Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-togsnetværk i 2030-2040 (Generelt)

af KKLD, 16/12 2018, 17:44 (1951 dage siden)

Nu har vi lige fået en ny køreplan og i den forbindelse kom jeg til at tænke på hvad der ville kunne ske i fremtiden.

I denne tråd kan man skrive realistiske bud på hvordan S-togene kommer til at køre i fremtiden. Ønsketænkning er også velkommen.


Til inspiration og hvad jeg selv husker der har været på tale har jeg lagt mærke til følgende for at sparke debatten igang:

Der var sidst snak for cirka 2 måneder siden om at Kystbanependlerne var sure over dårlig togdrift og de igen gerne ville have S-tog til Helsingør.

Der har også en del gange været snak om S-tog til Roskilde og et vendespor ved Carlsberg. Derudover er der også Køge Nord station som åbner samt Vinge og evt. også en ny station henne ved Hillerød. Der er også tale om at opgradere Hillerød så der vil køre 12 tog i timen i stedet for 6 ved at forlænge toget fra Holte.

Derudover bliver signalsystemer også snart færdigt og jeg har på denne side læst delte meninger om der ville kunne køre flere tog ved Dybbølsbro-Østerport.

Og til sidst selvkørende S-tog og hvilke tog det måtte være og om de også ville kunne køre på andre strækninger såsom regionaltog?


Min tråd er en kopi/inspiration af den over 8 år gamle tråd: https://www.tog-sim.dk/forum/viewthread.php?thread_id=9107

Så lad mig høre/se jeres bud på en grafisk køreplan eller bud på hvor linjerne kører til og fra og hvor ofte.

S-togsnetværk i 2030-2040

af mpp, 16/12 2018, 18:07 (1951 dage siden) @ KKLD

Når nu man bare kan slå sig løs så lad os da gøre det ;)

S-tog vil være selvkørende. S-tog og metro vil være tættere knyttet sammen end i dag, måske fordi metroselskabet overtager s-togsdriften.

Jeg har set forslag om at forlænge Ringbanen fra Ny Ellebjerg til Lufthavnen. Der har også været forslag om en ekstra metro på Amager mellem de nuværende to og videre til Lufthavnen. Ellers kunne man forestille sig at bus 5C bliver erstattet af en letbane – der er allerede et forslag om en letbane Gladsaxe–Tingbjerg–Nørrebro, så den skulle bare forlænges ind mod byen.

Man kan vel regne med selvkørende drift, så man kan øge kapaciteten gennem røret. Givet at de nye metroer der bliver bygget særligt har fokus på at aflaste røret vil det måske ikke være så stort et problem at øge fra 30 til 40 tog i timen på Nørreport. Jeg ved ikke om driftskobling er muligt på s-banen, men hvis det er kunne man forestille sig at man på den måde kunne øge frekvensen på fingrene, så der er 5 minuttersdrift over det hele.

Et forslag der var meget fremme for nogle år siden var også at lave et parallelt rør, der kunne have stop på Forum, Rigshospitalet og Trianglen. Givet at der allerede er snak om at lave et metroforløb der er det måske ikke så realistisk.

Der vil nok også i fremtiden være forskellige perronhøjder på s-tog og regionaltog, så man kan nok ikke kombinere de to systemer – noget der kan give vanskeligheder mod Helsingør og Roskilde. Givet at der allerede er 4 spor Høje Taastrup–Roskilde kunne man nok godt lave det til S-tog, specielt når man får lyn- og IC-togene over på den nye bane.


Med alt det sagt er det nok mest sandsynligt, at man får et DOT-net der for passagenerne i højere grad fungerer som et enkelt system, men som i praksis består af mange forskellige tekniske systemer (med de bindinger det giver): metro, s-tog, letbane, regionaltog. Man havde i mange år planer om at der skulle være s-tog hvor der nu er metro (så togene ville køre i to retninger fra Vanløse), men valgte i stedet at anlægge den nye bane som metro. Tilsvarende har der i mange år været ønsker om en ringbane mere, der nu kommer som letbane.

S-togsnetværk i 2030-2040

af mikedk2100, 17/12 2018, 09:31 (1950 dage siden) @ KKLD

Jeg er lidt pessimistisk anlagt, så jeg tror ikke vi om godt 20 år (i 2040) ser de store ændringer på s-tog nettet. Der vil formentlig være kommet vendespor ved Carlsberg og nye standsningssteder ved Hillerød, Vinge og Trylleskoven (ved Solrød Strand). Ved Trylleskoven er der allerede godt gang i villabyggeriet og jeg husker fra start 90erne, at der på kortet (der hang på Køge Station) var markeret ud for Trylleskoven, som et kommende standsningssted. Køge Nord er selvfølgelig også kommet til.

Jeg tænker også, at man er kommet til fornuft ved Herlev og har udvidet/flyttet s-tog perronen, så det er nemmere at skifte mellem S-toget og Letbanen.

Vi vil stadig køre rundt i det nuværende materiel med lokofører, men i 2040 vil vi nok se de første 5. generations S-tog forsøge at køre rundt for sig selv - formentlig på Ringbanen. Grunden til den antagelse er, at vi jo tidligst i 2030erne begynder at tænke på at bestille erstatningen for 4. generations S-togene, og det tog alligevel 11 år fra de første 4G kom i drift, til alle 2G var udfaset. Så jeg tror ikke vi har selvkørende tog på det lange s-tog baner i 2040.

Til gengæld kunne jeg godt frygte, at hele S-tog nettet er blevet et "vi standser ved alle stationer", så alle tog standser ved alle stationer. Altså et linje-mønster a la det vi har i weekenderne med få linjer og ingen hurtig-tog, men med korte tog og kortere interval mellem afgangstiderne, måske hvert 5. minut, i dagtimerne. Og så 10 eller 20 minutters drift på ydertidspunkterne og om natten. Jeg har så ikke regnet på, om DSB har materiel nok til det, men jeg tror det er derhen de gerne vil.

Mvh
Michael

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak