Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvor finder jeg information om økonomi i buslinjer ? (Generelt)

af Jakob S. Engbæk, 31/1 2019, 22:25 (1884 dage siden)

Jeg er klar over at buslinjer ikke er tog, og sporvogne heller ikke er det.

Er der et eller flere steder hvor jeg kan finde information om økonomien i buslinjer?
Jeg er særligt interesseret i København og 5C. 5C er der som bekendt forslag om at gøre til Letbane her ude i Husum.

For nogle årsiden fandt jeg økonomien for alle busser i Københavns kommune. Af budgettet fremgik det at 5A og natbusserne gav overskud.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan økonomien ser ud i dag.

Hvor finder jeg information om økonomi i buslinjer ?

af andersj, Aalborg, 31/1 2019, 23:09 (1884 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Jeg er klar over at buslinjer ikke er tog, og sporvogne heller ikke er det.

Er der et eller flere steder hvor jeg kan finde information om økonomien i buslinjer?
Jeg er særligt interesseret i København og 5C. 5C er der som bekendt forslag om at gøre til Letbane her ude i Husum.

For nogle årsiden fandt jeg økonomien for alle busser i Københavns kommune. Af budgettet fremgik det at 5A og natbusserne gav overskud.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan økonomien ser ud i dag.

Det jeg lige har kunnet finde er at en køreplanstime for en bus på 5C i gennemsnit koster 588 kr. + 58 kr. i incitamentstillæg (bonus).

Ifølge udbud A13 der omfatter kørslen på 5C er der årligt 182.500 køreplanstimer = 107.310.000 kr. + evt. 10.585.000 kr. i incitamentstillæg.

Billetindtægten pr. passager for alle busser i Movia var i 2017 på 8,5 kr. i gennemsnit.

5C forventes at have lige omkring 14 mio. passagerer i 2018. Der er kun tal tilgængelige fra de 3 første kvartaler og ruten kørte ikke i hele 2017. Men da vi tager indtægter fra 2017 så kan vi også benytte passagertallet for 5A+5C fra 2017 på 13.972.601 rejser.

Det giver så indtægter på 118.767.109 kr. for 2017 og dermed et overskud på 11.467.109 kr. før incitamentstillæg og 882.109 kr. efter.

Dog skal man være opmærksom på at 8,5 kr. pr. rejse er et gennemsnit for både korte og lange busrejser i hele Movia. Dermed vil indtægten pr. passager på 5C sandsynligvis være en anelse lavere og afhænger også af hvor mange der rejser på de forskellige billettyper.

Desuden er der også investeret 185 mio. kr. i infrastruktur på 5C som ikke er medregnet her.


Alle ovenstående informationer stammer fra Movias hjemmeside.

--
Mvh Anders

Hvor finder jeg information om økonomi i buslinjer ?

af steenth, 1/2 2019, 01:56 (1883 dage siden) @ andersj

Jeg er klar over at buslinjer ikke er tog, og sporvogne heller ikke er det.

Er der et eller flere steder hvor jeg kan finde information om økonomien i buslinjer?
Jeg er særligt interesseret i København og 5C. 5C er der som bekendt forslag om at gøre til Letbane her ude i Husum.

For nogle årsiden fandt jeg økonomien for alle busser i Københavns kommune. Af budgettet fremgik det at 5A og natbusserne gav overskud.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan økonomien ser ud i dag.


Det jeg lige har kunnet finde er at en køreplanstime for en bus på 5C i gennemsnit koster 588 kr. + 58 kr. i incitamentstillæg (bonus).

Alle ovenstående informationer stammer fra Movias hjemmeside.

Det er budgettal man skal have fat i - for København er det:
https://www.moviatrafik.dk/kommuneregion/%C3%B8konomioversigt/kommune-og-regionsspecifi...

Der er flere varianter for hver år og et budget/pronosse for hver rute. Der er tal for antal timer, passagertal, indtægt mv. Men 5C løber lige rundt.

Hvor finder jeg information om økonomi i buslinjer ?

af Jakob S. Engbæk, 1/2 2019, 22:05 (1883 dage siden) @ steenth

Jeg er klar over at buslinjer ikke er tog, og sporvogne heller ikke er det.

Er der et eller flere steder hvor jeg kan finde information om økonomien i buslinjer?
Jeg er særligt interesseret i København og 5C. 5C er der som bekendt forslag om at gøre til Letbane her ude i Husum.

For nogle årsiden fandt jeg økonomien for alle busser i Københavns kommune. Af budgettet fremgik det at 5A og natbusserne gav overskud.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan økonomien ser ud i dag.


Det jeg lige har kunnet finde er at en køreplanstime for en bus på 5C i gennemsnit koster 588 kr. + 58 kr. i incitamentstillæg (bonus).

Alle ovenstående informationer stammer fra Movias hjemmeside.


Det er budgettal man skal have fat i - for København er det:
https://www.moviatrafik.dk/kommuneregion/%C3%B8konomioversigt/kommune-og-regionsspecifi...

Der er flere varianter for hver år og et budget/pronosse for hver rute. Der er tal for antal timer, passagertal, indtægt mv. Men 5C løber lige rundt.

Mange tak.
Der er en del at tænke over, passagertal og meget andet. Samt Ikke mindst hele beløbet, der gives i tilskud til buskørsel i københavn 400 mio kr./år

Hvor finder jeg information om økonomi i buslinjer ?

af verner1104, 2/2 2019, 22:52 (1882 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Det kommer vel an på om du mener om det kan betale sig for trafikselskab eller operatør som i 5c tilfælde er Arriva. bus branchen er lidt trængt da udbudene gør det sværere og sværere at opfylde kontrakterne og trafikselskaberne giver mange kvalitets brister som koster de enkelte operatører en del penge. Så ligesom bane Danmark har nogle uoverensstemnelser med operatørerne om skyld og bøder ved uregelmæssigheder gælder det f.eks også Movia og operatørerne om det førnævnte.

Avatar

Hvor finder jeg information om økonomi i buslinjer ?

af Erik H, Frederikssund, 3/2 2019, 20:54 (1881 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Du skriver, at tog ikke er busser og heller ikke sporvogne. Der kan dog sås lidt tvivl, vedr. sporvogne. Her tænker jeg på Århus Letbane. Materiellet må vel nærmest være en hybrid, for nogle gange bliver materiellet betegnet som tog og andre gang som sporvogne.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Hvor finder jeg information om økonomi i buslinjer ?

af Niels Munch, 4/2 2019, 08:40 (1880 dage siden) @ Erik H

Letbanetog.

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak