Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af Frank Poulsen, 11/12 2018, 11:07 (1955 dage siden) @ Poul Andersen

Ja det er jo ærgerligt det ikke kommer helt til Ribe... Nu er jeg ikke specielt stedkendt i området. Men kan da se på krak der er et lille sidespor. Men det er jo desværre nok ikke nok. Men når godset kommer fra Tyskland og skal til Ribe, virker det jo som en omvej, for det skal vel runde omrangering i Taulov? Eller er det et hel-tog der kører direkte bare med omløb i Lunderskov?

Alternativt kunne Vojens måske bruges, derfra 40 km fra Vojens til Ribe, kontra 30 op til Esbjerg. Og man sparer mange km rundt på banen... Men Vojens er jo heller ikke stor. Nå ja, tiden må vise hvor længe de kører :)

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af OD, Od ⌂, 11/12 2018, 11:13 (1955 dage siden) @ Frank Poulsen

Ja det er jo ærgerligt det ikke kommer helt til Ribe... Nu er jeg ikke specielt stedkendt i området. Men kan da se på krak der er et lille sidespor. Men det er jo desværre nok ikke nok. Men når godset kommer fra Tyskland og skal til Ribe, virker det jo som en omvej, for det skal vel runde omrangering i Taulov? Eller er det et hel-tog der kører direkte bare med omløb i Lunderskov?

Alternativt kunne Vojens måske bruges, derfra 40 km fra Vojens til Ribe, kontra 30 op til Esbjerg. Og man sparer mange km rundt på banen... Men Vojens er jo heller ikke stor. Nå ja, tiden må vise hvor længe de kører :)


Du har ikke høje tanker om CFL Cargo...

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af krabsen, 11/12 2018, 11:27 (1955 dage siden) @ OD, Od

Den danske nationalsport er jo at kritisere og være negativ på forhånd.
Det skulle jo helst ikke gå godt, slet ikke for andre. :-(

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af Frank Poulsen, 11/12 2018, 11:34 (1955 dage siden) @ krabsen

Det har da absolut intet med kritik at gøre. Beklager hvis det blev opfattet sådan!

Det var mere ment som undren... Da det set udefra virker som en stor omvej. Men alt har jo nok en mening, og det var sådan set den jeg efterlyste lidt. Men det kunne jeg måske godt have skrevet tydeligere. Jeg beklager!

Avatar

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af Ove Nygaard, 11/12 2018, 12:53 (1955 dage siden) @ Poul Andersen

Hej Poul.

Var lige ved at læse overskriften i JydskeVestkysten således: "Første godstog afsporet i kombiterminal", men kikkede så lige efter en ekstra gang.;-)

En positiv udvikling, som gerne må være starten på en ny æra for jernbanegodstrafikken, som må gå så grueligt meget igennem!

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af Poul Andersen, 11/12 2018, 13:01 (1955 dage siden) @ Ove Nygaard

Her et lidt dårligt billede fra Esbjerg Havn, men mulighederne var ikke bedre :-(

[image]

CFL MX 1029 + SRP MY 1148 + 26 vogne fordelt i to spor.

Mvh.
Poul.

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn Næste træk

af R Bruns, 11/12 2018, 15:04 (1954 dage siden) @ Poul Andersen

Næste træk kommer på fredag.
Afgang Esbjerg banegård retning havnen ca 0540.

Spærretid for tog på Esbjerg havn er fra 0700 til 0900. Så er toget forsinket bliver det efter 0900.

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn Næste træk

af Poul Andersen, 11/12 2018, 15:29 (1954 dage siden) @ R Bruns

Næste træk kommer på fredag.
Afgang Esbjerg banegård retning havnen ca 0540.

Spærretid for tog på Esbjerg havn er fra 0700 til 0900. Så er toget forsinket bliver det efter 0900.

I SIN-L : Instruks for rangering på Esbjerg Havn, nævnes intet om spærretider for tog på havnen.

mvh.
Poul.

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn Næste træk

af R Bruns, 11/12 2018, 17:39 (1954 dage siden) @ Poul Andersen

Hej Poul.

Selv om den ikke står i SIN, er den god nok.
Det var en politisk beslutning der blev besluttet under den tidligere borgmester i Esbjerg, Johnny Søtrup.
Han ville ikke tillade at folk der skulle på arbejde på dokken (og andre steder på havnen), skulle holde og vente, mens tog rangerede. Derfor blev der besluttet at der skulle være spærretid for tog på havnen mellem klokken 0700 og 0900 samt mellem 1400 og 1600.

Endnu en kendsgerning der trak ned i forhold til at bruge terminalen!

Esbjerg Havn nævner selv spærretiden i deres facebook opslag.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10156713707033605&id=239656503604&f...

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn Næste træk

af Fwronah, 16/12 2018, 21:31 (1949 dage siden) @ R Bruns

Kom der så et træk i fredags (og vel at mærke til rette tid)? Og hvornår forventes det, at de fremtidige træk kommer?

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn Næste træk

af mikkelhansen, Lunderskov, 16/12 2018, 21:51 (1949 dage siden) @ Fwronah

Toget i fredags blev aflyst, men der skulle komme et trætog i morgen, planmæssig ankomst til Esbjerg klokken 7.51. Så man venter altså til efter morgen-spærretiden med at køre på havnen i morgen.
De tomme vogne skal planmæssigt køre tilbage mod Padborg fra Esbjerg klokken 19.45.

--
Hilsen
Mikkel

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn Næste træk

af kme, 16/12 2018, 21:56 (1949 dage siden) @ mikkelhansen

De tomme vogne skal planmæssigt køre tilbage mod Padborg fra Esbjerg klokken 19.45.

De skulle fylde nogle vogne med træpiller til Fleggaard :-)

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn Næste træk

af Lars, 17/12 2018, 18:32 (1948 dage siden) @ mikkelhansen

Toget kom ned på havnen lidt over 9 i formiddags og rangerede tømmervognene ned på godspladsen ad to omgange.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af William Skov ⌂, 17/12 2018, 18:39 (1948 dage siden) @ Poul Andersen

Er det CFL der kører toget? Og er det på toganmeldelse eller DB's kanal til Esbjerg de bruger?

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af mikkelhansen, Lunderskov, 17/12 2018, 19:03 (1948 dage siden) @ William Skov

Ja, det er CFL Cargo der kører toget, tillyst på toganmeldelse. De kører ikke i DB Cargos kanaler i nogen af retningerne, men nærmere tilpasset efter hvornår de kan køre på havnen i Esbjerg - der er jo ingen ide i at ankomme til Esbjerg klokken 7, hvis de alligevel skal holde og vente på spærretiden i to timer.

--
Hilsen
Mikkel

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 2/1 2021, 10:15 (1202 dage siden) @ Poul Andersen

Det var dejligt at læse om det første tog med træ til Esbjerg i 2018.

Nu her godt to år efter er der ikke sket så meget nyt i Esbjerg, og desværre ser prognoserne ikke så gode ud fremover.

https://jv.dk/artikel/skatteyderne-har-spildt-100-millioner-på-afsporet-jernbanetermina...

Vi må håbe at der kommer mere positive nyheder fra Esbjergs terminal i fremtiden.

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af My1202, 2/1 2021, 13:22 (1202 dage siden) @ Lasse Duusgaard

Det var dejligt at læse om det første tog med træ til Esbjerg i 2018.

Nu her godt to år efter er der ikke sket så meget nyt i Esbjerg, og desværre ser prognoserne ikke så gode ud fremover.

https://jv.dk/artikel/skatteyderne-har-spildt-100-millioner-på-afsporet-jernbanetermina...

Vi må håbe at der kommer mere positive nyheder fra Esbjergs terminal i fremtiden.

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Der skal jo ligesom værr noget at transportere.
Og skal godset omlades flere gange og fordeles ud på flere destinationer - ja så vil det næppe blive rentabelt i forhold til transport mellem havnen og modtager/afsender.

Det er for dyrt, for besværligt og tager for lang tid.

--
[image]

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af Thom32, 2/1 2021, 15:05 (1201 dage siden) @ My1202

Måske man alligevel skulle tage de gamle planer til eftertanke igen.
Det ville jo ikke være dumt at bygge banen via Tjæreborg, så man kører fra hovedbanen og direkte ned til den nye østhavn (der i øvrigt nu udvides endnu mere)

I kan læse om de planer man havde i 2009 her:
https://www.trafikstyrelsen.dk/da/-/media/TBST-DA/Jernbanesikkerhed/Publikationer/Scree...

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af Thom32, 2/1 2021, 15:07 (1201 dage siden) @ Thom32

Herved også et billede fra samme rapport. Det forslag der ville give mest mening, endda mere i dag:

[image]

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af Niels Bak, 3/1 2021, 02:43 (1201 dage siden) @ My1202

Det var dejligt at læse om det første tog med træ til Esbjerg i 2018.

Nu her godt to år efter er der ikke sket så meget nyt i Esbjerg, og desværre ser prognoserne ikke så gode ud fremover.

https://jv.dk/artikel/skatteyderne-har-spildt-100-millioner-på-afsporet-jernbanetermina...

Vi må håbe at der kommer mere positive nyheder fra Esbjergs terminal i fremtiden.

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard


Der skal jo ligesom værr noget at transportere.
Og skal godset omlades flere gange og fordeles ud på flere destinationer - ja så vil det næppe blive rentabelt i forhold til transport mellem havnen og modtager/afsender.

Det er for dyrt, for besværligt og tager for lang tid.

Det er så ikke det, som er problemet - men det kræver jo at man læser den linkede artikel før man gyder ud...

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af My1202, 3/1 2021, 07:22 (1201 dage siden) @ Niels Bak

Det var dejligt at læse om det første tog med træ til Esbjerg i 2018.

Nu her godt to år efter er der ikke sket så meget nyt i Esbjerg, og desværre ser prognoserne ikke så gode ud fremover.

https://jv.dk/artikel/skatteyderne-har-spildt-100-millioner-på-afsporet-jernbanetermina...

Vi må håbe at der kommer mere positive nyheder fra Esbjergs terminal i fremtiden.

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard


Der skal jo ligesom værr noget at transportere.
Og skal godset omlades flere gange og fordeles ud på flere destinationer - ja så vil det næppe blive rentabelt i forhold til transport mellem havnen og modtager/afsender.

Det er for dyrt, for besværligt og tager for lang tid.


Det er så ikke det, som er problemet - men det kræver jo at man læser den linkede artikel før man gyder ud...

Og du mener at problemet alene består i at man kun kan køre "halv"-tog?

Så oplys os andre om hvad man reelt kunne køre med af gods via Esbjerg havn?

--
[image]

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af Peter Christensen, 3/1 2021, 08:58 (1201 dage siden) @ My1202

Og du mener at problemet alene består i at man kun kan køre "halv"-tog?

Så oplys os andre om hvad man reelt kunne køre med af gods via Esbjerg havn?

Med den nuværende udformning af terminalen, er den reelt uinteressant hvilket brugen (eller rette: mangel på samme) klart viser.
Det hele starter og slutter med at BDK ikke ville lytte til de input som kom fra Railon (nu DBcargo) m.fl.
Af for mig ukendte årsager, så ser det ud som at "visse" regnede med at der skulle rangeres på samme led som i 60'erne - "det var jo så hyggeligt".
Og dyrt kunne man tilføje. Tingene har flyttet sig siden.....
Givet presset på priser på transport, så er der ikke råd til:
- særlig rangermaskine, som kun bruges engang i mellem.
- særligt rangerhold som kun bruges engang i mellem.
- at slæbe rangermaskinen med i det tog, som skal rangeres, giver ikke meget mening idet den dermed fjerner tons, som kunden betaler for.
Ergo, terminal og tilhørende sport skal laves således HELE toget på 700-800 meter kan håndteres fra station til terminal med den maskine, som ankommer med toget. Ikke noget med at dele på halvvejen eller andre kunstgreb.
At tulle rundt med 350-400 meter tog til/fra Esbjerg giver ikke meget mening; det er uhyggeligt svært at få en fornuftig økonomi heri.
Før det helt grundlæggende med rangeringen er løst, så vil terminalen i Esbjerg være en art "fluebensløsningen" forstået på den måde at BDK kan sige "se, vi gør noget for at få gods på jernbanen. Vi har bygget en terminal". Så er der ro på den front. At terminalen var anlagt billigt passer sikkert andre fint - det tiltaler den indre krejler, som findes i mange. Dermed alle er glade og har fået deres bonusser.....så hvad er problemet?
Intet set fra politisk hold og da slet ikke fra BDKs side.

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af My1202, 3/1 2021, 09:33 (1201 dage siden) @ Peter Christensen

Og du mener at problemet alene består i at man kun kan køre "halv"-tog?

Så oplys os andre om hvad man reelt kunne køre med af gods via Esbjerg havn?

Med den nuværende udformning af terminalen, er den reelt uinteressant hvilket brugen (eller rette: mangel på samme) klart viser.
Det hele starter og slutter med at BDK ikke ville lytte til de input som kom fra Railon (nu DBcargo) m.fl.
Af for mig ukendte årsager, så ser det ud som at "visse" regnede med at der skulle rangeres på samme led som i 60'erne - "det var jo så hyggeligt".
Og dyrt kunne man tilføje. Tingene har flyttet sig siden.....
Givet presset på priser på transport, så er der ikke råd til:
- særlig rangermaskine, som kun bruges engang i mellem.
- særligt rangerhold som kun bruges engang i mellem.
- at slæbe rangermaskinen med i det tog, som skal rangeres, giver ikke meget mening idet den dermed fjerner tons, som kunden betaler for.
Ergo, terminal og tilhørende sport skal laves således HELE toget på 700-800 meter kan håndteres fra station til terminal med den maskine, som ankommer med toget. Ikke noget med at dele på halvvejen eller andre kunstgreb.
At tulle rundt med 350-400 meter tog til/fra Esbjerg giver ikke meget mening; det er uhyggeligt svært at få en fornuftig økonomi heri.
Før det helt grundlæggende med rangeringen er løst, så vil terminalen i Esbjerg være en art "fluebensløsningen" forstået på den måde at BDK kan sige "se, vi gør noget for at få gods på jernbanen. Vi har bygget en terminal". Så er der ro på den front. At terminalen var anlagt billigt passer sikkert andre fint - det tiltaler den indre krejler, som findes i mange. Dermed alle er glade og har fået deres bonusser.....så hvad er problemet?
Intet set fra politisk hold og da slet ikke fra BDKs side.

At have en rangermaskine på havnen kan vel ikke vælte læsset?

Hvis der altså reelt var gods at fylde i vognene, så kunne man nok løse den del.
Eller køre med et halvtog til f.eks. Kolding og koble det til et andet halvtog der?

Så hvis behovet (=godset) var til stede - så kørte der nok tog.

Men der er idag nok ikke meget gods som egner sig til jernbanedrift som modtages /sendes fra Esbjerg?

Kød til England (hvis det bluver meget efter Brexit) kommer typisk i en køletrailer.
Giver næppe meget mening at løfte den over på en lommevogn køre 100-150 km og løfte den af for dernæst at køre den ombord på skib.

Så hvad er der reelt tilbage af gods som med fordel kan sendes via jernbane og Esbjerg havn? Jeg ved det ikke.

Ser man på hvad havnen omsætter er det udstyr til vindmølleindustrien samt RoRo. Sidstnævnte kun - måske transporteres med en rullende landevej. Men der er vist ikke de store trængselproblemer i det vestjyske sammenlignet med andre dele af landet.

--
[image]

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af Peter Christensen, 3/1 2021, 09:54 (1201 dage siden) @ My1202

At have en rangermaskine på havnen kan vel ikke vælte læsset?

Jo. Den koster i anskaffelse og vedligehold. Begge dele skal betales ud af en margin på ganske få %. Hvis der skal være det ringeste håb, så hedder det "rangering uden særlig rangermaskine". Pointen er at en rangermaskine vil udgøre et punkt i regnskabet og det punkt skal væk - ellers får du ikke overskud. Ingen overskud - ingen kørsel. Det er ret nemt.....Skulle en særlig rangermaskine endelig være så god en idé som du tror, så var den nok gennemført for længst. Dummere er speditionsfolk mm. altså heller ikke.

Kød til England (hvis det bluver meget efter Brexit) kommer typisk i en køletrailer.
Giver næppe meget mening at løfte den over på en lommevogn køre 100-150 km og løfte den af for dernæst at køre den ombord på skib.

Kølecontainerne til jernbanedrift kender jeg ikke meget til, men der er lige noget med el-forsyningen hertil......det giver jo ikke meget mening at have en kølecontainer på en vogn uden at køleanlægget er virksomt. Så snakker vi pludselig et strømkabel ned langs en masse godsvogne. Om den type vogne findes mm. - aner det ikke - men det kan vognexperterne vel svare på? I princippet kan det laves som på personvogne, men er der efterspørgsel på den type vogne?
Jeg konstatere bare tørt at det ikke just er kølecontainere, som findes i større tal på jernbanevogne.
Endvidere tvivler jeg på at de store slagterier herhjemme har egnede jernbanespor og så hedder det lastbil alligevel for at holde antal omlæsninger lavt.
Og lige inden visse kommer for godt igang omkring Tinglev.
Alle kølecontainere, som afgik fra fabrikken i Tinglev var tomme og skulle blot "sættes i omløb". Dermed kan situationen ikke sammenlignes med terminalen i Esbjerg.

Så hvad er der reelt tilbage af gods som med fordel kan sendes via jernbane og Esbjrrg havn? Jeg ved det ikke.

Hvem siger at godset skal til England?
Vindmøllevinger kunne være en mulighed eller andre dele til vindmøller.
Om føje år, så kunne skrot fra gamle platforme også give lidt.

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af My1202, 3/1 2021, 10:11 (1201 dage siden) @ Peter Christensen

At have en rangermaskine på havnen kan vel ikke vælte læsset?

Jo. Den koster i anskaffelse og vedligehold. Begge dele skal betales ud af en margin på ganske få %. Hvis der skal være det ringeste håb, så hedder det "rangering uden særlig rangermaskine". Pointen er at en rangermaskine vil udgøre et punkt i regnskabet og det punkt skal væk - ellers får du ikke overskud. Ingen overskud - ingen kørsel. Det er ret nemt.....Skulle en særlig rangermaskine endelig være så god en idé som du tror, så var den nok gennemført for længst. Dummere er speditionsfolk mm. altså heller ikke.

Kød til England (hvis det bluver meget efter Brexit) kommer typisk i en køletrailer.
Giver næppe meget mening at løfte den over på en lommevogn køre 100-150 km og løfte den af for dernæst at køre den ombord på skib.

Kølecontainerne til jernbanedrift kender jeg ikke meget til, men der er lige noget med el-forsyningen hertil......det giver jo ikke meget mening at have en kølecontainer på en vogn uden at køleanlægget er virksomt. Så snakker vi pludselig et strømkabel ned langs en masse godsvogne. Om den type vogne findes mm. - aner det ikke - men det kan vognexperterne vel svare på? I princippet kan det laves som på personvogne, men er der efterspørgsel på den type vogne?
Jeg konstatere bare tørt at det ikke just er kølecontainere, som findes i større tal på jernbanevogne.
Endvidere tvivler jeg på at de store slagterier herhjemme har egnede jernbanespor og så hedder det lastbil alligevel for at holde antal omlæsninger lavt.
Og lige inden visse kommer for godt igang omkring Tinglev.
Alle kølecontainere, som afgik fra fabrikken i Tinglev var tomme og skulle blot "sættes i omløb". Dermed kan situationen ikke sammenlignes med terminalen i Esbjerg.

Så hvad er der reelt tilbage af gods som med fordel kan sendes via jernbane og Esbjrrg havn? Jeg ved det ikke.

Hvem siger at godset skal til England?
Vindmøllevinger kunne være en mulighed eller andre dele til vindmøller.
Om føje år, så kunne skrot fra gamle platforme også give lidt.

Så vi er nok enige om at der næppe er meget gods til og fra Esbjerg havn som er egnet for jernbanen.
Skrot fra platforme ville givet med fordel sejles væk til f.eks. omsmeltning.
Inden det kom på en jernbanevogn skulle det køres fra skrotningssted til jernbanesporet.
Så givet nemmere, hurtigere og ikke mindst billigere at læsse det direkte på et skib.

--
[image]

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af Vestjyden, 3/1 2021, 10:32 (1201 dage siden) @ My1202

Her er en video med vindmøllevinger på godstog i Esbjerg af Togkanalen:

https://youtu.be/yZtzbuoPjtA

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af My1202, 3/1 2021, 10:50 (1201 dage siden) @ Vestjyden

Her er en video med vindmøllevinger på godstog i Esbjerg af Togkanalen:

https://youtu.be/yZtzbuoPjtA

Mvh vestjyden

Og det skal så redde jernbanetransporten til Esbjerg?
Du har bel ikke også en video af det enlige tog med træ?

--
[image]

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af Vestjyden, 3/1 2021, 11:02 (1201 dage siden) @ My1202

Her er en video med vindmøllevinger på godstog i Esbjerg af Togkanalen:

https://youtu.be/yZtzbuoPjtA

Mvh vestjyden


Og det skal så redde jernbanetransporten til Esbjerg?
Du har bel ikke også en video af det enlige tog med træ?

Der er planer om en vindmøllefabrik på Esbjerg havn hvor der både skal produceres vinger, naceller (altså vindmøllehuse) og tårne. Naceller er også set transporteret på tog. Jeg ved ikke om det vil redde godstransporten men det vil evt. kunne bruges af fabrikken da vindmølledele fylder på vejene da de også skal køres langsomt.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af My1202, 3/1 2021, 11:17 (1201 dage siden) @ Vestjyden

Her er en video med vindmøllevinger på godstog i Esbjerg af Togkanalen:

https://youtu.be/yZtzbuoPjtA

Mvh vestjyden


Og det skal så redde jernbanetransporten til Esbjerg?
Du har bel ikke også en video af det enlige tog med træ?


Der er planer om en vindmøllefabrik på Esbjerg havn hvor der både skal produceres vinger, naceller (altså vindmøllehuse) og tårne. Naceller er også set transporteret på tog. Jeg ved ikke om det vil redde godstransporten men det vil evt. kunne bruges af fabrikken da vindmølledele fylder på vejene da de også skal køres langsomt.

Mvh vestjyden

Rigtig mange af de fremtidige vibdmølle skal opsættes på havet. Så det er nok begrænset hvad den mulige vindmøllefabrik vil få behov for at få fragtet væk på skinner.

--
[image]

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af Vestjyden, 3/1 2021, 11:25 (1201 dage siden) @ My1202

Her er en video med vindmøllevinger på godstog i Esbjerg af Togkanalen:

https://youtu.be/yZtzbuoPjtA

Mvh vestjyden


Og det skal så redde jernbanetransporten til Esbjerg?
Du har bel ikke også en video af det enlige tog med træ?


Der er planer om en vindmøllefabrik på Esbjerg havn hvor der både skal produceres vinger, naceller (altså vindmøllehuse) og tårne. Naceller er også set transporteret på tog. Jeg ved ikke om det vil redde godstransporten men det vil evt. kunne bruges af fabrikken da vindmølledele fylder på vejene da de også skal køres langsomt.

Mvh vestjyden


Rigtig mange af de fremtidige vibdmølle skal opsættes på havet. Så det er nok begrænset hvad den mulige vindmøllefabrik vil få behov for at få fragtet væk på skinner.

Ja, det har du ret i. Ud til de kommende energi-øer. Men muligheden for at fragte den anden vej på skinner ligger der.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af P.Jensen, 3/1 2021, 13:09 (1201 dage siden) @ Vestjyden

Dette tog kom fra Vestas fabrik nær Dresden i Tyskland.

P.Jensen

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af Vestjyden, 3/1 2021, 13:16 (1201 dage siden) @ P.Jensen

Dette tog kom fra Vestas fabrik nær Dresden i Tyskland.

P.Jensen

Ok, kan det ikke passe at det var ud til horns rev?

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af Jens N, Fredericia, 3/1 2021, 11:10 (1201 dage siden) @ Peter Christensen

Hvem siger at godset skal til England?
Vindmøllevinger kunne være en mulighed eller andre dele til vindmøller.
Om føje år, så kunne skrot fra gamle platforme også give lidt.


Da man i starten af 00’erne kørte to godstog dagligt til og fra Esbjerg, var der bl.a. store mængder tankcontainere med øl til England med i togene hver dag.
Togene var ofte så lange at grænsen på 835 meters toglængde var nået.

Der kørtes et helt trailertog mellem Høje Taastrup og Esbjerg Havn (DFDS terminalen) i en periode også.

Mvh. Jens

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 3/1 2021, 11:56 (1201 dage siden) @ Jens N

Det var ikke uden grund, at der blev etableret en kombiterminal i Esbjerg. At den er udformet forkert vidste man tidligt, og trods flere forsøg på at ændre dette, lykkedes det alene at få ændret terminalen fra de oprindelige 4 spor af 150 meters længde, til den nuværende udformning.

Der var skam lavet analyser af efterspørgslen, og der var forventet op til tre daglige tog, der alle var ansøgt af godsoperatørerne i årene op til:

Intermodaltog til/fra færgerne til England og Rotterdam (udgående fra Karlshamn, Høje Taastrup og Taulov)
Tog med vindmøllesegmenter (vinger fra Lauchhammer, Naceller fra Ringkøbing)
Tog med tømmer (som findes nu)
Diverse vognladningsgods (inkl gasvogne til de lukkede spor på havnen)

Der blev endda lavet tilhørende køreplaner, så det passede i Tyskland og Sverige. Tre kanaler hver vej pr døgn.

Udover tømmertogene er der en del lastbiltrailere til/fra Italien, der udgår fra Esbjerg. Disse køres dog ad motorvejen til Taulov og Padborg...

Endelig som en lille kuriøsitet, så er der "ideer" om kørsel mellem Värtaahamnen i Stockholm og Esbjerg Havn med passagertog ad åre, såfremt DFDS øger passagerkapaciteten (og evt genopliver Esbjerg-Harwich grundet Brexit). Tanken er at tilbyde en togforbindelse mellem SIlja Lines færger fra Helsinki, Tallin og Riga til færger til England og dermed principielt en emissionsfri rejse fra Baltikum til London.
Ideen er ret løs, men er ikke skudt ned af virkeligheden endnu :-)

/Lasse

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af andersj, Aalborg, 3/1 2021, 14:25 (1200 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det var ikke uden grund, at der blev etableret en kombiterminal i Esbjerg. At den er udformet forkert vidste man tidligt, og trods flere forsøg på at ændre dette, lykkedes det alene at få ændret terminalen fra de oprindelige 4 spor af 150 meters længde, til den nuværende udformning.

Men hvad er det der gør at man ikke kan køre et 800 meter tog direkte ned på havnen og trykke det ind på terminalen? Både satellitfoto og SIN-L viser da åbne spor langt ned på havnen til "Dagvej". Selv med den nuværende løsning tager det vel maksimalt en time at rangere et 800 meter tog til eller fra havnen?

Desuden har DB Cargo også tidligere udtalt at det ville kræve to rangerlokomotiver at betjene terminalen, men de har da i år rangeret et heltog med tømmer med en enkelt MZ til og fra terminalen.

På Aalborg Havn rangeres der også en del, og det er åbenbart heller ikke noget problem for DB Cargo. Sporene på kombiterminalen i Høje Taastrup er heller ikke 800 meter lange, hvilket heller ikke er noget problem.

Kort sagt: Jeg forstår ikke hvor det store infrastrukturelle problem i at betjene terminalen i Esbjerg ligger.

--
Mvh Anders

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 3/1 2021, 15:04 (1200 dage siden) @ andersj

Lad os prøve at vende den om. Den optimale løsning var tidligere diskuteret således (frit fra hukommelsen): Et intermodaltog på 835 meter ankommer med el-lok til Esbjerg. Lokomotivet har Last Mile funktion og trækker derfor hele toget ad een omgang ned mod havnen, hvor man trykker ind på terminalen, der har eet spor af 810 meters læssemulighed samt mulighed for omløb.
Mens toget losses og læsses løber lokomotivet om, og når det er afgangstid trykker man ud på havnebanen og trækker op fra havnen (el starter lige inden stigningen).

I et sådan tilfælde, vil tiden - og dermed personaleforbruget begrænses til een lkf og en rangist, der desuden kan hjælpe med at læsse eller losse toget.

Dette set-up ville være så effektivt, at det kunne kompensere for terminalens dårlige placering. Alle trailere/containere til færgerne, skal nemlig ud på offentlig vej, for at blive kørt til færgen. Derfor skal anvendes indregistrerede lastbiler, og det er dyrt.

Da der ikke er ellokomotiver med Last Mile funktion, skal der bruges et diesellok enten i Esbjerg eller til kørslen hele vejen. Her forudsatte "nogen", at man som rangerlokomotiv anskaffede et bogie-lokomotiv med mindst 1.000 HK (MaK G1000), for at kunne gennemføre rangeringen så hurtigt, at personaleforbruget dermed ikke blev for stort.
Omkostningerne pr kørt km i olie og vedligehold er normalt 10 gange større for strækningsdiesellok, end for el-lok.

Behovet for to diesellok til rangering er fra tiden med vindmølletogene og før terminalen, da der ikke var omløbsmulighed i Esbjerg ( spor 6 var spærret).

Nu blev sporet ikke forlænget nok mod vest, og terminalens spor kan ikke håndtere 835 meter, men i stedet 450 meter, og der kan ikke løbes om, andet end på stationen.

Dvs, enten skal du køres med diesellok mindst fra Taulov eller stationere en MK i Esbjerg, for et tog på maks 450 meter, som formentlig tilmed vil udgå fra Høje Taastrup eller Sverige, og dermed betale bro/tunnelafgifter pr tog.
Alternativt kan du køre med 835 meter til Esbjerg og så ellers rangere ad flere omgange til havnen. Det er så personaletungt, og gjorde det i sidste ende af med vindmølletransporterne.

Så altså: Enten skal du køre med små tog eller bruge lang tid på rangering i Esbjerg - og i begge tilfælde, skal du for nærværende bruge diesellokomotiver i en eller anden form.

En mulighed der har været diskuteret mange gange, er en genåbning af terminalen ved færgerne. Denne vil formentlig kunne håndtere ca 400 meter vogne, og så kunne een halvdel af toget ekspederes dér (uden kravo m indregistrerede lastbiler, for det er havneområde), mens den anden halvdel kunne betjenes på den "dyre" terminal. Dette forslag er indtil videre druknet i detaljer om, hvem der skal betale for genåbning af sporet, samt hvilke kunder, der skal bruge hvilken terminal. Det vil stadig kræve en del rangering og diesellok, men kan komme flere vogne med.

/Lasse

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af andersj, Aalborg, 3/1 2021, 15:35 (1200 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Tak for svaret Lasse. Så det er ikke et enkelt entydigt problem men flere "mindre" som kan løses på sigt.

--
Mvh Anders

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af Bent Jensen, 3/1 2021, 15:55 (1200 dage siden) @ andersj

Øhh Lasse er der forresten ikke fra DB schenkers side blevet bestilt et antal last mile ellokomotiver, jeg kan ikke huske hvor mange?

Med venlig hilsen
Bent Jensen

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af andersj, Aalborg, 3/1 2021, 16:04 (1200 dage siden) @ Bent Jensen

Øhh Lasse er der forresten ikke fra DB schenkers side blevet bestilt et antal last mile ellokomotiver, jeg kan ikke huske hvor mange?

Med venlig hilsen
Bent Jensen

DB Cargo har i 2020 indgået en rammeaftale med Siemens på 400 Vectron Dual Mode med fast ordre på 100 stk. med levering fra 2023. Det er nok ikke helt urealistisk at der også bestilles et par stykker til Danmark, især når der er elektrificeret til Aarhus og Aalborg også (men ikke til Aarhus Havn og Aalborg Havn).

https://press.siemens.com/global/en/feature/db-cargo-and-siemens-mobility-conclude-fram...

--
Mvh Anders

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af Jens Hansen, 3/1 2021, 09:40 (1201 dage siden) @ Peter Christensen

Tror du har fat i noget af det rigtige Peter.

Jeg mindes at "min jernbaneven" sagde om Esbjerg og sporet til terminalen: "Politikerne fik hvad de bestilte og Banedanmark overholdt budgettet. At det så ikke kan bruges til meget, er ligegyldigt".

JH

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af Niels Bak, 3/1 2021, 11:46 (1201 dage siden) @ My1202

Det var dejligt at læse om det første tog med træ til Esbjerg i 2018.

Nu her godt to år efter er der ikke sket så meget nyt i Esbjerg, og desværre ser prognoserne ikke så gode ud fremover.

https://jv.dk/artikel/skatteyderne-har-spildt-100-millioner-på-afsporet-jernbanetermina...

Vi må håbe at der kommer mere positive nyheder fra Esbjergs terminal i fremtiden.

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard


Der skal jo ligesom værr noget at transportere.
Og skal godset omlades flere gange og fordeles ud på flere destinationer - ja så vil det næppe blive rentabelt i forhold til transport mellem havnen og modtager/afsender.

Det er for dyrt, for besværligt og tager for lang tid.


Det er så ikke det, som er problemet - men det kræver jo at man læser den linkede artikel før man gyder ud...


Og du mener at problemet alene består i at man kun kan køre "halv"-tog?

Så oplys os andre om hvad man reelt kunne køre med af gods via Esbjerg havn?

Jeg ved nok lige så lidt om jernbanegods, som du tydeligvis gør, så jeg forholder mig bare til det DB Schenker sagde ved terminalens bygning - nemlig at en godsterminal på Esbjerg havn var interessant for dem, men kun hvis den fik en udformning, hvor den kunne håndtere heltog. I stedet byggede man sparemodellen, og de fik helt ret - det var ikke interessant for nogen operatører.
Og jeg tænker den slags folk i branchen er klogere end mig, så derfor lytter jeg til dem. Om det stadig ville gælde i dag, er jo ikke sikkert, men i mellemtiden har fx terminalen i Padborg haft kraftigt stigende godsmængder. Trafikken i Ålborg er også jævnt stigende. Så hvor gerne du end vil lægge alt andet jernbanegods end dine rullende landeveje i graven, så er virkeligheden altså mere nuanceret end det. Men infrastrukturen skal være indrettet så det bliver effektivt. Både materiel og især mandskab er hundedyrt - men til gengæld også der hvor jernbanen ind i mellem kan vinde over lastbiler, hvor der jo skal sidde en chauffør i hver bil.
Det som irriterer er at du tæver den samme døde hest i alle dine indlæg, uden at forholde dig en skid til, hvad det egentlig er du kommenterer på, og det ødelægger enhver tråd.

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn

af LarsJels, Jels, 3/1 2021, 22:11 (1200 dage siden) @ Niels Bak

Hej Niels

Hvis debatørerne desuden orkede at læse hele artiklen fra JV, som Lasse henviste til i går, vil man kunne se, at der er en fremtidig mulighed for gods til en virksomhed på Esbjerg Havn. Nuvel, flis til et kraftværk ikke så smukt som kølecontainere til England, men gods er vel gods.

MVH; Lars



Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak