Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Togrejser i Portugal (Generelt)

af Fwronah, 22/1 2019, 20:28 (1920 dage siden)

Hej alle

Jeg står muligvis og skal til Portugal på sommerferie og vil i den sammenhæng muligvis benytte mig af interrail for at komme rundt i landet.
Derfor vil jeg høre om følgende:
- Har nogen af jer kendskab til de portugisiske jernbaner?
- Har I gode steder, der kan anbefales at rejse hen til?

På forhånd tak!

Togrejser i Portugal

af Ole Gold, 23/1 2019, 09:16 (1919 dage siden) @ Fwronah

Den gode Nils Bloch har for år tilbage siden begået en flot bog om Portugals jernbaner - se mere her

http://www.j-bog.dk/index.php/andre-udgivelser/skinneboger

Du skal et stykke ned ad siden - så kommer bogen "Portugal på skinner" frem. Jeg er sikker å at Nils har et eksemplar han godt vil sælge dig....

Med venlig hilsen

Ole Gold

Togrejser i Portugal

af Niels, Aarhus, 23/1 2019, 13:07 (1919 dage siden) @ Fwronah

Derfor vil jeg høre om følgende:
- Har nogen af jer kendskab til de portugisiske jernbaner?
- Har I gode steder, der kan anbefales at rejse hen til?

Du kan finde mere om Interrail i Portugal her.

Venlig hilsen

Niels H

--
Niels

Togrejser i Portugal

af Rail, 23/1 2019, 14:24 (1919 dage siden) @ Fwronah

Hej alle

Jeg står muligvis og skal til Portugal på sommerferie og vil i den sammenhæng muligvis benytte mig af interrail for at komme rundt i landet.
Derfor vil jeg høre om følgende:
- Har nogen af jer kendskab til de portugisiske jernbaner?
- Har I gode steder, der kan anbefales at rejse hen til?

Jeg vil anbefale en tur Lissabon - Évora (og retur)
Først går turen over"Ponte 25 de Abril"-broen dig i sig selv er fantastisk, særligt fordi toget til/fra Évora var lille lokomotiv-trukket tog med 3 vogne hvor man fra den bagerste kunne kigge over det meste af Lissabon!

Herefter går turen udover det første stykke af højhastighedsbanen mellem Lissabon og Madrid (hvis den nogensinde bliver bygget færdig!) - men spor og skinner ligger bestemt ikke som man kunne forvente ved en nybygning.

Det er i den forbindelse sjovt at toget stopper ved stationer der kun betjenes ganske få gange om dagen.

Turen slutter i Évora hvor der ikke er så meget tog at se, men byen er bestemt et besøg værd!

Togrejser i Portugal

af pvc, 24/1 2019, 12:01 (1918 dage siden) @ Fwronah

Prøv den sidste smalsporede jernbane, som CP fortsat driver. Det er Linha do Vouga, som går mellem Aveiro og Espinho. På midterstrækningen må man dog over i en bus. Materiellet er "moderne" motorvogne, som er rigt illustreret af graffitihærværkspersoner, men selve linien er nok værd at opleve. Du kan finde pdf-køreplaner på Køreplaner som pdf.
God tur

--
PVC

Togrejser i Portugal

af npvp, 27/1 2019, 16:01 (1915 dage siden) @ Fwronah

Et kort over CPs ruter findes på : CP

Porto er en by som er et besøg værd.
Foruden portviskældrene beliggende ved Cais De Gaia er der 3 sporvognslinier, hvoraf de to kører i ringruter i byen mens de tredje kører langs Douro næsten til Douros udløb i Atlanterhavet.
Se på: Sporvogne Porto

Ved stoppestedet hvor man skifter fra linie 18 til linie 1 (linien langs Douro) ligger sporvognsremise og i forbindelse med denne et museum som bl.a. omfatter historisskee sporvogne fra Porto.
Se link : Museum sporvogne Porto

Porto er også et godt udgangs punkt for nogle særlige togture på Douro linien.
Da disse skifter i løbet af året vil jeg ikke give links, men du kan på det tidligere CP link søge på ”MiraDouro” og ”Historic Train Douro”.
Endvidere kører der også i efteråret 2019 et tog, som er oprangeret med vogne fra ”presidentialtrain” se mere på dette link: Præsidentens tog

På sidste metersporsstrækningen Aveiro og Espinho har der kørt veterantog i 2017 og 2018 på strækningen Aveiro and Macinhata do Vouga med besøg på et lille jernbanemuseum.
Prøv senere på det tidligere CP link at søge på ”Historic Train Vouga” for at se denne mulighed.

I Entroncamento ligger det portugisike jernbanemuseum. Dette museum er også et besøg værd.
Se link (som desværre kun er på portugisisk) : Portugals jernbanemuseum

På linket : Oversigt portugisiske jernbanemuseer
er en oversigt over alle jernbanemuseer i Portugal.

På Youtube findes en del filmstumper fra de portugisiske jernbaner.

Jeg håber du kan finde inspiration til din tur.

npvp

Togrejser i Portugal med tysk tekst

af XAL Olesen, 23/2 2019, 17:23 (1888 dage siden) @ Fwronah

Hej Fwronah

Hos ICE-treff kan du også finde inspiration (http://www.ice-treff.de/).

Se bare her:

http://www.ice-treff.de/index.php?mode=thread&id=555338#p555339

Siderne viser skribentens femte af 7 artikler om togrejse til og i Portugal. Den foregående artikel kan du finde længere tilbage på ice-treff eller ved at trykke på den blå tekst "vierten Teil" i øverste linje. Alternativt plejer skribenten at liste alle beretningerne op når han når til den sidste beretning.

Den samme rejseskribent har sin egen hjemmeside med rejseberetninger der kan inspirere til mange ture i Europa: Læs videre her https://www.bahnreiseberichte.de/

God tur

Svenska-lok


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak