Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flere i toget - men hvordan (Trafikpolitik)

af ventrikel, Næstved, 19/12 2018, 16:51 (1949 dage siden)

Mange har sikkert set TV2 nyhederne og også nogle de af de regionale TV2-udsendelser omkring den tiltagende trængsel på motorvejene – primært mod København & Århus.
Pendlere som kører 80-120 km til og fra arbejde.

Hvorfor tager de ikke toget? Og kan man få dem til at tage toget?

I et par andre ”debattråde” har jeg argumenteret imod jernbane over Kattegat og imod ”timemodellen”.
Primært fordi begge disse ikke hjælper på ovenstående problemer. Segmentet som får glæde af disse løsninger er simpelthen for få!

Jeg har også argumenteret for at man skulle udvide sporkapaciteten ved at anlægge – efter Hollandsk forbillede – 2 ekstra spor ved siden af nuværende fra Roskilde og formentlig helt til Århus. Hvorfor? Simpelthen fordi hurtige tog og hyppigere afgange er en forudsætning for at få bilisterne som pendler dagligt over i toget. Samtidig ville det skabe plads til flere godstog.
Godstog til bl.a. at få flyttet AL transitkørsel med lastbiler fra Tyskland til Sverige & Norge væk fra vores danske motorveje. Alene Scandlines transporterer mere end ½ mio lastbiler over Østersøen årligt og tallet stiger.
Det giver alene fra Lolland / Falster til København mere end 800 lastbiler dagligt i hver retning.
Men hvad kan man ellers gøre for at få flyttet bilister over i togene?
Nogle steder medgiver jeg at det giver mening at anlægge helt nye spor langs motorveje. Men man skal huske at en jernbane typisk deler et område i 2 grundet de få muligheder for at krydse jernbanen enten via en viadukt eller en bro og jernbane støjer - altså flere udgifter til støjværn.

Da man anlagde jernbanerne for 100-150 år siden blev stationerne – da man også dengang havde for få penge – typisk anbragt i byerne udkant. I dag ligger disse stationer midt i provinsbyerne. Rigtig dårlige muligheder for at komme frem til disse og endnu dårligere muligheder for at parkere der en hel dag.
Samtidig bor flere og flere – siden 60’erne – i parcelhuskvarterer som betyder at mange provinsbyer ofte er 5-8 km fra den ene ende til den anden. Det giver dårlige muligheder for busdrift på en rationel måde og de færreste gider først gå og så vente på en bus for at tage et og som kører langsomt og ofte forsinkes af enten nedbrudt lokomotiv, sporskiftefejl eller signalfejl.

Løsningen kunne måske være at man flyttede jernbanestationerne UD af byen. Ud til nærheden af en omfartsvej og jernbane. Lavede gratis store parkeringshuse – gerne med menneskelig overvågning – job for kontanthjælpsmodtagere? Gjorde kørsel med toget gratis og droppede de mindre stationer undervejs. Pendlere kan sagtens køre 10-15 km først fra bolig til et fornuftigt P-hus ved en station med hurtige tog ind til København / Århus / Odense og måske Aalborg. (Udflytning af stationerne inkl. de ofte ret store godsbane og rangeringsarealer kan med gevinst sælges til boliger og erhverv). Kan betale for udflytningen!

Gjorde man det samtidigt meget dyrere at parkere i disse byer, fjernede befordringsfradraget såfremt man boede max 15 km fra sådanne stationer og gjorde kørsel med bus / S-tog / Letbane og Metro gratis i de nævnte byer – mon man så ikke kunne få flyttet bilisterne over i toget?

Men det kræver at vi får udbygget kapaciteten på jernbanen med såvel spor, hurtigere tog og flere spor.

Evner vi ikke dette indenfor de næste 5-10 år – så glem jernbanen. Så bliver det individuel transport fra hjem til bolig som sejrer. Så kan vi få de ikke særlige kreative politikere på Borgen til at forstå at det er nu man skal ofre penge på de daglige pendlere – ja så er løbet kørt.

Flere i toget - men hvordan

af kme, 19/12 2018, 17:08 (1949 dage siden) @ ventrikel

Udflytning af stationerne inkl. de ofte ret store godsbane og rangeringsarealer kan med gevinst sælges til boliger og erhverv). Kan betale for udflytningen!

Dét ville være en dødssynd. Jernbanens væsentligste aktiv er dets arealer dybt inde i byerne. Sælger man disse arealer fra er banen dødsdømt. Det er rigtigt at godsarealerne skal bruges aktivt, men det skal være på banens præmisser. Fx. gratis parkering med et pendlerkort, udlejning af plads til bus- og rutebilterminaler, udlejning til mindre supermarkeder (Netto og den slags, ikke Bilka), så man lige kan snuppe mælk og kartofler med hjem. Så bliver stationen centrum i dagligdagen.

Men banen skal eje til tid og evighed. Salg er at tisse i bukserne.

Flere i toget - men hvordan

af ventrikel, Næstved, 19/12 2018, 17:11 (1949 dage siden) @ kme

Udflytning af stationerne inkl. de ofte ret store godsbane og rangeringsarealer kan med gevinst sælges til boliger og erhverv). Kan betale for udflytningen!

Dét ville være en dødssynd. Jernbanens væsentligste aktiv er dets arealer dybt inde i byerne. Sælger man disse arealer fra er banen dødsdømt. Det er rigtigt at godsarealerne skal bruges aktivt, men det skal være på banens præmisser. Fx. gratis parkering med et pendlerkort, udlejning af plads til bus- og rutebilterminaler, udlejning til mindre supermarkeder (Netto og den slags, ikke Bilka), så man lige kan snuppe mælk og kartofler med hjem. Så bliver stationen centrum i dagligdagen.

Men banen skal eje til tid og evighed. Salg er at tisse i bukserne.

Jeg er uenig - dels fordi der IKKE er pladser til at lave P-huse og dels fordi du skal have ALLE ind til centrum. Det giver mere trafik i byernes centrum af pendlere og forsinker ALLE.

Men hvorfor bibeholde en station som vil afgå ved en stille død?

Flere i toget - men hvordan

af ThomasTT, 19/12 2018, 19:23 (1948 dage siden) @ ventrikel

Du kan ikke gøre noget værre end at flytte stationerne ud af byen. Det er rigtigt, at der bør ses på adgangen til togene via bil, men ikke ved at ødelægge banens helt store fordel. Når man ved Aarhus er i gang med at genåbne flere stationer hænger det utvivlsomt sammen med byudviklingen omkring stationen. Bruuns galleri med over 10 millioner besøgende om året og mere end 1000 arbejdspladser er bare en del af det. Vi taler boliger/arbejdspladser/kunder/besøgende i millionvis i gåafstand fra stationen.

Jeg tror, du voldsomt undervurderer potentialet i stationsnær byudvikling. Du vil tilsyneladende sprede ting. Sorry men det er dybt tåbeligt. Det er den tankegang fra 60-70 erne vi stadig lider under. Først var bilen en ny ekstra mulighed for at komme rundt. Så begyndte man at sprede ting, så der var bedre plads til biler og parkering, men så var bilen ikke længere en mulighed, nu var den tvungen. Flere begynder at køre, fremkommeligheden falder. Osv.

I øvrigt er det slet ikke et valg. Nu kommer Køge nord som decideret pendler-station og i Aarhus kunne man måske overveje at udvikle viby J på samme måde. Der er ingen grund til at flytte en station, når man bare kan indlægge et ekstra stop

Flere i toget - men hvordan

af ventrikel, Næstved, 19/12 2018, 20:55 (1948 dage siden) @ ThomasTT

Du kan ikke gøre noget værre end at flytte stationerne ud af byen. Det er rigtigt, at der bør ses på adgangen til togene via bil, men ikke ved at ødelægge banens helt store fordel. Når man ved Aarhus er i gang med at genåbne flere stationer hænger det utvivlsomt sammen med byudviklingen omkring stationen. Bruuns galleri med over 10 millioner besøgende om året og mere end 1000 arbejdspladser er bare en del af det. Vi taler boliger/arbejdspladser/kunder/besøgende i millionvis i gåafstand fra stationen.

Nu taler jeg jo kun om at få pendlere fra oplandet ind til de 4 største bycentre i DK.


Jeg tror, du voldsomt undervurderer potentialet i stationsnær byudvikling. Du vil tilsyneladende sprede ting. Sorry men det er dybt tåbeligt. Det er den tankegang fra 60-70 erne vi stadig lider under. Først var bilen en ny ekstra mulighed for at komme rundt. Så begyndte man at sprede ting, så der var bedre plads til biler og parkering, men så var bilen ikke længere en mulighed, nu var den tvungen. Flere begynder at køre, fremkommeligheden falder. Osv.

Der er blot ikke P-pladser til disse flere tusinder bilister som vi skulle have over i toget! Og skal vi have alle disse biler ind i centrum af de mellemstore provinsbyer?


I øvrigt er det slet ikke et valg. Nu kommer Køge nord som decideret pendler-station og i Aarhus kunne man måske overveje at udvikle viby J på samme måde. Der er ingen grund til at flytte en station, når man bare kan indlægge et ekstra stop

Er man først nået til Køge Nord så fortsætter man nok resten af vejen!
I min optik har man primært valgt at placere denne station p.gr.a. "supersygehuset" i Køge. Blot har man som altid med nye sygehuse valgt at placere det pænt langt fra jernbanestationen.
Havde region Sjælland holdt fast i den plan med et supersygehus i Ringsted og havde man placeret det ved Kærhave - så kunne stationen havde været forhallen til supersygehuset. Men det er typisk dansk - vi tænker sjældent i helheder og de store linier - nej småborgerligheden længe leve.

Flere i toget - men hvordan

af ThomasTT, 19/12 2018, 23:42 (1948 dage siden) @ ventrikel

Du kan ikke gøre noget værre end at flytte stationerne ud af byen. Det er rigtigt, at der bør ses på adgangen til togene via bil, men ikke ved at ødelægge banens helt store fordel. Når man ved Aarhus er i gang med at genåbne flere stationer hænger det utvivlsomt sammen med byudviklingen omkring stationen. Bruuns galleri med over 10 millioner besøgende om året og mere end 1000 arbejdspladser er bare en del af det. Vi taler boliger/arbejdspladser/kunder/besøgende i millionvis i gåafstand fra stationen.

Nu taler jeg jo kun om at få pendlere fra oplandet ind til de 4 største bycentre i DK.


Jeg tror, du voldsomt undervurderer potentialet i stationsnær byudvikling. Du vil tilsyneladende sprede ting. Sorry men det er dybt tåbeligt. Det er den tankegang fra 60-70 erne vi stadig lider under. Først var bilen en ny ekstra mulighed for at komme rundt. Så begyndte man at sprede ting, så der var bedre plads til biler og parkering, men så var bilen ikke længere en mulighed, nu var den tvungen. Flere begynder at køre, fremkommeligheden falder. Osv.

Der er blot ikke P-pladser til disse flere tusinder bilister som vi skulle have over i toget! Og skal vi have alle disse biler ind i centrum af de mellemstore provinsbyer?


I øvrigt er det slet ikke et valg. Nu kommer Køge nord som decideret pendler-station og i Aarhus kunne man måske overveje at udvikle viby J på samme måde. Der er ingen grund til at flytte en station, når man bare kan indlægge et ekstra stop

Er man først nået til Køge Nord så fortsætter man nok resten af vejen!
I min optik har man primært valgt at placere denne station p.gr.a. "supersygehuset" i Køge. Blot har man som altid med nye sygehuse valgt at placere det pænt langt fra jernbanestationen.
Havde region Sjælland holdt fast i den plan med et supersygehus i Ringsted og havde man placeret det ved Kærhave - så kunne stationen havde været forhallen til supersygehuset. Men det er typisk dansk - vi tænker sjældent i helheder og de store linier - nej småborgerligheden længe leve.

Vil man virkelig fortsætte i bil fra Køge Nord, hvis toget kan køre til Ny ellebjerg på 13 minutter og det tager 45 min i bil? Og der givetvis også venter road pricing og parkrringsrestriktioner. Og med metro fra både Ny Elbj og Kbh H? Næppe.
Du efterlyser stationer uden for byen til biler. Når der så kommer en, mener du at bilisterne ikke vil forlade bilen.

Jeg ved ikke hvad du præcis mener med de " mellemstore provinsbyer" men uanset hvad skal man ikke flytte stationer ud og genere det store flertal, der kommer til og fra stationer uden bil. Og selv ift din egen argumentation giver det jo ikke mening. Det man kan diskutere er ekstra stationer udenfor byerne eller i en nærliggende lille by, der kan bruges af bilister. Som det fx sker med skanderborg for bilister fra Aarhus

Flere i toget - men hvordan

af mikedk2100, 20/12 2018, 21:04 (1947 dage siden) @ ThomasTT

Vil man virkelig fortsætte i bil fra Køge Nord, hvis toget kan køre til Ny ellebjerg på 13 minutter og det tager 45 min i bil? Og der givetvis også venter road pricing og parkrringsrestriktioner. Og med metro fra både Ny Elbj og Kbh H? Næppe.

Der skal jo også sættes tid af til at køre af motorvejen, finde parkeringsplads og gå til perronen. Og så skal man være der i god tid, så læg gerne et kvarter ekstra på, inden toget overhovedet er kørt fra Køge Nord.

Dertil skal lægges tid til at komme fra Ny Ellebjerg og til der, hvor man nu skal hen.

Roadpricing er ikke aktuelt de første mange år, og alt efter, hvor man arbejder, så er det heller ikke sikkert, parkeringen koster.

Regnestykket er ikke så simpelt.

Flere i toget - men hvordan

af ThomasTT, 20/12 2018, 22:28 (1947 dage siden) @ mikedk2100

Vil man virkelig fortsætte i bil fra Køge Nord, hvis toget kan køre til Ny ellebjerg på 13 minutter og det tager 45 min i bil? Og der givetvis også venter road pricing og parkrringsrestriktioner. Og med metro fra både Ny Elbj og Kbh H? Næppe.


Der skal jo også sættes tid af til at køre af motorvejen, finde parkeringsplads og gå til perronen. Og så skal man være der i god tid, så læg gerne et kvarter ekstra på, inden toget overhovedet er kørt fra Køge Nord.

Dertil skal lægges tid til at komme fra Ny Ellebjerg og til der, hvor man nu skal hen.

Roadpricing er ikke aktuelt de første mange år, og alt efter, hvor man arbejder, så er det heller ikke sikkert, parkeringen koster.

Regnestykket er ikke så simpelt.

Jo det er det egentlig, fordi det er sådan set ret ligegyldigt med dem, der lige præcis arbejder helt forkert ift stationer, og som har gratis parkering osv. Jeg forstår virkelig ikke, hvorfor så mange bliver ved med den vinkel. Med metro og andet fra både Ny El og Kbh H kan der ikke være tvivl om, at rigtig mange får betydeligt nemmere adgang til deres endelige destination, og med den ny bane kan der heller ikke være tvivl om, at det bliver betydeligt hurtigere at komme ind til byen.

Det er en dobbeleffekt, der venter lige rundt om hjørnet:
- markant hurtigere tog
- markant langsommere biler

Og så et hattrick med metro til begge ankomstdestinationer

Flere i toget - men hvordan

af mikedk2100, 21/12 2018, 09:24 (1947 dage siden) @ ThomasTT

Jo det er det egentlig, fordi det er sådan set ret ligegyldigt med dem, der lige præcis arbejder helt forkert ift stationer, og som har gratis parkering osv. Jeg forstår virkelig ikke, hvorfor så mange bliver ved med den vinkel. Med metro og andet fra både Ny El og Kbh H kan der ikke være tvivl om, at rigtig mange får betydeligt nemmere adgang til deres endelige destination, og med den ny bane kan der heller ikke være tvivl om, at det bliver betydeligt hurtigere at komme ind til byen.

Det er en dobbeleffekt, der venter lige rundt om hjørnet:
- markant hurtigere tog
- markant langsommere biler

Og så et hattrick med metro til begge ankomstdestinationer

Vi er ikke enige, hvad vi heller ikke skal være. Bilister er rigtig svære at lokke ud af bilen og over i toget, og jeg tror, at der skal langt mere til end bare at spare 15 min (eller noget i den stil), før bilisten opgiver deres køretøj, der kører direkte fra A til B uden de skal udenfor bilen. Og det er derfor den vinkel er vigtig. De vil hellere køre før/efter myldretiden eller benytte sig af hjemmearbejde, end at skulle skifte 2-3 gange, for så alligevel at skulle gå 400 meter fra Metrostation til job, sådan groft sagt.

Og hvor mange af dem der sidder i kø på Køge Bugt motorvejen skal alligevel videre ad Ring 3 til arbejdspladser i yderkanten af hovedstadsområdet (Ballerup, Glostrup, Lyngby osv).

Det er klart, at nogen nok vil skifte bilen ud med toget, men eksplosionen i antallet af biler viser jo tydeligt, at folk hellere vil sidde i kø på motorvejen end køre med toget. Ja antallet af passagerer i den kollektive trafik er ligefrem stagneret, hvis ikke faldet.

Jeg tror heller ikke vi skal undervurdere, at jernbanen og den kollektive trafik i Danmark har et rigtig dårligt image. Det tager mange år at rette op på det. Men vi får jo se om 15-20 år, hvem der fik ret ;)

Flere i toget - men hvordan

af Frank Poulsen, 20/12 2018, 21:22 (1947 dage siden) @ ThomasTT


Vil man virkelig fortsætte i bil fra Køge Nord, hvis toget kan køre til Ny ellebjerg på 13 minutter og det tager 45 min i bil? Og der givetvis også venter road pricing og parkrringsrestriktioner. Og med metro fra både Ny Elbj og Kbh H? Næppe.
Du efterlyser stationer uden for byen til biler. Når der så kommer en, mener du at bilisterne ikke vil forlade bilen.

45 min fra Køge Nord... Det kommer sandelig an på hvor man skal hen i bil... Men der skal være meget kø før man kommer op på 45 min. Også derfor jeg argumenterer for at det ikke er Køge Nord den store park and ride anlæg egner sig. Det er for langt inde og proppen på motorvejen er syd og vest for sammenfletningen om morgenen. Og altså et godt stykke før man når til Køge Nord. Der letter trafikken igen, og propper så først længere inde. Og som anden nævner, så skal man også regne tid til at dreje fra motorvejen, finde p-plads gå til perron og lidt ekstra tid inden toget er der. Og er der så ikke hyppig drift, men måske kun ½ times drift... Ja så er det endnu mere utænkeligt, fordi man kan ikke planlægge hvor lang tid man bruger på at komme dertil, netop pga. presset i sammenfletningen.

Dermed ikke sagt at Køge Nord er en skidt station, jeg tænker mange fra Køges villakvarterer, Havdrup, og andre byer osv vil køre dertil og placerer bilen. Men dem der tager bilen fra Næstved, Ringsted, Haslev, Bjæverskov, og hele Stevns tror jeg ikke på vil parkere bilen ved Køge Nord, når først de er på motorvejen, og "presset" sig igennem køen i sammenfletningen, så er løbet kørt. De skal vindes længere ude!

Flere i toget - men hvordan

af ThomasTT, 20/12 2018, 22:46 (1947 dage siden) @ Frank Poulsen


Vil man virkelig fortsætte i bil fra Køge Nord, hvis toget kan køre til Ny ellebjerg på 13 minutter og det tager 45 min i bil? Og der givetvis også venter road pricing og parkrringsrestriktioner. Og med metro fra både Ny Elbj og Kbh H? Næppe.
Du efterlyser stationer uden for byen til biler. Når der så kommer en, mener du at bilisterne ikke vil forlade bilen.


45 min fra Køge Nord... Det kommer sandelig an på hvor man skal hen i bil... Men der skal være meget kø før man kommer op på 45 min. Også derfor jeg argumenterer for at det ikke er Køge Nord den store park and ride anlæg egner sig. Det er for langt inde og proppen på motorvejen er syd og vest for sammenfletningen om morgenen. Og altså et godt stykke før man når til Køge Nord. Der letter trafikken igen, og propper så først længere inde. Og som anden nævner, så skal man også regne tid til at dreje fra motorvejen, finde p-plads gå til perron og lidt ekstra tid inden toget er der. Og er der så ikke hyppig drift, men måske kun ½ times drift... Ja så er det endnu mere utænkeligt, fordi man kan ikke planlægge hvor lang tid man bruger på at komme dertil, netop pga. presset i sammenfletningen.

Dermed ikke sagt at Køge Nord er en skidt station, jeg tænker mange fra Køges villakvarterer, Havdrup, og andre byer osv vil køre dertil og placerer bilen. Men dem der tager bilen fra Næstved, Ringsted, Haslev, Bjæverskov, og hele Stevns tror jeg ikke på vil parkere bilen ved Køge Nord, når først de er på motorvejen, og "presset" sig igennem køen i sammenfletningen, så er løbet kørt. De skal vindes længere ude!

45 min er selvfølgelig et mere eller mindre tilfældigt tal. Alle skal jo forskellige steder hen på forskellige tidspunkter, men husk på, at vi taler om hastigt voksende trafik. Hvad der tager 35 min i dag kan sagtens tage 45 om bare et par år. Det er som om, man ikke rigtig tror på, hvor slemt det kan blive. Og hvor hurtigt det kan blive slemt, og hvor umuligt det reelt er at gøre noget ved uden tog.

Når passagertallene er vokset vildt i London trods konstant stigende billetpriser og overfyldte tog, hvor mange oplever ståpladser på forsinkede tog på overbelastede strækninger, så skyldes det jo, at en tur helt rundt på ringvejen tager 8 timer. Der er intet alternativ. 80% af pendlere ind til det centrale london bruger toget. Bilens andel er 5% .

Jeg er sådan set ikke uenig mht Køge N, men det er jo ikke enten eller. Der skal være flere af den slags. Tureby ville være fint også, men måske også endnu længere ude, fx en mindre station syd for Næstved, hvor der også potentielt kommer hurtigere tog via ringsted

Flere i toget - men hvordan

af Frank Poulsen, 19/12 2018, 17:18 (1949 dage siden) @ kme

Helt enig... Det er jo banens force at den kommer nemt ind i centrum! Mange går og cykler jo til stationerne. Kan godt være du måske får nogle bilister over i toget, men du mister i stedet en masse andre hvis du lukker de oprindelige stationer!

Udnyt i stedet de stationer der er i dag til at blive bedre pendlerstationer, også for bilister. Eksempelvis anser jeg Tureby station som et rigtig godt udgangspunkt! Smid ramper som her tegnet, byg flere p-pladser, og lad folk syd fra motorvejen nemt komme ind og skifte til toget som går via Køge og den nye bane til Kbh... Så skifter man før sammenfletningen i Køge. Motorvejen går i stå ved Herfølge/Lellinge hver morgen... Derfor nytter det ikke først at lave et stort park and ride anlæg der. Det nytter ikke for dem der kommer syd fra hvert fald. Og ja der er en afkørsel et par km længere nordpå, men skal man først til at køre tilbage og længere væk fra motorvej så dur det ikke. Så kan man sige, hvad er billigst... At flytte stationen op til den afkørsel? (og misse dem der bor i Tureby, som på kortet hedder Alkestrup, for at gøre forvirringen total), eller at lave ramper sydgående. Er jo kun behov sydgående.

Det er bare et eksempel på jeg mener vi kan udnytte de stationer der er, uden for de lidt større byer til at blive mindre park-and-ride stationer. [image]

Flere i toget - men hvordan

af ventrikel, Næstved, 19/12 2018, 17:34 (1949 dage siden) @ Frank Poulsen

Helt enig... Det er jo banens force at den kommer nemt ind i centrum! Mange går og cykler jo til stationerne. Kan godt være du måske får nogle bilister over i toget, men du mister i stedet en masse andre hvis du lukker de oprindelige stationer!

Her er vi så ikke enige. De færreste bilister vil ud og gå 5-10 min for at komme til en station. Og skal du ud og cykle i dårligt vejr - ja så vælger man sikkert bilen. Og da byerne jeg tænker på - Næstved / Holbæk / Slagelse / Sorø er så store at man for at komme til stationen enten skal tage en bus eller kører i bil - ja så er det altså bedre at placere stationen ved et sted hvor en omfartsvej og jernbane mødes hvis vi virkelig skal have fat i bilisterne.


Udnyt i stedet de stationer der er i dag til at blive bedre pendlerstationer, også for bilister. Eksempelvis anser jeg Tureby station som et rigtig godt udgangspunkt! Smid ramper som her tegnet, byg flere p-pladser, og lad folk syd fra motorvejen nemt komme ind og skifte til toget som går via Køge og den nye bane til Kbh... Så skifter man før sammenfletningen i Køge. Motorvejen går i stå ved Herfølge/Lellinge hver morgen... Derfor nytter det ikke først at lave et stort park and ride anlæg der. Det nytter ikke for dem der kommer syd fra hvert fald. Og ja der er en afkørsel et par km længere nordpå, men skal man først til at køre tilbage og længere væk fra motorvej så dur det ikke. Så kan man sige, hvad er billigst... At flytte stationen op til den afkørsel? (og misse dem der bor i Tureby, som på kortet hedder Alkestrup, for at gøre forvirringen total), eller at lave ramper sydgående. Er jo kun behov sydgående.

Byer som Tureby & Algestrup er i min optik i dag for små til at toget skal stoppe her!
Tager vi Sydbanen burde der for at få hurtige tog til København nok kun være stop i Nykøbing F. / Vordingborg / Næstved / Ringsted og enten i Køge via den nye Ringstedbane eller ved en ny station mellem Borup og Viby S. samt Roskilde og så direkte til Ny Ellebjerg.
Dermed ville man få enkelte stop - høj hastighed og kort transporttid. Skal du alligevel starte bilen kan du sagtens køre 10-15 km for at komme til en station med hurtige tog.

Flere i toget - men hvordan

af Frank Poulsen, 19/12 2018, 17:49 (1949 dage siden) @ ventrikel

Helt enig... Det er jo banens force at den kommer nemt ind i centrum! Mange går og cykler jo til stationerne. Kan godt være du måske får nogle bilister over i toget, men du mister i stedet en masse andre hvis du lukker de oprindelige stationer!

Her er vi så ikke enige. De færreste bilister vil ud og gå 5-10 min for at komme til en station. Og skal du ud og cykle i dårligt vejr - ja så vælger man sikkert bilen. Og da byerne jeg tænker på - Næstved / Holbæk / Slagelse / Sorø er så store at man for at komme til stationen enten skal tage en bus eller kører i bil - ja så er det altså bedre at placere stationen ved et sted hvor en omfartsvej og jernbane mødes hvis vi virkelig skal have fat i bilisterne.

Jamen du misser min pointe! Nej du får ikke billister til at gå 5-10 min for at komme til en station. Men alle dem der I DAG allerede nu går og cykler til stationen, dem taber du for at vinde nogle bilister i stedet! Og der er altså trods alt også virksomheder og arbejdspladser nær byernes centrum... Det er jo ikke alle der kun skal til KBH... Der findes også folk der stiger af i Næstved, Slagelse, læser og studerer osv osv osv osv. Skal de nu smides af uden for byen?

Udnyt i stedet de stationer der er i dag til at blive bedre pendlerstationer, også for bilister. Eksempelvis anser jeg Tureby station som et rigtig godt udgangspunkt! Smid ramper som her tegnet, byg flere p-pladser, og lad folk syd fra motorvejen nemt komme ind og skifte til toget som går via Køge og den nye bane til Kbh... Så skifter man før sammenfletningen i Køge. Motorvejen går i stå ved Herfølge/Lellinge hver morgen... Derfor nytter det ikke først at lave et stort park and ride anlæg der. Det nytter ikke for dem der kommer syd fra hvert fald. Og ja der er en afkørsel et par km længere nordpå, men skal man først til at køre tilbage og længere væk fra motorvej så dur det ikke. Så kan man sige, hvad er billigst... At flytte stationen op til den afkørsel? (og misse dem der bor i Tureby, som på kortet hedder Alkestrup, for at gøre forvirringen total), eller at lave ramper sydgående. Er jo kun behov sydgående.

Byer som Tureby & Algestrup er i min optik i dag for små til at toget skal stoppe her!
Tager vi Sydbanen burde der for at få hurtige tog til København nok kun være stop i Nykøbing F. / Vordingborg / Næstved / Ringsted og enten i Køge via den nye Ringstedbane eller ved en ny station mellem Borup og Viby S. samt Roskilde og så direkte til Ny Ellebjerg.
Dermed ville man få enkelte stop - høj hastighed og kort transporttid. Skal du alligevel starte bilen kan du sagtens køre 10-15 km for at komme til en station med hurtige tog.

Ja, Tureby er måske en for lille station at standse ved! Enig. Men du vil i stedet lave stationer andre steder? Hvorfor ikke udnytte den der er allerede er der... I stedet for at nedlægge den og anlægge en ny?

Flere i toget - men hvordan

af ventrikel, Næstved, 19/12 2018, 18:00 (1949 dage siden) @ Frank Poulsen

Jamen du misser min pointe! Nej du får ikke billister til at gå 5-10 min for at komme til en station. Men alle dem der I DAG allerede nu går og cykler til stationen, dem taber du for at vinde nogle bilister i stedet! Og der er altså trods alt også virksomheder og arbejdspladser nær byernes centrum... Det er jo ikke alle der kun skal til KBH... Der findes også folk der stiger af i Næstved, Slagelse, læser og studerer osv osv osv osv. Skal de nu smides af uden for byen?

Både og - jeg medgiver at der er personer som stiger af i provinsbyerne. Men med færre biler i centrum kunne man måske have en bus il at køre dem det sidste stykke vej. Alt andet lige ville de komme hurtigere til disse stationer end de gør til de nuværende.

Udnyt i stedet de stationer der er i dag til at blive bedre pendlerstationer, også for bilister. Eksempelvis anser jeg Tureby station som et rigtig godt udgangspunkt! Smid ramper som her tegnet,
Ja, Tureby er måske en for lille station at standse ved! Enig. Men du vil i stedet lave stationer andre steder? Hvorfor ikke udnytte den der er allerede er der... I stedet for at nedlægge den og anlægge en ny?

Alene fordi de ligger midt i byen og dermed skal ALLE de bilister vi skal have fat i fra villakvarterne og småbyerne omkring samt dem der bor på landet jo ikke ind i centrum.
De fleste lidt større byer har fine omfartsveje så man kunne f.eks. i Næstved nemt komme til en ny station ved den ny ring Nord og Sorø / Ringsted landevejene.
I Ringsted kunne man med fordel placere en ny station ved Kærhave i den østlige ende af byen.

Flere i toget - men hvordan

af Frank Poulsen, 19/12 2018, 18:02 (1949 dage siden) @ ventrikel

Jeg er generelt enig i at vi skal gøre mere for regionaltogsrejsende osv. Men jeg er ikke enig i dine betragtninger om at flytte stationer ud af byerne på den måde!

Men der er jo heller ingen der siger vi skal være enige. Du skal have lov til din holdning. Men for mig virker det virkelig ulogisk. Men tror ikke vi kan argumentere mod hinanden og blive enige. Så vil bare konstatere vi ikke er enige :)

Flere i toget - men hvordan

af ventrikel, Næstved, 19/12 2018, 21:37 (1948 dage siden) @ Frank Poulsen

Men tror ikke vi kan argumentere mod hinanden og blive enige. Så vil bare konstatere vi ikke er enige :)

Da jernbanerne blev anlagt lå stationerne også i byernes udkant.
Udag kommer vi blot hurtigere rundt fra omegnen end gir 100 år siden.
Jeg tror du overvurderer betydni gen af en station idag. Stort set ingen ansatte. Alle haster ud til enten en bus eller bil. Enkelte tiæ en cykel og få går dra stationen. Så reelt er der liv i provinsbyernes stationer 2-3 min omkring ankomst og afgangstid.

Men kom gerne med et bud på hurtiigere tog og få 8.000-10.000 bilister fra f.eks. Næstved ig opland over i toget!
Ig nej vi skal ikke nødvendigvis ende med at være enige. Men uden dialog / debat kommer vi ikke videre.

Flere i toget - men hvordan

af mpp, 19/12 2018, 22:12 (1948 dage siden) @ ventrikel

Jeg har set tal der siger, at det koster 70.000 at anlægge en parkeringsplads og 250.000 at anlægge en parkeringsplads under jorden. Det er nogle tal fra København, så det kan godt være de ikke er helt overførbare til provinsen, men lad os bare bruge dem. Skal man betale for brug af en parkeringsplads til 70.000 vil det koste ~8000 om året – den anden koster omkring 2500-3000kr om måneden. Det er så enten nogle penge der skal komme et andet sted fra eller bilisterne skal betale prisen – det sidste bliver nok svært. Er det gratis parkering skal man derudover også sørge for at man ikke bare ender med at blive gratis parkering i centrum.

Problemet er ikke fordi park and ride ikke kunne flytte nogle bilister over i tog – problemet er at det er en dyr måde at gøre det på. Og så er de fleste provinsbyer altså heller ikke større end at man bare kan cykle til stationen, så længe man er sikker på at ens cykel ikke bliver stjålet mens man er væk. Det er også en form for 'park and ride', bare billigere.

Flere i toget - men hvordan

af William Skov ⌂, 19/12 2018, 22:39 (1948 dage siden) @ mpp

Problemet er ikke fordi park and ride ikke kunne flytte nogle bilister over i tog – problemet er at det er en dyr måde at gøre det på. Og så er de fleste provinsbyer altså heller ikke større end at man bare kan cykle til stationen, så længe man er sikker på at ens cykel ikke bliver stjålet mens man er væk. Det er også en form for 'park and ride', bare billigere.

Du kender vel godt en cykellås, ikke?

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Flere i toget - men hvordan

af mpp, 19/12 2018, 23:35 (1948 dage siden) @ William Skov

Ja, og det er ikke nødvendigvis en garanti for at der ikke sker noget. Specielt hvis man godt vil køre på en dyrere cykel som en christianiacykel. Der er også nogle gange hvor cyklen kan blive skadet hvis der er for mange cykler for tæt.

Flere i toget - men hvordan

af Rail, 19/12 2018, 17:51 (1949 dage siden) @ ventrikel

Dermed ville man få enkelte stop - høj hastighed og kort transporttid. Skal du alligevel starte bilen kan du sagtens køre 10-15 km for at komme til en station med hurtige tog.

Skal du alligevel starte bilen kan du sagtens køre hele vejen...

Flere i toget - men hvordan

af ventrikel, Næstved, 19/12 2018, 17:55 (1949 dage siden) @ Rail

Dermed ville man få enkelte stop - høj hastighed og kort transporttid. Skal du alligevel starte bilen kan du sagtens køre 10-15 km for at komme til en station med hurtige tog.


Skal du alligevel starte bilen kan du sagtens køre hele vejen...

Fint - så dropper vi jernbanen! Slaget er tabt og så bygger vi motorveje!
Alene i de sidste 10 år er der kommet 25% flere bilister på Køge Bugt motorvejen og antallet vil givet stige.

Flere i toget - men hvordan

af kme, 19/12 2018, 18:03 (1949 dage siden) @ ventrikel

Alene i de sidste 10 år er der kommet 25% flere bilister på Køge Bugt motorvejen og antallet vil givet stige.

Bl.a. folk fra Tureby, hvor du (heller) ikke vil stoppe. Hvor skal passagererne komme fra på dine firsporede baner, når du ikke vil køre fra/til steder hvor der er kunder? Dine motorvejsstationer har intet opland, der har brug for toget.

Flere i toget - men hvordan

af ventrikel, Næstved, 19/12 2018, 18:09 (1949 dage siden) @ kme

Alene i de sidste 10 år er der kommet 25% flere bilister på Køge Bugt motorvejen og antallet vil givet stige.

Bl.a. folk fra Tureby, hvor du (heller) ikke vil stoppe. Hvor skal passagererne komme fra på dine firsporede baner, når du ikke vil køre fra/til steder hvor der er kunder? Dine motorvejsstationer har intet opland, der har brug for toget.

Nu er det ikke motorvejsstation. Men en station flyttet ud til en omfartsvej omkring f.eks. Næstved / Ringsted / Sorø / Slagelse.
Og dem fra Tureby betjenes jo ikke med tof med 10-15 min interval ?
Og mange i og omkring Tureby kunne sagtens køre til f.eks. Haslev.
Men som jeg skrev - fjern befordringsfradraget fra de som bor indenfor 15 km fra disse "superstationer". Så skal folk nok tage toget hvis der er gratis P-hus og gratis tog.

Flere i toget - men hvordan

af steenth, 20/12 2018, 12:45 (1948 dage siden) @ ventrikel

Alene i de sidste 10 år er der kommet 25% flere bilister på Køge Bugt motorvejen og antallet vil givet stige.

Bl.a. folk fra Tureby, hvor du (heller) ikke vil stoppe. Hvor skal passagererne komme fra på dine firsporede baner, når du ikke vil køre fra/til steder hvor der er kunder? Dine motorvejsstationer har intet opland, der har brug for toget.

Nu er det ikke motorvejsstation. Men en station flyttet ud til en omfartsvej omkring f.eks. Næstved / Ringsted / Sorø / Slagelse.
Og dem fra Tureby betjenes jo ikke med tof med 10-15 min interval ?
Og mange i og omkring Tureby kunne sagtens køre til f.eks. Haslev.

De fleste, som bruger Tureby skal imod København - Haslev er lang omvej og Herfølge og Køge ligger bedre. Men de er ved at fjerne de parkeringspladser, som er ved Køge Station.... Busruten ind til Køge er bruger en masse tid til at være bybus i Herfølge... Der kan kunne busruter, som kommer i nærheden af stationerne være en bedre løsning.

Flere i toget - men hvordan

af Frank Poulsen, 20/12 2018, 17:49 (1948 dage siden) @ steenth

Ja, Herfølge og Køge er langt væk. Det er bare ikke egnet at køre i bil til hvis du kommer syd fra og vil skifte til toget. Plus så begynder motorvejen at pakke sammen... Derfor ser jeg faktisk Tureby som en glimrende mulighed med ramper der. Kun pegende syd på. Så ude på motorvejen 1½ km før afkørslen nordgående, der skal være et elektronisk skilt med køretid til Ishøj udfletningen. Eller kø ved Lellinge, ekstra rejsetid x minutter osv. Og samtidig stå antal minutter til næste tog mod Kbh... Og hvornår det er fremme i Kbh... Så kommer man kørende op af motorvejen, ser på skiltet, hov, det er da hurtigere for mig lige at snuppe toget her fra Tureby...

Er jeg helt væk med sådan en tankegang og skiltning?

Flere i toget - men hvordan

af mpp, 20/12 2018, 18:38 (1947 dage siden) @ Frank Poulsen

Er jeg helt væk med sådan en tankegang og skiltning?

Jeg opfatter tråden som et sted hvor vi kan komme med vores *lidt vildere* ideer. Jeg tror det kan være en god måde at hjælpe folk med at få øjnene op for, at de også kan køre med toget. For langt de fleste mennesker er det en vanesag hvordan man kommer rundt, og der hjælper det selvfølgeligt noget at fortælle om hvor lang tid de forskellige ting tager. Jeg kommer selv meget videre omkring med cykel eller tog+cykel i dag end jeg gjorde tidligere, simpelthen fordi jeg er blevet bedre til at finde ruter.

Skulle det være rigtigt frækt kunne man jo tage antallet af nedbrud med – hvis man er vant til at det tager 45 minutter at køre i bil og det så tager 60 minutter gælder det vil som en 15 minutter forsinkelse. Man kunne skrive på et skilt hvor mange dage man ville være blevet forsinket i toget kontra bilen (folk indregner typisk forventet kø på motorvejen i deres rejsetid men glemmer de 'ekstraordinære' køsituationer).

Jeg tror for så vidt også at når man får den nye bane op på 250 km/t og hvis man får Vestbroen på Storebælt op på 230 km/t vil der være nogle bilister der ændrer holdning til toget. Jeg glæder mig i hvert fald til at suse forbi bilerne i tog.

Flere i toget - men hvordan

af William Skov ⌂, 20/12 2018, 19:34 (1947 dage siden) @ mpp

Jeg tror for så vidt også at når man får den nye bane op på 250 km/t og hvis man får Vestbroen på Storebælt op på 230 km/t vil der være nogle bilister der ændrer holdning til toget. Jeg glæder mig i hvert fald til at suse forbi bilerne i tog.

Du skal vist ikke forvente 230 på vestbroen foreløbigt, det er jo 'kun' 200 km/t man planlægger mellem Ringsted og Odense.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Flere i toget - men hvordan

af mpp, 21/12 2018, 08:45 (1947 dage siden) @ William Skov

Der blev lavet et forsøg for nogle år siden hvor man kørte 235 km/t over Vestbroen. Det sagt vil 200 km/t også være en klar forbedring ift i dag og så tager det jo nok en tid før nogle køber tog der kan køre så hurtigt :)

Flere i toget - men hvordan

af mikedk2100, 19/12 2018, 18:25 (1948 dage siden) @ ventrikel

Evner vi ikke dette indenfor de næste 5-10 år – så glem jernbanen. Så bliver det individuel transport fra hjem til bolig som sejrer. Så kan vi få de ikke særlige kreative politikere på Borgen til at forstå at det er nu man skal ofre penge på de daglige pendlere – ja så er løbet kørt.

Jeg er enig i, at der skal gøres noget - og det er altså nu. Selv her i København, hvor der trods alt må siges at være en rimelig kollektiv trafik, er man godt i gang med at jage folk over i bilerne. Flere og flere københavnere anskaffer bil, og når de først er i bilen, så vender de sjældent tilbage til den kollektive trafik.

Årsagerne er sikkert mange.

Men kort sagt er det jo for dyrt, for besværligt og det kører som vinden blæser. Uanset, hvor meget der investeres og bygges, så får vi ikke vendt skuden, hvis ikke både Movia, DSB og Banedanmark forstår, at de skal være servicevirksomheder, hvor deres kunder altså er de mennesker, der er passagerer i tog/bus.

Movia skal ikke lave takstomlægninger og tvinge folk over på Rejsekort, fordi det giver bedre fordeling af midlerne mellem transportørerne. De skal lave en takstomlægning, som gør det mere gennemskueligt for passagererne (altså en oprydning af de mange zoner). Og så skal de gøre det muligt for folk at kunne rejse med tog/bus uden nødvendigvis at have et Rejsekort.

DSB skal forstå, at service er mere end bare at komme fra A til B på et eller andet tidspunkt. De har selvfølgelig svært ved at gøre noget som helst de næste mange år, fordi IC4-skandalen hænger ved og gør, at der er materielmangel frem til midten af 20erne.

Banedanmark skal forstå, at deres vigtigste opgave er, at der kan køre tog. Så må de planlægge deres sporarbejder bedre, selvom det skulle blive dyrere at gøre det i f.eks. nattetimerne. Det er måske også en grund til, at københavnerne anskaffer bil - for vi kan cykle til/fra job, men når vi skal til påskefrokost, julefrokost, sommerhygge eller bare en weekendtur, så har Banedanmark lukket togtrafikken for at lave sporarbejde. Så er københavneren selvfølgelig nødt til at have en bil.

Mon ikke også pendlerne ude fra provinsen har nogenlunde samme opfattelse, og derfor foretrækker at sidde i kø på motorvejen, fremfor toget - bilen er godt nok dyr, men den er ikke besværlig og den kører præcis derhen, hvor man vil, når man vil.

Flere i toget - men hvordan

af mpp, 19/12 2018, 18:53 (1948 dage siden) @ ventrikel

Toget vinder når det er let. Biler vinder når det er lettest. Det sagt er jo de færreste der KUN bruger det ene eller det andet. De fleste bilister bruger jo en gang imellem toget når det passer for dem og de fleste der pendler med tog har jo også brug for en bil fra tid til anden (enten deres egen eller en de låner).

Det sagt er der dog en asymmetri i konkurrencen i og med at en bil for mange menneskers vedkommende kan løse 98% af deres transportbehov (også i byerne) mens man uden bil vælger mellem bus, tog, gå, egen cykel, delecykel og så også taxa, delebil, lånebil eller man får et lift. Når jeg skal ud et sted hvor jeg ikke kan komme til med cykel/tog er det jo helt naturligt at jeg prøver at se om jeg kan få et lift et sted. At kombinere bil og tog giver dårlig mening, da bilen i sjældent bliver kombineret med andet mens toget oftest bliver kombineret med noget andet.

En anden ting er at man jo kan se på de park-and-ride anlæg der allerede eksisterer, f.x. ved Kildedal station – på alle måder er det topmoderne og efter alle kunstens regler, men det er også den eneste s-togsstation der kun bliver betjent 3 gange hver vej i timen. Havde modellen været mega smart ville den vel have 6 afgange i timen hver vej som de øvrige s-togsstationer. Man kan også sætte bilen på Høje Taastrup, men der ender man tit med at skulle gå 10 minutter for at nå hen til stationen, og der er ikke noget andet der ligger i nærheden.


Skal man drage inspiration fra Holland skulle man hellere se på deres cykelparkering – man kan få meget mere cykelparkering for pengene end bilparkering og det er et totalt rod ved de fleste stationer. Derudover skal man gøre som nu – bygge til hvor der er trængsel og arbejde for at få pålideligheden og kvaliteten op. Derudover er Danmark langt bagefter vores nabolande med miljøzoner og betalingsringe, så det vil også være et udemærket sted at starte (i hvert fald for trængslen i byen).

Der vil altid være nogle der aldrig kunne tænke sig at købe en bil og nogle der aldrig kunne leve uden en bil. De fleste lander et sted midt imellem og der bliver tit netop bygget med håbet om at man kan få nogle af dem til at skifte.

Skulle man virkelig gøre noget frækt skulle man afkræve bilejere et beløb (100/200 kr om måneden) der så bliver sat ind på deres rejsekort. Bruger de i forvejen offentlig transport, er det bare en krøllet detalje omkring betalingen. Bruger de ikke offentlig transport i forvejen er der nok mange der finder ud af hvor det nærmeste busstop er og hvornår togene går, så pengene ikke går til spilde.

Flere i toget - men hvordan

af kme, 19/12 2018, 19:55 (1948 dage siden) @ mpp

Skulle man virkelig gøre noget frækt skulle man afkræve bilejere et beløb (100/200 kr om måneden) der så bliver sat ind på deres rejsekort. Bruger de i forvejen offentlig transport, er det bare en krøllet detalje omkring betalingen. Bruger de ikke offentlig transport i forvejen er der nok mange der finder ud af hvor det nærmeste busstop er og hvornår togene går, så pengene ikke går til spilde.

He! Det var en alternativ betalingsring:"Det koster X kr. at passere ringen, men vi indsætter Y % af dette beløb på dit rejsekort"

Det skulle nok kunne udløse et par blodpropper :-D

Flere i toget - men hvordan

af OnkelJørn, 19/12 2018, 20:14 (1948 dage siden) @ mpp

Skulle man virkelig gøre noget frækt skulle man afkræve bilejere et beløb (100/200 kr om måneden) der så bliver sat ind på deres rejsekort. Bruger de i forvejen offentlig transport, er det bare en krøllet detalje omkring betalingen. Bruger de ikke offentlig transport i forvejen er der nok mange der finder ud af hvor det nærmeste busstop er og hvornår togene går, så pengene ikke går til spilde.

Mener du at alle bilejere i Danmark skal betale 100 / 200 kr om måneden til at sætte ind på rejsekortet ?

Flere i toget - men hvordan

af mpp, 19/12 2018, 20:39 (1948 dage siden) @ OnkelJørn

Mener du at alle bilejere i Danmark skal betale 100 / 200 kr om måneden til at sætte ind på rejsekortet ?

Tråden handler om hvad man kunne gøre for at få flere over i toget. Det her er et (crazy) forslag. Betalingsring om de store byer er et andet forslag. Gratis offentlig transport er et tredje forslag. Skulle man gøre det skulle det indgå i en generel omlægning af registreringsafgiften og ikke bare puttes oveni hvad bilisterne betaler allerede.

Flere i toget - men hvordan

af OnkelJørn, 19/12 2018, 22:07 (1948 dage siden) @ mpp

Mener du at alle bilejere i Danmark skal betale 100 / 200 kr om måneden til at sætte ind på rejsekortet ?


Tråden handler om hvad man kunne gøre for at få flere over i toget. Det her er et (crazy) forslag. Betalingsring om de store byer er et andet forslag. Gratis offentlig transport er et tredje forslag. Skulle man gøre det skulle det indgå i en generel omlægning af registreringsafgiften og ikke bare puttes oveni hvad bilisterne betaler allerede.

Det forstår jeg godt. En god ting kunne være ikke at der overhovedet kører tog / letbane. Jeg er bange for at f.eks. befolkningen på Djursland ikke har noget positivt syn på offentlig transport for tiden. Og det er jo desværre ikke det eneste sted i Danmark hvor befolkning bliver ladt i stikken.
Og når folk først køber en bil fordi offentlig transport svigter er det svært at komme tilbage.

Betalingsring

af andersj, Aalborg, 1/1 2019, 19:03 (1935 dage siden) @ mpp


Skulle man virkelig gøre noget frækt skulle man afkræve bilejere et beløb (100/200 kr om måneden) der så bliver sat ind på deres rejsekort. Bruger de i forvejen offentlig transport, er det bare en krøllet detalje omkring betalingen. Bruger de ikke offentlig transport i forvejen er der nok mange der finder ud af hvor det nærmeste busstop er og hvornår togene går, så pengene ikke går til spilde.

Borgmesteren i Stuttgart har faktisk været for sådan en løsning i nogen tid. Man vil gøre sådan at bilister der vil køre i Stuttgart skal betale 365 Euro om året. Bilisten kan så selv vælge om vedkommende vil køre i egen bil eller tage offentlig transport gratis når de 365 Euro er betalt. Alle indtægterne skal bruges til investeringer i den offentlige transport.

Vil man vide mere kan man google "Nahverkehrsabgabe Stuttgart".

--
Mvh Anders

Betalingsring

af Hans, 1/1 2019, 20:04 (1935 dage siden) @ andersj

I stedet for at bruge pisken, kunne man jo måske bruge guleroden (= gøre den offentlige transport attraktiv)? Jeg er sikkert ikke den eneste, der har været mangeårig bruger af offentlig transport (regionaltog) i hovedstadsområdet, men har opgivet det, fordi den ud over at være ubekvem (garanteret ståplads) simpelthen er upålidelig. Start med at få den offentlige transport til at virke på et bare tilnærmelsesvist rimeligt niveau inden man prøver at tvinge folk over i den.

Hans

Betalingsring

af esni, Frederikssund, 1/1 2019, 22:45 (1935 dage siden) @ Hans

Start med at få den offentlige transport til at virke på et bare tilnærmelsesvist rimeligt niveau inden man prøver at tvinge folk over i den.

Hans

Glimrende ide, som desværre kræver at der bruges en del penge på at opnå.

Betalingsring

af mpp, 1/1 2019, 23:11 (1935 dage siden) @ andersj

Meget interessant. Så er det måske ikke så crazy en ide alligevel (selvom jeg har svært ved at forestille mig Danmark gå forrest).

regionaltog.

af ThomasTT, 19/12 2018, 19:34 (1948 dage siden) @ ventrikel

Flere regionaltog. Det vigtigste er ikke at forbinde de fire største byer med hinanden men at forbinde disse byer med deres opland. Men det behøver ikke engang at være et valg. De fire byer ligger på linie og deler ydre pendlerområder.

Giv lyntogene få stop mellem de store byer. Evt uden at droppe timeplanen. Det vil drastisk forbedre den regionale adgang med kun et yderst marginalt tidstab for lyntogene.

Og mon ikke det i øvrigt snart blive bedre. Den nye bane åbner snart, omend langsomt, og det samme gøre metrocityringen. Det bliver både markant hurtigere at komme ind til kbh og samtidig nemmere at komme videre.

regionaltog.

af mpp, 19/12 2018, 20:41 (1948 dage siden) @ ThomasTT

Om to år når den nye bane kører med 5 tog i timen i hver retning, de nye tog er lige på trapperne, Aarhus letbane er kommet til Grenå og cityringen slår alle rekorder vil man have glemt problemerne.

regionaltog.

af ventrikel, Næstved, 19/12 2018, 20:45 (1948 dage siden) @ ThomasTT

Flere regionaltog. Det vigtigste er ikke at forbinde de fire største byer med hinanden men at forbinde disse byer med deres opland. Men det behøver ikke engang at være et valg. De fire byer ligger på linie og deler ydre pendlerområder.

Helt enig - men jeg savner stadig at man forholder sig til at få bilisterne fra landet og de mindre byer til at vælge toget fremfor at blive i bilen. Ingen har tilsyneladende et godt bud på dette!


Giv lyntogene få stop mellem de store byer. Evt uden at droppe timeplanen. Det vil drastisk forbedre den regionale adgang med kun et yderst marginalt tidstab for lyntogene.

Der skal ikke mange stop af 2-3 min til før timeplanen er død - det er den så i forvejen men det er en anden diskussion.

Jeg synes man glemmer at der alene på Køge Bugt motorvejen kører over 13.000 biler i timen om morgenen ind mod København. Der skal altså en del tog til for at få flyttet disse alle disse mennesker over i et tog og der skal være hyppige afgange og kun få stop undervejs.


Og mon ikke det i øvrigt snart blive bedre. Den nye bane åbner snart, omend langsomt, og det samme gøre metrocityringen. Det bliver både markant hurtigere at komme ind til kbh og samtidig nemmere at komme videre.

Der er jeg uenig. Vi kommer på den anden side af 2025 med de aktuelle planer for såvel signalsystemer, udvidelse af jernbanenettet - som ikke tager højde for øget godstogstrafik - og indkøb af nyt materiel. Vi risikerer måske at det først bliver efter 2030 og stadigvæk med begrænset kapacitetudvidelse.

regionaltog.

af mpp, 19/12 2018, 20:59 (1948 dage siden) @ ventrikel

Helt enig - men jeg savner stadig at man forholder sig til at få bilisterne fra landet og de mindre byer til at vælge toget fremfor at blive i bilen. Ingen har tilsyneladende et godt bud på dette!

Det er fordi det er de sværeste mennesker at få flyttet. Og der er også mange der er flyttet på landet eller til en mindre by, netop fordi de ikke bruger meget tid i de store byer alligevel. Derudover er der ikke så mange at de flytter noget i den ene eller den anden retning.

Jeg synes man glemmer at der alene på Køge Bugt motorvejen kører over 13.000 biler i timen om morgenen ind mod København. Der skal altså en del tog til for at få flyttet disse alle disse mennesker over i et tog og der skal være hyppige afgange og kun få stop undervejs.

Letbanen og Ring Syd kan gøre noget – det er jo ikke alle der skal helt ind til København. Skal man f.x. til Lautrupbjerg i Ballerup er det svært med offentlig transport.

Der er jeg uenig. Vi kommer på den anden side af 2025 med de aktuelle planer for såvel signalsystemer, udvidelse af jernbanenettet - som ikke tager højde for øget godstogstrafik - og indkøb af nyt materiel. Vi risikerer måske at det først bliver efter 2030 og stadigvæk med begrænset kapacitetudvidelse.

Det er babysteps. Udfordringen er nok at man ikke rigtigt kan gøre det hurtigere med mindre man gik all in på lokomotivtrukne tog for hurtigere at kunne få elektrificeret og udrangeret de gamle tog.

Avatar

regionaltog.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/12 2018, 22:09 (1948 dage siden) @ mpp

Letbanen og Ring Syd kan gøre noget – det er jo ikke alle der skal helt ind til København. Skal man f.x. til Lautrupbjerg i Ballerup er det svært med offentlig transport.

Det er præcis der hunden ligger begravet. Der er et bælte rundt om København langs Ring III hvor der ligger rigtig mange arbejdspladser og der hopper kæden af med offentlig trafik - især hvis du kommer fra fingerspidserne.
Jeg bor i Vandkantsdanmark i Nordsjælland og arbejder i Brøndby - officielt. Med offentlig trafik er det bus til Helsinge, Lokaltog til Hillerød, S-tog linie A - og så er det store spørgsmål om jeg tager det ind over Hovedbanegården og så med en anden linie til Brøndbyøster og så gå derfra (eller måske en bus et enkelt stoppested).
Rejseplanen foreslår en anden interesant rute. S-tog Linie A til Hellerup, S-tog linie F til Flintholm, Bus 9A til Vestbadet og så gå derfra. Den sidte er 1 minut langsommere end den første. Samlet rejsetid 2 timer og 13 hhv 14 minutter. I bil kan jeg gøre det på mellem 45 og 60 minutter med langsom kørsel (30 - 60 km/t) fra Farum og til Motorringvejen og måske lidt klumper på Motorringsvejen.

Og der er ligeså mange der kommer nede sydfra og arbejder i Lyngby, Gladsaxe, Bagsværd. Der er det samme problem. Jeg ved ikke om Letbanen vil ændre på dette. Det kunne være sjovt hvis man kunne simulere det i Rejseplanen.

Til Julefrokosten tager jeg det offentlige - ellers ikke :-) - jeg arbejder faktisk meget hjemmefra - det er mit bidrag til både CO2 reduktion og trængselsproblemerne. Mange flre kan det samme, men selvfølgelig ikke alle.

Men debatten handler altid om at man arbejder på Slotsholmen.....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

regionaltog.

af mpp, 19/12 2018, 23:39 (1948 dage siden) @ Michael Deichmann

En anden ting er at der er forskel på hvor let det er at arbejde i de forskellige tog. S-togene falder lidt mellem to stole ved at de både er regionaltog på de lange stræk og metro på de korte stræk. Det er noget lettere at få fred til at arbejde i et regionaltog (selv ER4 togene). Skal man alligevel sidde et sted en time gør det en stor forskel om det er arbejdstid eller kigge-ud-af-vinduet tid.

regionaltog.

af ThomasTT, 19/12 2018, 23:45 (1948 dage siden) @ Michael Deichmann

Letbanen og Ring Syd kan gøre noget – det er jo ikke alle der skal helt ind til København. Skal man f.x. til Lautrupbjerg i Ballerup er det svært med offentlig transport.

Det er præcis der hunden ligger begravet. Der er et bælte rundt om København langs Ring III hvor der ligger rigtig mange arbejdspladser og der hopper kæden af med offentlig trafik - især hvis du kommer fra fingerspidserne.
Jeg bor i Vandkantsdanmark i Nordsjælland og arbejder i Brøndby - officielt. Med offentlig trafik er det bus til Helsinge, Lokaltog til Hillerød, S-tog linie A - og så er det store spørgsmål om jeg tager det ind over Hovedbanegården og så med en anden linie til Brøndbyøster og så gå derfra (eller måske en bus et enkelt stoppested).
Rejseplanen foreslår en anden interesant rute. S-tog Linie A til Hellerup, S-tog linie F til Flintholm, Bus 9A til Vestbadet og så gå derfra. Den sidte er 1 minut langsommere end den første. Samlet rejsetid 2 timer og 13 hhv 14 minutter. I bil kan jeg gøre det på mellem 45 og 60 minutter med langsom kørsel (30 - 60 km/t) fra Farum og til Motorringvejen og måske lidt klumper på Motorringsvejen.

Og der er ligeså mange der kommer nede sydfra og arbejder i Lyngby, Gladsaxe, Bagsværd. Der er det samme problem. Jeg ved ikke om Letbanen vil ændre på dette. Det kunne være sjovt hvis man kunne simulere det i Rejseplanen.

Til Julefrokosten tager jeg det offentlige - ellers ikke :-) - jeg arbejder faktisk meget hjemmefra - det er mit bidrag til både CO2 reduktion og trængselsproblemerne. Mange flre kan det samme, men selvfølgelig ikke alle.

Men debatten handler altid om at man arbejder på Slotsholmen.....

Så bliv dog ved med at tage bilen. Måske kommer det til at gå hurtigere, hvis andre med bedre muligheder tager toget

regionaltog.

af mpp, 20/12 2018, 00:07 (1948 dage siden) @ ThomasTT

Så bliv dog ved med at tage bilen. Måske kommer det til at gå hurtigere, hvis andre med bedre muligheder tager toget

Præcist – der er to diskussioner der altid bliver blandet sammen når det kommer til offentlig transport:
1) Hvordan kan man gøre toget bedre, så der samlet kan være bedre mobilitet.
2) Hvad skal der til for at lige præcis JEG er interesseret i at tage toget i stedet for bilen.

Nogle gange er der bare ikke grundlag for en jernbaneløsning, og så må man finde på noget andet.

regionaltog.

af ThomasTT, 20/12 2018, 22:55 (1947 dage siden) @ mpp

Præcis. Nogen vil altid eller aldrig vælge bilen men langt de fleste vil bare vælge det nemmeste. Hvis jernbanen kan tilbyde en bedre løsning for 5-10% af de nuværende bilister får 100% bedre forhold enten via toget eller pga færre biler på vejene.

regionaltog.

af William Skov ⌂, 19/12 2018, 22:48 (1948 dage siden) @ mpp

Det er babysteps. Udfordringen er nok at man ikke rigtigt kan gøre det hurtigere med mindre man gik all in på lokomotivtrukne tog for hurtigere at kunne få elektrificeret og udrangeret de gamle tog.

Det er vel den bedste løsning at købe yderligere ellok + vogne fremfor togsæt, hvor der skiftes lok i Fredericia til litra ME der er frigjort fra Sjælland.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

regionaltog.

af mpp, 19/12 2018, 23:41 (1948 dage siden) @ William Skov

Jeg havde ikke lige overvejet den med at skifte lokomotiv – der er så en udfordring ved at der skal vendes i Aarhus. Hvis man kunne få det til at fungere kunne det give et kæmpe løft, også selvom turen så ender med at tage 10 minutter længere.

regionaltog.

af William Skov ⌂, 20/12 2018, 00:01 (1948 dage siden) @ mpp

Ved Aarhus skulle det være nemt, man kan jo bruge den løsning som der bruges andre steder i Europa med sækbanegårde.
Nemlig at have et lok (1) holdende klart, så når toget er kørt til perron kører det nye lok (1) frem til 'bagenden' af toget.
Det lok (2) der kom med toget kobler fra og toget afgår med det nye lok (1).
Derefter kører lok 2 ud til sporet hvor lok 1 holdt før og afventer næste tog.

Derved kan man 'løbe om' meget hurtigt og man binder kun et lok på hver sækbanegård.

En mere fremtidssikret løsning er at gøre stationen til en gennemkørselsstation. Linjeføring.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

regionaltog.

af mpp, 20/12 2018, 00:09 (1948 dage siden) @ William Skov

Snedig løsning at have et lokomotiv klar. Det er i alle tilfælde en løsning indtil togsæt og el kommer til Aarhus, så der er ikke nogen grund til at lave for meget om der.

regionaltog.

af Peter Linaa, 20/12 2018, 00:15 (1948 dage siden) @ William Skov

Ved Aarhus skulle det være nemt, man kan jo bruge den løsning som der bruges andre steder i Europa med sækbanegårde.
Nemlig at have et lok (1) holdende klart, så når toget er kørt til perron kører det nye lok (1) frem til 'bagenden' af toget.
Det lok (2) der kom med toget kobler fra og toget afgår med det nye lok (1).
Derefter kører lok 2 ud til sporet hvor lok 1 holdt før og afventer næste tog.

Derved kan man 'løbe om' meget hurtigt og man binder kun et lok på hver sækbanegård.

Den "operation" kan gøres på 6 minutter. Det var sådan det blev gjort, da IC-tog var lok+vogne, og det blev klaret på de nævnte 6 minutter.

M v h
Peter L

regionaltog.

af Svend, 20/12 2018, 07:11 (1948 dage siden) @ Peter Linaa

Den "operation" kan gøres på 6 minutter. Det var sådan det blev gjort, da IC-tog var lok+vogne, og det blev klaret på de nævnte 6 minutter.

.
Kan det så klares af lokomotivføreren og togføreren - eller skal der stationeres rangerpersonale på de pågældende stationer?
Og er 6 minutter i det hele taget nok, også når vi taler den rent tekniske "klargøring" (bl a ERTMS)? Her må vi have en lkf til at udtale sig.

--
Svend

regionaltog.

af William Skov ⌂, 20/12 2018, 11:49 (1948 dage siden) @ Svend

Kan det så klares af lokomotivføreren og togføreren - eller skal der stationeres rangerpersonale på de pågældende stationer?

I Zürich er det ikke togpersonalet der kobler fra og til, men et hold rangister.
Det er vel det mest praktiske.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

regionaltog.

af Svend, 20/12 2018, 11:55 (1948 dage siden) @ William Skov

Kan det så klares af lokomotivføreren og togføreren - eller skal der stationeres rangerpersonale på de pågældende stationer?


I Zürich er det ikke togpersonalet der kobler fra og til, men et hold rangister.
Det er vel det mest praktiske.

.
Praktisk men dyrt (=ekstra personale)

--
Svend

Omløb og oprangeringsændring på Århus H

af Rørvig Station, 20/12 2018, 20:02 (1947 dage siden) @ Peter Linaa

Ved Aarhus skulle det være nemt, man kan jo bruge den løsning som der bruges andre steder i Europa med sækbanegårde.
Nemlig at have et lok (1) holdende klart, så når toget er kørt til perron kører det nye lok (1) frem til 'bagenden' af toget.
Det lok (2) der kom med toget kobler fra og toget afgår med det nye lok (1).
Derefter kører lok 2 ud til sporet hvor lok 1 holdt før og afventer næste tog.

Derved kan man 'løbe om' meget hurtigt og man binder kun et lok på hver sækbanegård.


Den "operation" kan gøres på 6 minutter. Det var sådan det blev gjort, da IC-tog var lok+vogne, og det blev klaret på de nævnte 6 minutter.

Foregik det ikke på Århus H som regel sådan: Det ankommende togs loko blev koblet fra, og et nyt sat på i forenden? Eller husker jeg galt?

Avatar

Omløb og oprangeringsændring på Århus H

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/12 2018, 20:24 (1947 dage siden) @ Rørvig Station

Foregik det ikke på Århus H som regel sådan: Det ankommende togs loko blev koblet fra, og et nyt sat på i forenden?


Jo.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Tidl. togbetjent og togfører i Aarhus og senere Aalborg 1981-1986 og tjenstligt passerende Aarhus H flere gange om ugen i samme tidsrum.

Omløb og oprangeringsændring på Århus H

af krabsen, 20/12 2018, 22:05 (1947 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Foregik det ikke på Århus H som regel sådan: Det ankommende togs loko blev koblet fra, og et nyt sat på i forenden?


Jo.

Kommer an på hvornår vi taler om. ;-)

I 60'erne var det ofte samme MY, der løb om via spor 1, kobledes på i den anden ende og fortsatte turen.

Det tog naturligvis lidt mere end seks minutter, men til gengæld var der så tid til - via vinduet - at handle is m.v. fra de sælgere, der gik på perronen. :-P

regionaltog.

af ThomasTT, 19/12 2018, 23:57 (1948 dage siden) @ ventrikel

Flere regionaltog. Det vigtigste er ikke at forbinde de fire største byer med hinanden men at forbinde disse byer med deres opland. Men det behøver ikke engang at være et valg. De fire byer ligger på linie og deler ydre pendlerområder.

Helt enig - men jeg savner stadig at man forholder sig til at få bilisterne fra landet og de mindre byer til at vælge toget fremfor at blive i bilen. Ingen har tilsyneladende et godt bud på dette!


Giv lyntogene få stop mellem de store byer. Evt uden at droppe timeplanen. Det vil drastisk forbedre den regionale adgang med kun et yderst marginalt tidstab for lyntogene.

Der skal ikke mange stop af 2-3 min til før timeplanen er død - det er den så i forvejen men det er en anden diskussion.

Jeg synes man glemmer at der alene på Køge Bugt motorvejen kører over 13.000 biler i timen om morgenen ind mod København. Der skal altså en del tog til for at få flyttet disse alle disse mennesker over i et tog og der skal være hyppige afgange og kun få stop undervejs.


Og mon ikke det i øvrigt snart blive bedre. Den nye bane åbner snart, omend langsomt, og det samme gøre metrocityringen. Det bliver både markant hurtigere at komme ind til kbh og samtidig nemmere at komme videre.

Der er jeg uenig. Vi kommer på den anden side af 2025 med de aktuelle planer for såvel signalsystemer, udvidelse af jernbanenettet - som ikke tager højde for øget godstogstrafik - og indkøb af nyt materiel. Vi risikerer måske at det først bliver efter 2030 og stadigvæk med begrænset kapacitetudvidelse.

Ja det ville vel kræve 10 større tog at flytte de 13.000 til kbh på meget kortere tid, og ved brug af meget mindre plads, men nu er målet ikke at tømme motorvejen.

Timeplanen har noget luft til at skaffe tid til flere stop. Ikke mange, men det er sådan set heller ikke nødvendigt. Hvis hver af de fire etaper fik bare to stop ville 8 mellemstore byer have lyntogsadgang med 0-1 stop direkte ind til de større byer. På kbh- odense kunne man endda variere byerne pga de flere tog.

4. spor - Flere i toget - men hvordan

af steenth, 21/12 2018, 15:44 (1947 dage siden) @ ventrikel

Mange har sikkert set TV2 nyhederne og også nogle de af de regionale TV2-udsendelser omkring den tiltagende trængsel på motorvejene – primært mod København & Århus.
Pendlere som kører 80-120 km til og fra arbejde.

Hvorfor tager de ikke toget? Og kan man få dem til at tage toget?
Jeg har også argumenteret for at man skulle udvide sporkapaciteten ved at anlægge – efter Hollandsk forbillede – 2 ekstra spor ved siden af nuværende fra Roskilde og formentlig helt til Århus. Hvorfor? Simpelthen fordi hurtige tog og hyppigere afgange er en forudsætning for at få bilisterne som pendler dagligt over i toget. Samtidig ville det skabe plads til flere godstog.

Det er ikke antal afgang alene, men det samlet rejsetid, som betyder noget.

Jeg har tjekket Holland. Jeg kan kun få øje på 3 strækninger, som har 4. spor imellem byer (ud over ved nogle af de større stationer, samt strækningen syd for Amesterdam). Amsterdam-Utrecht, Utrecht-Gouda (der mangler et stort stykke indtil Gouda) og Leiden-Dordrecht med et stor hul imellem Delft og Rotterdam. Hullerne skulle blive lukket af åre. Men det er strækninger med mindst 10 tog i timen med et stor befolkningsgrundlag - Der bor ca. 6-8 mio indbyggere i området. Hvis man skal sammenligne med Danmark, så har Høje Taastrup-Klampenborg S-tog på de 2 af 4 spor. Holland har ikke S-tog som hos. Alt pendlertrafik imellem byerne er med alm. tog. De har et stor behov for kapacitet på de strækninger - der for har de 4 spor - eller får det på hele strækningen.

Spørgsmål er hvad er bedst. Hvis København-Ringsted bliver overbelastet, så ser jeg en bane i ring 5 arealet med en tunnel ved Helsingør-Helsingborg som en god aflastning, hvor godstog kan sendes der hen.

Men hvad kan man ellers gøre for at få flyttet bilister over i togene?

Men jeg synes det er bedre at gøre noget ved rejsetiden til fx Ballerup, Herlev og Glostrup, hvor der er stor indpendling. For selv med køer er bilen hurtigere end kollektiv trafik.

Gjorde man det samtidigt meget dyrere at parkere i disse byer, fjernede befordringsfradraget såfremt man boede max 15 km fra sådanne stationer og gjorde kørsel med bus / S-tog / Letbane og Metro gratis i de nævnte byer – mon man så ikke kunne få flyttet bilisterne over i toget?

Men det kræver at vi får udbygget kapaciteten på jernbanen med såvel spor, hurtigere tog og flere spor.

Min erfaring i sidste ende er tid, som er vigtigst for folk. Hvis folk tjener nok, kommer økonomi for transport i anden række. Folk er villig til at betale for en bil, selvom det for mange bedst kan betale sig at bruge kollektiv transport.

4. spor - Flere i toget - men hvordan

af tgpedersen, 21/12 2018, 16:02 (1947 dage siden) @ steenth

Mange har sikkert set TV2 nyhederne og også nogle de af de regionale TV2-udsendelser omkring den tiltagende trængsel på motorvejene – primært mod København & Århus.
Pendlere som kører 80-120 km til og fra arbejde.

Hvorfor tager de ikke toget? Og kan man få dem til at tage toget?
Jeg har også argumenteret for at man skulle udvide sporkapaciteten ved at anlægge – efter Hollandsk forbillede – 2 ekstra spor ved siden af nuværende fra Roskilde og formentlig helt til Århus. Hvorfor? Simpelthen fordi hurtige tog og hyppigere afgange er en forudsætning for at få bilisterne som pendler dagligt over i toget. Samtidig ville det skabe plads til flere godstog.

Så hvorfor ikke lægge disse to ekstra spor mellem Kalundborg og Århus?


Det er ikke antal afgang alene, men det samlet rejsetid, som betyder noget.

...

Hvis man skal sammenligne med Danmark, så har Høje Taastrup-Klampenborg S-tog på de 2 af 4 spor. Holland har ikke S-tog som hos. Alt pendlertrafik imellem byerne er med alm. tog.

Alm. tog kører på 1500 V =, ligesom S-tog. De hollandske baner er et stort S-togs-net.

De har et stor behov for kapacitet på de strækninger - der for har de 4 spor - eller får det på hele strækningen.

Spørgsmål er hvad er bedst. Hvis København-Ringsted bliver overbelastet, så ser jeg en bane i ring 5 arealet med en tunnel ved Helsingør-Helsingborg som en god aflastning, hvor godstog kan sendes der hen.

...


Men jeg synes det er bedre at gøre noget ved rejsetiden til fx Ballerup, Herlev og Glostrup, hvor der er stor indpendling. For selv med køer er bilen hurtigere end kollektiv trafik.

Hvis vi bygger en Ring 6 bane og kører (Helsingborg -) Helsingør - Hillerød - Uvelse - Roskilde - Ringsted - Næstved og bygger et stykke S-bane Farum - Uvelse - Gørløse, kan pendlere fra Sjælland til Københavns nordlige og vestlige forstæder med fordel køre den vej.

4. spor - Flere i toget - men hvordan

af steenth, 21/12 2018, 17:02 (1947 dage siden) @ tgpedersen

Hvis man skal sammenligne med Danmark, så har Høje Taastrup-Klampenborg S-tog på de 2 af 4 spor. Holland har ikke S-tog som hos. Alt pendlertrafik imellem byerne er med alm. tog.

Alm. tog kører på 1500 V =, ligesom S-tog. De hollandske baner er et stort S-togs-net.

Nu skal der andet til end strømsystem for at kalde det for S-tog. Køreplanen er ikke S-tog artigt.

Men jeg synes det er bedre at gøre noget ved rejsetiden til fx Ballerup, Herlev og Glostrup, hvor der er stor indpendling. For selv med køer er bilen hurtigere end kollektiv trafik.


Hvis vi bygger en Ring 6 bane og kører (Helsingborg -) Helsingør - Hillerød - Uvelse - Roskilde - Ringsted - Næstved og bygger et stykke S-bane Farum - Uvelse - Gørløse, kan pendlere fra Sjælland til Københavns nordlige og vestlige forstæder med fordel køre den vej.

Det er for langt ud til at det giver nogen mærkbar tidsbesparelse....

4. spor - Flere i toget - men hvordan

af William Skov ⌂, 21/12 2018, 17:10 (1947 dage siden) @ steenth

Det er for langt ud til at det giver nogen mærkbar tidsbesparelse....

Hvad hvis banen går gennem Ølstykke og Trekroner? Og evt. benytter lille syd til Køge (gennemgående tog).

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

4. spor - Flere i toget - men hvordan

af tgpedersen, 21/12 2018, 17:23 (1947 dage siden) @ steenth

Hvis man skal sammenligne med Danmark, så har Høje Taastrup-Klampenborg S-tog på de 2 af 4 spor. Holland har ikke S-tog som hos. Alt pendlertrafik imellem byerne er med alm. tog.

Alm. tog kører på 1500 V =, ligesom S-tog. De hollandske baner er et stort S-togs-net.

Nu skal der andet til end strømsystem for at kalde det for S-tog. Køreplanen er ikke S-tog artigt.

Acceleration bliver lignende (ingen tunge trafoer).

Men jeg synes det er bedre at gøre noget ved rejsetiden til fx Ballerup, Herlev og Glostrup, hvor der er stor indpendling. For selv med køer er bilen hurtigere end kollektiv trafik.


Hvis vi bygger en Ring 6 bane og kører (Helsingborg -) Helsingør - Hillerød - Uvelse - Roskilde - Ringsted - Næstved og bygger et stykke S-bane Farum - Uvelse - Gørløse, kan pendlere fra Sjælland til Københavns nordlige og vestlige forstæder med fordel køre den vej.

Det er for langt ud til at det giver nogen mærkbar tidsbesparelse....

Næstved/Ringsted/Roskilde til S-togsstationer på Frederikssund-, Farum- og Nordbanen (de yderste) med bare ét skift. Det kan konkurrere, tror jeg.

4. spor - Flere i toget - men hvordan

af steenth, 21/12 2018, 21:03 (1946 dage siden) @ tgpedersen

Nu skal der andet til end strømsystem for at kalde det for S-tog. Køreplanen er ikke S-tog artigt.

Acceleration bliver lignende (ingen tunge trafoer).

Det kan en fordel at have noget vægt på akslerne. Godslokomotiver designes netop med høj akseltryk for at kunne give højst mulig trækkraft. Derudover har 1500 K jævnstrøm den ulempe, at der skal være strøm nok (det er ikke noget stort problem på S-tog) Hvis der mangler strøm, må tog i området kører med nedsat i effekt.

Men jeg synes det er bedre at gøre noget ved rejsetiden til fx Ballerup, Herlev og Glostrup, hvor der er stor indpendling. For selv med køer er bilen hurtigere end kollektiv trafik.


Hvis vi bygger en Ring 6 bane og kører (Helsingborg -) Helsingør - Hillerød - Uvelse - Roskilde - Ringsted - Næstved og bygger et stykke S-bane Farum - Uvelse - Gørløse, kan pendlere fra Sjælland til Københavns nordlige og vestlige forstæder med fordel køre den vej.

Det er for langt ud til at det giver nogen mærkbar tidsbesparelse....


Næstved/Ringsted/Roskilde til S-togsstationer på Frederikssund-, Farum- og Nordbanen (de yderste) med bare ét skift. Det kan konkurrere, tror jeg.

Der er allerede et skift med alle S-togslinjer på hovedbanegården med undtagelse af linje F. Men nogle gange er det hurtigere at tage en bus på tværs.

4. spor - Flere i toget - men hvordan

af Rørvig Station, 22/12 2018, 01:16 (1946 dage siden) @ tgpedersen

Hvis vi bygger en Ring 6 bane og kører (Helsingborg -) Helsingør - Hillerød - Uvelse - Roskilde - Ringsted - Næstved og bygger et stykke S-bane Farum - Uvelse - Gørløse, kan pendlere fra Sjælland til Københavns nordlige og vestlige forstæder med fordel køre den vej.

Hvorfor i alverden vil du anlægge en omvej til Uvelse og gøre en lille by på størrelse med Gedser til trafiknudepunkt?

Hvorfor ikke tage det naturlige valg Slangerup, eksisterende lige traceer til Hillerød og Farum, eksisterende rutebilstation med 7 linjer, bane kan nemt anlægges til Trekroner før byen bliver for tilbygget, byen Slangerup 7 gange så stor som landsbyen Uvelse.

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak