Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Frekvens, passagerunderlag, statsskat (Jernbanen i dag)

af Niels Henrik Holst, Aarhus, 1/2 2019, 17:13 (1909 dage siden)

Sidder og meder med en opgave:

Er goderne "retfærdigt" fordelt i dag?

Jo længere, vi kommer vestpå, jo lavere frekvens (jeg taler udelukkende om tog). Det er måske fair nok - der bor jo færre mennesker. Men de betaler til gengæld det samme i skat som de, der bor længere østpå.

10-, 12-, 15-, 20- eller 30-minuttersdrift visse steder "i øst". Harmonerer det med 2-timersdrift visse steder i Vestjylland (er der overhovedet 2-timersdrift tilbage nogen steder?)

Er det "tænkt igennem" politik, historisk betinget eller simpelt hen bare en tilfældighed, hvilken togbetjening man som statsskatteyder bliver mødt med?

Venlig hilsen

Niels Henrik Holst

Frekvens, passagerunderlag, statsskat

af nicolajpaaske, 1/2 2019, 17:16 (1909 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Der er i dag 2-timesdrift mellem Tinglev og Sønderborg/Padborg. Derudover visse andre steder i aftentimer og weekender, men det er jo ikke helt det samme :-)

Frekvens, passagerunderlag, statsskat

af Mester, 1/2 2019, 19:26 (1909 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Sidder og meder med en opgave:

Er goderne "retfærdigt" fordelt i dag?

Jo længere, vi kommer vestpå, jo lavere frekvens (jeg taler udelukkende om tog). Det er måske fair nok - der bor jo færre mennesker. Men de betaler til gengæld det samme i skat som de, der bor længere østpå.

Hvis der bor 100 gange så mange mennesker, betaler de jo så også 100 gange så meget i skat sammenlagt, hvis dine forudsætninger om, at de betaler lige så meget i skat. Så det er vel helt rimeligt, at der er flere tog i de folkerige områder. Derudover har jeg svært ved at se, hvad Vestjylland skulle bruge 10-minutters drift ned langs Vestkysten.

Frekvens, passagerunderlag, statsskat

af Niels Henrik Holst, Aarhus, 1/2 2019, 20:02 (1909 dage siden) @ Mester

Derudover har jeg svært ved at se, hvad Vestjylland skulle bruge 10-minutters drift ned langs Vestkysten


Det er jo netop min pointe: Selv om man er færre, kan man jo godt have samme behov.

Venlig hilsen

Niels Henrik Holst

Frekvens, passagerunderlag, statsskat

af Svend, 1/2 2019, 21:01 (1909 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Det er jo netop min pointe: Selv om man er færre, kan man jo godt have samme behov.

.
Ja den enkelte kan have samme behov, men jernbanen er nu trods alt et befordringsmiddel for de mange.

--
Svend

Frekvens, passagerunderlag, statsskat

af Niels Henrik Holst, Aarhus, 1/2 2019, 21:09 (1909 dage siden) @ Svend

Ja den enkelte kan have samme behov, men jernbanen er nu trods alt et befordringsmiddel for de mange


Helt enig!

Men hvorfor skal man som skatteyder i Ølgod have dårligere statslig service end en skatteyder i Rungsted. Man har jo betalt det samme til fællesskabet?

Venlig hilsen

Niels Henrik Holst

Frekvens, passagerunderlag, statsskat

af Mester, 1/2 2019, 21:31 (1909 dage siden) @ Niels Henrik Holst
redigeret af Mester, 1/2 2019, 21:44

Men hvorfor skal man som skatteyder i Ølgod have dårligere statslig service end en skatteyder i Rungsted. Man har jo betalt det samme til fællesskabet?

Ja, det er urimeligt. Ølgod burde have en metro til Tarm, Ansager, Søndre Omme og S-bane til Nr Nebel, Troldhede, Holsted og en ringbane der skal betjene metropolens forstæder. Desuden bør der indføres direkte IC-lyn til København og Hamburg og bygges en højhastighedsbane til Billund Lufthavn.
Hvor pengene skal komme fra? Man kunne måske nedlægge Kystbanen og Den Østjyske Længdebane.

Frekvens, passagerunderlag, statsskat

af Svend, 1/2 2019, 22:24 (1909 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Men hvorfor skal man som skatteyder i Ølgod have dårligere statslig service end en skatteyder i Rungsted. Man har jo betalt det samme til fællesskabet?

.
Du er en drillepind :-D
Men hvis du nu starter med at gøre Ølgod lige så stor som Aarhus, ender det nok med at du kan tage et letbanetog - og måske endda hvert 10. eller 15. minut - både til Skjern og Varde. Men måske ville det bare være lettere at du flyttede til en af de store byer, for at nyde godt at af de mange fordele der er ved at bo der.
Eller til Rungsted - der er så pænt .......

--
Svend

Frekvens, passagerunderlag, statsskat

af BoA, Herlev, 2/2 2019, 07:03 (1909 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Nej Niels.
Men hvorfor skal man som skatteyder i Ølgod have dårligere statslig service end en skatteyder i Rungsted. Man har jo betalt det samme til fællesskabet?
Har du tænkt den tanke, at man gav Rungsted Kyst 1-times betjening?
PT betjenes Rungsted Kyst af 6 tog pr. time hver vej (dagtimer), for at flytte passagererne,
man kunne sikkert samle de 6 togsæt til det maksimale - 5 togsæt, og bygge længere perroner. :-D
Mvh. Bjørn Andrup.

Frekvens, passagerunderlag, statsskat

af Jens Hansen, 2/2 2019, 08:34 (1908 dage siden) @ BoA

Ølgod skal da have kollektiv trafikbetjening, problemet er at det "værktøj" der bruges i dag ikke matcher behovet. Her skal der givet køre en bus, eller vi måske nede på noget flextur? Tog er til de store mængder.

Vi ser jo heller ikke mange gartnere, som når de planter hække, bruger rendegraver.

JH

Frekvens, passagerunderlag, statsskat

af ThomasTT, 8/2 2019, 13:27 (1902 dage siden) @ Jens Hansen

Ølgod skal da have kollektiv trafikbetjening, problemet er at det "værktøj" der bruges i dag ikke matcher behovet. Her skal der givet køre en bus, eller vi måske nede på noget flextur? Tog er til de store mængder.

Vi ser jo heller ikke mange gartnere, som når de planter hække, bruger rendegraver.

JH

Jeg er som sådan ikke uenig, men man skal dog huske, at jernbane er et potentielt voldsomt værdifuldt aktiv, hvis primære ulempe er tårnhøje anlægsudgifter. Dvs. At har man rent faktisk eksisterende bane i et tyndt befolket område, så skal man lige tænke lidt længere frem og med et lidt bredere perspektiv, end hvorvidt det var billigere med en bus næste år.

Man kan markant øge værdien af en jernbane, hvis man indtænker den i byplaner mv. Efter min opfattelse bør staten primært støtte banen i områder, hvor der bakkes op lokalt. Dem der er ligeglade kan så miste den.

Frekvens, passagerunderlag, statsskat

af JesperErnst, 2/2 2019, 15:22 (1908 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Man kunne vel også spørge omvendt. Hvorfor skal folk i København stå op i linje 5C og i s-togene i myldretiden, når der i landdistrikterne kan køre halvtomme busser og tog rundt. Ville det ikke være fair, hvis vi alle sammen fik samme service - et sæde?

Det samme gør sig i øvrigt gældende på en masse andre områder. Hvorfor skal det i storkøbenhavn være så svært at få haltid for sportsklubberne, når der ligger halvtomme idrætshaller i provinsen. Det samme gælder svømmehaller, fodboldbaner osv. Hvorfor skal der sidde 28 elever i klasserne i skolerne i Storkøbenhavn, når man i provinsen holder skoler åbne med 10 elever eller færre på hver årgang?

Frekvens, passagerunderlag, statsskat

af gamle ole2, 8/2 2019, 19:12 (1902 dage siden) @ Niels Henrik Holst

En lidt spydig kommentar.:-D

Det er ihvertfald ikke jernbaneentusiasterne der fylder op i passagerunderlaget, tror jeg.
Alle dem jeg kender og som er med i diverse klubber, museumsbaner mm slår korsets tegn når man spørger om de så bruger plantogene til diverse arrangementer.
De kører (selvfølgelig) i bil!

Husker et større arrangement i Maribo hvor jeg vist var den eneste der kom medLJ-banen fra Nykøbing, men til gengæld stort parkeringskaos overalt på området.


hilsen Ole

Frekvens, passagerunderlag, statsskat

af ThomasTT, 9/2 2019, 16:13 (1901 dage siden) @ gamle ole2

En lidt spydig kommentar.:-D

Det er ihvertfald ikke jernbaneentusiasterne der fylder op i passagerunderlaget, tror jeg.
Alle dem jeg kender og som er med i diverse klubber, museumsbaner mm slår korsets tegn når man spørger om de så bruger plantogene til diverse arrangementer.
De kører (selvfølgelig) i bil!

Husker et større arrangement i Maribo hvor jeg vist var den eneste der kom medLJ-banen fra Nykøbing, men til gengæld stort parkeringskaos overalt på området.


hilsen Ole

Til gengæld er der blevet indsat særtog til biludstilling i Odense...

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak