Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/12 2018, 12:59 (1954 dage siden)

Som jeg husker det, diskuteres det ofte, om DSB i fremtiden vil køre til Hamburg, når Femerntunnellen åbner.

DSB har i et ministersvar - der drejer sig om noget helt andet - skrevet følgende:

[image]

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af Jens Hansen, 19/12 2018, 15:55 (1954 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja, DSB investerer knap 1 milliard kroner i lokomotiver og vogne for at køre dette. Det bliver så i skarp konkurrence med SJ og formentlig også DB. Herudover kan vi vel forvente at Flixtrain også kører. Og bemærk, dette wr fri trafik, der er ikke kontraktbetaling fra ministeriet tiæ denne kørsel.

Pendlerne på Sjælland må sidde med en underlig smag i munden, når de dagligt må stå op, og DSB så ikke investerer i materiel som kommer dem tilgode.

JH

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af Rail, 19/12 2018, 17:12 (1954 dage siden) @ Jens Hansen

Pendlerne på Sjælland må sidde med en underlig smag i munden, når de dagligt må stå op, og DSB så ikke investerer i materiel som kommer dem tilgode.

De nye lokomotiver og vogne kommer jo faktisk pendlerne på Sjælland til gode..

Først så slipper de for ME og deres nuværende dobbeltvogne bliver trukket af nye ellokomotiver der reducere rejsetiden ift. ME.

Så indsættes der nye vogne mellem København og Hamborg, dette gør at pendlerne slipper for de internationale tog på sydbanen. (særligt EC32)

Herefter frigiver de nye lokomotiver og vogne IC3 fra den internationale trafik til den nationale trafik. Hvilket samlet set giver flere siddepladser ikke bare i landsdelstrafikken men også på Sjælland.

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af Togbus, Foldingbro, 19/12 2018, 17:22 (1954 dage siden) @ Rail

IC3 er 30-40 år når Femern åbner. Mon ikke skroget på disse tog minder om skroget på Forsvarets helikoptere, da disse var klar til udskiftning og man diskuterede frem og tilbage om bevilling, antal og modeller.

Så ærlig talt, tro ikke at IC3 varer evigt.

--
- busser når det er billigst

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af Rail, 19/12 2018, 17:48 (1954 dage siden) @ Togbus

IC3 er 30-40 år når Femern åbner. Mon ikke skroget på disse tog minder om skroget på Forsvarets helikoptere, da disse var klar til udskiftning og man diskuterede frem og tilbage om bevilling, antal og modeller.

Så ærlig talt, tro ikke at IC3 varer evigt.

Næ det gør jeg da heller ikke. Men til den tid er DSBs nye togsæt forhåbentlig så talstærkt leveret at IC3 er på vej ud.

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af Jens Hansen, 19/12 2018, 17:33 (1954 dage siden) @ Rail

Næ, sådan er det ikke.

Det er rigtigt, DSB køber nye ellokomotiver, til dobbeltdækkervognene. Og det er jo fint.

Men det der skrives om i DSBs svar her, er yderligere køb.

Og ja, det frigiver i en kort periode 10 - 15 ic3. Men DSB kunne, for de samme penge købe nye dobbeltdækkervogne, hvilket givet vil betyde mange flere pladser til Sjællænderne. Måske det dobbelte.

JH

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af Rail, 19/12 2018, 17:47 (1954 dage siden) @ Jens Hansen

Næ, sådan er det ikke.

Det er rigtigt, DSB køber nye ellokomotiver, til dobbeltdækkervognene. Og det er jo fint.

Men det der skrives om i DSBs svar her, er yderligere køb.

Og ja, det frigiver i en kort periode 10 - 15 ic3. Men DSB kunne, for de samme penge købe nye dobbeltdækkervogne, hvilket givet vil betyde mange flere pladser til Sjællænderne. Måske det dobbelte.

Men hvor vil du så indsætte dem? Vil du købe nye diesellokomotiver?

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af William Skov ⌂, 19/12 2018, 19:08 (1954 dage siden) @ Rail

Nye dostoer skal ikke bruges til flere stammer, (jo, måske) men til at sætte f.eks. 2/3 nye vogne på hver stamme.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af andersj, Aalborg, 19/12 2018, 17:51 (1954 dage siden) @ Jens Hansen

Ja, DSB investerer knap 1 milliard kroner i lokomotiver og vogne for at køre dette. Det bliver så i skarp konkurrence med SJ og formentlig også DB. Herudover kan vi vel forvente at Flixtrain også kører. Og bemærk, dette wr fri trafik, der er ikke kontraktbetaling fra ministeriet tiæ denne kørsel.

Sådan som det går med Deutsche Bahn pt. så tror jeg ikke at man skal frygte konkurrence fra dem foreløbigt. De har nok at se til med at få vendt skuden på det nationale marked.
Flixtrain kører ingen tog, de sælger blot billetterne til tog der pt. køres af LEO Express og BahnTouristikExpress.

Private aktører kunne måske være interesserede, men det vil nok først være efter nogle år med drift der kan vise hvor stort markedet i virkeligheden er. Desuden vil der nok være en del andre strækninger i Tyskland der vil være mere interessante for private aktører.

--
Mvh Anders

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af Svend, 19/12 2018, 18:10 (1954 dage siden) @ Jens Hansen

Ja, DSB investerer knap 1 milliard kroner i lokomotiver og vogne for at køre dette. Det bliver så i skarp konkurrence med SJ og formentlig også DB. Herudover kan vi vel forvente at Flixtrain også kører. Og bemærk, dette wr fri trafik, der er ikke kontraktbetaling fra ministeriet tiæ denne kørsel.

.
Gad vide om DSB tænker sig at gøre det i samarbejde eller i konkurrence med Deutsche Bahn. Eller om de i det hele taget har tænkt så langt endnu ....:-|

--
Svend

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af Gæst1, 20/12 2018, 13:43 (1953 dage siden) @ Jens Hansen

Ja, DSB investerer knap 1 milliard kroner i lokomotiver og vogne for at køre dette. Det bliver så i skarp konkurrence med SJ og formentlig også DB. Herudover kan vi vel forvente at Flixtrain også kører. Og bemærk, dette wr fri trafik, der er ikke kontraktbetaling fra ministeriet tiæ denne kørsel.

Måske er det ligefrem den reelle strategi: DSB skal i fremtiden kun køre fjerntog i fri trafik? SJ var jo igennem samme tur, inden de begyndte at vinde nogle udbudte strækninger tilbage igen.
I Tyskland og Sverige er det jo de regionale myndigheder, der indkøber regionaltogsbetjeningen, så måske har DSB og Departementet en stiltiende forståelse for, at DSB ikke køber materiel til regionaltogstrafik...

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af Bengt Larsson, 27/12 2018, 13:33 (1946 dage siden) @ Jens Hansen

Ja, DSB investerer knap 1 milliard kroner i lokomotiver og vogne for at køre dette. Det bliver så i skarp konkurrence med SJ og formentlig også DB. Herudover kan vi vel forvente at Flixtrain også kører. Og bemærk, dette wr fri trafik, der er ikke kontraktbetaling fra ministeriet tiæ denne kørsel.

Pendlerne på Sjælland må sidde med en underlig smag i munden, når de dagligt må stå op, og DSB så ikke investerer i materiel som kommer dem tilgode.

JH

Tror ni att SJ kommer att köra tåg København-Hamburg eller Stockholm-København-Hamburg?

Kanske om DSB säljer biljetter København-Hamburg annars kommer danskar nog inte resa med SJ på denna sträcka och då blir många platser tomma.
SJ körde på prov ett tåg per dag Stockholm-København-Odense, men det var inte många ombord mellan København-Odense eftersom danskar som söker dsb.dk fann inga SJ-tåg. Samma metod kör SJ mot MTR Express på sträckan Stockholm-Göteborg. MTR hittas inte på sj.se. Flixtrain hittas inte på bahn.de

Vad tror ni? Tror ni att SJ kommer att köra tåg Stockholm-København-Hamburg? Kommer DSB vilja sälja biljetter till konkurrerande tågbolag?

Jag tror inte SJ kommer att köra Stockholm-København-Hamburg. Det är för långt och för lång restid Stockholm-Hamburg. Kanske 7 timmar år 2030 när Femerntunnellen och Ostlänken (Södertälje-Linköping) är klar. Folk som vill resa snabbt tar flyg, och vill de resa billigt och är ensamma tar de buss och är de flera tar de bil.

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af mpp, 27/12 2018, 15:13 (1946 dage siden) @ Bengt Larsson

På DBs side bliver alle tog fundet, også selvom man ikke kan købe billet til dem – noget lignende kunne DSB tvinges til at gøre og så ville det i hvert fald hjælpe med at få folk til at finde billetterne. Jeg tror dog ikke det vil blive noget problem for SJ at sælge billetter, specielt hvis de kan forbindes med andre billetter så man kan komme længere sydpå i Tyskland. Flixbus bliver heller ikke vist i DSBs system, men de har fundet andre måder at få folk til at finde deres billetter. En anden ting er, at man nok i alle tilfælde vil kunne bruge rejsekortet på toget, i hvert fald på de danske stræk.

I sidste ende er det jo netop fri trafik – de forskellige selskaber må så finde ud af den distribution og markedsføring der er nødvendig for at sælge billetter. Det kan så være gennem billetautomater, mobilbilletter, rejsebureauer eller noget andet.

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af Jens Hansen, 27/12 2018, 18:23 (1946 dage siden) @ mpp

Rejseplanen og Rejsekortet er politisk besluttet, at skulle fusioneres. Dermed hæves en salgsplatform, som på sigt kan være uafhængig og sælge billetter af alle typer. Og for alle selskaber.

JH

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af mpp, 27/12 2018, 20:52 (1946 dage siden) @ Jens Hansen

Præcist – det er smart. Mon ikke folk nok finder ud af det hvis der er penge at spare. Det plejer folk jo at gøre. På samme vis som at Orangebilletterne fremgår som udsolgt, hvilket jo nok hænger sammen med at nogle mennesker har købt dem.

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af mikedk2100, 19/12 2018, 17:51 (1954 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Man undrer sig over, at DSB venter til 2028 (som formentlig bliver langt senere pga forsinkelser på Femern-projektet) med at lave denne "kraftige opgradering" af togtrafikken ud i Europa. Set klimamæssigt, så er det en total falliterklæring.

De burde allerede nu arbejde på at få et godt og stabilt produkt til Tyskland og længere ud i Europa. Her tænker jeg blandt andet på nattog længere end til bare Hamburg, men også dagtogene. F.eks. ved at sende toget over Fyn/Jylland, så folk ikke risikerer at blive jaget over i en bus, som det jævnligt sker nu. For folk har købt billet til et tog - ville de med bus valgte de da Flixbus eller andre.

Og skal de længere, så vil de hellere køre i bil til en lufthavn - som sagtens kunne være Hamburg - for at flyve.

Personligt ville jeg da ønske, at jeg havde muligheden for at køre med tog til andre europæiske hovedstæder, frem for at flyve. Den eneste mulighed jeg har for det er København-Stockholm, hvor SJ dog tilbyder fremragende service og komfort. Men vil jeg til Berlin, Amsterdam eller Paris, så findes den mulighed kun ved at flyve.

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af Rail, 19/12 2018, 17:54 (1954 dage siden) @ mikedk2100

Man undrer sig over, at DSB venter til 2028 (som formentlig bliver langt senere pga forsinkelser på Femern-projektet) med at lave denne "kraftige opgradering" af togtrafikken ud i Europa. Set klimamæssigt, så er det en total falliterklæring.

De burde allerede nu arbejde på at få et godt og stabilt produkt til Tyskland og længere ud i Europa. Her tænker jeg blandt andet på nattog længere end til bare Hamburg, men også dagtogene. F.eks. ved at sende toget over Fyn/Jylland, så folk ikke risikerer at blive jaget over i en bus, som det jævnligt sker nu. For folk har købt billet til et tog - ville de med bus valgte de da Flixbus eller andre.

DSB er i gang med at anskaffe Eltog til København - Hamborg, så derfor skal toget helt automatisk før eller siden sendes over Padborg.
Så derfor kunne man jo godt at antage at der allerede blev arbejdet på det ;-)

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af andersj, Aalborg, 19/12 2018, 17:56 (1954 dage siden) @ Rail

Man undrer sig over, at DSB venter til 2028 (som formentlig bliver langt senere pga forsinkelser på Femern-projektet) med at lave denne "kraftige opgradering" af togtrafikken ud i Europa. Set klimamæssigt, så er det en total falliterklæring.

De burde allerede nu arbejde på at få et godt og stabilt produkt til Tyskland og længere ud i Europa. Her tænker jeg blandt andet på nattog længere end til bare Hamburg, men også dagtogene. F.eks. ved at sende toget over Fyn/Jylland, så folk ikke risikerer at blive jaget over i en bus, som det jævnligt sker nu. For folk har købt billet til et tog - ville de med bus valgte de da Flixbus eller andre.


DSB er i gang med at anskaffe Eltog til København - Hamborg, så derfor skal toget helt automatisk før eller siden sendes over Padborg.
Så derfor kunne man jo godt at antage at der allerede blev arbejdet på det ;-)

Tyskerne lukker jo også Puttgarden-Neustadt fra 2022 og frem til åbningen af Femern.

--
Mvh Anders

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af mikedk2100, 19/12 2018, 18:56 (1954 dage siden) @ Rail

DSB er i gang med at anskaffe Eltog til København - Hamborg, så derfor skal toget helt automatisk før eller siden sendes over Padborg.
Så derfor kunne man jo godt at antage at der allerede blev arbejdet på det ;-)

Javist, men jeg synes jo de burde gøre det allerede nu. Med tanke på de jævnlige spærringer og erstatningsbusser - og ja, at Banedanmark både i 2019, 2020 og 2021 lukker for banen i et halvt år ad gangen, jf. nedenstående:

https://www.bane.dk/Borger/Baneprojekter/Ringsted_Femern-Banen/Sporspaerring

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af Bruger4711, 20/12 2018, 17:10 (1953 dage siden) @ mikedk2100

Javist, men jeg synes jo de burde gøre det allerede nu. Med tanke på de jævnlige spærringer


Fra køreplanskiftet næste år køres alle internationale tog via Fyn og Jylland. Dermed er K19 sidste år hvor der skal færges DSB-tog.

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af Togbus, Foldingbro, 20/12 2018, 17:21 (1953 dage siden) @ Bruger4711

Javist, men jeg synes jo de burde gøre det allerede nu. Med tanke på de jævnlige spærringer


Fra køreplanskiftet næste år køres alle internationale tog via Fyn og Jylland. Dermed er K19 sidste år hvor der skal færges DSB-tog.

Det var så den Hamborg-forbindelse.......bustrafik er nu også nemmere at styre. Mon ikke Flix og andre nok skal hjælpe DSB med at dække efterspørgslen.

--
- busser når det er billigst

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af mikedk2100, 20/12 2018, 21:10 (1953 dage siden) @ Togbus

Det var så den Hamborg-forbindelse.......bustrafik er nu også nemmere at styre. Mon ikke Flix og andre nok skal hjælpe DSB med at dække efterspørgslen.

Jeg tror nu det er en genoplivning af Hamburg forbindelsen. Bare det, at folk kan tage toget hele vejen er en stor forbedring. DSB skal bare have genindført servicen på de tog.

Hvorfor skulle det være slut?

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af Rørvig Station, 20/12 2018, 23:24 (1953 dage siden) @ mikedk2100

Jeg tror nu det er en genoplivning af Hamburg forbindelsen. Bare det, at folk kan tage toget hele vejen er en stor forbedring. DSB skal bare have genindført servicen på de tog.

Jeg tror at man kan skyde en hvid pind efter en restaurantvogn i toget. På den måde er det en forringelse ift. færgene.

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af Bruger4711, 21/12 2018, 09:19 (1952 dage siden) @ Rørvig Station

Jeg tror at man kan skyde en hvid pind efter en restaurantvogn i toget. På den måde er det en forringelse ift. færgene.


Af samme årsag, er det ikke længere et EC-tog, men i stedet IC.

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af mikedk2100, 20/12 2018, 20:50 (1953 dage siden) @ Bruger4711

Fra køreplanskiftet næste år køres alle internationale tog via Fyn og Jylland. Dermed er K19 sidste år hvor der skal færges DSB-tog.

Bedre sent end aldrig. Det bliver godt med en mere stabil togforbindelse til Hamburg. Så skal der bare kaffe mv salg ombord igen :)

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af andersj, Aalborg, 22/12 2018, 22:27 (1951 dage siden) @ Bruger4711

Javist, men jeg synes jo de burde gøre det allerede nu. Med tanke på de jævnlige spærringer


Fra køreplanskiftet næste år køres alle internationale tog via Fyn og Jylland. Dermed er K19 sidste år hvor der skal færges DSB-tog.

Hvordan skal togene køre mellem København og Kolding? Er der plads til en ekstra kanal eller vil det blive kørt sammen med et andet togsystem? Hvordan med Aarhus-Hamburg og Fredericia-Flensburg togene?

--
Mvh Anders

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af andersj, Aalborg, 19/12 2018, 17:56 (1954 dage siden) @ mikedk2100

Man undrer sig over, at DSB venter til 2028 (som formentlig bliver langt senere pga forsinkelser på Femern-projektet) med at lave denne "kraftige opgradering" af togtrafikken ud i Europa. Set klimamæssigt, så er det en total falliterklæring.

Vognene og lokomotiverne bliver jo leveret i 2022/2023 hvor de indsættes fra København over Flensburg til Hamburg. Men det tager jo selvfølgelig længere tid end det vil gøre når Femern forbindelsen er færdig, og derfor kan frekvensen ikke være lige så høj.

--
Mvh Anders

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af William Skov ⌂, 19/12 2018, 19:13 (1954 dage siden) @ andersj

Er du sikker på at det vil tage meget mere tid?
I dag spildes der jo 45 min på færgen og mange km af strækningerne på begge sidder af sundet er jo med lav hastighed.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

DSB vil køre til Hamburg - også via Femerntunnellen

af andersj, Aalborg, 19/12 2018, 19:20 (1954 dage siden) @ William Skov

Er du sikker på at det vil tage meget mere tid?
I dag spildes der jo 45 min på færgen og mange km af strækningerne på begge sidder af sundet er jo med lav hastighed.

Lige nu kan man køre ca. lige så hurtigt over Flensburg som over Rødby/Puttgarden alt efter standsningsmønster. Men med den nye forbindelse og hastighedsopgraderingerne i både Danmark og Tyskland vil turen over/under Femern blive markant forkortet. Der anskaffes materiel ud fra den forkortede rejsetid, dvs. at indtil Femern åbner vil der ikke kunne køre samme antal omløb med materiellet som efter Femern er åbnet.

--
Mvh Anders

Avatar

Ja

af mss ⌂, 20/12 2018, 15:06 (1953 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det troede jeg egentlig var klart?

Når den faste forbindelse åbner betyder det:

Så meget gods som muligt over Femernbælt.
EC-tog over Femernbælt.
Plads til flere indenlandske tog over Storebælt.

Det er jo derfor den bygges.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak