Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/1 2019, 13:11 (1926 dage siden)

Lyntogene vender tilbage om 25 dage, så det meddeler man med store bogstaver og i god tid.

Det positive budskab skal imidlertid dække over, at man her og nu har fundet ud af, at man endnu engang bliver forsinket, og at man frem til "andet kvartal 2019" (læs "30. juni 2019") kører med 6 minutters forlænget rejsetid.

Skal nogen i Banedanmark være kede af det af den grund? Nej, nej, alle bevarer deres job, deres løn og deres avancementsmuligheder. Ingen mister bonus eller resultatløn. Ingen får en anmærkning i den sorte bog. Det går kun ud over kunderne, der - uden kompensation - fortsat må finde sig i et forringet produkt. Det er ganske omkostningsfrit at s.... på kunderne.

https://www.bane.dk/Presse/Pressemeddelelser/Lyntogene-vender-tilbage-mellem-Aarhus-og-...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af Karl Høst, 10/1 2019, 13:45 (1926 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvor har du ret. Det er åbenbart ikke blot det nye signalsystem der driller, men også fornyelse/renovering af det gamle.

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af Svend, 10/1 2019, 14:40 (1926 dage siden) @ Karl Høst

Hvor har du ret. Det er åbenbart ikke blot det nye signalsystem der driller, men også fornyelse/renovering af det gamle.

.
".... men vores leverandør har store vanskeligheder med at levere og installere anlægget."

Tja .....

--
Svend

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af andersj, Aalborg, 10/1 2019, 15:16 (1926 dage siden) @ Svend

Hvor har du ret. Det er åbenbart ikke blot det nye signalsystem der driller, men også fornyelse/renovering af det gamle.

.
".... men vores leverandør har store vanskeligheder med at levere og installere anlægget."

Tja .....

Man var åbenbart for optimistisk hos Bombardier: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=132176

--
Mvh Anders

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 10/1 2019, 17:02 (1926 dage siden) @ Svend

.
".... men vores leverandør har store vanskeligheder med at levere og installere anlægget."

Hvilket iflg pressemeddelelsen primært relaterer sig til dokumentation, hvor der som bekendt også skal foreligge noget dokumentation i forvejen, som man kan bygge på.

Ja, det er gået meget galt med det her projekt, og det er der mange årsager til fra mange parter. Eksempelvis er der anvendt flere end dobbelt så mange timer på validering som budgetteret, skønt budgettet for validering var 75% højere end tilsvarende sikringsprojekter i andre lande.

Jeg viille gerne diskutere og uddybe mere, men der kommer formentlig et større efterspil af affæren, så derfor er jeg nødt til at stoppe her.

/Lasse

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af Jens Hansen, 10/1 2019, 18:03 (1926 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

En hel del tyder på at "jernbanen" er sin egen værste fjende.

Der er i høj grad behov en grundig rengøring i sektoren, for at den kan overleve.

JH

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af andersj, Aalborg, 13/1 2019, 15:32 (1923 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Rejseplanen er nu opdateret, og som altid er der 0% samarbejde mellem operatørene til ulempe for kunderne.

ICL afgår "normalt" xx:47 fra Aalborg mod syd, og NJ ankommer fra nord xx:43. Det er nu ændret til afgang xx:44 mod syd, og dermed bortfalder den allerede knappe forbindelse mellem NJ og ICL.

ICL ankommer "normalt" xx:07 til Aalborg fra syd, og NJ afgår mod nord xx:12. Det er nu ændret til ankomst xx:13 fra syd - altså heller ingen forbindelse nordpå.

Der er dog forbindelse med IC der både afgår og ankommer til Aalborg i xx:57.

"Normalt" er i anførselstegn fordi det er ved at være et år siden ICL systemet kørte normalt nord for Aarhus.

--
Mvh Anders

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af andersj, Aalborg, 4/2 2019, 22:11 (1900 dage siden) @ andersj

Rejseplanen er nu opdateret, og som altid er der 0% samarbejde mellem operatørene til ulempe for kunderne.

ICL afgår "normalt" xx:47 fra Aalborg mod syd, og NJ ankommer fra nord xx:43. Det er nu ændret til afgang xx:44 mod syd, og dermed bortfalder den allerede knappe forbindelse mellem NJ og ICL.

ICL ankommer "normalt" xx:07 til Aalborg fra syd, og NJ afgår mod nord xx:12. Det er nu ændret til ankomst xx:13 fra syd - altså heller ingen forbindelse nordpå.

Der er dog forbindelse med IC der både afgår og ankommer til Aalborg i xx:57.

"Normalt" er i anførselstegn fordi det er ved at være et år siden ICL systemet kørte normalt nord for Aarhus.

Efter at en studerende kontaktede Nordjyske Medier ringede Nordjyske Medier til DSB og nu kan lyntogene alligevel godt køre fra Aalborg xx:47 - det kommer dog ikke til at fremgå af Rejseplanen da det i 2019 endnu ikke er teknisk muligt at rette sådan noget med "kort" varsel. Af artiklen fremgår det:

"Clara Andersen er glad for, at DSB strækker sig, men hun undrer sig: Hvordan kan det være, at jernbaneselskaberne tilsyneladende ikke taler bedre sammen? Trafikinformationschef Tony Bispeskov kender ikke forhistorien og ved ikke, hvilke møder der har været mellem Nordjyske Jernbaner og DSB. Han hæfter sig mere ved, at der er gjort opmærksom på problemet, og at DSB reagerer på det.

-Men jeg anerkender fuldt ud, at de nordjyske togrejsende har været mange ting igennem på den strækning, og det er ikke sjovt at se rejsetiden forlænget, siger Tony Bispeskov."

Sammenhæng er et begreb der indenfor kollektiv trafik bliver et større og større fremmedord, selvom det bliver vigtigere og vigtigere i takt med at der kommer flere og flere operatører og aktører.

--
Mvh Anders

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af Jens Hansen, 5/2 2019, 06:44 (1900 dage siden) @ andersj

Det viser, måske, at politikernes ønske om at ændre i organiseringen i hovedstadsområdet, fordi man blandt andet peger på dårlig koordinering, er for snævert.

Måske skal politikerne se på hele landet, måske ligefrem lave en jernbanereform?

Ikke til glæde for politikerne, men for jernbanen. Det er ved at være "sidste salgsdato"

JH

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af mikedk2100, 5/2 2019, 08:42 (1900 dage siden) @ andersj

...det kommer dog ikke til at fremgå af Rejseplanen da det i 2019 endnu ikke er teknisk muligt at rette sådan noget med "kort" varsel.

Hmm, og alligevel opfordrer man altid kunderne til at tjekke Rejseplanen ved uregelmæssigheder, "da Rejseplanen er opdateret". Det er ikke så underligt, at tilliden er i bund.

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af re20000, 5/2 2019, 20:57 (1900 dage siden) @ mikedk2100

...det kommer dog ikke til at fremgå af Rejseplanen da det i 2019 endnu ikke er teknisk muligt at rette sådan noget med "kort" varsel.


Hmm, og alligevel opfordrer man altid kunderne til at tjekke Rejseplanen ved uregelmæssigheder, "da Rejseplanen er opdateret". Det er ikke så underligt, at tilliden er i bund.

Så er det også nemmere bagefter at afskaffe det igen med henvisning til at "der jo alligevel ikke var nogen der brugte det" når kunderne ikke vidste det fandtes...

Nold

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af andersj, Aalborg, 9/2 2019, 23:50 (1895 dage siden) @ andersj

Selvom DSB lovede at togene skulle vente til xx:47, så glemte de at sige det til personalet og Banedanmark. Nu har man så valgt at ændre det fra xx:47 til at man venter to minutter på Nordjyske Jernbaner. Aha.

Uddrag fra artikel i dagens Nordjyske Stiftstidende:

"Men onsdag oplevede pendlerne, at DSB-toget var kørt, da de stod af det blå tog fra Nordjyske Jernbaner.

Regionaltoget var ankommet rettidigt, og DSB beklager hændelsen, der affødte en del kritiske henvendelser fra utilfredse pendlere. De mener, at statsbanerne har begået løftebrud.

DSB har indskærpet over for eget personale -og over for Banedanmark, der har ansvaret for signalstyringen -at hvis regionaltoget fra Vendsyssel ankommer rettidigt, skal man vente to minutter for at få de rejsende med, som skal videre sydpå med lyntoget."

I løbet af ugen valgte man også at ICL toget der ankommer sydfra xx:13 skal ankomme i spor 3 istedet for spor 1. Så når ICL ankommer et par minutter før tid, så er det umuligt at nå Nordjyske Jernbaner xx:12 fra spor 1.

--
Mvh Anders

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af Svend, 10/2 2019, 08:52 (1895 dage siden) @ andersj


I løbet af ugen valgte man også at ICL toget der ankommer sydfra xx:13 skal ankomme i spor 3 istedet for spor 1. Så når ICL ankommer et par minutter før tid, så er det umuligt at nå Nordjyske Jernbaner xx:12 fra spor 1.

.
Det er ikke hørt før: At man håber på forbindelse med en (køreplansmæssig) overgangstid på minus 1 minut :-)

--
Svend

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af andersj, Aalborg, 10/2 2019, 10:35 (1895 dage siden) @ Svend


I løbet af ugen valgte man også at ICL toget der ankommer sydfra xx:13 skal ankomme i spor 3 istedet for spor 1. Så når ICL ankommer et par minutter før tid, så er det umuligt at nå Nordjyske Jernbaner xx:12 fra spor 1.


.
Det er ikke hørt før: At man håber på forbindelse med en (køreplansmæssig) overgangstid på minus 1 minut :-)

Men man kan jo godt give folk en chance ved at ankomme som normalt i spor 1. Der er fin køretid mellem Hobro og Aalborg, der gør at ICL kan komme et par minutter før tid. Men det kan også være at man har valgt spor 3 løsningen for at undgå at skiftende passagerer forsinker NJ nordpå.

--
Mvh Anders

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af Rail, 10/2 2019, 19:38 (1895 dage siden) @ andersj


I løbet af ugen valgte man også at ICL toget der ankommer sydfra xx:13 skal ankomme i spor 3 istedet for spor 1. Så når ICL ankommer et par minutter før tid, så er det umuligt at nå Nordjyske Jernbaner xx:12 fra spor 1.


.
Det er ikke hørt før: At man håber på forbindelse med en (køreplansmæssig) overgangstid på minus 1 minut :-)


Men man kan jo godt give folk en chance ved at ankomme som normalt i spor 1. Der er fin køretid mellem Hobro og Aalborg, der gør at ICL kan komme et par minutter før tid. Men det kan også være at man har valgt spor 3 løsningen for at undgå at skiftende passagerer forsinker NJ nordpå.

Jeg har lidt svært ved at se hvordan NJ skal kunne afgå til tiden xx:13 hvis DSB først ankommer xx:12 i samme spor ?

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af andersj, Aalborg, 10/2 2019, 20:26 (1895 dage siden) @ Rail


I løbet af ugen valgte man også at ICL toget der ankommer sydfra xx:13 skal ankomme i spor 3 istedet for spor 1. Så når ICL ankommer et par minutter før tid, så er det umuligt at nå Nordjyske Jernbaner xx:12 fra spor 1.


.
Det er ikke hørt før: At man håber på forbindelse med en (køreplansmæssig) overgangstid på minus 1 minut :-)


Men man kan jo godt give folk en chance ved at ankomme som normalt i spor 1. Der er fin køretid mellem Hobro og Aalborg, der gør at ICL kan komme et par minutter før tid. Men det kan også være at man har valgt spor 3 løsningen for at undgå at skiftende passagerer forsinker NJ nordpå.


Jeg har lidt svært ved at se hvordan NJ skal kunne afgå til tiden xx:13 hvis DSB først ankommer xx:12 i samme spor ?

Normalt ankommer ICL i spor 1 xx:07 men pga. ind- og udrangering i Randers er ankomsten pt. xx:13. Nordjyske Jernbaner kører fra spor 1 xx:12 nordpå. Bemærk at spor 1 og 3-4 i Aalborg er delt op i to blokke.

--
Mvh Anders

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af andersj, Aalborg, 16/2 2019, 18:00 (1889 dage siden) @ andersj

Heller ikke i sidste uge lykkedes det at alle tog ventede på Nordjyske Jernbaner i Aalborg.

Dog lykkedes det i går fredag at vente to minutter:
Citat fra dagens Nordjyske Stiftstidende:

"NORDJYSKE Medier tjekkede fredag morgen situationen på banegården i Aalborg og overhørte på afgangen kl. 7.44 fra spor 4, at lokomotivføreren til en togfører bemærkede, at der skulle ventes i to minutter. Ventetiden blev holdt, men i dette tilfælde uden nytte, for netop på den afgang var regionaltoget fra Vendsyssel forsinket.

Det rullede ind på stationen i Aalborg kl. 7.47 -og da var DSB-lyntoget kørt et minut tidligere."

Måske opgaven skulle flyttes fra togpersonalet til kommandoposten i Aalborg. De ved jo om NJ kommer til tiden. Sæt signal klokken xx:44 når Kmp Aalborg ved at der ikke kan opnås forbindelse, ellers sæt signal senest xx:46 eller når NJ er ankommet.

I forrige uge var Informationschef Tony Bispeskov, åbenbart forgæves på sagen, og nu er "Områdechef for togdrift i Vestdanmark" Leif Fabrin på sagen. Spørgsmålet er så bare om der er flere skiftende pendlere tilbage i næste uge.

--
Mvh Anders

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af Svend, 16/2 2019, 18:35 (1889 dage siden) @ andersj

Måske opgaven skulle flyttes fra togpersonalet til kommandoposten i Aalborg. De ved jo om NJ kommer til tiden. Sæt signal klokken xx:44 når Kmp Aalborg ved at der ikke kan opnås forbindelse, ellers sæt signal senest xx:46 eller når NJ er ankommet.

.
Selv i Nordjylland har man åbenbart mistet fornuften: Mon ikke det er sådan, at Banedanmarks medarbejdere - som forventet og krævet af DSB - stiller signal for togene i god tid inden afgang. Det er jo meningen at dørene lukkes et stykke tid inden afgangstiden og at toget netop begynder at bevæge sig præcist på sekundet. Det er der nogle kloge mennesker der har fundet ud af. Hvis DSBs tog alligevel skal vente, skal beslutningen tages af DSB (et eller andet sted i kongeriget) og beslutningen skal formidles videre til togets personale. Aftales der ikke noget, bliver Banedanmark "stillet til regnskab" for forsinkelsen, hvis de vælger at vente med at stille signal til NJs tog er ankommet. Ren bogføring! Kom ikke og sig, at det er nemt at drive jernbane.
DSB har en ide og en opfattelse af, at kunderne hellere vil have at toget kører på sekundet, end at alle når at komme med ;-) :-)

--
Svend

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af Svend, 16/2 2019, 18:44 (1889 dage siden) @ Svend

"Kom af sted til tiden På togrejser med Fjern- og Regionaltog er der som regel en togfører med, der fløjter afgang. Kort efter, at der er fløjtet, bliver dørene lukket undtaget den, hvor togføreren står. Den sidste dør lukker cirka 20 sekunder før afgang for at sikre, at toget kører til tiden og for at hindre, at nogen kommer i klemme i dørene. Det er derfor, at toget ikke kan vente på kunder, der kommer for sent hen til toget. Så kom til tiden, så alle er inde i toget og køreplanen holder på hele strækningen."

Citat fra
https://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/kunderettidighed/

--
Svend

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af Bruger4711, 17/2 2019, 14:50 (1888 dage siden) @ andersj

Man kunne også vende den helt på hovedet og bede NJ om at lave ny køreplan syd for Aalborg, ligesom Bane har tvunget DSB til. På den måde ville kunderne kunne nå deres videre forbindelser, da DSB ville kunne køre i NJ's kanal. Men NJ ville (måske) skulle bruge en stamme ekstra.

Alt i alt, så er det Banes skyld, men igen er det enten DSB eller NJ der kommer til at stå med sorteper.

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af Pip Hans, 17/2 2019, 16:36 (1888 dage siden) @ Bruger4711

Mon ikke passagererne er temmelig ligeglade med hvis skyld det er?

Slutresultatet er at der ikke mere er gennemgående tog til/fra stationerne Lindholm-Frederikshavn og at de forbindelser der er passer dårligt sammen:-(

Dertil kommer så de evindelige "togbusser" - som vel snart kommer igen, hvis nogen skulle rejse fra Vendsyssel til f.eks. København

Forståeligt når privatbilisme, fly og fjernbusser har fremgang

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af Bruger4711, 17/2 2019, 16:46 (1888 dage siden) @ Pip Hans

Mon ikke passagererne er temmelig ligeglade med hvis skyld det er?


Jo da, selvfølgelig. Det anfægter jeg på ingen måde.

Man hvis nu Bane at havde et incitament til at fremme passagertrafikken her hjemme, i stedet for som nu at skubbe folk over i bil og busser, så havde de omlagt NJ's tog syd fra Aalborg, sådan at hele puslespillet gik op i en højere enhed.

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af kme, 17/2 2019, 19:12 (1888 dage siden) @ Bruger4711

Man hvis nu Bane at havde et incitament til at fremme passagertrafikken her hjemme, i stedet for som nu at skubbe folk over i bil og busser, så havde de omlagt NJ's tog syd fra Aalborg, sådan at hele puslespillet gik op i en højere enhed.

Helt ærligt, så drejer det sig om at NJ skal komme to minutter tidligere og DSB afgå to minutter senere. DSB har - med tænders gnidsel - justeret ind, mens NJ tilsyneladende er bedøvende ligeglade. NJ lider af provinshjerne hvor horisonten følger sognegrænsen.

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af Svend, 17/2 2019, 19:34 (1888 dage siden) @ kme

Man hvis nu Bane at havde et incitament til at fremme passagertrafikken her hjemme, i stedet for som nu at skubbe folk over i bil og busser, så havde de omlagt NJ's tog syd fra Aalborg, sådan at hele puslespillet gik op i en højere enhed.

Helt ærligt, så drejer det sig om at NJ skal komme to minutter tidligere og DSB afgå to minutter senere. DSB har - med tænders gnidsel - justeret ind, mens NJ tilsyneladende er bedøvende ligeglade. NJ lider af provinshjerne hvor horisonten følger sognegrænsen.

.
Mindste skiftetid i Aalborg er 4 minutter (og vel 5 minutter hvis dørene på DSBs tog lukkes i god tid inden afgang) jfr DSBs egne bestemmelser (i "Tog i Danmark"). Så mon ikke et par folk fra DSB skal flyve til Aalborg for at mødes med nordjyderne ..... med henblik på at skabe en sammenhængende køreplan. Hvis det altså er en sådan man vil have .....

--
Svend

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af andersj, Aalborg, 17/2 2019, 19:49 (1888 dage siden) @ Svend

Man hvis nu Bane at havde et incitament til at fremme passagertrafikken her hjemme, i stedet for som nu at skubbe folk over i bil og busser, så havde de omlagt NJ's tog syd fra Aalborg, sådan at hele puslespillet gik op i en højere enhed.

Helt ærligt, så drejer det sig om at NJ skal komme to minutter tidligere og DSB afgå to minutter senere. DSB har - med tænders gnidsel - justeret ind, mens NJ tilsyneladende er bedøvende ligeglade. NJ lider af provinshjerne hvor horisonten følger sognegrænsen.

.
Mindste skiftetid i Aalborg er 4 minutter (og vel 5 minutter hvis dørene på DSBs tog lukkes i god tid inden afgang) jfr DSBs egne bestemmelser (i "Tog i Danmark"). Så mon ikke et par folk fra DSB skal flyve til Aalborg for at mødes med nordjyderne ..... med henblik på at skabe en sammenhængende køreplan. Hvis det altså er en sådan man vil have .....

Lige nu snakker vi jo særkøreplanen hvor der er 1 minut skiftetid sydgående og -1 minut nordgående. I den ordinære køreplan er der 3 minutter i sydgående retning til skifte og 5 minutter i nordgående. Begge fra samme perron. NJ bruger i stor udstrækning DSB's gamle køreplan mellem Hjørring og Aalborg, men i DSB tiden var der kun et par tog om dagen med skifte i Aalborg, og derfor blev opholdet sydpå kun på 3 minutter. 4-5 minutter ville være bedre, men

--
Mvh Anders

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af OnkelJørn, 17/2 2019, 21:43 (1887 dage siden) @ Svend

Man hvis nu Bane at havde et incitament til at fremme passagertrafikken her hjemme, i stedet for som nu at skubbe folk over i bil og busser, så havde de omlagt NJ's tog syd fra Aalborg, sådan at hele puslespillet gik op i en højere enhed.

Helt ærligt, så drejer det sig om at NJ skal komme to minutter tidligere og DSB afgå to minutter senere. DSB har - med tænders gnidsel - justeret ind, mens NJ tilsyneladende er bedøvende ligeglade. NJ lider af provinshjerne hvor horisonten følger sognegrænsen.

.
Mindste skiftetid i Aalborg er 4 minutter (og vel 5 minutter hvis dørene på DSBs tog lukkes i god tid inden afgang) jfr DSBs egne bestemmelser (i "Tog i Danmark"). Så mon ikke et par folk fra DSB skal flyve til Aalborg for at mødes med nordjyderne ..... med henblik på at skabe en sammenhængende køreplan. Hvis det altså er en sådan man vil have .....

Det er nok en god ide at de DSB folk flyver...... ikke tager toget !! Eller hvad....

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af Svend, 17/2 2019, 22:01 (1887 dage siden) @ OnkelJørn

Det er nok en god ide at de DSB folk flyver...... ikke tager toget !! Eller hvad....

.
Ja, det skal gå hurtigt ..... ;-)

--
Svend

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af andersj, Aalborg, 17/2 2019, 19:40 (1888 dage siden) @ Bruger4711

Man kunne også vende den helt på hovedet og bede NJ om at lave ny køreplan syd for Aalborg, ligesom Bane har tvunget DSB til. På den måde ville kunderne kunne nå deres videre forbindelser, da DSB ville kunne køre i NJ's kanal. Men NJ ville (måske) skulle bruge en stamme ekstra.

Alt i alt, så er det Banes skyld, men igen er det enten DSB eller NJ der kommer til at stå med sorteper.

Det aktuelle problem er jo ind- og udrangering i Randers og dermed kører togene hhv. et par minutter senere mod nord og et par minutter tidligere mod syd. Man har igennem hele sporarbejdet valgt at togene skal køre efter den normale køreplan syd for Randers/Langå. Løsningen på problemet ville være at rykke tiderne Randers-Aarhus og afkorte opholdet i Aarhus med et par minutter i begge retninger.

Nærbanens kanal passer slet ikke med afgangene til/fra Vendsyssel eller med hverken IC eller ICL kanalerne.

--
Mvh Anders

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af Pip Hans, 17/2 2019, 20:17 (1888 dage siden) @ andersj

Der har kørt gennemgående tog mellem Vendsyssel og hovedstaden i mere end 75 år – til glæde for passagererne.

Er det ren utopi i det herrens år 2019 at tænke sig, at nogen havde sikret sig og koordineret at når der kom nyt signalprogram Lindholm-Frederikshavn at der så også var fjerntog der kunne køre på det?

Avatar

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen forsinket yderligere

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/2 2019, 20:39 (1888 dage siden) @ Pip Hans

Er det ren utopi i det herrens år 2019 at tænke sig, at nogen havde sikret sig og koordineret at når der kom nyt signalprogram Lindholm-Frederikshavn at der så også var fjerntog der kunne køre på det?

Næh, egentlig ikke, men Alstom og BaneDK har haft store udfordringer med at finde plads til ombordudstyret i IC3, og det er jo sådan nogle bump der er i sådan et stort projekt. Signalsystemet fungerer jo fint nok med Lint togene.
(Og årsagen til de problemer er vendt "1.000.000" gange her, så det behøver vi ikke at gentage i denne tråd. Det er bare et "fait accompli".)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Aarhus-Aalborg igen-igen-igen-igen-igen forsinket yderligere

af andersj, Aalborg, 11/4 2019, 10:35 (1835 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så er færdiggørelsen udskudt igen til 11. august, og vi nærmer os 1 års forsinkelse.

--
Mvh Anders

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere
Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak