Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-tog endestationer (Generelt)

af KKLD, 2/1 2019, 00:00 (1939 dage siden)

Hvordan kan det egentlig være at S-togene har tog der kører fra netop den ene til den anden endestation?
Nedenunder har jeg lavet for at få overblik.

Linje A/E:
Hillerød, Holte, Hundige, Solrød Strand, Køge.

Linje B:
Farum, Høje Taastrup.

Linje C:
Klampenborg, Ballerup, Frederikssund.

Linje F:
Hellerup, Ny Ellebjerg.

Linje H:
Frederikssund, Østerport.

Stationerne Holte, Hundige, Solrød Strand, Ballerup, Hellerup og Østerport bliver brugt som endestationer men reelt set så kan togene sagtens køre videre. Hvordan kan dette være?

Fra Holte kan man køre videre til Hillerød. Hvorfor stopper halvdelen i Holte?
Fra Hundige/Solrød Strand stopper der også færre. Hvorfor kører man ikke videre til Køge?
Fra Ballerup kan man køre videre til Frederikssund. Hvorfor gør man ikke det?
Fra Hellerup kan man køre videre til Klampenborg eller Hillerød. Hvorfor gør man ikke det?
Fra Østerport kører Linje H ikke videre. Hvorfor kører det ikke til Farum/Hillerød/Klampenborg?
(Og så vidt jeg husker så kan man ikke køre videre med Linje F fra Ny Ellebjerg mod Køge, vel? For eller så hvorfor gør man heller ikke det?)

S-tog endestationer

af kme, 2/1 2019, 00:08 (1939 dage siden) @ KKLD

Hvordan kan det egentlig være at S-togene har tog der kører fra netop den ene til den anden endestation?

Man kører hvor man kan få en fornuftig belægningsprocent med mindst muligt materiel. Hvorfor køre med tomme vogne Holte-Hillerød? Der bor mange mange flere syd for Holte end fra Hillerød til Holte. Hver km koster penge at trille med, så der skal være kunder.

S-tog endestationer

af Rail, 2/1 2019, 00:34 (1939 dage siden) @ KKLD

Hvordan kan det egentlig være at S-togene har tog der kører fra netop den ene til den anden endestation?
Nedenunder har jeg lavet for at få overblik.

Linje A/E:
Hillerød, Holte, Hundige, Solrød Strand, Køge.

Linje B:
Farum, Høje Taastrup.

Linje C:
Klampenborg, Ballerup, Frederikssund.

Linje F:
Hellerup, Ny Ellebjerg.

Linje H:
Frederikssund, Østerport.

Stationerne Holte, Hundige, Solrød Strand, Ballerup, Hellerup og Østerport bliver brugt som endestationer men reelt set så kan togene sagtens køre videre. Hvordan kan dette være?

Noget der hedder økonomi...

S-tog endestationer

af KKLD, 2/1 2019, 00:50 (1939 dage siden) @ Rail

Tak for jeres svar :) Det kunne være at der også var andre grunde til det som ikke var så oplagte.

Men hvad er årsagen til at man vælge lige netop at fx Linje A kører mellem Hillerød-Køge og Linje B mellem Farum-Høje Taastrup og Linje C mellem Klampenborg-Frederikssund.
Kunne det ikke lige så godt være at toget fra Hillerød kørte til Frederikssund og toget fra Farum kørte til Køge og toget fra Klampenborg til Høje Taastrup?

S-tog endestationer

af kme, 2/1 2019, 00:59 (1939 dage siden) @ KKLD

Kunne det ikke lige så godt være at toget fra Hillerød kørte til Frederikssund...

Æh, nej. Kig på et kort. Kunder fra Hillerød til Frederikssund tager en sviptur med bus, ikke en kæmpe omvej med tog. Det tager vel ca. tre gange så lang tid med tog.

Når det er sagt, så mangler der en bane fra Høje Tåstrup og nordpå til Hillerød. Det være sig S-tog eller bare Lokaltog A/S, men det er en helt anden diskussion.

S-tog endestationer

af KKLD, 2/1 2019, 01:22 (1939 dage siden) @ kme

Kunne det ikke lige så godt være at toget fra Hillerød kørte til Frederikssund...

Æh, nej. Kig på et kort. Kunder fra Hillerød til Frederikssund tager en sviptur med bus, ikke en kæmpe omvej med tog. Det tager vel ca. tre gange så lang tid med tog.

Når det er sagt, så mangler der en bane fra Høje Tåstrup og nordpå til Hillerød. Det være sig S-tog eller bare Lokaltog A/S, men det er en helt anden diskussion.

Har været i begge byer så er godt klar over at toget er en kæmpe omvej fordi man skal ned til København H og så op igen. Derfor vil folk alligevel ikke tage toget når man nemt kan tage vestpå. Så min pointe er at der jo ikke rigtig er nogen der taget et s-tog fra endestation til endestation (medmindre det er fulde folk på vej hjem fra byen). Derfor tænker jeg at der kunne være en anden grund bag?

I K18 kørte der jo Linje B fra Holte til Høje Taastrup. Nu er det ændret til Holte til Hundige/Solrød Strand.

Ja det kunne være fedt men en ny s-togsbane fra Høje Taastrup til Hillerød og måske endda helt op til Helsingør.

S-tog endestationer

af Banemanden, 2/1 2019, 22:42 (1938 dage siden) @ KKLD

Linje B er ændret til Farum, linje E kærer Køge - Holte

S-tog endestationer

af steenth, 2/1 2019, 02:44 (1939 dage siden) @ KKLD

Tak for jeres svar :) Det kunne være at der også var andre grunde til det som ikke var så oplagte.

Men hvad er årsagen til at man vælge lige netop at fx Linje A kører mellem Hillerød-Køge og Linje B mellem Farum-Høje Taastrup og Linje C mellem Klampenborg-Frederikssund.

Men den nuværende køreplan på S-tog er strækningerne sat parvis sammen, så der er nogenlunde balance mth. passagertal og antal linjer. Det er for at få en mere robust køreplan, hvor man kun 3 gruppe af materiel og linjer (C/H, A/E, B/Bx), så hvis et togsæt kommer over i en anden linje, så det lettere at bytte inden for gruppen.

Kunne det ikke lige så godt være at toget fra Hillerød kørte til Frederikssund og toget fra Farum kørte til Køge og toget fra Klampenborg til Høje Taastrup?

Alt er muligt. Linje H kørte mange år imellem Farum og Frederikssund. Og Farum-Køge var jo i køreplane indtil december om aften og i weekenderne. Det er spørgsmål hvad der er mest praktisk m.h.t. en del parametre.

Avatar

S-tog endestationer

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 2/1 2019, 00:56 (1939 dage siden) @ Rail

Noget der hedder økonomi...


Samt politik.

Her kan DSB's trafikkontrakt læses.

I DSB-Trafikkontrakt på side 71 i 'Bilag 2 Trafikeringsplaner' kan 'Trafikeringsplan K15-K24: Mindste antal S-tog pr. timeinterval' ses.

Dog har man fra K18 læmpet på antallet af S-tog især i aftentimerne på hverdage hvor man kører A-B-C-F -kørsel og det er beskrevet i 'Tillægskontrakt 16' i Tabel 1 på side 5.


Endestationerne er herefter bestemt ud fra hvad der køreplansteknisk kan lade sig gøre (bl.a.i forhold til det centrale afsnit (Dybbølsbro-Svanemøllen)), linjerne imellem ude på "fingrene", signalteknisk (HKT kontra CBTC), trafikkontrakten og historisk ("jamen sådan har det været i mange år og hvorfor ændre for meget på det?")

S-tog endestationer

af KKLD, 2/1 2019, 01:17 (1939 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Noget der hedder økonomi...


Samt politik.

Her kan DSB's trafikkontrakt læses.

I DSB-Trafikkontrakt på side 71 i 'Bilag 2 Trafikeringsplaner' kan 'Trafikeringsplan K15-K24: Mindste antal S-tog pr. timeinterval' ses.

Dog har man fra K18 læmpet på antallet af S-tog især i aftentimerne på hverdage hvor man kører A-B-C-F -kørsel og det er beskrevet i 'Tillægskontrakt 16' i Tabel 1 på side 5.


Endestationerne er herefter bestemt ud fra hvad der køreplansteknisk kan lade sig gøre (bl.a.i forhold til det centrale afsnit (Dybbølsbro-Svanemøllen)), linjerne imellem ude på "fingrene", signalteknisk (HKT kontra CBTC), trafikkontrakten og historisk ("jamen sådan har det været i mange år og hvorfor ændre for meget på det?")

Tak for dit svar. Det er nogle gode links du har fundet frem som forklarer en hel del. Dog desværre ikke grundene bag lempelsen på kørslen i K18 om aftenen (og nu også K19).
Det giver god mening med CBTC som begrænser mulighederne. Men dette ændrer sig jo snart når resten af banen også får det. Gad vide om der så ændres noget til den tid.

S-tog endestationer

af steenth, 2/1 2019, 02:31 (1939 dage siden) @ KKLD

Tak for dit svar. Det er nogle gode links du har fundet frem som forklarer en hel del. Dog desværre ikke grundene bag lempelsen på kørslen i K18 om aftenen (og nu også K19).

Primære årsagen til at linje E og H ikke kører om aften er simpel hen er for lidt passagerer til det om aften. Man kigger på antal passager pr. tog.... Derudover så meget sporarbejde om aften, at linje E reelt har skulle være aflyst i lange periode. Aftenkøreplanen tager bedre hensyn til at der skal sporarbejde.

Det giver god mening med CBTC som begrænser mulighederne. Men dette ændrer sig jo snart når resten af banen også får det. Gad vide om der så ændres noget til den tid.

Årsagen er ikke CBTC omkring antal tog. Den kan teknisk klare endnu flere tog end det gamle.

S-tog endestationer

af KKLD, 2/1 2019, 12:11 (1938 dage siden) @ steenth

Med CBTC så mener jeg at ikke alle s-tog har det installeret. Men det har de måske fået så alle s-tog kan køre på alle strækninger?

S-tog endestationer

af steenth, 2/1 2019, 17:22 (1938 dage siden) @ KKLD

Med CBTC så mener jeg at ikke alle s-tog har det installeret. Men det har de måske fået så alle s-tog kan køre på alle strækninger?

De sidste 8 togsæt fik CBTC i sommers. Så alle S-togsæt har CBTC nu. Så der ingen begrænsninger benyttelsen mere. I løbet af i år, hvis tidsplanen holder, så bliver det nødvendig, da alle linjer på et eller anden tidspunkt. Og der også være problemer med at de togsæt uden CBTC - det er sket, at man først blev opdagede ved Jægersborg, at de var på vej ind på CBTC strækningen....

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak