Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC? (Generelt)

af KKLD, 16/1 2019, 23:59 (1920 dage siden)

Hej,

Jeg læste denne artikel: https://ing.dk/artikel/ny-plan-s-togenes-nye-signalsystem-bliver-forsinket-2022-223284
Den fik mig til at tænke på, at der, så vidt jeg kan søge mig frem til, ikke findes nogen information om hvor meget hurtigere togene kan køre med CBTC. Og her mener jeg selvfølgelig, når det kører normalt uden problemer som der fx er nu med sammenkoblede tog.

Er der nogen information om dette? Altså fra endestation til København-H. Hvor meget tid spares fx fra Hillerød-København H, 5 minutter?

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af RasmusD, 17/1 2019, 00:07 (1919 dage siden) @ KKLD

Jeg ved ikke om det har ændret sig med 2019-køreplanen, men hidtil har der ikke været noget sparet. Tværtimod blev rejsetiden mellem Jægersborg og Hillerød længere med det nye system, fem minutter så vidt jeg husker.

Så vidt jeg har forstået, skyldes det blandt andet CBTC-styringens problemer med at køre på våde og glatte skinner.

Avatar

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/1 2019, 00:50 (1919 dage siden) @ RasmusD

Så vidt jeg har forstået, skyldes det blandt andet CBTC-styringens problemer med at køre på våde og glatte skinner.

Ikke helt. CBTC kan ikke finde ud af at stoppe korrekt ved perron med det der skulle være de almindelige bremsekurver, så derfor kører man fast som om der er våde og glatteskinner. Så påbegyndes nedbremsningen noget før og er blødere, men tager så længere tid.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af steenth, 17/1 2019, 12:38 (1919 dage siden) @ RasmusD

Jeg ved ikke om det har ændret sig med 2019-køreplanen, men hidtil har der ikke været noget sparet. Tværtimod blev rejsetiden mellem Jægersborg og Hillerød længere med det nye system, fem minutter så vidt jeg husker.

2019 køreplanen bliver justeret i februar, da man går fra WET 4 til WET 2. Der en del småændringer af S-togs køreplan i løbet i år - udvidelse af området med CBTC og åbning af Køge Nord.

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af KKLD, 17/1 2019, 18:34 (1919 dage siden) @ steenth

Tak for dit svar. Det lyder meget interessant, har du en kilde på det? Kunne være meget spændende at se en plan for det.

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af steenth, 18/1 2019, 10:50 (1918 dage siden) @ KKLD

Tak for dit svar. Det lyder meget interessant, har du en kilde på det? Kunne være meget spændende at se en plan for det.

Jeg har kun fået en oversigt, som jeg kan bruge til den her slags diskussioner.'

S19-A er indtil februar
S19-B er februar til maj - fra WET 4 til WET 2 - lidt hurtige rejsetid på Nordbanen
S19-C fra maj til december - CBTC område udvides (RO2) - stop på linje A på Jægersborg i dagtimer fjernes

Det er planen for CBTC at det skal tages i brug på Farumbanen (1. halvår) og Ringbanen (sidst på året) På Farumbanen er køreplanen forberedt til det og det har givet et par minutters længere rejsetid pga. WET 2 og skrift af signalsystem på Ryparken.

Det er bedste er at komme af med WET 2. Det jeg hører, at der er optimisme på det punkt. Men hvordan den teknisk løsning er, ved jeg ikke. Men det jeg har set antydet (det med stor forbehold), at man lader systemet håndtere de glatte skinner, når man møder det. Det presser også køreplanen at køre med WET 2.

Mvh
Steen

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af steenth, 28/1 2019, 21:52 (1908 dage siden) @ KKLD

Nu er det snart februar og jeg kan ikke se noget på DSBs hjemmeside om den nye køreplan der skulle komme. Hvor henne kan man downloade den? Jeg kan kun se den nuværende: https://www.dsb.dk/trafikinformation/koreplaner/koreplaner-strakningskoreplaner-pdf/

Det kan jeg hellere ikke. Jeg kan at den nuværende tjenestekøreplan udløber uden der er kommet en ny endnu....

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af steenth, 30/1 2019, 22:27 (1906 dage siden) @ steenth

Nu er det snart februar og jeg kan ikke se noget på DSBs hjemmeside om den nye køreplan der skulle komme. Hvor henne kan man downloade den? Jeg kan kun se den nuværende: https://www.dsb.dk/trafikinformation/koreplaner/koreplaner-strakningskoreplaner-pdf/


Det kan jeg hellere ikke. Jeg kan at den nuværende tjenestekøreplan udløber uden der er kommet en ny endnu....

Endnu en besked - DSB arbejder stadig på den nye køreplan...

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af KKLD, 1/2 2019, 18:53 (1904 dage siden) @ steenth

Nu er der kommet en ny tjenestekøreplan, men der er ikke rigtig nogle forbedringer så vidt jeg kan se?

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af KKLD, 2/3 2019, 18:19 (1875 dage siden) @ KKLD

Nu kan jeg se på Rejseplanen at fra d. 13 maj så vil den nye køreplan træde i kraft hvor den eneste ændring som jeg kan se, er at Linje A ikke længere stopper på Jægersborg St. i dagstimerne og at turen dermed er 1 minut hurtigere.

Kan I få øje på noget jeg har misset?

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af KKLD, 21/3 2019, 22:24 (1856 dage siden) @ steenth

Nu når jeg kigger på rejseplanen så bliver der stadigvæk stoppet på Jægersborg St. i dagstimerne med begge linjer helt frem til d. 5. juni hvilket er så langt frem rejseplanen vil lade mig se.
Har DSB skiftet mening? :-P

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af steenth, 21/3 2019, 23:06 (1856 dage siden) @ KKLD

Nu når jeg kigger på rejseplanen så bliver der stadigvæk stoppet på Jægersborg St. i dagstimerne med begge linjer helt frem til d. 5. juni hvilket er så langt frem rejseplanen vil lade mig se.
Har DSB skiftet mening? :-P

Næppe. Det kunne ligne at den nuværende køreplan er blevet kopieret for langt ud i fremtiden. DSB har brug for den tid, som bruges på Jægersborg, når grænsen for det nye signalsystem flyttes imod Syd. Derudover er der sporarbejde fra den 3. juni på Lyngby Station, som medfører at alle skal skifte S-tog på Lyngby Station - det er hellere ikke med i rejseplanen. Så der må være fejl i den køreplan, som er lagt ud. Eller den ikke er blevet opdateret for de ændringer. Der er et sporarbejde den 1. og 2. juni - den er lagt ind. Men den er annonceret på dsb.dk's hjemmeside.

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af KKLD, 21/3 2019, 23:11 (1856 dage siden) @ steenth

Nu når jeg kigger på rejseplanen så bliver der stadigvæk stoppet på Jægersborg St. i dagstimerne med begge linjer helt frem til d. 5. juni hvilket er så langt frem rejseplanen vil lade mig se.
Har DSB skiftet mening? :-P


Næppe. Det kunne ligne at den nuværende køreplan er blevet kopieret for langt ud i fremtiden. DSB har brug for den tid, som bruges på Jægersborg, når grænsen for det nye signalsystem flyttes imod Syd. Derudover er der sporarbejde fra den 3. juni på Lyngby Station, som medfører at alle skal skifte S-tog på Lyngby Station - det er hellere ikke med i rejseplanen. Så der må være fejl i den køreplan, som er lagt ud. Eller den ikke er blevet opdateret for de ændringer. Der er et sporarbejde den 1. og 2. juni - den er lagt ind. Men den er annonceret på dsb.dk's hjemmeside.

Tak for svar. Kan du uddybe hvad der menes med "DSB har brug for den tid, som bruges på Jægersborg, når grænsen for det nye signalsystem flyttes imod Syd."?
Jeg troede at de fjernede stoppet fordi de ikke længere var nødt til at stoppe der pga. skift mellem signalsystemer, samt fordi der ikke var nok passagere til at have 2 linjer stoppe der.

Avatar

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/3 2019, 12:55 (1855 dage siden) @ KKLD

Tak for svar. Kan du uddybe hvad der menes med "DSB har brug for den tid, som bruges på Jægersborg, når grænsen for det nye signalsystem flyttes imod Syd."?

Jeg troer der menes at den tid der bruges nu på Jægersborg skal bruges længere sydpå ved den nye overgang imellem de to systemer.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af KKLD, 22/3 2019, 14:07 (1855 dage siden) @ Michael Deichmann

Det kommer til at være på Svanemøllen St., ikke?

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af glade-koege ⌂, køge, 22/3 2019, 17:14 (1855 dage siden) @ KKLD

Korrekt

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af cz, Birkerød, 17/1 2019, 19:01 (1919 dage siden) @ steenth

….. - udvidelse af området med CBTC …..

Lad os nu se, hvornår det sker......;-)

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af steenth, 18/1 2019, 10:54 (1918 dage siden) @ cz

….. - udvidelse af området med CBTC …..


Lad os nu se, hvornår det sker......;-)

Det er sat dato på.... 13. maj... de vil teste det af den anden gang til marts.

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af cz, Birkerød, 18/1 2019, 18:16 (1918 dage siden) @ steenth

Det jeg mente med min lidt spydige kommentar er, at datoen har været fastsat flere gange. Hvorfor skal her været usagt.
Mon den nuværende fastsatte dato holder denne gang?????

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/1 2019, 19:37 (1919 dage siden) @ steenth

Hvad betyder det 2 og 4 og findes der andre

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af Rail, 17/1 2019, 20:26 (1919 dage siden) @ hummel_62

Hvad betyder det 2 og 4 og findes der andre


CBTC kan køres med 5 forskellige bremsekurver:
DRY
WET1
WET2
WET3
WET4

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af KKLD, 17/1 2019, 20:35 (1919 dage siden) @ Rail

Tak for din beskrivelse. Ved du hvilken en af de bremsekurver der minder om den der normalt bruges med HKT og hvor stor forskellen er på de forskellige niveauer?

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af Rail, 17/1 2019, 20:46 (1919 dage siden) @ KKLD

Tak for din beskrivelse. Ved du hvilken en af de bremsekurver der minder om den der normalt bruges med HKT og hvor stor forskellen er på de forskellige niveauer?

Frit fra hukommelsen (andre må rette mig hvis jeg tager fejl)

WET4: 0,35
WET3: 0,45
WET2: 0,55
WET1: 0,65
DRY: 0,75

HKT: 0,85

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af KKLD, 17/1 2019, 20:52 (1919 dage siden) @ Rail

Hvorfor er det gamle HKT det nye system overlegent? Jeg går ud fra at dine tal betyder bremseevne i procent, så 0,75 svarer til at 75% ud af 100% bliver udnyttet?

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af Rail, 17/1 2019, 21:18 (1919 dage siden) @ KKLD

Hvorfor er det gamle HKT det nye system overlegent? Jeg går ud fra at dine tal betyder bremseevne i procent, så 0,75 svarer til at 75% ud af 100% bliver udnyttet?

Det er i m/s^2

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af mpp, 17/1 2019, 21:30 (1919 dage siden) @ Rail

Hvordan bliver der taget højde for det her i køreplanen? Givetvist kan man køre hurtigere på tørre skinner, men køreplanen skal kunne holde når der er vådt også? Lægger man bare noget tid ind som passagerene så ikke "opdager" ved at man bare holder en lavere tophastighed eller hvordan?

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af Rail, 17/1 2019, 22:18 (1919 dage siden) @ mpp

Hvordan bliver der taget højde for det her i køreplanen? Givetvist kan man køre hurtigere på tørre skinner, men køreplanen skal kunne holde når der er vådt også? Lægger man bare noget tid ind som passagerene så ikke "opdager" ved at man bare holder en lavere tophastighed eller hvordan?

Der har været snak om forskellige køreplaner efterår og resten af året i forbindelse med CBTC - Ret tosset.

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af mpp, 18/1 2019, 02:06 (1918 dage siden) @ Rail

Enig. Men hvordan gør man i dag på de strækninger der ikke har CBTC? Det virker f.x. på de den video der har været på Ingeniøren som om lokoførerne kører ret hurtigt ind på perronen når der er tørt og det er det CBTC ikke kan (og dermed ender med at være langsommere). Eller er det på bare et spørgsmål om at det kun er løvfald og sne der reelt fedter skinnerne til og togene kan køre normalt hurtigt selv i regnvejr?

Avatar

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/1 2019, 16:55 (1918 dage siden) @ mpp

Eller er det på bare et spørgsmål om at det kun er løvfald og sne der reelt fedter skinnerne til og togene kan køre normalt hurtigt selv i regnvejr?
Ude på fri bane er der ikke forskel på hastigheden afhængigt af vejret. Det er måden man anløber en station der er anderledes (og starter igen). Man påbegynder nedbremsningen tidligere og "fyrer ikke skramlet så volfsomt af" ved start. Alt i alt koster det lidt ved hver station.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af KKLD, 17/1 2019, 22:11 (1919 dage siden) @ Rail

Hvordan kan det være at begge systemer bremser meget langsommere end toget reelt kan? Er det ikke farligt at de ikke udnytter bremserne?

Prøv at se dette link: https://da.wikipedia.org/wiki/Litra_SA
Her står der:
Acceleration 1,3 m/s2
Deceleration 1,2 m/s2

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af Rail, 17/1 2019, 22:17 (1919 dage siden) @ KKLD

Hvordan kan det være at begge systemer bremser meget langsommere end toget reelt kan? Er det ikke farligt at de ikke udnytter bremserne?

Prøv at se dette link: https://da.wikipedia.org/wiki/Litra_SA
Her står der:
Acceleration 1,3 m/s2
Deceleration 1,2 m/s2

Nej systemet regner med at tog som minimum kan bremse ved de givne værdier, hvis toget bremser bedre er det bare en buffer.

Avatar

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/1 2019, 16:50 (1918 dage siden) @ Rail

Hvordan kan det være at begge systemer bremser meget langsommere end toget reelt kan? Er det ikke farligt at de ikke udnytter bremserne?

Prøv at se dette link: https://da.wikipedia.org/wiki/Litra_SA
Her står der:
Acceleration 1,3 m/s2
Deceleration 1,2 m/s2


Nej systemet regner med at tog som minimum kan bremse ved de givne værdier, hvis toget bremser bedre er det bare en buffer.

Det er også noget rod at alle passagererne roder rundt nede på gulvet efter hver opbremsning :-)
Nej, seriøst - der er jo noget der hedder komfort for passagererne og så er der nødbremsning.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Information om forkortet rejsetid for s-tog med CBTC?

af Rail, 17/1 2019, 01:02 (1919 dage siden) @ KKLD

Hej,

Jeg læste denne artikel: https://ing.dk/artikel/ny-plan-s-togenes-nye-signalsystem-bliver-forsinket-2022-223284
Den fik mig til at tænke på, at der, så vidt jeg kan søge mig frem til, ikke findes nogen information om hvor meget hurtigere togene kan køre med CBTC. Og her mener jeg selvfølgelig, når det kører normalt uden problemer som der fx er nu med sammenkoblede tog.

Er der nogen information om dette? Altså fra endestation til København-H. Hvor meget tid spares fx fra Hillerød-København H, 5 minutter?

Der er ikke nogen, CBTC bremser langsommere end HKT

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak