Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

den nye bane - kapacitet - teknisk (Generelt)

af ThomasTT, 28/12 2018, 12:58 (1945 dage siden)

På de inderste dele på den nye strækning ind mod Ny Ellebjerg i tunneller mv vil der formentlig skulle køres langsomt, hvorfor togene kan køre tættere. Betyder det, at man reelt vil kunne bygge endnu en bane ind til kbh - eller gøre fx strækningen ned til Køge 4-sporet - uden der nødvendigvis bliver en flaskehals på det inderste stykke?

den nye bane - kapacitet - teknisk

af Frank Poulsen, 28/12 2018, 13:42 (1945 dage siden) @ ThomasTT

Hvis du spørger mig tror jeg på der allerede med denne nye bane er flaskehals inde ved Hovedbanegården... Men der beslutter man jo intet for at løsne op for krydsende togveje ind og ud af hovedbanegården

den nye bane - kapacitet - teknisk

af ThomasTT, 29/12 2018, 16:05 (1944 dage siden) @ Frank Poulsen

Hvis du spørger mig tror jeg på der allerede med denne nye bane er flaskehals inde ved Hovedbanegården... Men der beslutter man jo intet for at løsne op for krydsende togveje ind og ud af hovedbanegården

Ingen tvivl om, at med den nye bane flytter flaskehalsen ind til København. Men når det så engang bliver løst ( og jeg tvivler på det bliver ved kbh H) så ville det være interesant, hvor meget det kostede at udvide kapaciteten ind mod byen yderligere.
Det kunne også spille ind ift, at undgå for kortsigtede løsninger.

Hvis man får lavet noget effektivt inde i selve byen, så kunne man - måske - få stor effekt alene ved to ekstra spor ca Ishøj-Køge N, hvad der næppe kan koste meget.

den nye bane - kapacitet - teknisk

af William Skov ⌂, 29/12 2018, 16:41 (1944 dage siden) @ ThomasTT

Hvis man får lavet noget effektivt inde i selve byen, så kunne man - måske - få stor effekt alene ved to ekstra spor ca Ishøj-Køge N, hvad der næppe kan koste meget.

Hvorfor mener du at der er behov for to ekstra spor der?
Der hvor der er et stort problem er ved selve Hovedbanen og røret til Østerport.

Så man burde etablere 2 nye fjerntogsspor mellem Kh og Østerport. En løsning på det kunne være at bygge en tunnel til ved siden af røret til S-tog og lade fjerntogene overtage de to nuværende S-togsspor.
Så skal der dog laves et større arbejde ved Nørreport, jeg vil mene at det mest fornuftige der er at rive den nuværende station ned og bygge en ny betonkonstruktion med 4 fjerntogsspor og 2 S-togsspor.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

den nye bane - kapacitet - teknisk

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 30/12 2018, 10:49 (1943 dage siden) @ William Skov

Kunne også
- lave Kystbanen til lokal tog, S-tog
- København H til sæk station
- lave alle S-tog til 3 spor, til at sende tomt materiel retur til ydere stationerne. Altså uden stop. Idet trængslen altid er den ene vej.

Man kunne også lige stop op, så få det vi har til at virke, få kunderne tilbage.

den nye bane - kapacitet - teknisk - Trængsel i s-tog

af Jakob S. Engbæk, 30/12 2018, 12:23 (1943 dage siden) @ hummel_62

Kunne også
- lave Kystbanen til lokal tog, S-tog
- København H til sæk station
- lave alle S-tog til 3 spor, til at sende tomt materiel retur til ydere stationerne. Altså uden stop. Idet trængslen altid er den ene vej.

Man kunne også lige stop op, så få det vi har til at virke, få kunderne tilbage.

Der er trængsel om morgenen både mod Vanløse og mod Malmparken på linjen gennem Herlev. Der får jeg til begge retninger. :-)

den nye bane - kapacitet - teknisk - Trængsel i s-tog

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 30/12 2018, 13:35 (1943 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Et hurtigt svar kunne
Det 3 spor stopper i Vanløse. :-)

den nye bane - kapacitet - teknisk - Trængsel i s-tog

af Togbus, Foldingbro, 30/12 2018, 14:00 (1943 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

S-banens kapacitet kan løftes ved at købe flere togsæt. Det er langt det billigste. Så kan man ævle om spor bagefter.

--
- busser når det er billigst

den nye bane - kapacitet - teknisk - Trængsel i s-tog

af William Skov ⌂, 30/12 2018, 14:06 (1943 dage siden) @ Togbus

S-banens kapacitet kan løftes ved at købe flere togsæt. Det er langt det billigste. Så kan man ævle om spor bagefter.

Det er meget muligt, men hvad så når der ikke er kapacitet til de ekstra tog?

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

den nye bane - kapacitet - teknisk - Trængsel i s-tog

af Togbus, Foldingbro, 30/12 2018, 14:10 (1943 dage siden) @ William Skov

Perronerne er til ottevogngstog og der ikke nok togsæt til at udnytte dette

--
- busser når det er billigst

den nye bane - kapacitet - teknisk - Trængsel i s-tog

af Rail, 30/12 2018, 15:28 (1943 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Kunne også
- lave Kystbanen til lokal tog, S-tog
- København H til sæk station
- lave alle S-tog til 3 spor, til at sende tomt materiel retur til ydere stationerne. Altså uden stop. Idet trængslen altid er den ene vej.

Man kunne også lige stop op, så få det vi har til at virke, få kunderne tilbage.


Der er trængsel om morgenen både mod Vanløse og mod Malmparken på linjen gennem Herlev. Der får jeg til begge retninger. :-)

Frederikssundsbanen er også den strækning med flest passager pr. tog - vendespor ved Carlsberg kan hurtigt løse dette!

Avatar

den nye bane - kapacitet - teknisk - Trængsel i s-tog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/12 2018, 15:37 (1943 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Kunne også
- lave Kystbanen til lokal tog, S-tog
- København H til sæk station
- lave alle S-tog til 3 spor, til at sende tomt materiel retur til ydere stationerne. Altså uden stop. Idet trængslen altid er den ene vej.

Man kunne også lige stop op, så få det vi har til at virke, få kunderne tilbage.


Der er trængsel om morgenen både mod Vanløse og mod Malmparken på linjen gennem Herlev. Der får jeg til begge retninger. :-)

Der er også mange om morgenen der skal til Hillerød for arbejde eller skole, så der er om ikke trængsel så dog god trafik nordpå om morgenen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

den nye bane - kapacitet - teknisk - Trængsel i s-tog

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 30/12 2018, 16:21 (1943 dage siden) @ Michael Deichmann

Som Peter Plys siger.
Det lød fornuftigt inde i mit hovedet.

den nye bane - kapacitet - teknisk

af KKLD, 30/12 2018, 12:25 (1943 dage siden) @ William Skov

Jeg er næsten 100% enig i hvad du synes er fornuftigt. Hvis man alligevel er i gang med en gennemgribende renovering af Nørreport station så ville det ikke give mening kun at gå fra 2 til 4 fjernspor og stadigvæk have 2 s-togsspor. Her burde der så også blive lavet 2 spor mere til s-tog så der i alt var 4 til fjernspor og 4 til s-tog. Det vil sige 2 s-togsperroner og 2 fjerntogsperroner.

Den ene perron kører tog mod nord/øst og den anden perron mod syd/vest.

Det vil betyde, at togene ikke behøver at vente på at det næste er kørt ud før at det ankommer, eller at man har nemmere ved at lave vedligeholdelse da man ikke behøver at lukke det hele ned.

den nye bane - kapacitet - teknisk

af ThomasTT, 30/12 2018, 14:17 (1943 dage siden) @ William Skov

Hvis man får lavet noget effektivt inde i selve byen, så kunne man - måske - få stor effekt alene ved to ekstra spor ca Ishøj-Køge N, hvad der næppe kan koste meget.


Hvorfor mener du at der er behov for to ekstra spor der?
Der hvor der er et stort problem er ved selve Hovedbanen og røret til Østerport.

Så man burde etablere 2 nye fjerntogsspor mellem Kh og Østerport. En løsning på det kunne være at bygge en tunnel til ved siden af røret til S-tog og lade fjerntogene overtage de to nuværende S-togsspor.
Så skal der dog laves et større arbejde ved Nørreport, jeg vil mene at det mest fornuftige der er at rive den nuværende station ned og bygge en ny betonkonstruktion med 4 fjerntogsspor og 2 S-togsspor.

Mit spørgsmål var af teknisk karakter. Hvor billigt det kunne være at udvide kapaciteten på den nye bane pga forskelle i hastigheder og fordi nogle tog kører væk i Køge.

Ekstremt dyre og forstyrrende projekter inde i Kbh er jeg dog ret skeptisk overfor.

den nye bane - kapacitet - teknisk

af Rail, 29/12 2018, 22:54 (1943 dage siden) @ ThomasTT

Hvis du spørger mig tror jeg på der allerede med denne nye bane er flaskehals inde ved Hovedbanegården... Men der beslutter man jo intet for at løsne op for krydsende togveje ind og ud af hovedbanegården


Ingen tvivl om, at med den nye bane flytter flaskehalsen ind til København. Men når det så engang bliver løst ( og jeg tvivler på det bliver ved kbh H) så ville det være interesant, hvor meget det kostede at udvide kapaciteten ind mod byen yderligere.
Det kunne også spille ind ift, at undgå for kortsigtede løsninger.

Hvis man får lavet noget effektivt inde i selve byen, så kunne man - måske - få stor effekt alene ved to ekstra spor ca Ishøj-Køge N, hvad der næppe kan koste meget.

Det giver da meget bedre mening at satse på 1-2 ekstra spor Høje Taastrup - Hvidovre Fjern?

den nye bane - kapacitet - teknisk

af ThomasTT, 30/12 2018, 14:22 (1943 dage siden) @ Rail

Hvis du spørger mig tror jeg på der allerede med denne nye bane er flaskehals inde ved Hovedbanegården... Men der beslutter man jo intet for at løsne op for krydsende togveje ind og ud af hovedbanegården


Ingen tvivl om, at med den nye bane flytter flaskehalsen ind til København. Men når det så engang bliver løst ( og jeg tvivler på det bliver ved kbh H) så ville det være interesant, hvor meget det kostede at udvide kapaciteten ind mod byen yderligere.
Det kunne også spille ind ift, at undgå for kortsigtede løsninger.

Hvis man får lavet noget effektivt inde i selve byen, så kunne man - måske - få stor effekt alene ved to ekstra spor ca Ishøj-Køge N, hvad der næppe kan koste meget.


Det giver da meget bedre mening at satse på 1-2 ekstra spor Høje Taastrup - Hvidovre Fjern?

Aner det ikke. Som sagt var spørgsmålet mere teknisk. I princippet er det ligegyldigt, hvor der lægges ekstra kapacitet ind. Togene må i vidt omfang kunne flyttes rundt. Det skal bare være billigst muligt og mindst muligt generende. Jeg synes ofte valget præsenteres som ingenting eller voldsomt dyre årti- lange anlægsprojekter.

den nye bane - kapacitet - teknisk

af Rail, 30/12 2018, 15:27 (1943 dage siden) @ ThomasTT

Hvis du spørger mig tror jeg på der allerede med denne nye bane er flaskehals inde ved Hovedbanegården... Men der beslutter man jo intet for at løsne op for krydsende togveje ind og ud af hovedbanegården


Ingen tvivl om, at med den nye bane flytter flaskehalsen ind til København. Men når det så engang bliver løst ( og jeg tvivler på det bliver ved kbh H) så ville det være interesant, hvor meget det kostede at udvide kapaciteten ind mod byen yderligere.
Det kunne også spille ind ift, at undgå for kortsigtede løsninger.

Hvis man får lavet noget effektivt inde i selve byen, så kunne man - måske - få stor effekt alene ved to ekstra spor ca Ishøj-Køge N, hvad der næppe kan koste meget.


Det giver da meget bedre mening at satse på 1-2 ekstra spor Høje Taastrup - Hvidovre Fjern?


Aner det ikke. Som sagt var spørgsmålet mere teknisk. I princippet er det ligegyldigt, hvor der lægges ekstra kapacitet ind. Togene må i vidt omfang kunne flyttes rundt. Det skal bare være billigst muligt og mindst muligt generende. Jeg synes ofte valget præsenteres som ingenting eller voldsomt dyre årti- lange anlægsprojekter.

Det er da ikke ligegyldigt hvor der ligges ekstra kapacitet ind ?

den nye bane - andet teknisk spørgsmål

af JesperErnst, 28/12 2018, 21:46 (1944 dage siden) @ ThomasTT

Jeg låner lige denne her tråd til et andet teknisk spørgsmål om den inderste del af den nye bane, nærmere bestemt krydset/flyover med banen Vigerslev -> Lufthavnen. Sådan som jeg ser den flyover, så vil den "nemme" vej for et godstog, der kommer fra Ringsted og skal til Sverige være via den nuværende bane gennem Roskilde. Skal det via den nye bane, skal det krydse begge spor fra Ny Ellebjerg mod Roskilde. Er det mig, der tager fejl?
Grunden til jeg spørger er, at politikere på Vestegnen har talt om, at den nye bane vil tage en stor del af godstogstrafikken på den nuværende bane, da der sjældent er behov for at godstog kører mod Kbh G/K. Det vil fjerne støjen gennem de tætbefolkede områder fra godstogene og det vil give plads til Ring Syd projektet.

den nye bane - andet teknisk spørgsmål

af Bongo-Anders, 29/12 2018, 00:48 (1944 dage siden) @ JesperErnst

De bliver slemt skuffet.

Det eneste Vestbanen bliver aflastet for er vist express toget til Nykøbing og så nogle IC og IC Lyn tog.

Nivå Køge Næstved er jo et nyt løb som ikke har eksisteret før.

Flyoveren som du rigtigt nok skriver vil lede den nye bane ind til Hovedbanen og Øresundsbanen bliver så ledt mod Hvidovre Fjern (eller hvad den hedder).

Avatar

den nye bane - andet teknisk spørgsmål

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 29/12 2018, 05:34 (1944 dage siden) @ JesperErnst

Jeg låner lige denne her tråd til et andet teknisk spørgsmål om den inderste del af den nye bane, nærmere bestemt krydset/flyover med banen Vigerslev -> Lufthavnen. Sådan som jeg ser den flyover, så vil den "nemme" vej for et godstog, der kommer fra Ringsted og skal til Sverige være via den nuværende bane gennem Roskilde. Skal det via den nye bane, skal det krydse begge spor fra Ny Ellebjerg mod Roskilde. Er det mig, der tager fejl?


Som det ser ud lige nu, og sådan som sporene ligger ved tilslutningen fra den nye bane i Vigserslev, så skal togene fra Ringsted via Køge Nord mod Kalvebod ikke krydse begge spor i Vigerslev. De kan bare "holde til højre" i Vigerslev, efter være kørt under 'flyoveren', og køre mod Kalvebod ad TIB-strækning 11.

Dette kort er umiddelbart det bedste jeg kan finde, men ikke det mest optimale:

[image]

Dog har jeg nok ikke hørt godt nok efter i timen da det ser ud til der skal føres to spor over 'flyoveren' i Vigerslev. Jeg ved godt at man stadig arbejder i Vigerslev og der er et stykke vej endnu inden sporlægningen på stationen er tilendebragt, men umiddelbart virker dette som en lidt spøjs løsning. Jeg forestiller mig godstog fra Kalvebod der har holdt for "stop" ved I-signalet fra Kalvebod-siden skal sætte i gang, gennem neutralsektionen der er blevet rykket og gjort længere, op ad bakken i indkørselsenden til Vigerslev og derefter fortsætte op ad bakken over 'flyoveren'.

Fordelen er selvfølgelig at de overhovedet ikke kommer i konflikt med togene Køge Nord <-> København G hvis togene Kalvebod -> Hvidovre Fjern også skal benytte 'flyoveren'.

På den anden side skal tog der kommer fra Hvidovre Fjern ad højre spor og skal mod København G, så krydse over et spor her for at kommer gennem indkørselsenden i Vigserslev mod Ny Ellebjerg T, men det bliver måske ikke så aktuelt andet end hvis man vælger at køre regionaltog som eksempelvis Ringsted-/Slagelse-løbene den vej eller ved driftforstyrrelser?

Grunden til jeg spørger er, at politikere på Vestegnen har talt om, at den nye bane vil tage en stor del af godstogstrafikken på den nuværende bane, da der sjældent er behov for at godstog kører mod Kbh G/K. Det vil fjerne støjen gennem de tætbefolkede områder fra godstogene og det vil give plads til Ring Syd projektet.


Lidt sjovt du nævner det. Jeg var ude at se på et hus i Borup for et par uger siden. Huset ligger lige op ad banen og ejendomsmægleren kunne stolt berette at inden sommerferien 2019 så vil man slippe helt for godstog i Borup da de skal til at køre på den nye jernbane. Det havde sælgeren selv fået oplyst af Banedanmark, så det skulle være ganske vist. ;-)

Husets fremtidige ejer bliver nok skuffet hvis der satses på det sker...

den nye bane - andet teknisk spørgsmål

af JesperErnst, 29/12 2018, 21:30 (1943 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Dette kort er umiddelbart det bedste jeg kan finde, men ikke det mest optimale:

Der er også et diagram over banen på side 17 i denne pdf


Dog har jeg nok ikke hørt godt nok efter i timen da det ser ud til der skal føres to spor over 'flyoveren' i Vigerslev. Jeg ved godt at man stadig arbejder i Vigerslev og der er et stykke vej endnu inden sporlægningen på stationen er tilendebragt, men umiddelbart virker dette som en lidt spøjs løsning. Jeg forestiller mig godstog fra Kalvebod der har holdt for "stop" ved I-signalet fra Kalvebod-siden skal sætte i gang, gennem neutralsektionen der er blevet rykket og gjort længere, op ad bakken i indkørselsenden til Vigerslev og derefter fortsætte op ad bakken over 'flyoveren'.

Fordelen er selvfølgelig at de overhovedet ikke kommer i konflikt med togene Køge Nord <-> København G hvis togene Kalvebod -> Hvidovre Fjern også skal benytte 'flyoveren'.

På den anden side skal tog der kommer fra Hvidovre Fjern ad højre spor og skal mod København G, så krydse over et spor her for at kommer gennem indkørselsenden i Vigserslev mod Ny Ellebjerg T, men det bliver måske ikke så aktuelt andet end hvis man vælger at køre regionaltog som eksempelvis Ringsted-/Slagelse-løbene den vej eller ved driftforstyrrelser?

Grunden til jeg spørger er, at politikere på Vestegnen har talt om, at den nye bane vil tage en stor del af godstogstrafikken på den nuværende bane, da der sjældent er behov for at godstog kører mod Kbh G/K. Det vil fjerne støjen gennem de tætbefolkede områder fra godstogene og det vil give plads til Ring Syd projektet.


Lidt sjovt du nævner det. Jeg var ude at se på et hus i Borup for et par uger siden. Huset ligger lige op ad banen og ejendomsmægleren kunne stolt berette at inden sommerferien 2019 så vil man slippe helt for godstog i Borup da de skal til at køre på den nye jernbane. Det havde sælgeren selv fået oplyst af Banedanmark, så det skulle være ganske vist. ;-)

Husets fremtidige ejer bliver nok skuffet hvis der satses på det sker...

Ja, det er meget sjovt. Det er åbenbart en udbredt fortælling, men hvor den stammer fra, det kan jeg ikke lige opklare. Det tyder ikke på, at det er fra virkeligheden.

den nye bane - andet teknisk spørgsmål

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 30/12 2018, 10:53 (1943 dage siden) @ JesperErnst

Ja jeg var da også sikker på at gods skulle af den nye bane.
Er det så kun intercity lyn der skal på den nye bane?

den nye bane - andet teknisk spørgsmål

af glade-koege ⌂, køge, 31/12 2018, 15:22 (1942 dage siden) @ hummel_62

Og et Nykøbing tog ;-)

Bliver først fra 2021 ændret rigtigt når man kan køre ind til Køge st

den nye bane - andet teknisk spørgsmål

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 31/12 2018, 15:29 (1942 dage siden) @ glade-koege

3 tog i time kunne vel klares med nødsignal.
Godt nytår

den nye bane - andet teknisk spørgsmål

af Svend, 31/12 2018, 16:06 (1942 dage siden) @ hummel_62

3 tog i time kunne vel klares med nødsignal.

.
Nødsignaler? Bliver det ikke lidt besværligt i længden??

[image]

Godt nytår!

--
Svend

den nye bane - andet teknisk spørgsmål

af Togbus, Foldingbro, 31/12 2018, 16:15 (1942 dage siden) @ Svend

Vippefyr

Der skal plantes skovfyr i plantager langs banen til bålene

Duk og væk - alt bliver godt i 19

den nye bane - andet teknisk spørgsmål

af ThomasLarsen, 31/12 2018, 16:04 (1942 dage siden) @ hummel_62

Som jeg har forstået det. Så bliver det hurtigtoget til Nykøbing fra maj 2019.
Efter sommerferien tilføjer man lyntoget.
Og fra december 2019 tilføjer man så et ic løb.
Lyntoget vil i starten også holde ved Køge Nord. Men det er måske nok kun til at ic toget tager over fra december.

Og så er der selvfølgelig Nivå-Køge-Næstved fra 2 kvartal 2021.

Angående godstogene. Så begynder de nok først at kører på den nye bane, når strækningen over Fyn får nyt signalsystem.

Eller det blev jeg fortalt af personen fra banedanmark, ved deres udstilling i Brøndby.

den nye bane - andet teknisk spørgsmål

af andersj, Aalborg, 31/12 2018, 16:35 (1942 dage siden) @ ThomasLarsen

Som jeg har forstået det. Så bliver det hurtigtoget til Nykøbing fra maj 2019.
Efter sommerferien tilføjer man lyntoget.
Og fra december 2019 tilføjer man så et ic løb.
Lyntoget vil i starten også holde ved Køge Nord. Men det er måske nok kun til at ic toget tager over fra december.

Lyntogene får jo nok først nye køretider til K20, derfor vil det nok gå "for hurtigt" hvis man kører non-stop over den nye bane (stoppet i Høje Tåstrup bortfalder jo). Desuden giver det god mening at man åbner med 2 tog i timen på Køge Nord, for ellers kunne man lige så godt lade være med at åbne den.

--
Mvh Anders

den nye bane - andet teknisk spørgsmål

af glade-koege ⌂, køge, 31/12 2018, 23:42 (1941 dage siden) @ andersj

Ulempen er togene stopper ret tæt på hinanden så er lang tid imellem hvert tog.. men har kigget og bor du ved Køge nord st kan du spare tid ihverfald..

Og så linje 101a hvert 30 min til Ølby st ud over s-toget..

I 2020 kommer der flere busser når broen til busser er bygget og måske fra 2021 10 min drift på linje 101a

den nye bane - kapacitet - teknisk

af Bengt Larsson, 6/1 2019, 13:27 (1936 dage siden) @ ThomasTT

På de inderste dele på den nye strækning ind mod Ny Ellebjerg i tunneller mv vil der formentlig skulle køres langsomt, hvorfor togene kan køre tættere. Betyder det, at man reelt vil kunne bygge endnu en bane ind til kbh - eller gøre fx strækningen ned til Køge 4-sporet - uden der nødvendigvis bliver en flaskehals på det inderste stykke?

Vad gjelder kapasitet er for S-bane problemet ved Nørreport, mange passagerer og kun to spor.

For fjernbanen er det jo antall spor ved Hovedbanegården.
Skal noe bygges ved Hovedbanegården?
F.eks. nye plattformer på bro?
Hvis man bygger nye vendespor på bro ovenfor Hovedbanegården så trenges ikke to nye spor til Østerport.

den nye bane - kapacitet - teknisk

af mpp, 6/1 2019, 19:02 (1935 dage siden) @ Bengt Larsson

Det er den løsning man arbejder med. Den nye metro bliver lagt så den kan aflaste røret. Derudover arbejder man med ring syd-projektet på at Ny Ellebjerg kan blive et nyt sydligt trafikknudepunkt, ligesom at man vil udvide lufthavnen og Ørestad stationer til 2 spor i hver retning. På den måde kan man øge kapaciteten ind mod København uden at skulle ændre noget ved Hovedbanegården. De fleste der står af toget på hovedbanegården skal alligevel skifte til et andet tog og der er Ny Ellebjerg ikke meget bedre eller dårligere end hovedbanen (når der både er s-tog og metro ind mod byen og man ellers kan tage Ringbanen til Valby og Nørrebro).

den nye bane - kapacitet - teknisk

af William Skov ⌂, 6/1 2019, 21:47 (1935 dage siden) @ mpp

Det er den løsning man arbejder med. Den nye metro bliver lagt så den kan aflaste røret.

Æhh, hvordan kan en metro afhjælpe problemet i røret?
Man kan jo ikke lægge nogle af S-togene over i metrorørene.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

den nye bane - kapacitet - teknisk

af steenth, 6/1 2019, 22:11 (1935 dage siden) @ William Skov

Det er den løsning man arbejder med. Den nye metro bliver lagt så den kan aflaste røret.


Æhh, hvordan kan en metro afhjælpe problemet i røret?
Man kan jo ikke lægge nogle af S-togene over i metrorørene.

Det er mange som vil bruge Østerport eller hovedbanegården istedet for Nørreport til at skifte imellem S-tog/Fjerntog og metro.

Avatar

den nye bane - kapacitet - teknisk

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/1 2019, 23:42 (1935 dage siden) @ steenth

Det er den løsning man arbejder med. Den nye metro bliver lagt så den kan aflaste røret.


Æhh, hvordan kan en metro afhjælpe problemet i røret?
Man kan jo ikke lægge nogle af S-togene over i metrorørene.


Det er mange som vil bruge Østerport eller hovedbanegården istedet for Nørreport til at skifte imellem S-tog/Fjerntog og metro.

Man kan også forestille sig passagerer der vælger Metroringen i stedet for S-tog gennem røret afhængig af hvor de skal hen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

den nye bane - kapacitet - teknisk

af mpp, 6/1 2019, 22:14 (1935 dage siden) @ William Skov

Nørreport er en station hvor rigtigt mange skifter og der er alt for lidt plads. Selvom man teknisk skulle kunne køre flere tog igennem vil det stadig være en udfordring at der bare er rigtigt mange mennesker der skal af og på og videre til metroen. Ved at få nogle af de skift over på nogle andre stationer kan man hæve antallet af tog der kan køre igennem. Man kan f.x. forvente at en del vil foretrække at skifte på Kbh H eller Østerport til Ringbanen og så igen på Kongens Nytorv eller Frederiksberg og dermed aflaste Nørreport.

Derudover giver den nye metro og et nyt trafikknudepunkt i Ny Ellebjerg jo helt konkret meget bedre mulighed for at sende togene udenom røret, sådan at der bliver bedre plads til de tog der skal gennem røret samtidig med at flere mennesker kan nå hurtigere frem til deres bestemmelsessted.

Personligt glæder jeg mig i hvert fald til at kunne tage en helt ny, ren metro udenom Nørreport når jeg skal til hovedbanen. Jeg tror også at mange andre vil finde ud af at der er nogle andre skiftemuligheder og det kan dermed samlet give en mere smidig trafik.

den nye bane - kapacitet - teknisk

af steenth, 6/1 2019, 22:21 (1935 dage siden) @ Bengt Larsson

På de inderste dele på den nye strækning ind mod Ny Ellebjerg i tunneller mv vil der formentlig skulle køres langsomt, hvorfor togene kan køre tættere. Betyder det, at man reelt vil kunne bygge endnu en bane ind til kbh - eller gøre fx strækningen ned til Køge 4-sporet - uden der nødvendigvis bliver en flaskehals på det inderste stykke?


Vad gjelder kapasitet er for S-bane problemet ved Nørreport, mange passagerer og kun to spor.

For fjernbanen er det jo antall spor ved Hovedbanegården.
Skal noe bygges ved Hovedbanegården?
F.eks. nye plattformer på bro?
Hvis man bygger nye vendespor på bro ovenfor Hovedbanegården så trenges ikke to nye spor til Østerport.

Der er et oplæg for hvad man kan gøre på hovedbanegården med fjerntog. Men det er ret dyrt at gøre noget, men der er reserveret plads til udvidelser på fjerndelen. Der mere på https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Kollektiv-Trafik/Trafikale-analyser/Analyse-af-statio... hvor der er også link til at download en rapport: "Stationskapaciteten ved København H"

På S-tog vil man øge kapaciteten med det nye signalsystem og der oplæg på 36 tog timen - kapaciteten skulle være 40 tog timen med nyt signalsystem.. Men der sker nok først noget med, når man får førerløse S-tog, hvor der en politisk aftale om at gå igang med arbejdet - der links til rapport nederst på side:
https://www.trm.dk/da/nyheder/2017/rapport-foererloese-stog-kan-give-metrolignende-stog...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak