Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nattog på linje F hyppighed (Generelt)

af KKLD, 1/2 2019, 22:21 (1882 dage siden)

Jeg kom til at tænke på, at nattog på linje F kører hvert 30. minut.
Men i dagstimerne kører den hvert 5. minut, og aftentimerne hvert 10. minut.
Det er dobbelt så hyppigt som alle andre s-togslinjer.
Hvordan kan det så være, at den kører hvert 30. minut om natten, og ikke hvert 15. minut for at følge mønstret?

Nattog på linje F hyppighed

af JesperErnst, 2/2 2019, 15:25 (1881 dage siden) @ KKLD

Hvis jeg ikke husker helt galt, var der faktisk en natkøreplan på et tidspunkt, hvor linje F kørte hver 30. minut, mens der var timedrift på de andre linjer.

Nattog på linje F hyppighed

af Anonyme, 4/2 2019, 09:26 (1880 dage siden) @ KKLD

Det handler udelukkende om belægningsprocenten (hvor mange passagerer der er i togene, kontra hvad der er plads til).
Hvis man har prøvet at pendle på linje F i myldretiden, forstår man hurtigt hvorfor den kører med 5 minutters drift. Jeg vil endda vove at påstå, at der på minuttal 7 (fra Flintholm, og altså dermed hvert 2. tog), og godt kunne bruge at blive opformeret, i stedet for kun 4 vogne, da der er proppet.

Om natten tvivler jeg på at belægningsprocenten er synderlig høj i nattetimerne, hvorfor det ikke er nødvendigt med hyppigere tog.

Nattog på linje F hyppighed

af KKLD, 4/2 2019, 09:53 (1880 dage siden) @ Anonyme

Det er nok som du siger at der ikke er dobbelt så mange passagerer på Linje F om natten som de andre linjer og derfor kører den også hvert 30. minut.
Det kunne vel så være, at DSB skulle gå tilbage til at køre Linje F hvert 4. minut som de gjorde tidligere. Der må vel være flere passagerer nu end for 10 år siden (eller hvornår det nu var) hvor de kørte hvert 4. minut. Men vi kan vel håbe på, at Cityringen vil hjælpe på kapaciteten på Linje F.

Nattog på linje F hyppighed

af Rail, 4/2 2019, 09:53 (1880 dage siden) @ KKLD

Jeg kom til at tænke på, at nattog på linje F kører hvert 30. minut.
Men i dagstimerne kører den hvert 5. minut, og aftentimerne hvert 10. minut.
Det er dobbelt så hyppigt som alle andre s-togslinjer.
Hvordan kan det så være, at den kører hvert 30. minut om natten, og ikke hvert 15. minut for at følge mønstret?

Det kommer jo an på hvilket mønster du kigger efter ?

På Nordbanen og Køge-bugt er der 12 tog i timen i dagtimerne, præcis ligesom der er på Ringbanen. Så ud fra det skal der ikke kører flere tog på Ringbanen om natten.

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie. Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak