Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ombygning af Bns til ABns (Generelt)

af William Skov ⌂, 14/1 2019, 18:18 (1928 dage siden)

Er der nogle som kan huske nedenstående?
Hvorfor at der blev monteret nye døre i forreste dørsæt og hvilke ændringer i vognkassen der blev foretaget i den forbindelse.
Hvordan frontdøren blev afblændet og om det er nogenlunde nemt at fjerne afblændingen og montere frontdøren igen.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Ombygning af Bns til ABns

af Henrik B, 14/1 2019, 18:48 (1928 dage siden) @ William Skov

Hej
Jeg mener at det var noget med styre elektronik for EA lokomotiverne.
Det eneste sted hvor der var plads var i fronten, der for blev overgangen blændet.
Venlig hilsen Henrik B.

Ombygning af Bns til ABns

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 14/1 2019, 19:25 (1928 dage siden) @ Henrik B

Jeg husker ikke at ABns kom til at køre med EA. Det var vist kun de senere ADns-e der blev lavet til det formål.
Afbrændingen har jeg fået fortalt skyldtes billigere vedligehold, manglende behov for overgang og trækproblemer for lkf.

Den bredere dør forrest blev lavet i det eksisterende hul ved at erstatte de to klapdøre og den ekstra manuelle "fløj" så det blev nemmere at få cykler, barnevogne og kørestole ind.

Se evt Banebøgers bog om Personvogne.

/Lasse

Ombygning af Bns til ABns

af jmp ⌂, Vejle, 14/1 2019, 21:38 (1928 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg husker ikke at ABns kom til at køre med EA. Det var vist kun de senere ADns-e der blev lavet til det formål.


Tre stk. Bns-e nåede at blive ABns-e, før de blev ADns-e.

Jan

Ombygning af Bns til ABns

af Erling Pedersen, 14/1 2019, 21:22 (1928 dage siden) @ William Skov

Frontdøren På Bns er blevet afblændet på grund af trækproblemer og overgangen ikke skulle bruges !

Dette skete allerede ved første ombygning til Bns-e for EA, hvor flere Bns vogne også fik denne ombygning langt før Abns og Adns-e ombygningerne så dagens lys.

Det eneste der er sket er at der blev påsvejst en plade for døren, som var spændt med sine 4 tvinger.

Så slib du svejsningerne væk og åben døren så kan du gå igennem igen.

[image]

Tegningen er hentet fra Betjeningsvejledning for Bns/Bns-e fra DSB Materiel Tjeneste 1987.

Hilsen Erling.

Ombygning af Bns til ABns

af Jeg kører i en Kia, 15/1 2019, 03:47 (1928 dage siden) @ Erling Pedersen

Jeg ved emnet har været oppe før, men der synes aldrig at have været et tilfredsstillende svar. Findes der nogle billeder af overgangen indvendigt fra før de blev blændet af?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak