Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB køber kæmpegrund til nyt centralværksted i Næstved

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/12 2018, 12:08 (1939 dage siden) @ Svend

Så skal der vel anlægges et 3 spor ind til Næstved Station?

DSB køber kæmpegrund til nyt centralværksted i Næstved

af Rail, 28/12 2018, 12:26 (1939 dage siden) @ hummel_62

Så skal der vel anlægges et 3 spor ind til Næstved Station?

Hvorfor?

Avatar

DSB køber kæmpegrund til nyt centralværksted i Næstved

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/12 2018, 12:30 (1939 dage siden) @ Rail

Så skal der vel anlægges et 3 spor ind til Næstved Station?


Hvorfor?

Vel for at kunne køre til og fra centralværkstedet uden at komme i karambolage med trafikken på hovedsporene.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB køber kæmpegrund til nyt centralværksted i Næstved

af Rail, 28/12 2018, 12:32 (1939 dage siden) @ Michael Deichmann

Så skal der vel anlægges et 3 spor ind til Næstved Station?


Hvorfor?


Vel for at kunne køre til og fra centralværkstedet uden at komme i karambolage med trafikken på hovedsporene.

Men hvorfor skulle de overhovedet komme i karambolage med de andre tog ? Hvis de kan kører til/fra Næstved, så kan de vel også kører det sidste stykke til/fra Værkstedet ?

DSB køber kæmpegrund til nyt centralværksted i Næstved

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/12 2018, 12:32 (1939 dage siden) @ Rail

Tænkte bare et stort værksted direkte tilslutning til en 2 sporet hovedet strækning, ikke var noget man ville gøre.

DSB køber kæmpegrund til nyt centralværksted i Næstved

af Frank Poulsen, 28/12 2018, 13:52 (1939 dage siden) @ hummel_62

Kan da slet ikke se hvorfor man ikke skulle tilslutte det hovedstrækningen? Spørgsmålet er om man laver niveaufri krydsning. Det tvivler jeg dog på man gør. Det er strækningen ikke belastet nok til sikkert. Men der er 6-7 km dertil inde fra Næstved by, så det tænker jeg også er et langt stykke at lave et 3. spor... Som så kun vil være enkeltsporet til og fra værkstedet? Nej det giver ikke mening i mine øjne.

Så det bliver jo bare noget med at de fortsætter til Næstved Syd (eller hvad man finder på at kalde det teknisk), ligesom nogle i dag fortsætter fra Østerport til Helgoland. Det spændende er for mig om man sørger for man også kan køre derind sydfra, men mon ikke.

Derudover er spørgsmålet, er det først når der et nyt signalprogram at denne tilslutning skal laves, eller vil det være før, og så skal der dermed også bestillet et sikringsanlæg til denne "Næstved Syd"... Eller hvordan tænkes alt dette udført... Det bliver spændende at se når der kommer detail planer for det.

DSB køber kæmpegrund til nyt centralværksted i Næstved

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/12 2018, 14:01 (1939 dage siden) @ Frank Poulsen

Kan da slet ikke se hvorfor man ikke skulle tilslutte det hovedstrækningen? Spørgsmålet er om man laver niveaufri krydsning. Det tvivler jeg dog på man gør. Det er strækningen ikke belastet nok til sikkert. Men der er 6-7 km dertil inde fra Næstved by, så det tænker jeg også er et langt stykke at lave et 3. spor... Som så kun vil være enkeltsporet til og fra værkstedet? Nej det giver ikke mening i mine øjne.

Så det bliver jo bare noget med at de fortsætter til Næstved Syd (eller hvad man finder på at kalde det teknisk), ligesom nogle i dag fortsætter fra Østerport til Helgoland. Det spændende er for mig om man sørger for man også kan køre derind sydfra, men mon ikke.

Derudover er spørgsmålet, er det først når der et nyt signalprogram at denne tilslutning skal laves, eller vil det være før, og så skal der dermed også bestillet et sikringsanlæg til denne "Næstved Syd"... Eller hvordan tænkes alt dette udført... Det bliver spændende at se når der kommer detail planer for det.

Niveauet i? Det hemmelig ord.
Selv om Femmeren skulle blive til noget så var der andre steder med et større behov.
Tænker jeg

DSB køber kæmpegrund til nyt centralværksted i Næstved

af Frank Poulsen, 28/12 2018, 14:16 (1939 dage siden) @ hummel_62

Niveauet i? Det hemmelig ord.
Selv om Femmeren skulle blive til noget så var der andre steder med et større behov.
Tænker jeg

Jeg er ikke lige med hvad du mener med det hemmelige ord?

DSB køber kæmpegrund til nyt centralværksted i Næstved

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/12 2018, 14:22 (1939 dage siden) @ Frank Poulsen

Forbudt ord eller...
Tænker bare Ringsted Øst eller Vest, nå vi laver ingen
Kastrup mangler der ikke noget her?.
Ved ikke hvordan de blev ening om Ny Ellebjerg

DSB køber kæmpegrund til nyt centralværksted i Næstved

af Frank Poulsen, 28/12 2018, 14:24 (1939 dage siden) @ hummel_62

Nåå du mente niveufri...

Tja, som jeg skriver tvivler jeg også på det :) Men der er jo mange måder at bygge det op på, skal det ligge på begge sider af banen, osv osv. Mange mange muligheder.

DSB køber kæmpegrund til nyt centralværksted i Næstved

af Jens Hansen, 28/12 2018, 16:33 (1939 dage siden) @ Svend

Ordet centralværksted lyder måske lidt voldsomt.

Reelt er der vel tale om at op til 35 togstammer, bestående af 3 - 8 vogne skal serviceres her.

Desuden vil Siemens formentlig servicere ellok her.

Så 4 spor er vel rigeligt til dette, så noget "centralværksted" i gammeldags forstand er det vel ikke.

JH

DSB køber kæmpegrund til nyt centralværksted i Næstved

af Peter Christensen, 28/12 2018, 17:31 (1939 dage siden) @ Jens Hansen

Så 4 spor er vel rigeligt til dette, så noget "centralværksted" i gammeldags forstand er det vel ikke.

Så! Nu må du ikke tage glæden sig fra den lokale borgmester, som håber på flere hundrede nye arbejdspladser.

DSB køber kæmpegrund til nyt centralværksted i Næstved

af Jens Hansen, 28/12 2018, 19:28 (1939 dage siden) @ Peter Christensen

Ha, ja det er rigtigt.

Og Heunicke har fået det, for at støtte DFs Lindholm.

De er et kønt par Heunicke og Christiansen, men meget godt for jernbanen gør de ikke.

JH

DSB køber kæmpegrund til nyt centralværksted i Næstved

af KSC, Næstved, 28/12 2018, 22:12 (1938 dage siden) @ Jens Hansen

Placeringer af større offentlige anlæg har sommetider en meget politisk bestemt placering, som ikke altid virker logisk.

Det så man blandt andet da Region Sjællands supersygehus skulle placeres. Her valgte man Køge, som grænser op til region hovedstaden, selvom Næstved geografisk ligger lige i centrum af region Sjælland. Men så fik region hovedstaden jo også et ekstra supersygehus.

Men det skal nok blive godt at få værkstedet her ud i udkants-Danmark hvor der er god plads.

Mvh KSC

OT supersygehus

af Banemanden, 29/12 2018, 09:29 (1938 dage siden) @ KSC

Næstved blev blandt andet fravalgt til placering af supersygehus pga den dårlige fremkommelighed vis “Gedestien” fra motorvejen ved Rønnede til Næstved :) Køge ligger infrastrukturelt magisk godt ved motorvejenes sammenfletning fra hele Sjælland og der er immervæk 30 km fra Køge Sygehus til du nærmer dig grænsen til Region H ;)

nå, OT. Beklager.

OT supersygehus

af ventrikel, Næstved, 29/12 2018, 10:43 (1938 dage siden) @ Banemanden

Næstved blev blandt andet fravalgt til placering af supersygehus pga den dårlige fremkommelighed vis “Gedestien” fra motorvejen ved Rønnede til Næstved :) Køge ligger infrastrukturelt magisk godt ved motorvejenes sammenfletning fra hele Sjælland og der er immervæk 30 km fra Køge Sygehus til du nærmer dig grænsen til Region H ;)

Nej begrundelsen for at Næstved IKKE fik et supersygehus skal findes et andet sted.
Der var dengang 4 placeringer på spil. Roskilde, Næstved, Køge og Ringsted.
Læg mærke til at 2 af placeringerne var i det gamle Roskilde amt, En placering (Ringsted) tæt på Roskilde amt og så Næstved. I alle 4 tilfælde ville der blive et mindre akut sygehus i Nykøbing.

Men de gode politikere fra det gamle Roskilde amt og de mange embedsmænd herfra havde fået placeret sig på gode pladser i det nye regionsråd og regionshus.
Så man spillede elegant Roskilde ud mod Næstved vel vidende at ingen af disse ville få supersygehuset. Brogerne på Lolland og Falster fik deres lille akut sygehus uanset hvad og Slagelse ville vinde ved at det blev Køge.

Sjovt nok pegede læger og sygeplejersker på Ringsted.

En placering i Ringsted i f.eks. Kærhave med en ny Ringsted station som forhal til supersygehuset og en stump motorvej fra Næstved til øst for Ringsted og tilsvarende en stump motorvej fra motorvejen lige syd for Holbæk til Ringsted havde givet ALLE borgere i region Sjælland både et fremtidsikret sygehusvæsen og hurtige forbindelser.

Nu står vi med et mini supersygehus i Køge som ligger 3 km fra Køge Nord, adskillige mindre sygehus som har tiltagende svært ved at tiltrække læger og patienter især fra Lonnad og falster som sendes rigtigt langt til behandlinger i enten Køge, Roskilde, Slagelse, Rigshospitalet og Odense.

OT supersygehus

af P.Jensen, 29/12 2018, 11:24 (1938 dage siden) @ ventrikel

Man glemmer at i trekanten Roskilde, Køge, Greve bor ca. 20% af regionens indbyggere - en andel der er stigende - p.t. 160.000 ud af 830.000.

Tror mange Greveborgere - som jeg er - ikke ville have forståelse for placering i Næstved - en by med ca. 43.000 indbyggere - m e g e t langt væk.

P.Jensen

OT supersygehus

af Bongo-Anders, 29/12 2018, 11:55 (1938 dage siden) @ ventrikel

Næstved blev blandt andet fravalgt til placering af supersygehus pga den dårlige fremkommelighed vis “Gedestien” fra motorvejen ved Rønnede til Næstved :) Køge ligger infrastrukturelt magisk godt ved motorvejenes sammenfletning fra hele Sjælland og der er immervæk 30 km fra Køge Sygehus til du nærmer dig grænsen til Region H ;)


Nej begrundelsen for at Næstved IKKE fik et supersygehus skal findes et andet sted.
Der var dengang 4 placeringer på spil. Roskilde, Næstved, Køge og Ringsted.
Læg mærke til at 2 af placeringerne var i det gamle Roskilde amt, En placering (Ringsted) tæt på Roskilde amt og så Næstved. I alle 4 tilfælde ville der blive et mindre akut sygehus i Nykøbing.

Men de gode politikere fra det gamle Roskilde amt og de mange embedsmænd herfra havde fået placeret sig på gode pladser i det nye regionsråd og regionshus.
Så man spillede elegant Roskilde ud mod Næstved vel vidende at ingen af disse ville få supersygehuset. Brogerne på Lolland og Falster fik deres lille akut sygehus uanset hvad og Slagelse ville vinde ved at det blev Køge.

Sjovt nok pegede læger og sygeplejersker på Ringsted.

En placering i Ringsted i f.eks. Kærhave med en ny Ringsted station som forhal til supersygehuset og en stump motorvej fra Næstved til øst for Ringsted og tilsvarende en stump motorvej fra motorvejen lige syd for Holbæk til Ringsted havde givet ALLE borgere i region Sjælland både et fremtidsikret sygehusvæsen og hurtige forbindelser.

Nu står vi med et mini supersygehus i Køge som ligger 3 km fra Køge Nord, adskillige mindre sygehus som har tiltagende svært ved at tiltrække læger og patienter især fra Lonnad og falster som sendes rigtigt langt til behandlinger i enten Køge, Roskilde, Slagelse, Rigshospitalet og Odense.

Du må gerne forklare mig hvad der er mini ved det sygehus, selvfølgelig er sygehusene i Odense, Skejby og Aalborg meget størrere men det er byerne de ligger i vel også.

Avatar

OT supersygehus

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 29/12 2018, 12:16 (1938 dage siden) @ Bongo-Anders

Du må gerne forklare mig hvad der er mini ved det sygehus, selvfølgelig er sygehusene i Odense, Skejby og Aalborg meget størrere men det er byerne de ligger i vel også.


Nej, det behøver du ikke at forklare - det har intet med jernbaner at gøre.

--
[image]

OT supersygehus

af ventrikel, Næstved, 29/12 2018, 13:31 (1938 dage siden) @ Tommy Nilsson

Du må gerne forklare mig hvad der er mini ved det sygehus, selvfølgelig er sygehusene i Odense, Skejby og Aalborg meget størrere men det er byerne de ligger i vel også.


Nej, det behøver du ikke at forklare - det har intet med jernbaner at gøre.

Jeg er enig med webmaster - det har ikke meget med jernbane at gøre.
Det har til gengæld placeringen af disse nye supersygehuse og deres afstand til såvel jernbane som motorvej.
Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.

Avatar

OT supersygehus

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/12 2018, 13:39 (1938 dage siden) @ ventrikel

Du må gerne forklare mig hvad der er mini ved det sygehus, selvfølgelig er sygehusene i Odense, Skejby og Aalborg meget størrere men det er byerne de ligger i vel også.


Nej, det behøver du ikke at forklare - det har intet med jernbaner at gøre.


Jeg er enig med webmaster - det har ikke meget med jernbane at gøre.
Det har til gengæld placeringen af disse nye supersygehuse og deres afstand til såvel jernbane som motorvej.
Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.

ØØhhh - Nordbanen og HFHJ ligger få 100m fra det nye Supersygehus i Hillerød og der etableres en ny station ved dette hvor tanken er at Gribskovbanen og Lillenord skal have endestation. Imellen Hillerød St. og den nye syd for byen bliver der en solid togtrafik (HFHJ, GDS, Lillenord + S-tog)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

OT supersygehus - Favrholm

af steenth, 29/12 2018, 17:55 (1938 dage siden) @ Michael Deichmann

Du må gerne forklare mig hvad der er mini ved det sygehus, selvfølgelig er sygehusene i Odense, Skejby og Aalborg meget størrere men det er byerne de ligger i vel også.


Nej, det behøver du ikke at forklare - det har intet med jernbaner at gøre.


Jeg er enig med webmaster - det har ikke meget med jernbane at gøre.
Det har til gengæld placeringen af disse nye supersygehuse og deres afstand til såvel jernbane som motorvej.
Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.


ØØhhh - Nordbanen og HFHJ ligger få 100m fra det nye Supersygehus i Hillerød og der etableres en ny station ved dette hvor tanken er at Gribskovbanen og Lillenord skal have endestation. Imellen Hillerød St. og den nye syd for byen bliver der en solid togtrafik (HFHJ, GDS, Lillenord + S-tog)

Ombygning af Hillerød Station er ikke finansieret - personlig synes jeg ikke det en god ide at gøre det, da det kun er få som kommer nordfra i forhold at der er mange som bruger S-tog, som får forringet adgangen. Men det nye station Favrholm er finansieret og man går igang med med anlæg på et passende tidspunkt, så der kommer både station på Frederiksværkbanen og S-tog fra ca. 2022.

Avatar

OT supersygehus - Favrholm

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/12 2018, 14:47 (1937 dage siden) @ steenth

https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Opgradering-af-Hille...

Nu har jeg ikke siddet og googlet i flere timer, men du har vist ret med at Statens bidrag mangler på Finansloven. Der er en aftale af en slags (hensigterklæring) imellem Staten og Regionen m.fl., og jeg mener at Regionen har afsat beløbet, men at staten mangler at indfri deres del. Der udestår måske også yderligere undersøgelser, herunder detailprojektering.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

OT supersygehus - Favrholm

af Niels Munch, 30/12 2018, 15:53 (1937 dage siden) @ Michael Deichmann

Der er bevilget en "Fase 2 rapport" omkring Hillerød station. Staten giver 4 mill. og Region H giver 4 mill. til undersøgelsen.

M.v.h.
Niels

Avatar

OT supersygehus

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/12 2018, 14:25 (1938 dage siden) @ ventrikel

Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane


Det må du vist forklare nærmere. Der skal endda bygges et trinbræt ved jernbanen ved Gødstrup.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

OT supersygehus

af ventrikel, Næstved, 29/12 2018, 16:27 (1938 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane

Det må du vist forklare nærmere. Der skal endda bygges et trinbræt ved jernbanen ved Gødstrup.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Thomas.
Jeg tog udgangspunkt i Hvad Banedanmark har af planlagte projekter. Der er ingen i den del af Jylland.
Men ja. Der løber en enkeltsporet jernbane 100-200 m fra det nye sygehus. Det har jeg overset.

OT supersygehus

af Johnni Christensen, 29/12 2018, 14:56 (1938 dage siden) @ ventrikel
redigeret af Johnni Christensen, 29/12 2018, 15:09

Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.

Skejby har en Letbane lige til døren (ligesom det nye sygehus i Odense får).

OT supersygehus

af krabsen, 29/12 2018, 15:51 (1938 dage siden) @ ventrikel

Jeg er enig med webmaster - det har ikke meget med jernbane at gøre.
Det har til gengæld placeringen af disse nye supersygehuse og deres afstand til såvel jernbane som motorvej.
Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.

'Alternative facts'? :-(

Køge kender jeg ikke placeringen af, men..

  • I Skejby kører letbanen klos op ad sygehuset.
  • I Gødstrup bliver der ca. 50 meter fra stationen til indkørslen til sygehuset.
  • I Hillerød snakker vi måske op til 200 meter - altså noget i retning af de fjerneste p-pladser..

Faktisk ligger de alle tættere på jernbane end på motorvej..

OT supersygehus

af Peter Linaa, 29/12 2018, 16:16 (1938 dage siden) @ krabsen

Jeg er enig med webmaster - det har ikke meget med jernbane at gøre.
Det har til gengæld placeringen af disse nye supersygehuse og deres afstand til såvel jernbane som motorvej.
Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.


'Alternative facts'? :-(

Køge kender jeg ikke placeringen af, men..

  • I Skejby kører letbanen klos op ad sygehuset.
  • I Gødstrup bliver der ca. 50 meter fra stationen til indkørslen til sygehuset.
  • I Hillerød snakker vi måske op til 200 meter - altså noget i retning af de fjerneste p-pladser..

Faktisk ligger de alle tættere på jernbane end på motorvej..

I Skejby er der ca. 500 meter over til Letbanen, så klos op ad Skejby Sygehus, nej. Hvis man vil tæt på Skejby Sygehus med kollektiv transport, må jeg anbefale bybus Linie 2A, der kører ca. 100 meter fra diverse indgange til Skejby Sygehus. Det tyder ikke på, at du har været i nærheden af Skejby Sygehus for nyligt.

M v h
Peter L

OT supersygehus

af Niels, Aarhus, 29/12 2018, 16:56 (1938 dage siden) @ Peter Linaa


'Alternative facts'? :-(


I Skejby er der ca. 500 meter over til Letbanen, så klos op ad Skejby Sygehus, nej. Hvis man vil tæt på Skejby Sygehus med kollektiv transport, må jeg anbefale bybus Linie 2A, der kører ca. 100 meter fra diverse indgange til Skejby Sygehus. Det tyder ikke på, at du har været i nærheden af Skejby Sygehus for nyligt.

At der skulle være ca. 500 m mellem letbanens (nuværende og midlertidige) endestation og Skejby Sygehus er vist lidt af en tilsnigelse. Der er ganske rigtigt mere end 500 m til de fjerneste afkroge af AUH, men mange afdelinger ligger altså lige så tæt på, som andre i forhold til bus 2a.

[image]

Venlig hilsen

Niels H

--
Niels

OT supersygehus

af krabsen, 29/12 2018, 16:59 (1938 dage siden) @ Peter Linaa

Jeg er enig med webmaster - det har ikke meget med jernbane at gøre.
Det har til gengæld placeringen af disse nye supersygehuse og deres afstand til såvel jernbane som motorvej.
Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.


'Alternative facts'? :-(

Køge kender jeg ikke placeringen af, men..

  • I Skejby kører letbanen klos op ad sygehuset.
  • I Gødstrup bliver der ca. 50 meter fra stationen til indkørslen til sygehuset.
  • I Hillerød snakker vi måske op til 200 meter - altså noget i retning af de fjerneste p-pladser..

Faktisk ligger de alle tættere på jernbane end på motorvej..


I Skejby er der ca. 500 meter over til Letbanen, så klos op ad Skejby Sygehus, nej. Hvis man vil tæt på Skejby Sygehus med kollektiv transport, må jeg anbefale bybus Linie 2A, der kører ca. 100 meter fra diverse indgange til Skejby Sygehus.

Det kommer da godt nok an på hvilken indgang til sygehuset du bruger.

Det tyder ikke på, at du har været i nærheden af Skejby Sygehus for nyligt.

Men jeg har en vis erfaring i at se på kort og bedømme afstande.

Og mit indlæg var en reaktion på

Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.

OT supersygehus

af Peter Linaa, 29/12 2018, 17:15 (1938 dage siden) @ krabsen

Jeg er enig med webmaster - det har ikke meget med jernbane at gøre.
Det har til gengæld placeringen af disse nye supersygehuse og deres afstand til såvel jernbane som motorvej.
Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.


'Alternative facts'? :-(

Køge kender jeg ikke placeringen af, men..

  • I Skejby kører letbanen klos op ad sygehuset.
  • I Gødstrup bliver der ca. 50 meter fra stationen til indkørslen til sygehuset.
  • I Hillerød snakker vi måske op til 200 meter - altså noget i retning af de fjerneste p-pladser..

Faktisk ligger de alle tættere på jernbane end på motorvej..


I Skejby er der ca. 500 meter over til Letbanen, så klos op ad Skejby Sygehus, nej. Hvis man vil tæt på Skejby Sygehus med kollektiv transport, må jeg anbefale bybus Linie 2A, der kører ca. 100 meter fra diverse indgange til Skejby Sygehus.


Det kommer da godt nok an på hvilken indgang til sygehuset du bruger.

Det tyder ikke på, at du har været i nærheden af Skejby Sygehus for nyligt.


Men jeg har en vis erfaring i at se på kort og bedømme afstande.

Og mit indlæg var en reaktion på

Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.

Alle dem jeg har snakket med om, at tage Letbanen til Skejby Sygehus, siger, at det gør man KUN en gang, for det er for besværligt at komme fra Letbanen til lige den afdeling på Skejby Sygehus, man skal, så de tager med bybus Linie 2A, for den holder stort set ud for netop den indgang, de skal ind ad.
Det tager mindst 5 minutter at gå fra Letbanen til Skejby Sygehus, hvorimod fra bybussen tager det 2 minutter at gå. Adgangsvejen til Letbanen er vist lidt besværlig - efter hvad jeg har fået at vide.

M v h
Peter L

OT supersygehus

af Niels Munch, 29/12 2018, 17:25 (1938 dage siden) @ Peter Linaa

Det tager mindst 5 minutter at gå fra Letbanen til Skejby Sygehus, hvorimod fra bybussen tager det 2 minutter at gå. Adgangsvejen til Letbanen er vist lidt besværlig - efter hvad jeg har fået at vide.


Gudfader bevar's, det er vel ikke alle besøgende til sygehuset, der er gangbesværede, og i øvrigt anbefales en daglig spadseretur på min. 45 min., hvis man vil holde hjertequaler etc. fra døren .....

OT supersygehus

af krabsen, 29/12 2018, 17:35 (1938 dage siden) @ Peter Linaa

Jeg er enig med webmaster - det har ikke meget med jernbane at gøre.
Det har til gengæld placeringen af disse nye supersygehuse og deres afstand til såvel jernbane som motorvej.
Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.


'Alternative facts'? :-(

Køge kender jeg ikke placeringen af, men..

  • I Skejby kører letbanen klos op ad sygehuset.
  • I Gødstrup bliver der ca. 50 meter fra stationen til indkørslen til sygehuset.
  • I Hillerød snakker vi måske op til 200 meter - altså noget i retning af de fjerneste p-pladser..

Faktisk ligger de alle tættere på jernbane end på motorvej..


I Skejby er der ca. 500 meter over til Letbanen, så klos op ad Skejby Sygehus, nej. Hvis man vil tæt på Skejby Sygehus med kollektiv transport, må jeg anbefale bybus Linie 2A, der kører ca. 100 meter fra diverse indgange til Skejby Sygehus.


Det kommer da godt nok an på hvilken indgang til sygehuset du bruger.

Det tyder ikke på, at du har været i nærheden af Skejby Sygehus for nyligt.


Men jeg har en vis erfaring i at se på kort og bedømme afstande.

Og mit indlæg var en reaktion på

Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.


Alle dem jeg har snakket med om, at tage Letbanen til Skejby Sygehus, siger, at det gør man KUN en gang, for det er for besværligt at komme fra Letbanen til lige den afdeling på Skejby Sygehus, man skal, så de tager med bybus Linie 2A, for den holder stort set ud for netop den indgang, de skal ind ad.

Ja, det er da for dårligt, at letbanen ikke kører gennem alle fløjene i bygningen, gerne med stop uden for lige den stue, jeg skal besøge.

Vi kan formentlig godt blive enige om, at der ved planlægningen af Skejby ikke just er tænkt på optimering af gangafstande, men det kan letbanen nu en gang ikke klandres for.

Det tager mindst 5 minutter at gå fra Letbanen til Skejby Sygehus, hvorimod fra bybussen tager det 2 minutter at gå.

Gys - tre minutter - skandale!!

Adgangsvejen til Letbanen er vist lidt besværlig - efter hvad jeg har fået at vide.

Hvad blev der lige af

Det tyder ikke på, at du har været i nærheden af Skejby Sygehus for nyligt.

..det har du åbenbart heller ikke. ;-)

OT supersygehus

af Peter Linaa, 29/12 2018, 17:37 (1938 dage siden) @ krabsen

Jo.

OT supersygehus

af ventrikel, Næstved, 29/12 2018, 16:33 (1938 dage siden) @ krabsen

Jeg er enig med webmaster - det har ikke meget med jernbane at gøre.
Det har til gengæld placeringen af disse nye supersygehuse og deres afstand til såvel jernbane som motorvej.
Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.


'Alternative facts'? :-(

Køge kender jeg ikke placeringen af, men..

  • I Skejby kører letbanen klos op ad sygehuset.
  • I Gødstrup bliver der ca. 50 meter fra stationen til indkørslen til sygehuset.
  • I Hillerød snakker vi måske op til 200 meter - altså noget i retning af de fjerneste p-pladser..

Faktisk ligger de alle tættere på jernbane end på motorvej..

I Hillerød bliver der ifølge Banedanmark min. 500 m mellem sygehus og en kommende station.
I Herlev giver det markant færre passager til letbanen at der er 200 m fra Herlev S-station til letbanen.
I lyset af at flere og flere behandlinger på sygehusene bliver/er ambulante giver det meget kørsel til og fra sygehusene. Så skal vi have patienter til at benytte tog / metro / S-tog - Ja så skal vi ned på meget kortere afstande!

OT supersygehus

af Frank Poulsen, 29/12 2018, 16:39 (1938 dage siden) @ ventrikel

Men man skal huske at de store sygehuse kan der jo også være 2-400 meter fra indgangen til den afdeling man skal være på! Så man skal måske også passe på at gøre få hundrede meter til det store dilemma her... Igen synes jeg det kunne være interessant med udendørs rullende fortov på sådanne afstande...

OT supersygehus

af krabsen, 29/12 2018, 17:01 (1938 dage siden) @ ventrikel

I Hillerød bliver der ifølge Banedanmark min. 500 m mellem sygehus og en kommende station.
I Herlev giver det markant færre passager til letbanen at der er 200 m fra Herlev S-station til letbanen.

Hvad skete der lige med

Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.

:-P

OT supersygehus

af ventrikel, Næstved, 29/12 2018, 17:15 (1938 dage siden) @ krabsen

I Hillerød bliver der ifølge Banedanmark min. 500 m mellem sygehus og en kommende station.
I Herlev giver det markant færre passager til letbanen at der er 200 m fra Herlev S-station til letbanen.


Hvad skete der lige med

Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.

Aktuelt er der ingen stationer hverken i Gødstrup eller ved det nye supersygehus i Hillerød. Og det som måske kommer det sidste sted ligger min 1/2 km fra sygehuset.
Omkring Herlev Hospital og letbane / S-tog:
https://ing.dk/artikel/dropper-to-perroner-at-spare-passagertallet-koebenhavns-letbane-...

OT supersygehus

af krabsen, 29/12 2018, 17:25 (1938 dage siden) @ ventrikel

I Hillerød bliver der ifølge Banedanmark min. 500 m mellem sygehus og en kommende station.
I Herlev giver det markant færre passager til letbanen at der er 200 m fra Herlev S-station til letbanen.


Hvad skete der lige med

Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.

Aktuelt er der ingen stationer hverken i Gødstrup eller ved det nye supersygehus i Hillerød. Og det som måske kommer det sidste sted ligger min 1/2 km fra sygehuset.

Aktuelt er der heller ingen sygehuse. ;-)

Og 'måske' ½ km er - ud over at være rent gætteri - i min verden et stykke fra at 'alle er placeret flere km fra banen'.
Men sådan er vi så forskellige.

Omkring Herlev Hospital og letbane / S-tog:
https://ing.dk/artikel/dropper-to-perroner-at-spare-passagertallet-koebenhavns-letbane-...

Omkring Ingeniøren er det ingen hemmelighed, at det værste der i deres optik kan ske er, at et projekt lykkes, og det påvirker tydeligt vinklen på de fleste af deres artikler.

OT supersygehus

af Niels Munch, 29/12 2018, 16:42 (1938 dage siden) @ krabsen

Sygehuset i Køge ligger 800 m fra Ølby station. Her tales om befordring med førerløs bus.

OT supersygehus

af Frank Poulsen, 29/12 2018, 16:46 (1938 dage siden) @ Niels Munch

Sygehuset i Køge ligger 800 m fra Ølby station. Her tales om befordring med førerløs bus.

Ulempen her er at man skal skifte vestfra for at komme dertil, og endnu værre har jeg hørt snak om at ikke alle tog skal standse i Ølby for at øge kapaciteten på den enkeltsporede strækning mellem Køge Nord og Køge... (Altså forbi Ølby)… Og det gør jo bare det hele endnu værre :(

OT supersygehus

af ventrikel, Næstved, 29/12 2018, 16:58 (1938 dage siden) @ Frank Poulsen

Sygehuset i Køge ligger 800 m fra Ølby station. Her tales om befordring med førerløs bus.

Ulempen her er at man skal skifte vestfra for at komme dertil, og endnu værre har jeg hørt snak om at ikke alle tog skal standse i Ølby for at øge kapaciteten på den enkeltsporede strækning mellem Køge Nord og Køge... (Altså forbi Ølby)… Og det gør jo bare det hele endnu værre :(

Kommer man vestfra skal man en del gange skifte i f.eks. Ringsted for at komme med tog til Køge Nord. Her skifte til S-tog og så gå 700-800 m for at nå indgangen til sygehuset.
Kommer man syd for Næstved skal man enten skifte i Næstved til Lille Syd eller formentlig skifte i Ringsted for at komme til Køge Nord og her skifte til S-tog.
Ikke særlig gennemtænkt når man kunne have lagt supersygehuset i Kærhave øst for Ringsted direkte ud til jernbanen!

OT supersygehus

af Frank Poulsen, 29/12 2018, 20:36 (1938 dage siden) @ ventrikel

Hele Nordvestsjælland skulle også skifte ved Ringsted placering, stadig i Roskilde.... Ved Ringsted skulle bilister (og ambulancer med udrykning) også på tværs fra Sydmotorvejen til Ringsted. Der er altid nogle der skal skifte. Så kan man diskutere hvem det er, om det er fra nord syd øst eller vest.

Når det er sagt så ja, så er det selvfølgelig ærgerligt at man ikke bygger tættere på banen. Men man skal huske på at der jo lå et sygehus i forvejen som "bare" udbygges lidt! Uden jeg kan huske den debat, eller gider grave den frem, så tænker jeg det er billigere end at bygge totalt nyt, som måske også har spillet ind.

OT supersygehus

af Niels Munch, 29/12 2018, 17:09 (1938 dage siden) @ Frank Poulsen

Ulempen her er at man skal skifte vestfra for at komme dertil


Ja, man skal skifte i Roskilde (Lille Syd) eller Køge Nord (S-tog).

OT supersygehus - Køge Nord

af steenth, 29/12 2018, 18:00 (1938 dage siden) @ Niels Munch

Sygehuset i Køge ligger 800 m fra Ølby station. Her tales om befordring med førerløs bus.

Det var planen der skulle være busforbindelse imellem Køge Nord og sygehuset. Men regionen vil spare linje 120 væk og embedsmænd have glemt at de faktisk have en interesse i den rute....

OT supersygehus

af ventrikel, Næstved, 29/12 2018, 18:17 (1938 dage siden) @ krabsen

Interessant at se de argumenter som fremføres her i denne tråd!

Jeg ville umiddelbart have troet at det var mennesker med en forkærlighed for tog og flere skulle benytte toget som skrev på disse sider. Men det virker som om at bare der er skinner så pyt med om de opfylder et behov og hvor mange som så benytter dem.
OK - sat lidt på spidsen men alligevel!

Det som er galt herhjemme er at vores folkevalgte og dem som sidder i de mange statslige og regionale / kommunale administrationer er dårlige til at tænke i helheder!

Når man i dag skal bygge et nyt supersygehus - ja så burde det være logisk at det placeres så ansatte såvel som patienter - især de rigtig mange ambulante - har let til at komme til netop sygehuset.

Vi kan næppe ændre meget på strækningen fra hjem til første jernbanestation - men herfra kunne vi godt være lidt mere kreative og tænke i helheder.
Hvorfor kan forhallen til især et supersygehus ikke være en togstation?

Hvorfor kan pladsen foran et supersygehus ikke være et trafikalt midtpunkt for flere busruter?

Så skal vi formå at få såvel de ansatte som ambulante patienter og pårørende til indlagte til at tage offentlig trafik - ja så skal der være sammenhæng og let adgang.
Det duer ikke med ½-1 km fra et station til forhallen og så yderligere ½-1 km indepå sygehuset!
Eller skift flere gange fordi sygehuset ligger langt fra den station som de fleste nu engang kommer til først.

Køge er et godt eksempel på mangelfuld omtanke.
Skejby er ikke meget bedre trods letbane.
Skejby dækker for mange lidelser HELE region Midt. Så det skal være let at komme til Skejby med toget. Ikke at man skal skifte flere gange på sidste del af strækningen og så gå ½-1 km.

Fint at nogle er i så godt fysisk form at de nemt går 1 km - men mange patienter er ældre, dårlig gående eller været til behandlinger / samtaler som ikke indbyder til halvmaraton.

OT supersygehus

af krabsen, 29/12 2018, 20:44 (1938 dage siden) @ ventrikel

Interessant at se de argumenter som fremføres her i denne tråd!

Argumenter som:

Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.

?

Og ja, jeg ved godt det er træls at blive ved at høre på, men du hænger på den indtil du erkender, at dine egne argumenter baserer sig på vrøvl. ;-)

Skejby dækker for mange lidelser HELE region Midt. Så det skal være let at komme til Skejby med toget. Ikke at man skal skifte flere gange på sidste del af strækningen og så gå ½-1 km.

Fint at nogle er i så godt fysisk form at de nemt går 1 km - men mange patienter er ældre, dårlig gående eller været til behandlinger / samtaler som ikke indbyder til halvmaraton.

Velkommen til de faktiske forhold i jernindustrien.
Det er ikke muligt at designe et hospital, dækkende en hel region incl. landets næststørste by - og så sikre at ingen skal gå mere end 100 meter for at finde et tog.

Samtidig skal du lige sørge for, at alle beboere i hele regionen bor under 200 meter fra en jernbaneforbindelse. For hvorfor er det værre at skulle gå i den ene ende end at skulle gå i den anden ende af transporten?

OT supersygehus

af ventrikel, Næstved, 29/12 2018, 21:05 (1938 dage siden) @ krabsen

Interessant at se de argumenter som fremføres her i denne tråd!


Argumenter som:

Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.

?

Og ja, jeg ved godt det er træls at blive ved at høre på, men du hænger på den indtil du erkender, at dine egne argumenter baserer sig på vrøvl. ;-)

Mod tåber kæmper selv guder forgæves.:-D

Skejby dækker for mange lidelser HELE region Midt. Så det skal være let at komme til Skejby med toget. Ikke at man skal skifte flere gange på sidste del af strækningen og så gå ½-1 km.

Fint at nogle er i så godt fysisk form at de nemt går 1 km - men mange patienter er ældre, dårlig gående eller været til behandlinger / samtaler som ikke indbyder til halvmaraton.


Velkommen til de faktiske forhold i jernindustrien.
Det er ikke muligt at designe et hospital, dækkende en hel region incl. landets næststørste by - og så sikre at ingen skal gå mere end 100 meter for at finde et tog.

Samtidig skal du lige sørge for, at alle beboere i hele regionen bor under 200 meter fra en jernbaneforbindelse. For hvorfor er det værre at skulle gå i den ene ende end at skulle gå i den anden ende af transporten?

Nu skriver jeg jo faktisk at det er den hospitalnære ende man kan gøre noget ved!
Men læser man ikke andet end hvad man har lyst til overser iman jo let nogle pointer!
Det lever jeg med:-)

OT supersygehus

af Ib Jensen, 29/12 2018, 21:21 (1938 dage siden) @ ventrikel

Det lever jeg med:-)


Kære "ventrikel"

Du ender som oftest det samme sted: Først slynger du et eller andet udokumenteret ud. Så bliver det dokumenteret, at du var forkert på den. I stedet for at indrømme, du tog fejl, prøver du på alle mulige måder at tale udenom eller nedgøre din modparts argumenter.

Det blive i længden kedeligt at læse. Denne gang var det så påstanden om, at der var flere kilometer fra nærmeste jernbane til nogle nævnte supersygehuse.

Du har din ytringsfrihed. Jeg har min ret til fremover ikke at læse dine indlæg.

Uden et publikum holder du vel op på et tidspunkt.

@ Ib Jensen / supersygehus

af ventrikel, Næstved, 30/12 2018, 14:28 (1937 dage siden) @ Ib Jensen

Kære "ventrikel"
Du ender som oftest det samme sted: Først slynger du et eller andet udokumenteret ud. Så bliver det dokumenteret, at du var forkert på den. I stedet for at indrømme, du tog fejl, prøver du på alle mulige måder at tale udenom eller nedgøre din modparts argumenter.

Kære Ib Jensen – Først tak for dit indlæg.
Dernæst jeg ”slynger” ikke noget ud. Men gør opmærksom på at vil vi jernbanedrift i dette land og få flere over i togene – ja så skal vi gøre noget radikalt. I de sidste 20-25 er antallet af rejsende med DSB ikke været sigende – tværtimod.

Netop supersygehuse er gode eksempler på dels store offentlige arbejdspladser (3.000-7.000) og mange daglige besøg af patienter og pårørende som potentielt kunne tage toget. Men det kræver at det er attraktivt – hvilket jeg ikke finder og tilsyneladende mange andre også. Thi der er stort set ingen patienter, kun få pårørende og få ansatte som reelt bruger toget til og fra mange af de nuværende større sygehuse.

Hvad skal jeg indrømme? At jeg har taget fejl? Ja hvad angår afstanden til en jernbanelinie i Gødstrup. Men bemærk der er ingen station og Banedanmark har ikke projekt planlagt om en sådan ifølge deres hjemmeside. Så her har jeg vist alligevel ret?

Skejby. Tja der er nok spor i nærheden. Men til et stoppested og en letbane / sporvogn. Da Skejby har mange funktioner som for borgerne i region Midt og faktisk også for patienter fra Sjælland – ja så har de færreste glæde af at tage toget til Skejby. Man kan komme til Aarhus H. Vente op til 8 min. på letbanen, køre 10 stop (20 min) og så gå 500-600 m (= 7-8 min. Alt i alt min 30 min. Næppe attraktivt for mange. Hverken ansatte, patienter eller pårørende. Kapaciteten med 8 afgange i timen ville heller ikke kunne klare meget såfremt borgerne i Aarhus Midtby også skulle have lidt glæde af letbanen.

Køge. Ja der er Ølby station. S-tog fra København og mulighed for at fortsætte fra Køge ifald man er kommet med Østbanen. Dertil tog på Lille Syd. Reelt kun attraktivt for pendlere på Lille Syd og Stevn samt langs S-toget. Men turen afsluttes med 850 m fra stationen til Hovedindgangen. Ifølge Google Map en tur på 11 min. Næppe attraktivt.

Nordsjællands nye sygehus. Ifølge Banedanmark kommer der efter 2021 en S-tog station. Men dog placeret min. 500 meter fra sygehuset. Om det er til hovedindgangen eller mere sandsynligt til skel ved jeg ikke. Igen en gåtur på 6-7 min. Måske kommer der også station her til lokaltog.

Det blive i længden kedeligt at læse. Denne gang var det så påstanden om, at der var flere kilometer fra nærmeste jernbane til nogle nævnte supersygehuse.

Ja – men skal vi så ikke blot konstatere at mit ambitionsniveau for at få pendlere m.v. til at tage toget er større end dit!: ;-)
Der er i dag mere end 2.2 mio personbiler i DK. Så udfordringen er ganske stor hvis vi skal få alm. pendlere over i toget!

Du har din ytringsfrihed. Jeg har min ret til fremover ikke at læse dine indlæg.

Dit valg – vil jeg nu ikke begræde.;-)

Uden et publikum holder du vel op på et tidspunkt.

Det må tiden vise! Jeg er ikke så bekymret desangående!
Men Ib Jensen - Godt Nytår :-)

@ Ib Jensen / supersygehus

af krabsen, 30/12 2018, 17:38 (1937 dage siden) @ ventrikel

Men den firkantede udmelding 'Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.' hænger stadig og venter på din erkendelse af, at det var vrøvl og vås uden forbindelse med virkeligheden.
Alt du er kommet med siden den blev skudt ned, har været udenomssnak og overspringshandlinger.

@krabsen / supersygehus

af ventrikel, Næstved, 30/12 2018, 18:22 (1937 dage siden) @ krabsen

Men den firkantede udmelding 'Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.' hænger stadig og venter på din erkendelse af, at det var vrøvl og vås uden forbindelse med virkeligheden.
Alt du er kommet med siden den blev skudt ned, har været udenomssnak og overspringshandlinger.

Det ville være dejligt om du gad læse hvad jeg skriver! Bare et godt tip!
Der er ingen station i Gødstrup og heller ikke i Skejby. Det er fakta.
Der kommer måske en station ved det nye sygehus i Nordsjælland. Men mere end 500 m fra sygehuset.
Det er fakta.
I Køge ligger der 850 m fra sygehuset en mindre station som en del kan benytte, ellers skal man til den nye Køge Nord som ligger ca 3 km fra sygehuset og her skifte til enten bus eller tog til Ølby.

Men du og Ib fatter tilsyneladende ikke at jeg taler om noget som værende attraktivt - nemlig direkte adgang mellem perron og sygehus.
Det er IKKE attraktivt at skulle skifte flere gange for at ende med at gå 8-11 minutter.
Det er ikke attraktivt at køre i en letbane efter at være nået til Aarhus H og herefter bruge 30 min på at nå Skejby.

Her vil bilen ALTID vinde og vi får ikke flere over i toget.
Ja - nogle som bor klods op ad den nye letbane i Aarhus måske. Men man skal ikke bo mere end 2-4 km fra letbanen FØR man vælger sin bil.

Så prøv at forhold dig til det jeg skriver og brug et Randersreb ifald du vil hænge dig i en bagatel som om det er 3/4 km eller flere km! Ellers er det dig som snakker udenom og laver overspring.

Beklager den kontante tone - men du beder selv om den!;-)

@krabsen / supersygehus

af Rail, 30/12 2018, 18:25 (1937 dage siden) @ ventrikel

Men den firkantede udmelding 'Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.' hænger stadig og venter på din erkendelse af, at det var vrøvl og vås uden forbindelse med virkeligheden.
Alt du er kommet med siden den blev skudt ned, har været udenomssnak og overspringshandlinger.


Det ville være dejligt om du gad læse hvad jeg skriver! Bare et godt tip!
Der er ingen station i Gødstrup [...] Det er fakta.

http://www.dnv.rm.dk/kontakt/presse/aktuelt/nyheder-2018/november/godstrup-station-snar...
https://www.aoh.dk/artikel/perronen-str-snart-klar-men-gdstrup-station-bner-frst-om-hal...

@krabsen / supersygehus

af Peter Linaa, 30/12 2018, 18:37 (1937 dage siden) @ ventrikel

Men den firkantede udmelding 'Såvel det nye sygehus i Hillerød, Køge, Skejby SOM Gødstrup er placeret flere km fra nærmeste jernbane.' hænger stadig og venter på din erkendelse af, at det var vrøvl og vås uden forbindelse med virkeligheden.
Alt du er kommet med siden den blev skudt ned, har været udenomssnak og overspringshandlinger.


Det ville være dejligt om du gad læse hvad jeg skriver! Bare et godt tip!
Der er ingen station i Gødstrup og heller ikke i Skejby. Det er fakta.
Der kommer måske en station ved det nye sygehus i Nordsjælland. Men mere end 500 m fra sygehuset.
Det er fakta.
I Køge ligger der 850 m fra sygehuset en mindre station som en del kan benytte, ellers skal man til den nye Køge Nord som ligger ca 3 km fra sygehuset og her skifte til enten bus eller tog til Ølby.

Men du og Ib fatter tilsyneladende ikke at jeg taler om noget som værende attraktivt - nemlig direkte adgang mellem perron og sygehus.
Det er IKKE attraktivt at skulle skifte flere gange for at ende med at gå 8-11 minutter.
Det er ikke attraktivt at køre i en letbane efter at være nået til Aarhus H og herefter bruge 30 min på at nå Skejby.

Du har så åbenbart heller ikke undersøgt ordentligt, hvor lang tid det tager med Letbanen fra Aarhus H til Skejby Sygehus, for det tager ikke 30 minutter som du skriver, men kun 19 minutter i følge denne køreplan:
https://www.midttrafik.dk/media/13841/køreplan_letbane_20180812_hjemmeside.pdf
Hvor du har de 30 minutter fra er et godt spørgsmål.

Her vil bilen ALTID vinde og vi får ikke flere over i toget.
Ja - nogle som bor klods op ad den nye letbane i Aarhus måske. Men man skal ikke bo mere end 2-4 km fra letbanen FØR man vælger sin bil.

Så prøv at forhold dig til det jeg skriver og brug et Randersreb ifald du vil hænge dig i en bagatel som om det er 3/4 km eller flere km! Ellers er det dig som snakker udenom og laver overspring.

Beklager den kontante tone - men du beder selv om den!;-)

@krabsen / supersygehus

af Frank Poulsen, 30/12 2018, 20:10 (1937 dage siden) @ ventrikel


Beklager den kontante tone - men du beder selv om den!;-)

Kan godt være vi ikke læser hvad du skriver, men det er så hvad du skriver mellem linierne vi ikke forstår! Nu skriver du selv beklager den hårde tone, men så vil jeg også være "hård"...

Når du skriver FLERE KM... og så bagefter argumenterer med 500-850 meter... Det er ikke flere km! Så derfor bliver du "lynchet"... At du måske har ret i det du siger med skift osv. er en sag. Men du bruger rigtig meget "Overdrivelse fremmer forståelsen" og det er det som der bliver modargumenteret kraftigt imod! Men det virker ikke til du har fattet den del af det.

@krabsen / supersygehus

af krabsen, 30/12 2018, 20:43 (1937 dage siden) @ ventrikel

Jeg har læst det du skriver, og du snakker stadig udenom.

Nej, der er (endnu) ingen station i Gødstrup, men som jeg har skrevet (har du læst det?) er der heller intet sygehus (endnu). Det er fakta.

Der er letbane i Skejby. Det er fakta.

'Der kommer måske en station' ved Hillerød, og hvor den måske kommer til at ligge er ikke fakta, men gætteri.

Og nej, jeg opfatter ikke en forskel på faktor 10 som en bagatel.


EOD fra min side.

OT supersygehus

af ThomasTT, 30/12 2018, 14:46 (1937 dage siden) @ ventrikel

Vi kunne også flytte storebæltsbroen 50 meter mod syd? Men den diskusion ville nok have været mere relevant for 30 år siden. Desværre hænger vi mange steder på elendige beslutninger truffet i 60-70 erne, hvor jernbanen blev anset som ligegyldig eller decideret foragtet i hvertfald til lokale formål. Man kan vende udviklingen, men det er svært og blivrr ikke ideelt de første mange årtier.

Ja Skejby burde være anlagt et par km væk ved banen, men det er ikke realistisk at omgøre beslutningen. På sigt kan man måske overveje banens forløb i stedet. Eller sågar en nordlig banegård. Men det er omvendt lidt tidligt ift jernbanens situation for nuværende. Du er nødt til at forholde dig til virkeligheden og tage et skridt af gangen. Hillerød virker heller ikke håbløst
Og Gødstrup er specifikt placeret ved banen. I Aalborg vil jeg ikke anse det som usandsynligt, at limfjordsbanen kunne blive en faktor.

OT supersygehus

af andersj, Aalborg, 30/12 2018, 15:35 (1937 dage siden) @ ThomasTT

Vi kunne også flytte storebæltsbroen 50 meter mod syd? Men den diskusion ville nok have været mere relevant for 30 år siden. Desværre hænger vi mange steder på elendige beslutninger truffet i 60-70 erne, hvor jernbanen blev anset som ligegyldig eller decideret foragtet i hvertfald til lokale formål. Man kan vende udviklingen, men det er svært og blivrr ikke ideelt de første mange årtier.

Ja Skejby burde være anlagt et par km væk ved banen, men det er ikke realistisk at omgøre beslutningen.

Skejby har 6 afgange i timen, som stiger til 8. Hvis den lå ved hovedstrækningen ville det nok kun være Arrivas 1-2 afgange i timen der standsede der. Desuden giver letbanen mulighed for at køre fra Odder og igennem en masse forstæder og en del af Aarhus by uden skifte direkte til Skejby - hvilket mange allerede benytter sig af. Fra Djusland vil det blive muligt med et hurtigt skift i Lystrup.

En letbaneetappe fra Hinnerup til Lisbjerg og evt. en BRT i 6A (ringlinien) vil gøre at Skejby er dækket så godt som fysisk muligt med offentlig transport fra alle "verdenshjørner".

I Aalborg vil jeg ikke anse det som usandsynligt, at limfjordsbanen kunne blive en faktor.

I Aalborg satsede man på at få finansieret en letbane, men det bliver til en BRT istedet. Det vil tage længere tid at køre ad stamsporet til Aalborg Øst end med BRT fra banegården, medmindre man ofre en milliard eller to på hastighedsopgradering, dobbeltspor eller krydsningsstationer og sikringsanlæg. BRT har den fordel at den kører igennem Aalborg Kommunes vækstakse hvor man har fokuseret byfortætning og byudvikling i over 10 år samt hvor universitetet ligger, mens stamsporet undgår alt bymæssig bebyggelse undt. omkring Gug.

--
Mvh Anders

OT supersygehus

af Banemanden, 29/12 2018, 21:47 (1937 dage siden) @ ventrikel

Køge Nord er ganske vist lidt væk, men heller ikke nærmeste station til Køge Sygehus. Du har Ølby station der både betjener regional- og S-Tog og som ligger 250 meter fra Køge Sygehus også. Næstved Station ligger 1 km fra stationen, når nu vi skal være lidt jernbanefaglige :)

Jeg ved godt, at Næstved også var en af mulighederne for placering, men det er alment kendt i området at Gedestien også er medvirkende årsag. Nå, men det var er sidespring ;)

OT supersygehus

af Johnni Christensen, 29/12 2018, 22:16 (1937 dage siden) @ Banemanden

Næstved Station ligger 1 km fra stationen

?

OT supersygehus

af Banemanden, 30/12 2018, 22:48 (1936 dage siden) @ Johnni Christensen

Slåfejl - det er sygehuset der er 1 km fra stationen :)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak