Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Femern-forbindelsen D-myndighedsgodkendt (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/12 2018, 01:03 (1945 dage siden)

Det ligger uden for min fatteevne at konkludere, om den sidste sten nu er ryddet af vejen. Men jeg tvivler.

https://jyllands-posten.dk/#ia11097601;finans

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Femern-forbindelsen D-myndighedsgodkendt

af ThomasLarsen, 29/12 2018, 02:41 (1945 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De har vidst sat 2 år af til retsager, inden den endelige godkendelse.

Femern-forbindelsen D-myndighedsgodkendt

af andersj, Aalborg, 29/12 2018, 09:58 (1944 dage siden) @ ThomasLarsen

De har vidst sat 2 år af til retsager, inden den endelige godkendelse.

Det her er den endelige godkendelse, som man så kan klage over gennem den tyske forbundsdomstol i Leipzig. NABU, som af princip er imod alt nybyggeri i Tyskland, vil klage over godkendelsen. De skal bare lige finde ud af hvad de vil klage over. En klage har opsættende virkning, så anlægget på tysk territorium kan først påbegyndes når retssagerne er slut.

Den nye banegård i Hamburg Diebsteich der skal erstatte Altona blev standset af en klage få dage før første spadestik her i efteråret.

Det tyske system er meget langsomt og meget bureaukratisk, og derfor bliver infrstrukturprojekter ofte trukket i langdrag. I Berlin kommer forlængelsen af U5 fra Alexanderplatz til Brandenburger Tor (2,2 km. + 3 nye stationer) til at tage længere tid at bygge end hele Cityringen i København ...

--
Mvh Anders

Femern-forbindelsen D-myndighedsgodkendt

af Frank Poulsen, 29/12 2018, 13:07 (1944 dage siden) @ andersj

De har vidst sat 2 år af til retsager, inden den endelige godkendelse.


Det her er den endelige godkendelse, som man så kan klage over gennem den tyske forbundsdomstol i Leipzig. NABU, som af princip er imod alt nybyggeri i Tyskland, vil klage over godkendelsen. De skal bare lige finde ud af hvad de vil klage over. En klage har opsættende virkning, så anlægget på tysk territorium kan først påbegyndes når retssagerne er slut.

Den nye banegård i Hamburg Diebsteich der skal erstatte Altona blev standset af en klage få dage før første spadestik her i efteråret.

Det tyske system er meget langsomt og meget bureaukratisk, og derfor bliver infrstrukturprojekter ofte trukket i langdrag. I Berlin kommer forlængelsen af U5 fra Alexanderplatz til Brandenburger Tor (2,2 km. + 3 nye stationer) til at tage længere tid at bygge end hele Cityringen i København ...

Synes jeg læste noget på et tidspunkt om at der kom en lovændring så klager ikke fik opsættende virkning i Tyskland? Ved netop store infrastrukturprojekter?

Femern-forbindelsen D-myndighedsgodkendt

af steenth, 29/12 2018, 13:34 (1944 dage siden) @ Frank Poulsen

De har vidst sat 2 år af til retsager, inden den endelige godkendelse.


Det her er den endelige godkendelse, som man så kan klage over gennem den tyske forbundsdomstol i Leipzig. NABU, som af princip er imod alt nybyggeri i Tyskland, vil klage over godkendelsen. De skal bare lige finde ud af hvad de vil klage over. En klage har opsættende virkning, så anlægget på tysk territorium kan først påbegyndes når retssagerne er slut.

Den nye banegård i Hamburg Diebsteich der skal erstatte Altona blev standset af en klage få dage før første spadestik her i efteråret.

Det tyske system er meget langsomt og meget bureaukratisk, og derfor bliver infrstrukturprojekter ofte trukket i langdrag. I Berlin kommer forlængelsen af U5 fra Alexanderplatz til Brandenburger Tor (2,2 km. + 3 nye stationer) til at tage længere tid at bygge end hele Cityringen i København ...


Synes jeg læste noget på et tidspunkt om at der kom en lovændring så klager ikke fik opsættende virkning i Tyskland? Ved netop store infrastrukturprojekter?

Lovændringen kom ikke Femern-forbindelsen til gode. Men domstolen afgøre om klagerne får opsætning virksomhed.

German approval for Fehmarn Belt project signed

af Niels Munch, 15/2 2019, 11:48 (1896 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"Railway Gazette International" 08 Feb 2019:

"German approval for Fehmarn Belt project signed

EUROPE: Denmark to Germany rail and road tunnel promoter Femern A/S has formally received a letter providing the Land of Schleswig-Holstein’s approval of the construction plan for the German elements of the project.

The legal document runs to more than 1 000 pages, and is based on a 14 000-page application prepared by Femern A/S and LBV Lübeck in co-operation with German experts."


Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/news/infrastructure/single-view/view/german-approval-for... .

Underskrift fra Schleswig-Holstein er således i hus; men sagen kan endnu indbringes for Bundesverwaltungsgericht i Leipzig.


M.v.h.
Niels

ContecRailIndsend billeder

Jernbanebøger

Færgen er i havn om få minutter

Færgen er i havn om få minutter. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak