Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Svenskerne vil køre tog i Danmark (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/1 2019, 21:32 (1911 dage siden)

Artiklen er bag betalingsmur, men mon ikke den citeres andre steder snart.

Citat fra Jyllands-Posten.dk 31. januar 2019:

“Det statsejede svenske togselskab SJ planlægger at køre passagertog fra København til Fyn om to-tre år og senere også til Jylland. Det øger presset på DSB, der i forvejen kæmper med faldende passagertal.”

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af Peter Linaa, 31/1 2019, 21:47 (1911 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Artiklen er bag betalingsmur, men mon ikke den citeres andre steder snart.

Citat fra Jyllands-Posten.dk 31. januar 2019:

“Det statsejede svenske togselskab SJ planlægger at køre passagertog fra København til Fyn om to-tre år og senere også til Jylland. Det øger presset på DSB, der i forvejen kæmper med faldende passagertal.”

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Her er artiklen fra Aarhus Stiftstidende:
https://stiften.dk/erhverv/Svenske-tog-vil-konkurrere-med-DSB-i-Danmark/artikel/556753

M v h
Peter L

Avatar

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 1/2 2019, 11:13 (1910 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vælger de samme løsning som sidst, men egne billetter, så kommer de til at køre (halv)tomme gennem Danmark.
Oplevede sidst at SJ toget kørte tom fra Ringsted mod København, og vel omkring 100 mennesker stod og ventede på det efterfølgende fyldte DSB tog, da vi jo alle havde pendlerkort. Hvorfor så betale 100Kr for at køre den strækning du har betalt for.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af mpp, 1/2 2019, 11:25 (1910 dage siden) @ metrohenrik

Er det ikke en del af EUs jernbanepakke at man skal kunne købe en billet til samtlige tog? Så bruger man rejsekortet betaler man vel det samme for både SJ og DSB. Derudover skal man ikke kimse af at folk nu køber billetter på mobilen og hvad fjernbusserne har gjort ved markedet. Sidst jeg skulle til Odense kostede det omkring 200-300 med bus og 500-600 med tog. DSB Orange er også en ting der har ændret folks vaner i forhold til rejseplanlægning og køb af billetter.

For 10-15 år siden da jeg var barn gik vi altid bare ned på stationen og købte en billet til det næste tog. De dage er forbi og det tror jeg SJ vil nyde godt af.

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af andersj, Aalborg, 1/2 2019, 11:58 (1910 dage siden) @ mpp

Er det ikke en del af EUs jernbanepakke at man skal kunne købe en billet til samtlige tog? Så bruger man rejsekortet betaler man vel det samme for både SJ og DSB. Derudover skal man ikke kimse af at folk nu køber billetter på mobilen og hvad fjernbusserne har gjort ved markedet. Sidst jeg skulle til Odense kostede det omkring 200-300 med bus og 500-600 med tog. DSB Orange er også en ting der har ændret folks vaner i forhold til rejseplanlægning og køb af billetter.

For 10-15 år siden da jeg var barn gik vi altid bare ned på stationen og købte en billet til det næste tog. De dage er forbi og det tror jeg SJ vil nyde godt af.

I princippet kan man jo godt gøre sådan at hvis man har pendlerkort på Rejsekort så er det DSB der får betalingen hvis kortet scannes i et DSB tog og SJ der får betalingen når det scannes i et SJ tog. Det kan enten gøres ved at der afregnes en fast pris for hver rejse (månedsskort/60 rejser) eller at Rejsekort går ind og ser hvor mange gange man faktisk har rejst på en måned og fordeler indtægterne derefter. Så jo flere gange en kunde har rejst på en måned jo lavere betaling for togselskabet pr. rejse.
Det samme kan man gøre for almindelige billetter - enten har man en fast "Rejsekort-normalpris" eller også korrigeres prisen alt efter hvilket selskab der kontrollere Rejsekortet undervejs.

Mellem Odense og København skal man ikke undervurdere hvor mange der rejser på pendlerkort, ungdomskort eller fleksible normalprisbilletter pga. DSB's frekvens.

--
Mvh Anders

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af mpp, 1/2 2019, 12:05 (1910 dage siden) @ andersj

Det tror jeg egentligt du har ret i. Det ville egentligt give ret god mening at finde en model hvor et pendlerkort gælder på tværs, specielt med tanke på at SJ nok kan køre timemodellen før DSB kommer til det. I sidste ende er det jo en politisk sag hvordan det her skal afregnes og mon ikke der bliver fundet en fornuftig løsning mellem trafikselskaberne.

I alle tilfælde vil jeg glæde mig til at suse med 250 km/t med en fadøl i hånden forbi trafik der snegler sig afsted på Køge Bugt-motorvejen :)

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af Svend, 1/2 2019, 13:46 (1910 dage siden) @ mpp

I alle tilfælde vil jeg glæde mig til at suse med 250 km/t med en fadøl i hånden forbi trafik der snegler sig afsted på Køge Bugt-motorvejen :)

.
Så må du væbne dig med tålmodighed. Banen åbnes til en højeste hastighed på 200 km/t (den er på nogle områder - men ikke alle - forberedt til 250 km/t)

--
Svend

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af mpp, 1/2 2019, 13:52 (1910 dage siden) @ Svend

Interessant. Jeg har læst at ATC kun virker op til 180 km/t, så det er vel tophastigheden i starten og så kan den hæves til 200 med de nye signaler? Hvad mangler ellers?

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af Svend, 1/2 2019, 15:06 (1910 dage siden) @ mpp

Interessant. Jeg har læst at ATC kun virker op til 180 km/t, så det er vel tophastigheden i starten og så kan den hæves til 200 med de nye signaler? Hvad mangler ellers?

.
Det er korrekt. Jeg havde ERTMS i tankerne - og infrastrukturen i det hele taget..

--
Svend

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af mpp, 1/2 2019, 15:22 (1910 dage siden) @ Svend

Okay cool – så passer det jo perfekt med at danskerne lige kan få et år eller to til at vende sig til SJ inden hastigheden kan sættes op. Og derfra vil det så også kun tage et år eller to før den nye bane på Vestfyn kan tages i brug hvis man får besluttet at gå i gang med at bygge den i 2020.

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af Jørgen Pagh Jensen, 1/2 2019, 23:01 (1910 dage siden) @ mpp

Fadøl?? Det kræver et fadølsanlæg og det findes ikke i DSB-tog. I svenske tog må man slet ikke drikke alkohol - men måske finder de en dispensation for SJ-tog på dansk jord. Dog næppe fadølsanlæg.

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af andersj, Aalborg, 1/2 2019, 23:08 (1910 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Fadøl?? Det kræver et fadølsanlæg og det findes ikke i DSB-tog. I svenske tog må man slet ikke drikke alkohol - men måske finder de en dispensation for SJ-tog på dansk jord. Dog næppe fadølsanlæg.

"På våra tåg serveras alkoholhaltiga drycker endast till den som fyllt 18 år. Medhavd alkohol får inte förtäras ombord. Alkohol köpt ombord får inte medföras av tåget.

Inom Sverige serveras alkohol på SJs tåg från klockan 11:00 och i Norge från klockan 08:00."

Fra: https://www.sj.se/sv/tagresan/pa-taget/mat-pa-taget.html

--
Mvh Anders

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af mrkoster, 2/2 2019, 00:08 (1910 dage siden) @ andersj

Tog i Sverige der har bistro/restaurant ombord har godkendelser lignende danske spiritusbevillinger - i nogle tog må det kun drikkes i bistroen/restauranten, andre tog i hele toget - tog uden bistro/restaurant er der total forbud mod alkohol - ligesom der er totalforbud i hele den øvrige kollektive trafik.

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af Bengt Larsson, 2/2 2019, 14:09 (1909 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Fadøl?? Det kræver et fadølsanlæg og det findes ikke i DSB-tog. I svenske tog må man slet ikke drikke alkohol - men måske finder de en dispensation for SJ-tog på dansk jord. Dog næppe fadølsanlæg.

SJ serverer øl fra aluminiumsdåse, har ikke fatølsanlegg. Serverer også vin fra flaske.

SJ vil nok selge øl og vin i Danmark og vil skaffe tilstand til det.
DSB selger ikke vand engang.

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af jacobchristensen, 2/2 2019, 14:21 (1909 dage siden) @ Bengt Larsson

Arh, jo: Der er et - omend begrænset - salg af vand, te og kaffe i lyntogene.

Og så må forslagsstilleren ovenfor have forvekslet DB’s ICE-tog, der har fadølsanlæg, med SJ’s X2000, der har mikrobølgeovne. ;-)

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af mpp, 2/2 2019, 21:38 (1909 dage siden) @ jacobchristensen

Jeg har kun kørt med tyske IC og ICE og ikke X2000, så det er rigtigt. Men det er jo så bare så meget mere grund til at håbe på at tyskerne også finder en måde at få kørt nogle tog til Danmark eller at DSB får nosset sig sammen og puttet nogle spisevogne i de nye togstammer mod Tyskland :)

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af mikedk2100, 1/2 2019, 11:53 (1910 dage siden) @ metrohenrik

Vælger de samme løsning som sidst, men egne billetter, så kommer de til at køre (halv)tomme gennem Danmark.
Oplevede sidst at SJ toget kørte tom fra Ringsted mod København, og vel omkring 100 mennesker stod og ventede på det efterfølgende fyldte DSB tog, da vi jo alle havde pendlerkort. Hvorfor så betale 100Kr for at køre den strækning du har betalt for.

For pendlerne vil der næppe være en fordel, men jeg kunne da godt forestille mig, at fritidsrejsende synes det kunne være attraktivt. Især når de om mange, mange år vil kunne køre til Aarhus eller længere. Som "mpp" også nævner, så kan folk jo godt finde ud af, at deres billet til fjernbussen ikke funker hos DSB og omvendt. De har også styr på, at deres Orangebillet kun gælder til en bestemt afgang, så selvfølgelig kan de også finde ud af, at deres billet kun gælder til SJ eller DSB.

Jeg undrer mig dog over, hvorfor de ikke fortsætter til Tyskland. Der burde være et marked for ture fra Malmø/København over Fyn/Jylland til Hamburg eller Berlin i tog. I hvert fald i tog som f.eks. X2000, der har bistro, service og ikke fungerer som pendlertog samtidig.

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af andersj, Aalborg, 1/2 2019, 12:08 (1910 dage siden) @ mikedk2100


Jeg undrer mig dog over, hvorfor de ikke fortsætter til Tyskland. Der burde være et marked for ture fra Malmø/København over Fyn/Jylland til Hamburg eller Berlin i tog. I hvert fald i tog som f.eks. X2000, der har bistro, service og ikke fungerer som pendlertog samtidig.

Det kommer måske med Femern forbindelsen. Men private selskaber der kører i fri trafik i Tyskland har dårlige forhold, fordi Deutsche Bahn pludselig sætter en masse ekstra tog ind eller ændre køreplanerne så private selskaber ikke kan få en hurtig kanal og køreplan hvis de truer en kerneforretning hos DB.

--
Mvh Anders

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 1/2 2019, 13:11 (1910 dage siden) @ andersj

Det kommer måske med Femern forbindelsen. Men private selskaber der kører i fri trafik i Tyskland har dårlige forhold, fordi Deutsche Bahn pludselig sætter en masse ekstra tog ind eller ændre køreplanerne så private selskaber ikke kan få en hurtig kanal og køreplan hvis de truer en kerneforretning hos DB.

Lige præcist ting som dette skal håndteres med EUs fjerde jernbanepakke. Hvordan tyskerne vil implementere den, er der vist ikke klarhed over, mens franskmændene allerede fra 2020 åbner op for konkurrence til SNCF. Det ses tydeligt i markedet, at der i krav til nye tog indgår flere og flere lande. Eksempelvis er Italienske FS "Frecciarossa 1000" (Bombardier ZEFIRO) togsæt leveret med fire strømstyrker og mulighed for efterudrustning af sikkerhedsanlæg til kørsel op til 6 lande pr togsæt efter eget valg, eller tjekkiske Regiojets TRAXX lokomotiver, der skal kunne køre persontog i Holland, Tyskland, Østrig, Ungarn, Slovakiet, Tjekkiet og Polen...

/Lasse

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af Gæst1, 1/2 2019, 12:09 (1910 dage siden) @ mikedk2100

SJ vil efter det oplyste acceptere rejsekort, men primært tilbyde online/app billetter billigere. Det skal folk nok finde ud af.
SJ har iøvrigt pladsbilletkrav i deres tog. Det har den lidt pudsige sideeffekt, at hvis toget bliver forsinket, og passagererne har krav på kompensation (der er jo EU-bestemt), så overfører SJ pengene automatisk ved togankomst...

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af mrkoster, 1/2 2019, 13:40 (1910 dage siden) @ Gæst1

Jeg missede helt det med at de skulle til at udbetale rejsetidsgaranti automatisk..
Det glæder jeg mig til at de begynder med.
Deres nuværende system er ofte omstændigt og langtrukkent...

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af mrkoster, 1/2 2019, 13:43 (1910 dage siden) @ metrohenrik

Forestiller mig at SJ ikke kommer til Danmark for at få pendlere til at skifte togselskab - men udelukkende eller ihvertfald med fokus på fritidsrejsende..

Det marked kommer de heller ikke til at være alene om at forsøge med...
Jeg tror indenfor en årerække vil flere udlandske togselskaber blive introduceret til de danske togrejsende ...

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af kme, 2/2 2019, 13:45 (1909 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg forstår bare ikke rigtig hvorfor SJ vil køre Kbh-Odense, som er tæt besat af DSB.

Hvis SJ vil noget i Danmark, så lav noget DSB ikke gør (godt), fx en lyntogslinje Malmø-lufthavnen-<en eller to station i hovedstaden, men ikke Hovedbanegården>-Ringsted-Odense-Kolding-Esbjerg. Kolding og Esbjerg er ikke små byer og der er strøm hele vejen. Og DSB gør intet på den strækning. Som lyntog slipper de også for pendlere og kan bruge det billetsystem de måtte ønske.

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af Frank Poulsen, 2/2 2019, 13:52 (1909 dage siden) @ kme

Jeg forstår bare ikke rigtig hvorfor SJ vil køre Kbh-Odense, som er tæt besat af DSB.

Hvis SJ vil noget i Danmark, så lav noget DSB ikke gør (godt), fx en lyntogslinje Malmø-lufthavnen-<en eller to station i hovedstaden, men ikke Hovedbanegården>-Ringsted-Odense-Kolding-Esbjerg. Kolding og Esbjerg er ikke små byer og der er strøm hele vejen. Og DSB gør intet på den strækning. Som lyntog slipper de også for pendlere og kan bruge det billetsystem de måtte ønske.

Rigtig gode pointer! Malmø, Lufthavnen, Ny Ellebjerg (som jeg mener burde omdøbes til København syd eksempelvis, ville give mere mening set for turister osv. Så underligt at kalde noget for "ny" i mange år, nå sidespor), Ringsted måske (for at fange sydbanen skift), Odense, Kolding, Esbjerg. Jeg er ikke så kendt ovre vestpå ved Esbjerg. Hvordan er kapaciteten på Esbjerg station? En udfordring er måske Vestfyn, men der er jo forhåbentlig ny bane på vej

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af krabsen, 2/2 2019, 13:58 (1909 dage siden) @ kme

Jeg forstår bare ikke rigtig hvorfor SJ vil køre Kbh-Odense, som er tæt besat af DSB.

Fordi det er de de mange passagerer er og dermed mulighed for at få det til at løbe rundt. Især hvis de ( formodentlig) koncentrerer sig om at køre på de travle tidspunkter og lader DSB om at klare transportforpligtelsen på de svage tidspunkter.

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af jacobchristensen, 2/2 2019, 14:18 (1909 dage siden) @ krabsen

Man kan tillægge at mange pendlere altså bruger lyntogene Odense-København (og omvendt) - det er også derfor myldretidstogene har stop i fx Nyborg og Slagelse. Samtidig er banen over Vestfyn overbelastet, så der bliver det mere end svært at få plads til flere tog.

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af Tomas U Larsson ⌂, Stockholm, 10/2 2019, 12:38 (1901 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Om SJ skall börja köra tåg i Danmark råder jag att man i kontraktet noga reglerar vad som händer vid upprepade förseningar.

Vi är många som brukar få stå och frysa på plattformen......

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af Svend, 10/2 2019, 18:09 (1901 dage siden) @ Tomas U Larsson

Om SJ skall börja köra tåg i Danmark råder jag att man i kontraktet noga reglerar vad som händer vid upprepade förseningar.

.
Bortset fra at der ikke bliver tegnet en kontrakt (kørsler sker som fri trafik hvor SJ enten sikrer sig et overskud eller selv må punge ud ved et underskud) findes der regler for kompensation, når et tog er forsinket:

https://www.forbrugereuropa.dk/koeb-og-rettigheder/rejser-og-ferier/togrejser/

DSBs regler går et skridt videre - til fordel for kunderne:

--
Svend

Svenskerne vil køre tog i Danmark

af andersj, Aalborg, 10/2 2019, 18:16 (1901 dage siden) @ Svend

Om SJ skall börja köra tåg i Danmark råder jag att man i kontraktet noga reglerar vad som händer vid upprepade förseningar.

.
Bortset fra at der ikke bliver tegnet en kontrakt (kørsler sker som fri trafik hvor SJ enten sikrer sig et overskud eller selv må punge ud ved et underskud) findes der regler for kompensation, når et tog er forsinket:

https://www.forbrugereuropa.dk/koeb-og-rettigheder/rejser-og-ferier/togrejser/

DSBs regler går et skridt videre - til fordel for kunderne:

Nordjyllands Trafikselskab / Nordjyske Jernbaner har en endnu mere fordelagtig rejsetidsgaranti der allerede gælder efter 20 minutter og hvor der bl.a. gives op til 350 kr. i tilskud til taxa. Dog måtte jeg trække en sag helt til Ankenævnet for Bus, Tog og Metro for at få kompensation (ny billet) for et aflyst tog i 2018. Den blev dog afgjort allerede ved partshøringen.

--
Mvh Anders

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere
Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak