Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godstrafik (Generelt)

af Jeppepåtoget, 1/1 2019, 22:34 (1940 dage siden)

Hej alle! Jeg er ny bruger og er særligt interesseret i godsbanetrafikken, som jeg har forstået er for nedadgående i Danmark. De fleste tog kører så vidt jeg kan læse mig til i transit mellem Sverige og kontinentet. Der transporteres især metal, træ og tekstiler kan jeg læse mig i denne rapport (som der måske findes en tilsvarende og nyere version af?): https://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag/141/1592154.pdf, men er der særligt interessante/kuriøse varer som bliver fragtet ind i landet med tog? Kører der fx. stadig tog med kul i lasten? Køres der med øl fra Fredericia til København? Er der et materiale som vi historisk har fragtet meget af på banerne, men som nu har en slutdato med en sidste afgang? På et billede i rapporten kan jeg se, at der i Herning fragtes en masse træstammer. Nogen der ved om det er træ som skal flises til kraftværker eller er det gavntræ?

Jeg leder - som I nok kan fornemme - især efter gode journalistiske historier som kan give et indblik i branchen, men også erfarne og vidende godsbanefolk kunne være interessant at kende til.


På forhånd tak!

Jeppe

Godstrafik

af mpp, 1/1 2019, 23:07 (1940 dage siden) @ Jeppepåtoget

Hejsa

Velkommen til.

Der kører rigtigt nok tog fra Fredericia til Høje Taastrup med øl. Jeg mener det er 3 gange om ugen og de kører op på toget med hele lastbiler, så øllene bare kan blive kørt ud direkte fra Høje Taastrup. Der var en artikel om det i Carlsbergs personaleblad eller sådan noget, så prøv at se om du kan finde den.

Derudover er der et tagpladetog til Aalborg havn og et fiskemelstog fra Skagen, der bliver nævnt her med jævne mellemrum. Der har været forslag om at køre flis til kraftvarmeværket i Helsingør via Kystbanen.

De første fragttog er netop blevet sendt til Esbjerg havn (et par år efter sporene åbnede der). Der er stadig ikke nogle der kører godstog til Hirtshals hvilket ellers var et andet sats der er en del af togfonden.

Jeg håber der er noget du kan gå videre med her. Og så er der nok nogle andre der har nogle forslag til tog du kan kigge på.

//Mpp

Godstrafik

af William Skov ⌂, 1/1 2019, 23:18 (1940 dage siden) @ mpp

Derudover er der et tagpladetog til Aalborg havn og et fiskemelstog fra Skagen, der bliver nævnt her med jævne mellemrum. Der har været forslag om at køre flis til kraftvarmeværket i Helsingør via Kystbanen.

Tagpladerne køres ikke længere til Aalborg.
Der skulle kunden køre det fra havnen og ind til deres lager, det kunne ikke betale sig for dem. Så de har heldigvis valgt at flytte lageret til Vojens, hvor der er sporforbindelse.

Fisken fra Skagen kører heller ikke mere desværre. Kunden har der valgt at udskibe de containere direkte fra Skagen, så der er ikke mere på lastbil der.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Godstrafik

af mpp, 1/1 2019, 23:24 (1940 dage siden) @ William Skov

Mange tak for rettelserne :)

Godstrafik

af steenth, 2/1 2019, 02:53 (1940 dage siden) @ mpp

Hejsa

Velkommen til.

Der kører rigtigt nok tog fra Fredericia til Høje Taastrup med øl. Jeg mener det er 3 gange om ugen og de kører op på toget med hele lastbiler, så øllene bare kan blive kørt ud direkte fra Høje Taastrup. Der var en artikel om det i Carlsbergs personaleblad eller sådan noget, så prøv at se om du kan finde den.

Den er 1-2 tog om dagen! Den er kun et enkelt tankbil med øl som kommer med toget - nogen har vist obs. 2. Resten er trailere, som enten kan køres ud til store forretning eller ind på lageret i Høje Taastrup, som er nabo til terminalen - det naboskab udnytter de ved at trailere er læsset tungere end hvad de må kører på alm. veje.

Godstrafik

af krabsen, 2/1 2019, 09:44 (1940 dage siden) @ steenth

Der kører rigtigt nok tog fra Fredericia til Høje Taastrup med øl. Jeg mener det er 3 gange om ugen og de kører op på toget med hele lastbiler, så øllene bare kan blive kørt ud direkte fra Høje Taastrup. Der var en artikel om det i Carlsbergs personaleblad eller sådan noget, så prøv at se om du kan finde den.


Den er 1-2 tog om dagen! Den er kun et enkelt tankbil med øl som kommer med toget - nogen har vist obs. 2. Resten er trailere, som enten kan køres ud til store forretning eller ind på lageret i Høje Taastrup, som er nabo til terminalen - det naboskab udnytter de ved at trailere er læsset tungere end hvad de må kører på alm. veje.

Det er meget a'propos øjensynligt et tog med øl-trailere, der har forårsaget uheldet på Storebæltsbroen i nat..

Godstrafik

af Jeppepåtoget, 2/1 2019, 10:52 (1940 dage siden) @ krabsen

Ja, det er dybt tragisk. Er det normalt at man kører rundt med tomme trailere som er skrøbelige i stormvejr? Det var vel ikke sket, hvis toget var tungt lastet.

Godstrafik

af Svend, 2/1 2019, 10:58 (1940 dage siden) @ Jeppepåtoget

Ja, det er dybt tragisk. Er det normalt at man kører rundt med tomme trailere som er skrøbelige i stormvejr? Det var vel ikke sket, hvis toget var tungt lastet.

.
Traileren var ikke tom men læsset med tom emballage.......(efter hvad der er oplyst)

--
Svend

Godstrafik

af Jeppepåtoget, 2/1 2019, 11:02 (1940 dage siden) @ Svend

Klart, men en trailer med tom plastemballage giver vel heller ikke den tyngde, som kan modstå et stormvejr. Jeg forestiller mig, at ulykken kan få konsekvenser for godstrafikken, der i forvejen ikke virker til at have det bedste ry.

Avatar

Godstrafik

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 2/1 2019, 11:12 (1940 dage siden) @ Jeppepåtoget

Klart, men en trailer med tom plastemballage giver vel heller ikke den tyngde, som kan modstå et stormvejr. Jeg forestiller mig, at ulykken kan få konsekvenser for godstrafikken, der i forvejen ikke virker til at have det bedste ry.


Venner! Der er allerede en alenlang tråd om emnet:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=136757

--
[image]

Godstrafik

af Jeppepåtoget, 2/1 2019, 14:07 (1940 dage siden) @ Tommy Nilsson

Fair nok, men er ulykken ikke på sin vis symptomatisk for godstrafikkens pauvre tilstand i Danmark? Det virker i hvert fald absurd, at man kører rundt med tom emballage på trailere i pendulfart mellem Fredericia og Høje Tåstrup (er det pga af lastbiludgifter over Storebælt, at man gør det?). De få større indenrigsfragtopgaver som fiskemelstransporten og tagpladekørsel er heller ikke er rentabel i længden, kan man jo se i tråden her.

Godstrafik

af kme, 2/1 2019, 14:12 (1939 dage siden) @ Jeppepåtoget

Det virker i hvert fald absurd, at man kører rundt med tom emballage ...

Hint: Man fylder flasker på et bryggeri. Man drikker øl alle andre steder. En flaske genbruges ca. 33 gange. Ergo skal flaskerne hjem igen. Forstået?

Godstrafik

af Jeppepåtoget, 2/1 2019, 14:17 (1939 dage siden) @ kme

Jotak, men hvorfor ikke bare sætte traileren på en lastbil og køre den tilbage? Fordelen ved godstransport er vel, at man kan transportere tunge laster som er svære at transportere uden de udgifter man vil have til lastbilkørsel.

Godstrafik

af mpp, 2/1 2019, 14:23 (1939 dage siden) @ Jeppepåtoget

Det er meget almindeligt at sætte lastvogne på tog. Man har fordelen af at ikke at skulle omlaste, men når man kan tage 30 lastvogne på et tog sparer man 30 lastbilture inklusive chauffører og kryds af Storebælt. I nogle lande (som Italien) må man desuden ikke køre med lastbil om søndagen og derudover kan togtrafikken i nogle tilfælde være mere pålidelig eller den eneste vej. Der er også en hel del subsidier til at transportere ting med (el)tog, så det spiller også ind.

Problemet ved at sætte sættevognene op på toget er på den anden side at det kræver en forholdsvist stor volumen af fragt for at det kan sættes i system. Har jeg en sættevogn i Aarhus der skal til København er det lettere at finde en lastbilchauffør der kan tage den hele vejen med i et go end at skulle finde to chauffører og få det til at passe med en togafgang.

Godstrafik

af kme, 2/1 2019, 14:25 (1939 dage siden) @ Jeppepåtoget

Jotak, men hvorfor ikke bare sætte traileren på en lastbil og køre den tilbage?

Og køre 100 lastbiler over Storebælt i stedet for et tog?

Desuden sætter man ikke en trailer på en lastvogn. Man sætter den efter en trækker.

Godstrafik

af Ib Jensen, 2/1 2019, 14:42 (1939 dage siden) @ Jeppepåtoget

De få større indenrigsfragtopgaver som fiskemelstransporten og tagpladekørsel er heller ikke er rentabel i længden


Du er helt forkert på den. Hvis ikke der havde været penge i at køre de nævnte transporter, havde operatørerne ikke kørt dem.

Tagpladekørslen var i øvrigt ikke en "indenrigsfragtopgave" - det var internationalt gods.

Godstrafik

af kme, 2/1 2019, 14:46 (1939 dage siden) @ Ib Jensen

Tagpladekørslen var i øvrigt ikke en "indenrigsfragtopgave" - det var internationalt gods.

Tagpladetoget kører da stadig (til Vojens).

Avatar

Godstrafik

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/1 2019, 16:05 (1939 dage siden) @ Jeppepåtoget

De forenede bryggerier, Danmarks største bryggerigruppe, laver alt sit øl i Fredericia, men ½ delen af deres kunder bor øst for Storebælt. Derfor kører de 3 tog ugentligt (har jeg læst et andet sted) fra Fredericia til Tåstrup, hvorfra trailerne læsses af og køres ud til depoterne rundt om på Sjælland og øer.
Disse trailere tager så tom returembalage tilbage til Tåstrup, hvor de læsses på togvognene, der ellers skulle køre tomme tilbage til Fredericia for at hente næste læs. Returembalagen er fortrinsvis glasflasker.
Alt i alt et ret CO2 venligt arrangement.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Godstrafik

af OD, Od ⌂, 2/1 2019, 16:37 (1939 dage siden) @ Michael Deichmann

De forenede bryggerier, Danmarks største bryggerigruppe, laver alt sit øl i Fredericia, men ½ delen af deres kunder bor øst for Storebælt. Derfor kører de 3 tog ugentligt (har jeg læst et andet sted) fra Fredericia til Tåstrup, hvorfra trailerne læsses af og køres ud til depoterne rundt om på Sjælland og øer.
Disse trailere tager så tom returembalage tilbage til Tåstrup, hvor de læsses på togvognene, der ellers skulle køre tomme tilbage til Fredericia for at hente næste læs. Returembalagen er fortrinsvis glasflasker.
Alt i alt et ret CO2 venligt arrangement.


Togene kører nu normalt til og fra Høje Taastrup, og der kører flere tog dagligt mandag til fredag.

Avatar

Godstrafik

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/1 2019, 17:00 (1939 dage siden) @ OD, Od

Togene kører nu normalt til og fra Høje Taastrup, og der kører flere tog dagligt mandag til fredag.

Tak for præciseringen, Ole.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Godstrafik

af Jeppepåtoget, 2/1 2019, 17:29 (1939 dage siden) @ Michael Deichmann

Tak for svar, allesammen. Jeg er virkelig en novice, så jeg undskylder for naive spørgsmål og pointer. Det tyder på, at det i bryggeriets tilfælde giver mening at bruge godstransport. Om ikke andet, så som CO2-aflad. Men hvilke faktorer er særligt afgørende for, at godstransport ikke benyttes mere generelt? Det er jo virkelig lave procenter i den danske transportsektor som dækkes af banegods.

Godstrafik

af mpp, 2/1 2019, 17:43 (1939 dage siden) @ Jeppepåtoget

De største ting jeg tror er:

Små afstande – det tager tid og koster penge at omlaste til/fra tog. Fordelene høstes primært på længere afstande

Banenettet – der er mange baner der ikke er elektrificeret ligesom kapaciteten (pga signalsystemet) ikke er der til flere tog

Manglende terminaler – i forlængelse af ovenstående er der få steder der er terminaler. Der hvor det giver virkeligt god mening med jernbanetransport er hvis man kan køre toget direkte ind i en fabrik og læsse det der. Tilsvarende hvis man kan køre direkte på havnen eller lignende


De ting til sammen gør så at der er oprettet få fragtruter. Og når der kun er få ruter er der selvfølgeligt færre der vælger jernbanetransport. Tilsvarende vil der være færre der rundt i fragtvirksomhederne har kendskab til hvad man kan med jernbanegods.


Og med det sagt er den sidste grund i høj grad vel politisk prioritering. Det er et politisk spørgsmål hvad det skal koste at køre på vejene og det er et politisk spørgsmål hvordan jernbanens kapacitet skal bruges. Her koster det (måske) for lidt at køre med lastbil, mens jernbanerne bliver målrettet passagertransport. En anden ting er at der er store sporarbejder der bliver udført indenfor de næste mange år, hvor dele af hovednettet vil blive lukket i uger af gangen – det gør det svært at vælge jernbanen til hvis man så skal ud og finde alternativer hele tiden.

Det gode er, at der med togfonden har været fokus på det. Blandt andet er der blevet lavet spor til Hirtshals og Esbjerg havne, ligesom der laves overhalingsspor flere steder. Med det nye signalssystem skulle det desuden være lettere at køre godstog over landegrænser, hvilket så igen hjælper på det hele.

Godstrafik

af Jeppepåtoget, 2/1 2019, 22:20 (1939 dage siden) @ mpp

Tak, mpp! Der er virkelig noget at dykke ned i her. Vil se mere på Togfondens arbejde. Er der skæringsdatoer for Togfondens arbejde som er særligt afgørende?

Godstrafik

af mpp, 2/1 2019, 22:57 (1939 dage siden) @ Jeppepåtoget

Ikke rigtigt. Togfonden skulle have været finansieret af olieindtægter fra Nordsøen, men de er udeblevet pga lav oliepris. Man bliver nu nødt til at rulle den ud i flere etaper og regner ikke med at blive færdige inden 2030 (med mindre der opnås flertal for at finansiere den via finansloven). Den indeholder flere projekter hvor timemodellen også har meget at dykke ned i (ved at lave overhalingsbaner til højhastighedstog kan der køre flere tog på de gamle baner). København-Ringsted skal efter planen suppleres flere andre steder i landet så der kan være plads til flere andre tog. Derudover bliver der lavet en del overhalingsspor på den nye forbindelse Rødby–Ringsted så der kan køre flere tog Tyskland–Sverige.

Godstrafik

af Jeppepåtoget, 2/1 2019, 23:04 (1939 dage siden) @ mpp

Ja, det virker jo så igen ikke så lovende. Jeg har også læst et sted, at passagertog fra Rødby til Puttgarden lukkes ned i 2020. Det harmonerer vel ikke med behovet for overhalingsbaner, hvis altså Femern-forbindelsen ikke skulle blive til noget.

Godstrafik

af mpp, 2/1 2019, 23:09 (1939 dage siden) @ Jeppepåtoget

Hvis – mod al forventning – Femarn ikke bliver til noget vil der være massiv overkapacitet. Men det hele er allerede besluttet og det der nu venter er at den tyske miljøgodkendelse kan blive endelig gældende. Bliver der lavet om i den skal der ændres nogle ting i hvordan man bygger tunnelen, men det er nok svært at forestille os. Jeg tror vi vil vide meget mere om hvad der skal ventes til sommer, når høringen er overstået.

Avatar

Godstrafik

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/1 2019, 17:46 (1939 dage siden) @ Jeppepåtoget

TOm ikke andet, så som CO2-aflad.

Jeg tror ikke DFB handler religiøst så de gør det fordi det er det mest økonomiske for dem.

Men hvilke faktorer er særligt afgørende for, at godstransport ikke benyttes mere generelt? Det er jo virkelig lave procenter i den danske transportsektor som dækkes af banegods.

Der er ikke ret meget produktion i Danmark med behov for tung transport imellem få punkter.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Godstrafik

af P.Jensen, 3/1 2019, 12:26 (1939 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er svært (umuligt?) at samle et større antal lastbiler / containerne fra et punkt til et andet i Danmark.

Godset kommer ikke på bane p.gr.a de relativt korte afstande sammenholdt med tidsfaktor.
Dagligvarehandlen arbejder med få timers transport til deres filialer. Salling Group kører ud fra Brabrand/Højbjerg og Køge, Rema fra Horsens, Dagrofa fra Vejle og Ringsted og COOP fra Albertslund. Odense, Vejen og et sted mere i Jylland - LIdl og Aldi igen andre steder end ovenstående.

Det kan ikke kombineres sammen i godstog da man opererer med få timer fra traileren er læsset til den skal være fremme.

Godstog er til store ensartede mængder - og til længere afstande end vi har i Danmark.

Jeg er ikke sikker på at Carlsberg ville køre tog hvis de startede forfra. De havde tidligere bryggeri og distributionslager i Københavnsområdet.
Idag er bryggeriet flyttet til Fredericia - lageret i Høje Tåstrup er mere eller mindre lukket og der kommer nu daglige tog ind fra Federicia med trailere der er pakket direkte til en rute på Sjælland og/eller omliggende øer. Pakket idag - leveret i morgen - afleveres tilbage i morgen eftermiddag til Høje Tåstrup med tom emballage for returnering til Fredericia.

P.Jensen

Godstrafik

af mpp, 3/1 2019, 13:25 (1939 dage siden) @ P.Jensen

Der er vel flere andre virksomheder der kunne gøre som Carlsberg, hvis de havde lager i Taulov? Men ellers har du nok ret, afstandene er simpelthen for små.

Det kunne være interessant at sammenligne den indenlandske godstogstrafik med hvad der bliver transporteret indenrigs i Nordrhein–Vestfalen, Holland, Belgien, Østrig og Schweiz, der alle er på størrelse med Danmark. Mon ikke de også har en lille andel indenrigsfragt på tog, selvom der er betydelig transit- og international godstogsfragt?

Avatar

Godstrafik - Schweiz

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/1 2019, 14:18 (1938 dage siden) @ mpp

Der er vel flere andre virksomheder der kunne gøre som Carlsberg, hvis de havde lager i Taulov? Men ellers har du nok ret, afstandene er simpelthen for små.

Det kunne være interessant at sammenligne den indenlandske godstogstrafik med hvad der bliver transporteret indenrigs i Nordrhein–Vestfalen, Holland, Belgien, Østrig og Schweiz, der alle er på størrelse med Danmark. Mon ikke de også har en lille andel indenrigsfragt på tog, selvom der er betydelig transit- og international godstogsfragt?


De gange jeg er kørt gennem Schweiz i tog og har siddet og kigget ud ad vinduet, har det slået mig, hvor mange (private) sidespor, der stadig er i brug - både på stationerne og på fri bane. Hvorfor det er sådan i Schweiz, har jeg ikke haft tid til at undersøge. Men et gæt kunne jo være, at man politisk har valgt at satse på jernbanegods.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Godstrafik - Schweiz

af mpp, 3/1 2019, 14:23 (1938 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er egentligt rigtigt og det var også noget jeg lagde mærke til i Østrig fra Munchen til Verona. Schweiz har desuden den højeste andel af passagertrafik med tog. Det er helt sikkert noget der er besluttet politisk og både Brennertunnelen og Sankt Gotthard-tunnelen er jo bygget for at få taget presset af motorvejene over alperne. Brennermotorvejen kan godt gå helt i stå af biler når der er travlt.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak