Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Forundersøgelse af Ny Kastrup Lufthavn Station (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/1 2019, 16:11 (1892 dage siden)

Så er der offentliggjort en forundersøgelse:

https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/TRU/bilag/181/2004882.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Forundersøgelse af Ny Kastrup Lufthavn Station

af Frank Poulsen, 23/1 2019, 16:19 (1892 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Efter at have skimmet den er det mest rystende tiden... Skal det virkelig tag frem til 2025 og smide 2 sideliggende perronner op, og trapper op til Metro perronen... Jeg ved godt de vil have p-hus ovenpå. Men man kunne vel godt få gang i perronerne noget før!

Forundersøgelse af Ny Kastrup Lufthavn Station

af Rail, 23/1 2019, 16:34 (1892 dage siden) @ Frank Poulsen

Efter at have skimmet den er det mest rystende tiden... Skal det virkelig tag frem til 2025 og smide 2 sideliggende perronner op, og trapper op til Metro perronen... Jeg ved godt de vil have p-hus ovenpå. Men man kunne vel godt få gang i perronerne noget før!

Ja hvis det havde været en omdannelse af de nuværende perroner til ø-perroner, så kunne man måske have forstået det.
Men det ville også være for meget at forlange en god løsning for brugerne.

Forundersøgelse af Ny Kastrup Lufthavn Station

af William Skov ⌂, 23/1 2019, 16:46 (1892 dage siden) @ Rail

Årsagen ligger vist i at der skal laves nye togveje, for at muliggøre retningsdrift.
Og for Banedk er det nemmere at vente til det nye signalsystem skal udrulles der og så tilslutte de nye skifter.

(Og når man tænker på det signalprogram, så bliver det nok ikke 2025...)

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Forundersøgelse af Ny Kastrup Lufthavn Station

af Frank Poulsen, 23/1 2019, 17:04 (1892 dage siden) @ William Skov

Har bare svært ved at acceptere at isætte 2 transversaler skal tage så mange år pga sikringsteknik... Og de er jo groft sagt kun bonus og ikke et 100% krav for at afvikle trafikken sådan. Så i teorien kunne man jo sagtens smide perroner og køre som det er i dag med signalerne.

Avatar

Forundersøgelse af Ny Kastrup Lufthavn Station

af mss ⌂, 23/1 2019, 17:55 (1892 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det første jeg tænkte dengang man byggede Øresundsbanen og Kastrup station var at to perronspor måtte være for lidt.
Og nu vil man så lave en lappeløsning hvor man inddrager godssporene. Det vil fungere, ingen tvivl om det, men to ekstra spor i tunnelen havde afgjort været bedre.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Forundersøgelse af Ny Kastrup Lufthavn Station

af cz, Birkerød, 23/1 2019, 18:51 (1892 dage siden) @ mss

Der er åbenbart nogen, der har fortalt Transport-Klovnen (citat andetstedsfra i dette forum :-D ) at det er valgår i år. Den undersøgelse burde jo nok have været iværksat en hel del tidligere.

Forundersøgelse af Ny Kastrup Lufthavn Station

af Togbus, Foldingbro, 23/1 2019, 19:16 (1892 dage siden) @ cz

Der er åbenbart nogen, der har fortalt Transport-Klovnen (citat andetstedsfra i dette forum :-D ) at det er valgår i år. Den undersøgelse burde jo nok have været iværksat en hel del tidligere.

Det er et led i almindelig nymodens valgstrategi. Man fremsætter en byge af forslag som kan sætte dagsordenen, styre initiativet og fratage oppositionen muligheden for at komme til orde. Det er i hvert fald meningen. Og jo mere soleklare og åbenlyse desto bedre, for de vil dermed være svære for oppositionen at kritisere. Oppositionen kan så komme med forslag som de siddende kan bruge embedsværkets modelapparat til at vise hvor uansvarlige de er og hvor dårlig business.casen er for disse.

Man vil fremstå realistisk og ansvarlig og søge fornyet mandat til endnu en valgperiode. Selve forslagene er sådan set ikke partipolitik, da de fleste er båret frem gennem embedsmænds stædige påvirkning af politikerne og disse embedsmænd venter tålmodigt på den rette timing og et "vindue" for at komme gennem med deres forslag.

Derfor kommer det nu og ikke før.

--
- busser når det er billigst

Forundersøgelse af Ny Kastrup Lufthavn Station

af esni, Frederikssund, 23/1 2019, 20:46 (1892 dage siden) @ cz

. Den undersøgelse burde jo nok have været iværksat en hel del tidligere.

ca 1995 eller evt før!

Forundersøgelse af Ny Kastrup Lufthavn Station

af Svend, 23/1 2019, 23:08 (1891 dage siden) @ mss
redigeret af Svend, 23/1 2019, 23:48

Det første jeg tænkte dengang man byggede Øresundsbanen og Kastrup station var at to perronspor måtte være for lidt.
Og nu vil man så lave en lappeløsning hvor man inddrager godssporene. Det vil fungere, ingen tvivl om det, men to ekstra spor i tunnelen havde afgjort været bedre.

.
At anvende godssporene til alle tog fra Malmö mod København H (og Vigerslev/Ny Ellebjerg) bliver en absolut "hovsa"-løsning. For det første vil adgangsvejene til de nye perroner (sideliggende!?) blive noget kringlede (og animere passagererne der stiger på i Københavns Lufthavn til i stedet at tage metroen), for det andet er de nuværende perronspor slet ikke beregnet og egnede til kørsel med godstog - og da slet ikke hvis ikke det/de kun har signal frem til enden af perronen. Der er en kraftig stigning, når de skal videre mod Sverige. Men det har ministeriets jernbanekyndige (!?) nok ikke taget med i betragtningerne.
Ak ja, dengang man planlagde og byggede stationen, var der rigelig plads til både at anlægge fire perronspor og to spor til godstog, men der manglede fremsyn og der var ingen visioner ....... Hvem skal vi takke? Sund&Bælt?

--
Svend

Forundersøgelse af Ny Kastrup Lufthavn Station

af Jens Hansen, 24/1 2019, 06:33 (1891 dage siden) @ Svend

På ministeriets hjemmeside ligger Sund og Bælts rapport på denne opgave.

Jeg opfatter at Sund og Bælts opgave i dette har meget været at kigge på financieringsmuligheder, herunder bygge parkeringshus. Det (jernbane) faglige, her refereres til tidligere arbejde udført af Banedanmark.

F.eks. fremgår det at der i dag kører op til 13 tog i timen på Øresundsbanen. Dette kan øges med 3 - 5, hvis man kører retningsdrift. 18 tog pr. time kommer der nu næppe til at køre. Realistisk er vel 15 i maksimaltimen.

Det fremgår også at et væsentlig problem er godkendelse, opfatter omkring godstog i tunnellerne (farligt gods)?

JH

Forundersøgelse af Ny Kastrup Lufthavn Station

af krabsen, 24/1 2019, 08:18 (1891 dage siden) @ Svend

Ak ja, dengang man planlagde og byggede stationen, var der rigelig plads til både at anlægge fire perronspor og to spor til godstog, men der manglede fremsyn og der var ingen visioner ....... Hvem skal vi takke? Sund&Bælt?

Det folketing, som skulle bevilge pengene? - og som vi selv har valgt. ;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak