Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sverige: Trafikverket skal udbyde nattog trafik til udlandet (Trafikpolitik)

af mrkoster, 13/1 2019, 01:32 (1902 dage siden)

Vi har længe ikke haft en ny regering i Sverige - nu ser det dog ud til at lykkedes!

Den nye regering vil give Trafikverket besked på at sende nattog fra Sverige ud i Europa i udbud!

Det bliver spændende at se hvad fremtiden bliver og forhåbenligt kommer til Danmark

https://www.mp.se/sites/default/files/plattform.pdf (pkt 28 + 29)

[image]

Søren

Sverige: Trafikverket skal udbyde nattog trafik til udlandet

af bastholm, 13/1 2019, 11:49 (1902 dage siden) @ mrkoster

Det lyder super godt. Det burde også være ligetil med nattog til Oslo, eller med færgen til Berlin.

Men hvis man ønsker at komme over Øresund, så for man hurtigt et problem, så vidt jeg husker er der ingen lokomotiver der kan kører dem over sundet.

Avatar

Sverige: Trafikverket skal udbyde nattog trafik til udlandet

af orwell, 13/1 2019, 13:16 (1902 dage siden) @ bastholm

Men hvis man ønsker at komme over Øresund, så for man hurtigt et problem, så vidt jeg husker er der ingen lokomotiver der kan kører dem over sundet.

Hvad står helt konkret i vejen for at et lokomotiv skulle kunne køre dem ind i Danmark?

Sverige: Trafikverket skal udbyde nattog trafik til udlandet

af William Skov ⌂, 13/1 2019, 13:39 (1902 dage siden) @ bastholm

Men hvis man ønsker at komme over Øresund, så for man hurtigt et problem, så vidt jeg husker er der ingen lokomotiver der kan kører dem over sundet.

Mon ikke at SJ (eller hvem fanden der skal køre toget) kan samarbejde med DSB, så DSB henter toget i Malmø med et EB lok og trækker det til Tyskland?

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Sverige: Trafikverket skal udbyde nattog trafik til udlandet

af Bongo-Anders, 13/1 2019, 13:59 (1902 dage siden) @ William Skov

Hector og DB Cargo kunne vel også trække den fra Sverige til Tyskland.

Sverige: Trafikverket skal udbyde nattog trafik til udlandet

af RasmusD, 13/1 2019, 14:31 (1902 dage siden) @ Bongo-Anders

Hector og DB Cargo kunne vel også trække den fra Sverige til Tyskland.

Jeg tror kun deres lokomotiver er udstyret til godstog. Til passagertog skal man bl.a. bruge dørstyring og 1500 V-elvarmeforsyning, men de ting har man ingen brug af på "rene" godstogslokomotiver.

Avatar

Sverige: Trafikverket skal udbyde nattog trafik til udlandet

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 14/1 2019, 02:03 (1901 dage siden) @ RasmusD
redigeret af Kaj Aage Holdt, 14/1 2019, 02:32

Hector og DB Cargo kunne vel også trække den fra Sverige til Tyskland.


Jeg tror kun deres lokomotiver er udstyret til godstog. Til passagertog skal man bl.a. bruge dørstyring og 1500 V-elvarmeforsyning, men de ting har man ingen brug af på "rene" godstogslokomotiver.


Nu har Hector Rails 241 (BR 185.2) tidligere kunne ses trække bl.a. 'Snälltåget' og 'Blå tåget' i Sverige ved enkelte lejligheder når der har været været nedbrud eller lokomotivbrist, så mon ikke disse standard Bombardier-godstogslokomotiver er udstyret med 1500 V-elvarme, dørstyring, nødbremseoverstropning og hvad der ellers skal til?

Hector Rails 242 (BR 182) har også kunne ses i 'Snälltåget', 'Blå tåget','Locomore' og senest 'Flixtrain', så mon ikke disse efter en godkendelse til kørsel i Danmark, og en godkendelse til passagerbefordring i Danmark, vil kunne køre med passagerer i D-DK-S korridoren hvis det skulle komme til stykket at det skulle blive aktuelt?

Sverige: Trafikverket skal udbyde nattog trafik til udlandet

af Peter Christensen, 14/1 2019, 05:42 (1901 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Nu har Hector Rails 241 (BR 185.2) tidligere kunne ses trække bl.a. 'Snälltåget' og 'Blå tåget' i Sverige ved enkelte lejligheder når der har været været nedbrud eller lokomotivbrist, så mon ikke disse standard Bombardier-godstogslokomotiver er udstyret med 1500 V-elvarme, dørstyring, nødbremseoverstropning og hvad der ellers skal til?

Mit bud er:
Elvarme - leveret som standard.
Dørstyring - muligvis standard, men kan klares med en software-opdatering.
NBO - næppe standard.

Hector Rails 242 (BR 182) har også kunne ses i 'Snälltåget', 'Blå tåget','Locomore' og senest 'Flixtrain', så mon ikke disse efter en godkendelse til kørsel i Danmark, og en godkendelse til passagerbefordring i Danmark, vil kunne køre med passagerer i D-DK-S korridoren hvis det skulle komme til stykket at det skulle blive aktuelt?

Så absolut.

Sverige: Trafikverket skal udbyde nattog trafik til udlandet

af Togbus, Foldingbro, 14/1 2019, 07:53 (1901 dage siden) @ Peter Christensen

Største problem er departementschefen og det tætte bånd mellem DSBs bestyrelse og de politiske lag i regeringen. Lidt netværksanalyse vil hurtigt afsløre at det er politik hvad der tolkes som sikkerhed og ‘godkendt’ og hvad som ikke er. Er det betimeligt at godkende bliver tilsynet bedt om det. Forbuddet mod lommevogne var også påduttet tilsynsmyndigheden, man kan gætte på hvilket parti der pressede på.

--
- busser når det er billigst

Sverige: Trafikverket skal udbyde nattog trafik til udlandet

af Rail, 14/1 2019, 08:41 (1901 dage siden) @ Peter Christensen

Nu har Hector Rails 241 (BR 185.2) tidligere kunne ses trække bl.a. 'Snälltåget' og 'Blå tåget' i Sverige ved enkelte lejligheder når der har været været nedbrud eller lokomotivbrist, så mon ikke disse standard Bombardier-godstogslokomotiver er udstyret med 1500 V-elvarme, dørstyring, nødbremseoverstropning og hvad der ellers skal til?

Mit bud er:
Elvarme - leveret som standard.
Dørstyring - muligvis standard, men kan klares med en software-opdatering.
NBO - næppe standard.

Hector Rails 242 (BR 182) har også kunne ses i 'Snälltåget', 'Blå tåget','Locomore' og senest 'Flixtrain', så mon ikke disse efter en godkendelse til kørsel i Danmark, og en godkendelse til passagerbefordring i Danmark, vil kunne køre med passagerer i D-DK-S korridoren hvis det skulle komme til stykket at det skulle blive aktuelt?

Så absolut.

I sidste ende er det nok ikke om de kan udstyres, men hvad det vil koste.

Når Vectron bliver godkendt af Siemens til DSB, så kan det også være at Snälltågets Vectron kan blive det.

Sverige: Trafikverket skal udbyde nattog trafik til udlandet

af Svend, 13/1 2019, 14:35 (1902 dage siden) @ Bongo-Anders

Hector og DB Cargo kunne vel også trække den fra Sverige til Tyskland.

.
Muligvis, men så skal de forinden ansøge om og godkendes til at køre med passagertog (persontrafik).

--
Svend

Sverige: Trafikverket skal udbyde nattog trafik til udlandet

af Bongo-Anders, 13/1 2019, 14:38 (1902 dage siden) @ Svend

Ja og mig der bare troede et lokomotiv var et lokomotiv :-)

Sverige: Trafikverket skal udbyde nattog trafik til udlandet

af Svend, 13/1 2019, 14:41 (1902 dage siden) @ Bongo-Anders

Ja og mig der bare troede et lokomotiv var et lokomotiv :-)

.
Jo mere man læser og får at vide, jo mere kompliceret bliver verden ;-) :-)

--
Svend

Sverige: Trafikverket skal udbyde nattog trafik til udlandet

af Svend, 13/1 2019, 14:39 (1902 dage siden) @ William Skov

Men hvis man ønsker at komme over Øresund, så for man hurtigt et problem, så vidt jeg husker er der ingen lokomotiver der kan kører dem over sundet.


Mon ikke at SJ (eller hvem fanden der skal køre toget) kan samarbejde med DSB, så DSB henter toget i Malmø med et EB lok og trækker det til Tyskland?

.
Det gør DSB sikkert gerne - på regning. Det er jo "fri trafik"!
Det vil i øvrigt være fint hvis svenskerne vil binde penge i nattog til det sydlige Europa. Nogen overskudsforretning bliver det ikke.

--
Svend

Sverige: Trafikverket skal udbyde nattog trafik til udlandet

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 14/1 2019, 09:26 (1901 dage siden) @ Svend

Lige lidt afklarende til de mange indlæg ovenfor:

DSBs nye litra EB leveres ikke godkendte til kørsel til Sverige.

TRAXX AC2 / BR 185/441 kan godt (bringes) til at blive anvendt til passagertog - særligt nattogskoncepter, hvor vognene trækkes og der derfor ikke kræves styrevognskørsel.

Siemens Taurus maskiner er ikke godkendt til kørsel gennem Danmark. Om de bliver det, vil jeg betegne som lettere tvivlsomt, da omkostningerne herved er så store, at en businesscase nok vil foreslå køb af nye lokomotiver i stedet.

Snälltågets leasede Vectron er (ligesom Hectors Vectron) i en Sverige/Norge konfiguration. Jeg kender ikke Siemens priser på dette, men jeg ville anbefale at supplere disse med nybyggede maskiner, hvis jeg skulle køre gennem Danmark fremfor at efterudruste S/N lok. Igen fordi Dansk ERTMS og særligt STM-boksen er ganske dyr, og softwaren til kørsel i Sverige er ikke altid godkendt af de tyske myndigheder. Hvis det var nemt at ombygge S/N lokomotiver til D-DK-S, så var det helt sikkert gjort allerede for flere lok. Der har været ret mange forespørgsler og projekter herom, men de strander hver gang på økonomien.

Til gengæld skal man nok bemærke, at Trafikverket i sine udbud på nattogstrafikken til Nordsverige stiller både lokomotiver og vogne til rådighed, og det ville i min optik være oplagt at Trafikverket også stillede lokomotiverne til rådighed for de eventuelle nye nattog.

/Lasse

Sverige: Trafikverket skal udbyde nattog trafik til udlandet

af esni, Frederikssund, 14/1 2019, 23:24 (1900 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Lige lidt afklarende til de mange indlæg ovenfor:

DSBs nye litra EB leveres ikke godkendte til kørsel til Sverige.

TRAXX AC2 / BR 185/441 kan godt (bringes) til at blive anvendt til passagertog - særligt nattogskoncepter, hvor vognene trækkes og der derfor ikke kræves styrevognskørsel.

Siemens Taurus maskiner er ikke godkendt til kørsel gennem Danmark. Om de bliver det, vil jeg betegne som lettere tvivlsomt, da omkostningerne herved er så store, at en businesscase nok vil foreslå køb af nye lokomotiver i stedet.

Snälltågets leasede Vectron er (ligesom Hectors Vectron) i en Sverige/Norge konfiguration. Jeg kender ikke Siemens priser på dette, men jeg ville anbefale at supplere disse med nybyggede maskiner, hvis jeg skulle køre gennem Danmark fremfor at efterudruste S/N lok. Igen fordi Dansk ERTMS og særligt STM-boksen er ganske dyr, og softwaren til kørsel i Sverige er ikke altid godkendt af de tyske myndigheder. Hvis det var nemt at ombygge S/N lokomotiver til D-DK-S, så var det helt sikkert gjort allerede for flere lok. Der har været ret mange forespørgsler og projekter herom, men de strander hver gang på økonomien.

Til gengæld skal man nok bemærke, at Trafikverket i sine udbud på nattogstrafikken til Nordsverige stiller både lokomotiver og vogne til rådighed, og det ville i min optik være oplagt at Trafikverket også stillede lokomotiverne til rådighed for de eventuelle nye nattog.

/Lasse

Dengang jeg læste om at Hector havde købt Vectron, men ikke DK-STM til dem - og DSB så købte Vectron med STM til D og DK, så fik jeg den tanke, at Hector måske kunne lade DSB hænge på den særlige 'First of Class' omkostning, og derefter læne sig op ad DSBs installation.

"Sweden to fund international night trains"

af Niels Munch, 5/4 2019, 10:09 (1820 dage siden) @ mrkoster

Sagen er ved at konkretisere sig:


"Railway Gazette International" 04 Apr 2019:

"Sweden to fund international night trains

SWEDEN: Overnight trains connecting Sweden with several international European destinations are to be introduced as part of government proposals to facilitate environmentally-friendly transport."


Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/news/news/europe/single-view/view/sweden-to-fund-interna... .


M.v.h.
Niels

Svenska-lok

Jernbanebøger

Den Store Jernbanebasar

Den Store Jernbanebasar. Pris 60 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak