Sønderborg sporlayout (Generelt)

af Frank Poulsen, onsdag 09. januar, 2019, 23:05 (75 dage siden)

Jeg sidder og kigger rundt på diverse stationer og sporlayoutet rundt omkring. Der er jo rigtig mange steder man savner et sporskifte. Men så fik jeg kigget på Sønderborg station. Og der må jeg indrømme jeg ikke helt forstår dens layout. Billede fra TIB vedhæftet. Der er en sporhale (markeret med rød ring), hvor der nok kan holde et sæt ude, men man kan jo kun komme dertil fra spor 2. Ikke fra spor 1. Men der går 2 sporskifter i samme retning... Hvad i alverden er årsagen til dette? Når nu man helst vil spare sporskifter alle vegne, da de koster sindssyg mange penge i vedligehold osv, så har jeg svært ved at se det giver mening... Sikkert noget levn fra gamle dage, men hvis det har været nødvendigt dengang tænker jeg der har været andre ting som er fjernet nu, og hvorfor har man så ikke fjernet det ene sporskifte i samme ombæring?[image]

Sønderborg sporlayout

af andersj, Nordjylland, onsdag 09. januar, 2019, 23:26 (75 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg sidder og kigger rundt på diverse stationer og sporlayoutet rundt omkring. Der er jo rigtig mange steder man savner et sporskifte. Men så fik jeg kigget på Sønderborg station. Og der må jeg indrømme jeg ikke helt forstår dens layout. Billede fra TIB vedhæftet. Der er en sporhale (markeret med rød ring), hvor der nok kan holde et sæt ude, men man kan jo kun komme dertil fra spor 2. Ikke fra spor 1. Men der går 2 sporskifter i samme retning... Hvad i alverden er årsagen til dette? Når nu man helst vil spare sporskifter alle vegne, da de koster sindssyg mange penge i vedligehold osv, så har jeg svært ved at se det giver mening... Sikkert noget levn fra gamle dage, men hvis det har været nødvendigt dengang tænker jeg der har været andre ting som er fjernet nu, og hvorfor har man så ikke fjernet det ene sporskifte i samme ombæring?[image]

Nogle gange hjælper det at kigge på fotos og satelitfotos over arealerne. Den markerede sporhale har ikke køreledninger og i spor 1 mellem de to sporskifter er der en lille klargøringsplads, hvor jeg formoder man kan tømme toiletter og få vand på. Dvs. det både er muligt at køre fra spor 2 til klargøringen men det er også muligt at der kan ankomme og afgå tog til/fra Gråsten mens et tog holder i klargøringen med dette sporlayout. Der kan også henstilles et el-togsæt uden at det skal holde ved perronen.
Der er også mulighed for at lave omløb, selvom det nok bare er en "sidegevinst".

Et foto af klargøringen kan ses på denne side: http://www.123hjemmeside.dk/hdknudsen/180035101

--
Mvh Anders

Sønderborg sporlayout

af Frank Poulsen, onsdag 09. januar, 2019, 23:32 (75 dage siden) @ andersj

Ja jeg synes jo jeg havde kigget. Men tydeligvis ikke godt nok!

Tusind tak for svar, så giver det hele jo mening. og sporhalen kan gemme arbejdskøretøjer eksempelvis. Jamen det var jo dejligt hurtigt ens nysgerrighed blev stillet :)

Sønderborg sporlayout

af larsht, onsdag 09. januar, 2019, 23:41 (75 dage siden) @ Frank Poulsen

Dertil giver layoutet mulighed for omløb af lokomotiv-trukne vogne :-)

Sønderborg sporlayout

af andersj, Nordjylland, torsdag 10. januar, 2019, 00:18 (75 dage siden) @ andersj


Den markerede sporhale har ikke køreledninger

Korrektion: Efter nærmere studier viser det sig at sporhalen har køreledninger.

--
Mvh Anders

Sønderborg sporlayout

af ThomasTT, onsdag 09. januar, 2019, 23:43 (75 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg undrer mig over, at man på den ene side nedlægger bystationen, og dermed saboterer banen ved at flytte den væk fra alle normale rejse- destinationer i områdets største by, men på den anden side får strækningen elektrificeret. Det skyldes vel bare forskellige motiver på forskellige tidspunkter men alligevel noget mærkeligt

Sønderborg sporlayout

af Johnni Christensen, torsdag 10. januar, 2019, 06:52 (74 dage siden) @ ThomasTT

Jeg undrer mig over, at man på den ene side nedlægger bystationen, og dermed saboterer banen ved at flytte den væk fra alle normale rejse- destinationer i områdets største by, men på den anden side får strækningen elektrificeret. Det skyldes vel bare forskellige motiver på forskellige tidspunkter men alligevel noget mærkeligt

Kunne se godt ud med køreledning og dobbelt-ER op gennem gågaden;-)
Tror simpelthen ikke at en bane igennem bymidten ville kunne fungere nutildags, og tvivler også på om alle togtyper ville kunne klare stigningen.

Johnni

Sønderborg sporlayout

af Poul Andersen, torsdag 10. januar, 2019, 09:21 (74 dage siden) @ Johnni Christensen

[image]

Sporhalen er sikret med afløbssko der er nøgleaflåst og er sikkert et B-spor.

[image]

Sporskiftet i spor 1, er placeret så rangering til/fra forsyningsanlægget også er mulig fra spor 2.
Fra spor 2 er stationen dog blokeret for togkørsel.

Begge foto er taget den 22. maj 2011.
Mvh.
Poul.

DSB plakat 1950

DSB plakat 1950
DSB plakat 1950 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.
 Læs artiklen 
OSJS M8
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen