Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder fra en svunden tid (Generelt)

af keld ⌂, Malling, 8/1 2019, 09:08 (1906 dage siden)

GODT NYTÅR til alle her i Forum.

Så starter en ny omgang billeder fra dengang da tingene bare fungerede.

God fornøjelse.



[image]Fra 1896 til 1901 fik DSB leveret i alt 36 O-maskiner. De gjorde hovedsagelig tjeneste fra København til Helsingør og til Frederikssund. Men også andre steder i landet gjorde de tjeneste, bl.a. i Åbenrå og Haderslev. Den 31. marts 1955 var der i 2. distrikt stadig 5 maskiner i fast tur og reserve. I 1. distrikt var 2 O-maskiner registreret, men ingen i fast tur. De sidste O-maskiner blev udrangeret i 1958. På billedet ses O 335Centralværkstedet i København engang i 1955.


[image]MZ (IV) mellem Albertslund og Tåstrup, med et regionaltog engang i 1980’erne.


[image]Hjøllund, 1982. Dengang, da der var rigtige køreplaner til, var der en strækning 88 (Randers-) Langå-Silkeborg-Bramminge (-Esbjerg), som i folkemunde bl.a. blev kaldt ”Den skæve bane”. Banen blev nedlagt i 1971, men der forekom dog godstrafik enkelte steder, bl.a. fra Brande til Hjøllund, hvor der lå en skærvefabrik, hvorfra DSB hentede jernbaneskærver. Sporene fra Brande til Hjøllund blev fjernet i 1993.


[image]Skanderborg, 1983. 2 MR-sæt ankommer fra Århus. DSB fik i årene 1978-85 leveret 98 MR og 97 MRD. Af de 98 MR er 23 stadig aktive ved DSB, ARIVA eller indgår i signalprogrammet. 75 er enten ophugget, solgt, hensat, udrangeret eller andet.


[image]Århus Rbg, 1989. MA-lyntogene blev sølvmalet midt i 1980’erne. Det er stadig muligt at få en tur med et ”halvtog”, idet Danmarks Jernbanemuseum har bevaret Ma 460, Am 500, Bmk 530 og Bs 480, som er tiltænkt kørsel i begrænset omfang.


[image]MK 606 rangerer i Århus sydhavn engang i 1997. Det er planen at kulbroen, som tidligere blev brugt til at transportere kul til gasværket, skal indgå i byfornyelsen som en fodgængerbro fra sydhavnen til Århus H.


Alle kommentarer modtages med tak.

M.v.h.
Keld Zumbach


Kilder:
Jernbanen.dk forum
DJM, ”Tog i tiden 2006”

Billeder fra en svunden tid

af JesperErnst, 8/1 2019, 14:06 (1906 dage siden) @ keld

Tak for de fine billeder. Jeg har lavet en lille leg, hvor jeg kigger på billederne først og prøver at se, om jeg kan gætte hvor og hvad der er på billederne. Nogle gange lykkes det.

Billeder fra en svunden tid

af Nomisdk ⌂, Galten, 8/1 2019, 17:31 (1906 dage siden) @ JesperErnst

Godt nytår og tak for de skønne billeder endnu en gang.

--
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk
[image]

Avatar

Billeder fra en svunden tid

af jhcn, Århus, 9/1 2019, 08:27 (1905 dage siden) @ keld

Godt nytår - og tak for endnu en omgang fine billeder!
Tid er altså en underlig størrelse.... Jeg synes 1997 lige var i går, men det sidste billeder er jo et tydeligt bevis på det modsatte.
Tænk at så meget kan ændre sig så hurtigt!!

--
Henrik
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak