på reolen og fylder.

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Avatar

Udvendige destinationskilte på IC3 - hvornår?

af mss ⌂, 10/12 2018, 12:27 (1957 dage siden) @ Langelandsbanen

Skiltene var en del af "regionaltogspakken".
IC3 skulle jo afløses af IC4 i IC-trafikken og overgå til regionaltrafikken. I den forbindelse skulle de bl.a. have disse destinationsskilte i stedet for vognnummerskiltene. Men det blev jo anderledes, så det blev droppet. Kun at have en håndfuld sæt med destinationsskilte giver ingen mening, så det er kun logisk at de blev fjernet igen.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Udvendige destinationskilte på IC3 - hvornår?

af TroelsØ, 10/12 2018, 18:42 (1957 dage siden) @ mss

Skiltene var en del af "regionaltogspakken".
IC3 skulle jo afløses af IC4 i IC-trafikken og overgå til regionaltrafikken. I den forbindelse skulle de bl.a. have disse destinationsskilte i stedet for vognnummerskiltene. Men det blev jo anderledes, så det blev droppet. Kun at have en håndfuld sæt med destinationsskilte giver ingen mening, så det er kun logisk at de blev fjernet igen.

Tak for info alle sammen. Mit eget gæt var, de blev fjernet pga. utæthed - det må trods alt være sværere at holde helt tæt med den lange fuge foroven.
Jeg synes dog det er fuldkomment skørt - såfremt der virkelig er købt skilte til alle togsæt - at man ikke bruger dem. Der er faktisk mange der spørger hvor et holdende tog kører hen, upåagtet at der kun er to spor at vælge imellem. Det var måske også rart, hvis man står på et tog i Aalborg og skal til fx. Odense, at det pågældende vognsæt man sidder i, ikke frakobles før.
I det mindste vil det være på sin plads at re-etablere vognnummer-skiltene. Det er lige før den nuværende form kun kan komplimenteres med en række buler og "skudhuller" i dørpartiet for at pynte på symmetrien.

Udvendige destinationskilte på IC3 - hvornår?

af OD, Od ⌂, 9/12 2018, 22:26 (1958 dage siden) @ Henrik PS

Hvornår begyndte DSB at montere udvendige destinationskilte på IC3.
Hvor mange togsæt fik dem monteret?
Jeg har set det på 05, 20, 47 og 55.


MF 09 har også haft udvendig display.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak