Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

TV2 News - Vestbro vindmåleren viser ikke korrekt (Generelt)

af Karsten Henneberg, 18/1 2019, 19:28 (1896 dage siden)

Dem, der så nyhederne på TV2 kl 19:00 hørte sandsynligvis Jakob Mann udtale sig meget skeptisk omkring placeringen af vindmåleren på Vest-/ lavbroen løængst mod syd på vejbanedelen - altså i læsiden i f.t. den fremherskende vindretning på
jernbanebroen.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-01-18-stormalarm-gik-paa-storebaelt-natten-op-til-ul...

Den kommer nok på de øvrige medier i løbet af aftenen

TV2 News - Vestbro vindmåleren viser ikke korrekt

af Morten, 19/1 2019, 11:05 (1896 dage siden) @ Karsten Henneberg

Man må håbe at det bliver fulgt til dørs. For hvis vinden kan variere med 10 m/s alt efter hvor man måler, så skulle man da tage at måle på nordsiden også. Og hvorfor måler man kun 2 steder på langs af broen?

Det er også mærkeligt at alarmen går ved en middelvind over 10 min. Hvad med vindstød? Hvor meget vind skal der egentligt til for:
1) at løfte en i sadlen ulåst trailer op ad sadlen, så den rager ud til siden og,
2) at løfte bagenden af en trailer op af lommen, hvis den altså er låst rigtigt i sadlen?
Det spiller vel også en rolle hvilken retning vinden har.

Og hvilket scenarie bruger man til at bestemme hvornår jernbanetrafikken over broen skal stoppes ? 1) eller 2)?

Og hvad har togets hastighed med det hele at gøre?

Mon ikke snart DTU professoren får en opgave:-)

Mvh
Morten

Avatar

TV2 News - Vestbro vindmåleren viser ikke korrekt

af Morten Beck, Græsted, 19/1 2019, 11:24 (1896 dage siden) @ Morten

Jeg har et spørgsmål til dette omkring lommevogne og indholdet deraf.
Kan man som lokomotivfører overhovedet mærke, at der er en trailer der er på afveje, når man sidder oppe foran i lokomotivet.

Nu kan jeg ikke huske om det var en 185 der trak toget, men de har da videoovervågning langs siden af toget, eller husker jeg forkert.


Det er ikke for at sætte nogen i dårligt lys, men af ren og skær nysgerrighed jeg spørger. ;-)

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

TV2 News - Vestbro vindmåleren viser ikke korrekt

af Togbus, Foldingbro, 19/1 2019, 12:05 (1896 dage siden) @ Morten Beck
redigeret af Togbus, 19/1 2019, 12:23

Man kan opsætte målere på langs mellem sporene og lade ATC standse toget hvis der er noget der pludseligt rager for langt ud - men det er sikkert for dyrt og sikkert også for sent i forhold til at undgå en ulykke.

En anden mulighed er at undgå at to tog passerer hinanden (eller gods- og persontog) ved kraftig vind. Eller lade godstogene bruge det sydlige spor i begge retninger ved kraftig vind for det er jo nok usandsynligt at en trailer blæser over i det nordlige vestgående spor på lavbroen.

Man skal jo nok lige huske på at der især er vindproblem i det nordlige vestgående spor - ikke i det sydlige, medmindre man er bange for at en trailer blæser helt over på vejbroen (men der vælter elmasterne jo nok og løser det problem). Det store prøblem med øltoget er jo nok fordi det er tomkørsel mod vest og trafikken mod vest foregår i det nordlige spor. Søndenstorm eller SSV-storm er yderst sjælden, hvis overhovedet forekommende.

--
- busser når det er billigst

TV2 News - Vestbro vindmåleren viser ikke korrekt

af Karsten Henneberg, 19/1 2019, 15:17 (1896 dage siden) @ Morten

Man må håbe at det bliver fulgt til dørs. For hvis vinden kan variere med 10 m/s alt efter hvor man måler, så skulle man da tage at måle på nordsiden også. Og hvorfor måler man kun 2 steder på langs af broen?

Morten - fordi vindmålerne sidder der a.h.t. biltrafikken. Det var først i 2018 at vi fik en "mellemtermin" for jernbanetrafikken med nedsat hastighed fra 21 m/s.
Og inden man installerer en vindmåler på nordsiden af lavbroen bør vi nok finde ud af, hvad ulykken den 2. jan. skyldtes.
Husk på i Norge kører de lommevogne uden restriktioner indtil 35 m/s middelvind


Det er også mærkeligt at alarmen går ved en middelvind over 10 min. Hvad med vindstød?

Man har beregnet hvad vognene kan klare i 3 sek. stød f.eks. 35 m/s. Så arbejder man med en stødfaktor på 1,2 over hav og 1,5 over land. D.v.s. 35 m/s stød over Storebælt bliver til 29,2 m/s middelvind. Med 10% sikkerhed på ender du på 26 m/s
Man kan sige det er et valg mellem at bruge middelvind med tilhørende stødfaktorer eller bruge 3 sek. vindstød - jeg synes ikke at man kan bruge 3 sek. stød til meget i f.m. restriktioner, da toget er ude midt på Storebælt, når grænsen nåes

Hvor meget vind skal der egentligt til for:

1) at løfte en i sadlen ulåst trailer op ad sadlen, så den rager ud til siden og,
2) at løfte bagenden af en trailer op af lommen, hvis den altså er låst rigtigt i sadlen?

Kan ikke besvares, da det forudsætter, at lokomotivet og fartvinden vil skabe et område med mindre tryk. De simuleringer/ CFD man har af togstammer viser et overtryksområde foran toget i ca. et togs bredde på 1-200 millibar, og hvor 2 tog mødes et undertryk i mellem de 2 tog på det samme - dog kun i en ½ bredde. Alle andre steder på togstammerne er der positiv tryk; men selvfølgelig turbulent

TV2 News - Vestbro vindmåleren viser ikke korrekt

af Karsten Henneberg, 19/1 2019, 19:08 (1895 dage siden) @ Karsten Henneberg

Iøvrigt står vindmåleren på Vestbroen et halvt brofag forkert - den står ved toppen af buen på vejbanen, hvor vindtrykket er højest ved pillerne, hvor al vinden skal op over vejbanen

TV2 News - Vestbro vindmåleren viser ikke korrekt

af Morten, 20/1 2019, 07:49 (1895 dage siden) @ Karsten Henneberg

Det er interessant at læse din kommentar. Har du en kildehenvisning til at man tillader kørsel med sættevogne på lommevogne med op til 35 m/s vind (stød?) i Norge uden restriktioner?

Jeg tror engentligt godt man kan regne på de 2 scenarier jeg foreslog. Hvis vinden blæser kraftigt ind på siden af en trailer opstår der et undertryk på den anden side af traileren. Hvor meget det giver i milibar ved jeg ikke/har ikke undersøgt det. Men jeg tipper på at det er væsentligt mere end de 200 milibar du nævner, grundet togets hastighed.
Vinden kan måske også komme direkte ind under traileren, og derigennem løfte op i den?

Og hvis der er hul i presenningen må der være en stor løftekraft på spil.

Mvh
Morten

TV2 News - Vestbro vindmåleren viser ikke korrekt

af Karsten Henneberg, 20/1 2019, 22:41 (1894 dage siden) @ Morten

Hvor meget det giver i milibar ved jeg ikke/har ikke undersøgt det. Men jeg tipper på at det er væsentligt mere end de 200 milibar du nævner, grundet togets hastighed.

Vinden kan måske også komme direkte ind under traileren, og derigennem løfte op i den?

Morten - hvad med at du selv begyndte at fremlægge noget i stedet for at kassere alle andres indlæg og påberåbe dig beviser - du started påstanden

Lad mig blot afsløre at mine info stammer fra en simulation af af 2 HS tog med 350 km/t og 20 m/s sidevind

Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.

Læs mere

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak