Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Københavner motorvej

af Rørvig Station, 20/1 2019, 12:22 (1895 dage siden) @ hummel_62

Ser at Trafik klovnen vil foreslå en ny motorvej rundt om København, Ring 5. Køge bugt til Frederikssund motorvejen.

Slå koldt vand i blodet. Det er ikke et reelt forslag, det er bare valgkampen, der er startet.

Ny Københavner motorvej

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 20/1 2019, 12:32 (1895 dage siden) @ Rørvig Station

Ja ja så nu heller ikke asfalt maskinerne starte

Ny Københavner motorvej

af William Skov ⌂, 20/1 2019, 12:36 (1895 dage siden) @ hummel_62

Håber nogen få dem til at putte /gøre plads til S bane/ jernbane ved siden af.

En S-bane her vil ikke være egnet. Det skal være en regionalbane med 25 kV ~, alene af hensyn til trafik til den nye HH-forbindelse og gøre det nemmere for stålormen og lignende godstog at komme igennem.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Ny Københavner motorvej

af Togbus, Foldingbro, 20/1 2019, 13:33 (1895 dage siden) @ William Skov

Håber nogen få dem til at putte /gøre plads til S bane/ jernbane ved siden af.


En S-bane her vil ikke være egnet. Det skal være en regionalbane med 25 kV ~, alene af hensyn til trafik til den nye HH-forbindelse og gøre det nemmere for stålormen og lignende godstog at komme igennem.

En busløsning er da oplagt. Rute 600 S højfrekvent.

En motorvej til Veksø fra Køge vil betyde endnu flere "boks-arbejdspladser" a la dem som findes i Ballerup og Måløv - sammen med den ikke særlig godt udførte (Venstre-borgmester?) Vinge-plan.

Det er nok lidt dyrt at anlægge en godsbane af hensyn til godstog til og fra Frederiksværk. I øvrigt er Banedanmarks "regionalbane" onkring Køge Nord ingen umiddelbar succes. Mon ikke lige at den skal fungere inden man foreslår flere tossede jernbaneeksperimenter.

--
- busser når det er billigst

Ny Københavner motorvej

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 20/1 2019, 13:36 (1895 dage siden) @ Togbus

Tænker også det må blive forbindelse videre til Helsingør og ikke Frederiksværk

Ny Københavner motorvej

af Karsten Henneberg, 20/1 2019, 14:32 (1895 dage siden) @ hummel_62

Lidt for meget tryllekunstner over Tosse-Ole: Kik på min venstre hånd ....

Og med den højre laver jeg så det interessente - og det er ikke syd for Frederikssundvejen!

Ved at få sat gang i undersøgelse, kan af-reservationen af Ring 5 Nord for Frederikssundvejen gennemføres, og Bon-kammeraterne i disse kommuner tjene store penge.

Ny Københavner motorvej

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 20/1 2019, 14:36 (1895 dage siden) @ Karsten Henneberg

Hvem ved

Logisk ville ikke være. Personligt har jeg aldrig forstået hvorfor Ring4
Slutter i Ballerup, så ring 5 sluttede på samme mådd

Ny Københavner motorvej

af Jens Hansen, 21/1 2019, 06:41 (1894 dage siden) @ hummel_62

Der er en undersøgelse på mellemstatslig niveau igang omkring en HH forbindelse, Sverige og Danmark. Der er næppe tvivl om at den vil vise, at en bilforbindelse vil være en meget god ide. Og at en baneforbindelse ikke er en god ide.

Så hvis bilerne pludselig vælter over Øresund deroppe, ja så vil en Ring 5 være uundværlig.

JH

Ny Københavner motorvej

af P.Jensen, 21/1 2019, 09:04 (1894 dage siden) @ Jens Hansen

Ikke hvis. Der er over 40 km kortere over en bro ved Helsingør end via Malmø, så bilerne ville
komme den vej over. Motorvejen mellem Helsingborg og Malmö er ved at sande til også.

Eneste reelle grund for en ny motorvej som foreslået er at sikre at ved ulykker/nedbrud m.v. kan man tage den anden motorvej. Jeg bor i Greve og når der er problemer på motorvejen er alle paralelveje totalt blokeret. Strandvejen, Køge-Tåstrupvejen m.v.

Der er nogle steder hvor motorvejene simpelt hen er forkert dimensioneret i forhold til den mængde biler der kører ad de 4 spor på Køge bugt motorvejen.

Og hver gang kommer man tilbage til at S-tog er overfyldte i myldretiderne, få parkeringspladser ved stationerne - og så også at der står for x-milliarder kr.jernbane langs motorvejen uden tog....

P.Jensen

Ny Københavner motorvej

af Rørvig Station, 21/1 2019, 14:55 (1894 dage siden) @ P.Jensen

Der er nogle steder hvor motorvejene simpelt hen er forkert dimensioneret i forhold til den mængde biler der kører ad de 4 spor på Køge bugt motorvejen.

Måske er motorvejene netop veldimensionerede. Hvis man udvider indfaldsvejene til København, skal man til at rive ejendomme ned, for at få plads til bredere veje i byen til de flere biler, rive ejendomme ned og asfaltere parker, så bilerne kan parkeres.

Det er vist ikke vejen frem, politikerne må have tegnebogen frem og forbedre jernbanetrafikken ind til byen og på tværs. Jernbanetilhængerne i folketinget burde bruge samme strategi som den jyske motorvejsmafia og kræve modydelser for motorvejen:
En Ring 4-S-bane og en Ring 6-regionalbane (Køge)-Roskilde-Ølstykke-Hillerød-(Helsingør). 2 spor og elektrificeret fra starten af, det nytter ikke at fortsætte med de halve løsninger.

Og hver gang kommer man tilbage til at S-tog er overfyldte i myldretiderne, få parkeringspladser ved stationerne - og så også at der står for x-milliarder kr.jernbane langs motorvejen uden tog....

Ja, der er nok at tage fat i for at få banen tilbage på sporet.

Avatar

Ny Københavner motorvej

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/1 2019, 11:52 (1894 dage siden) @ Jens Hansen

Og at en baneforbindelse ikke er en god ide.

Der er nemlig flere issues ved en baneforbindelse HH - den største er at Øresund er uhyggelig dyb deroppe så togtunellen skal starte nogenlunde derude hvor motorvejen ender idag for at stigningen ikke bliver for stor.
Det bliver lidt bøvlet hvis det er kystbanen der skal være tilgangen, hvor imod det vil være bedre hvis der etableres en ny togbane i Ring 5 korridoren alene til gods. Men det gør en togforbindelse der utrolig dyr.
Jeg ved ikke lige hvordan det er på den anden side, men der er det nok noget lignende.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ny Københavner motorvej

af Frank Poulsen, 21/1 2019, 12:13 (1894 dage siden) @ hummel_62

Generelt omkring infrastruktur, både veje og baner kan man sige, befolkningen vokser og vokser, så skal infrastrukturen jo også. Det kombineret med vi generelt flytter os længere og længere for at arbejde. Men ser vi på indbyggertallet alene...

1990 var vi i Danmark 5.135.000 indbyggere i Danmark
2015 var vi i Danmark 5.660.000 indbyggere i Danmark

Det er rundt regnet en stigning på 10% i indbyggertal alene... Meget groft sagt kan man jo sige at så burde der også være en øgning i 10% på veje og jernbaner... Men det tvivler jeg på er tilfældet... Hvert fald ikke i antal jernbane kilometer. Veje ved jeg ikke, men tvivler på de samlede antal km veje er vokset med 10%

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak