Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Signalprogrammet - politisk status - reorganisering (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/12 2018, 20:52 (1948 dage siden)

Materiale fra møde i den grønne forligskreds 18. december 2018:

https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/tru/bilag/133/index.htm

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Signalprogrammet - Angående Lille syd.

af ThomasLarsen, 27/12 2018, 20:48 (1940 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Da det nu ligner at man vil udskyde åbningen af strækningen Køge-Næstved, til sommeren 2021.
Hvad skal der så ske med de nye eltog, som ellers skulle kører på strækningen fra december 2020.

Jeg tænkte på om man kunne finde på at åbne med kun at kører eltog fra Nivå til køge, de første 6 måneder.
Og så fortsætte frem til Næstved, når strækningen er klar.

Jeg forestillede mig noget i stil med dette.
Fra december 2020 og 6 måneder frem.
Spor 2-3 til lokaltog roskilde/stevns.
Spor 4 til at vende toget fra Nivå.
Og så spor 5 til at vende toget fra Næstved.

Mit spørgsmål er om det overhovedet ville være muligt.
Og hvis det ikke er. Hvor skal man så sætte de nye lokomotiver ind, som alle vil være klar fra december 2020.

Signalprogrammet - Angående Lille syd.

af Morten, 28/12 2018, 08:56 (1940 dage siden) @ ThomasLarsen

I statusrapporten står:

Det er fortsat Banedanmarks vurdering, at ibrugtagning af Køge-Næstved kan finde sted fra fjerde kvartal 2020 og dermed indenfor for Anlægs- planen, som tilsiger senest medio 2021.

Hvorfor syntes du det ser ud til at strækningen først tages i brug sommer 2021?

Mvh
Morten

Signalprogrammet - Angående Lille syd.

af ThomasLarsen, 28/12 2018, 13:55 (1939 dage siden) @ Morten

Det kan læses i denne rapport udgivet af transportministeren.
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=136457

Kort sagt udskyder man ibrugtagningen af ertms fra december 2020 til 2 kvartal 2021.
Det skyldes kort sagt at man ikke vil have sporspærringer på lille syd, mens at man lukker Ringsted-næstved i store dele af 2020.

Strækningen mellem Roskilde og Køge er stadigvæk planlagt til at åbne med ertms i 4 kvartal 2019.
Så man vil hvertfald ikke kunne bruge ME'erne, hvis man starter på Nivå-Køge-Næstved strækningen i december 2020.
Måske ville ic3 kunne gøre arbejdet, i det halve år.
Men hvor skal man så gøre af alle de nye ellokomotiver.

Signalprogrammet - Angående Lille syd.

af Morten, 28/12 2018, 15:32 (1939 dage siden) @ ThomasLarsen

Det er Banedanmarks vurdering, at ibrugtagning af den sydlige del af teststrækningen, Køge- Næstved, kan gennemføres fra 4. kvartal 2020 og dermed også som forudsat i Anlægsplanen, som tilsiger medio 2021. Der arbejdes fortsat på en konsolideret plan for denne strækning, idet der fortsat er nogle udeståender relateret til trafikstyringssystemet (TMS), men dette ændrer ikke ved vurderingen af, at strækningen kan sættes i drift som forudsat.

PS
Det lyder problematisk at Strækningen Ringsted-Næstved lukker i 2020. Hvordan kommer man så med tog syd på? Togbus?

Mvh
Morten

Signalprogrammet - Angående Lille syd.

af Morten, 28/12 2018, 16:27 (1939 dage siden) @ ThomasLarsen

Jeg havde læst det. Der står bl.a:

På baggrund anbefaler Trafikplanen at:

På baggrund anbefaler Trafikplanen at:
 ”Etablering af nye signaler på strækningen Køge Nord-Næstved udskydes til det tidspunkt i 2020, hvor afbrydelsen af banen Næstved-Ringsted er overstet. Elektrificeringen Køge Nord-Næstved ibrugtages medio 2021 – eller hurti- gere i det omfang elektrificeringen måtte være på plads.”

PS
Med hensyn til sporspærringen Ringsted til Næstved i 2020 så regner man åbentbart med at køre tog Næstved - Køge Nord København. Så forbindelsen Køge Nord til Køge skal laves før der kommer ertms på strækningen Køge til Næstved.

Mvh
M

Signalprogrammet - Angående Lille syd.

af ThomasLarsen, 29/12 2018, 00:16 (1939 dage siden) @ Morten

Jeg tror desværre(for dem fra Nykøbing F) at man vil bruge hele lille syd. Altså at togene skal ind over Roskilde.
Køge Nord bliver tidligst koblet på lille syd fra december 2020.

Men da strækningen mellem Roskilde og Køge til den tid er overgået til ertms. Vil man nok blive nødt til at bruge ic3 på hele strækningen mellem København og Nykøbing F.
Eltog er ikke en mulighed, og såvidt jeg ved, bliver ME'erne ikke opgraderet til de nye signaler.
Så ic3 istedet for dobbeltdækkere, er nok en lille trøst for pendlerne.

Signalprogrammet - Angående Lille syd.

af Morten, 29/12 2018, 08:29 (1939 dage siden) @ ThomasLarsen

Ja, det har du måske ret i. Jeg kan se at BDK vurderer at 20 IC3 vil være ombygget juli 2020. Og spærringen Ringsted Næstved er, planlagt til 2. kvartal 2020. Om det er nok, og om man kan pille IC3 ud til dette formål har jeg ingen ide om.

Men hvor svært kan det være at få strækninge Køge til Køge nord til at fungere med en minimumsløsning? Hvis man fx spærre strækningen Køge Nord til Ringsted, så man kun kan køre København Køge Næstved i perioden?

Mvh
M

Signalprogrammet - Angående Lille syd.

af Togbus, Foldingbro, 29/12 2018, 09:21 (1939 dage siden) @ Morten

...... Jeg kan se at BDK vurderer at 20 IC3 vil være ombygget juli 2020.

Mon ikke Bdk først skal have ét IC3 ud at køre tilfredsstillende inden de kan vurdere med nogen sikkerhed.

Ellers er togbus vel løsningen

--
- busser når det er billigst

Signalprogrammet - Angående Lille syd.

af Rail, 29/12 2018, 22:49 (1938 dage siden) @ Togbus

...... Jeg kan se at BDK vurderer at 20 IC3 vil være ombygget juli 2020.

Mon ikke Bdk først skal have ét IC3 ud at køre tilfredsstillende inden de kan vurdere med nogen sikkerhed.

Ellers er togbus vel løsningen

Det er også muligt at køre Roskilde - Køge med Desiro og Køge - Nykøbing med ME+DD. Der er jo trods alt s-tog mellem København og Køge...

Signalprogrammet - Angående Lille syd.

af Rail, 28/12 2018, 12:11 (1939 dage siden) @ ThomasLarsen

Da det nu ligner at man vil udskyde åbningen af strækningen Køge-Næstved, til sommeren 2021.
Hvad skal der så ske med de nye eltog, som ellers skulle kører på strækningen fra december 2020.

Jeg tænkte på om man kunne finde på at åbne med kun at kører eltog fra Nivå til køge, de første 6 måneder.
Og så fortsætte frem til Næstved, når strækningen er klar.

Jeg forestillede mig noget i stil med dette.
Fra december 2020 og 6 måneder frem.
Spor 2-3 til lokaltog roskilde/stevns.
Spor 4 til at vende toget fra Nivå.
Og så spor 5 til at vende toget fra Næstved.

Mit spørgsmål er om det overhovedet ville være muligt.
Og hvis det ikke er. Hvor skal man så sætte de nye lokomotiver ind, som alle vil være klar fra december 2020.

Det kræver jo at der er et virksomt sikringsanlæg i Køge Nord og det skal lige bestilles først

Signalprogrammet - Angående Lille syd.

af Frank Poulsen, 28/12 2018, 13:38 (1939 dage siden) @ Rail

Præcis, det er denne del der for mig er den mest underlige i alt det her! At man ikke rigtig endelig beslutter sig. Som om man hele tiden håber at vi lige kan vente og undgå det. Men så meld det dog ud, at der ikke kommer tog mellem Køge Nord og Køge før der er tog der kan køre på det nye signalsystem, om det så er nye tog eller IC3 tog osv.

Signalprogrammet - Angående Lille syd.

af Morten, 28/12 2018, 17:03 (1939 dage siden) @ Rail

Hvor hurtigt vil man kunne etablere det manglende sikringsanlæg?

Som jeg forstår det, er der behov for at køre tog mellem Køge - Køge nord i 2020 grundet sporspærring Ringsted Næstved.

Signalprogrammet - Angående Lille syd.

af Rail, 28/12 2018, 18:20 (1939 dage siden) @ Morten

Hvor hurtigt vil man kunne etablere det manglende sikringsanlæg?

Som jeg forstår det, er der behov for at køre tog mellem Køge - Køge nord i 2020 grundet sporspærring Ringsted Næstved.

Blot fordi der er behov for det, så skal du nok ikke regne med at det sker!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak