Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge (Generelt)

af ulca, 2/2 2019, 10:12 (1909 dage siden)

I følge en artikel fra ing.dk (link længere nede) mener Køge Kommunen at den enkeltsporede strækning fra Køge station til forgreningen mellem den nordlige del af Lille Syd (som Lokaltog skal overtage driften af) og forbindelsen til den nye Køge Nord kan blive en flaskehals. Efter alt at dømme bliver der 8 tog pr. time, dvs. omkring 15 minutter mellem hvert tog, og det er dette som den lokale kommune mener kan resultere i en flaskehals. Og Region Sjælland deler denne bekymring.

Transportministeren anerkender at der kan opstå en flaskehals, men henviser til at det nye signalsystem (ERTMS) skulle kunne afhjælpe problemet. Men foreløbigt ser det ikke ud til at der skal kunne håndteres mere end 4 tog pr. time, før tidligst 2021. Så derfor er der heller ikke iværksat en undersøgelse af prisen for etablering af et ekstra spor.

Link til artikel: https://ing.dk/artikel/ingen-planer-at-udbygge-enkelt-sporet-flaskehals-koege-223654

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 2/2 2019, 10:27 (1909 dage siden) @ ulca

Ahh
8 tog i time må give 7,5 min i mellem hvert tog.
Dog udfordret af retnings skift

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge

af andersj, Aalborg, 2/2 2019, 11:24 (1909 dage siden) @ ulca

I følge en artikel fra ing.dk (link længere nede) mener Køge Kommunen at den enkeltsporede strækning fra Køge station til forgreningen mellem den nordlige del af Lille Syd (som Lokaltog skal overtage driften af) og forbindelsen til den nye Køge Nord kan blive en flaskehals. Efter alt at dømme bliver der 8 tog pr. time, dvs. omkring 15 minutter mellem hvert tog, og det er dette som den lokale kommune mener kan resultere i en flaskehals. Og Region Sjælland deler denne bekymring.

Transportministeren anerkender at der kan opstå en flaskehals, men henviser til at det nye signalsystem (ERTMS) skulle kunne afhjælpe problemet. Men foreløbigt ser det ikke ud til at der skal kunne håndteres mere end 4 tog pr. time, før tidligst 2021. Så derfor er der heller ikke iværksat en undersøgelse af prisen for etablering af et ekstra spor.

Link til artikel: https://ing.dk/artikel/ingen-planer-at-udbygge-enkelt-sporet-flaskehals-koege-223654

Det er vel ikke så meget de 8 tog der er et problem, som det er de 12 tog man gerne vil køre med. Region Sjælland vil jo gerne køre 15 minutters drift fra Hårlev til Roskilde, men det kan de ikke pga. enkeltsporet mellem Køge og Køge Nord og ikke mindst trinbrættet i Ølby.

8 tog i timen giver også en udfordring hvis der er forsinkelser, men med planlagt ophold på et par minutter i Køge kan man kompensere for det. Det giver ingen mening at droppe stoppet i Ølby, da det nok vil blive et af de største passagermæssige stop på den nye "Østbane" pga. sygehuset.

--
Mvh Anders

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge

af Frank Poulsen, 2/2 2019, 13:39 (1909 dage siden) @ andersj

Lige præcis!

Og i min verden ville det give god mening også for Gadstrup, Havdrup og Lille Skensved at få kvartersdrift, ligesom Hårlev til Køge har i dag. Men det er altafgørende at der kommer det dobbeltspor. Køge - Køge Nord. Om det er nok til det kan lade sig gøre, tjaa ikke umiddelbart desværre. Har set udfordringer når har prøvet at lave en køreplan, desværre. Men det har jeg været inde på flere gange på denne side :)

Og desværre har man jo dybt idiotisk (i mine øjne) lavet den nye banes bro over Roskilde banen, så smal at der ikke er plads til et ekstra spor... Forstår ikke man ikke lavede den de 5 meter bredere eller hvor meget det præcis er når man nu er i gang.
Ser man på vejene i netop Køge området. Så blev der sidste år (eller var det forrige, tiden går) udvidet Stensbjergvej fra Lyngvej ned til Sygehuset (og længere end det) til 4 vejbaner, det var nemt fordi tog broerne over var forberedt til det allerede tilbage fra mange år siden. Og i start nullerne blev Lyngvej ud mod motorvejen ligeledes udvidet til 4 spor, her var jernbanen også forberedt til det. Jeg tvivler stærkt på at man lige så nemt havde udvidet disse vejbaner, hvis der skulle nye jernbanebroer til osv. Det havde været meget dyrere og trafikken skulle være gået meget mere i stå før man besluttede sig... Så generelt når man bygger bør man i nogle situationer tænke... Hvad kan fremtiden måske bringe og hvor meget dyrere er det reelt, kontra at vi om måske 10-20 år for brug for det alligevel... Nå det blev et lille sidespor ;)

Tilbage til emnet. Er der nogen der har set nogle anlægsoverslag på hvad det vil koste at udvide til dobbeltspor fra Køge ud til afgreningen mod Køge Nord og altså forbi Ølby?

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge

af Bongo-Anders, 2/2 2019, 20:03 (1908 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg mener at det var en del af det oprindelige lovforslag om København Ringsted banen og jeg mener (og du må ikke hænge mig op på det) at 800 millioner blev nævnt.

Btw Hvad forhindre Østbanen i at køre kvarterdrift fra Køge til Hårlev.

Hvis togene til og fra Roskilde og København bruger spor 3 og 4 så kan Østbanen vel bruge spor 2.
Så skal der hverken krydses spor eller noget omkring Køge.

Spor 5 bliver lidt sværere at bruge der man derved skal krydse Lille Syd.

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge

af Bongo-Anders, 3/2 2019, 02:44 (1908 dage siden) @ Bongo-Anders

Retter lige mig selv.

Disse gutter fra DTU mener at dobbelt spor Køge Nord Køge koster 160 millioner.

https://findit.dtu.dk/en/catalog/2292735451

Men med de priser som nye stationer har kostet rundt omkring så tror jeg at den pris er kraftigt undervurderet.

Prisen er baseret på dobbeltsporet de lavede på nordvestbanen.

Meeen.

Den første del af strækningen frem til lidt syd for Ølby er en højbane.

Ølby station skal bygges om og ligger også på højbanen.

Der skal bygges broer over to 4 sporede veje.

Tunnel under en 4 sporede vej der også efter min vurdering er for lav på det stykke der skal passeres.
Så enten skal Københavnsvej broen forlænges mod nord med de komplikationer der vil være nede ved Tangmosevej krydset for foden af broen.

Ellers skal sporet sænkes på det stykke, igen med komplikationer med den stitunnel der ligger mellem Ølby station og Københavnsvej.


4 sti tunneller skal udvides, den ene driller måske her (se afsnittet over)

Og så skal en række virksomheder på Tangmosevej have eksproprieret noget af deres egendom permanent eller midlertidig.
Trælasten på Københavnsvej (er det Bygma?) bliver nok heller ikke uberørt.

Desuden er jeg lidt i tvivl om man kan komme uden om Dalsvinget uden at rydde de yderste huse.

Prisen er måske ikke 800 millioner som jeg huskede men den er i hvert fald heller ikke 160 millioner.

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge

af antrum, 3/2 2019, 08:41 (1908 dage siden) @ Bongo-Anders

Retter lige mig selv.

Disse gutter fra DTU mener at dobbelt spor Køge Nord Køge koster 160 millioner.

https://findit.dtu.dk/en/catalog/2292735451

Men med de priser som nye stationer har kostet rundt omkring så tror jeg at den pris er kraftigt undervurderet.

Prisen er baseret på dobbeltsporet de lavede på nordvestbanen.

Prisen er måske ikke 800 millioner som jeg huskede men den er i hvert fald heller ikke 160 millioner.

Jeg er ganske enig. Det bliver dyrt og kommer næppe til at ske.
Det naturlige spørgsmål er derfor hvorfor overhovedet have Køge Nord?
Stationen var måske tiltænkt som et sted bilister Syd og vestfra kunne tage toget ind mod København.
Tvivler på at mange om nogen gider dreje fra når man allerede har kørt halvdelen af turen og i den sidste del af vejen til arbejdet skal skifte transportmiddel og / eller gå 5-10 min.

En anden begrundelse var Køge sygehus. Men det ligger 4 km væk med bus eller 1/2 times gang. Her kan man så gå over og tage S-toget hvor der så stadig er 800 m til indgang til Sygehuset.

Ydermere betyder Køge Nord et stop eller nedsat hastighed for tog på den nye bane.

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge

af Bongo-Anders, 3/2 2019, 11:15 (1908 dage siden) @ antrum

Jeg kommer til at bruge Køge Nord der jeg simpelthen ikke orker at at tage S-toget i weekenderne når den standser på hele Vestegnen.

Nu bor jeg også kun 10 minutter på gåben fra stationen så det giver lidt mere mening for mig.

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge

af Frank Poulsen, 3/2 2019, 14:26 (1908 dage siden) @ antrum

Der er jo så også en masse planer om boliger og kontorer i forbindelse med Køge nord. Og ligeså er det så skiftestation når man kommer syd fra og skal med S-toget til diverse stop ind mod Kbh. Og man kan sige modsat når alle s-togsbrugerne fra Køgebugt banen skal til Jylland kan de tage syd på i stedet for ind og vende på Kbh for at komme mod Fyn og Jylland.

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge

af antrum, 3/2 2019, 16:34 (1908 dage siden) @ Frank Poulsen

Der er jo så også en masse planer om boliger og kontorer i forbindelse med Køge nord. Og ligeså er det så skiftestation når man kommer syd fra og skal med S-toget til diverse stop ind mod Kbh.

Kommer man sydfra eller vestfra er det spørgsmålet hvor mange tog pr time som dels kører denne vej mod København og så stopper i Køge Nord?
Dertil er det nok ikke mange som vil skifte til S-tog ind mod København.
Jeg kender ikke antallet af virksomheder og undervisningsinstitutioner mellem Køge Nord og Vallensbæk. Men næppe mange. Det er vel mere S-tog for beboerne langs Køge Bugt end for pendlere?

Og man kan sige modsat når alle s-togsbrugerne fra Køgebugt banen skal til Jylland kan de tage syd på i stedet for ind og vende på Kbh for at komme mod Fyn og Jylland.

Ja - men mon det antal er ret stort? Der er jo mange som for et stop for relativ få passagerer og det ødelægger timemodellen.

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge

af mpp, 3/2 2019, 17:28 (1907 dage siden) @ antrum

Der har aldrig været på tale at stoppe togene til timemodellen i Køge – de ræser igennem, og skulle de endeligt stoppe et sted ville Ringsted være mere oplagt da flere folk vil kunne skifte til dem der.

De tog der vil stoppe i Køge Nord vil være regionaltogene mod Ringsted og derfra videre sydpå, Nivå–Næstved-togene og nogle af IC-togene, der vil blive ledt den vej i stedet for over Roskilde. Jeg mener banen har kapacitet til 8 tog i timen, så der vil nok være 4-6 tog fra Køge Nord til København.

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge

af Svend, 3/2 2019, 18:21 (1907 dage siden) @ mpp

Der har aldrig været på tale at stoppe togene til timemodellen i Køge – de ræser igennem, og skulle de endeligt stoppe et sted ville Ringsted være mere oplagt da flere folk vil kunne skifte til dem der

.
Hvis timemodellen nogensinde kommer, bliver det uden stop i mellem Odense og København H. De øvrige - langsommere - tog vil få et andet standsningsmønster.

--
Svend

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge

af Frank Poulsen, 3/2 2019, 14:36 (1908 dage siden) @ Bongo-Anders

Vil sige, at var prisen 160 millioner, så er det komplet latterligt det ikke er lavet! 800 millioner. Ja det er mange penge, men du har helt ret i dine pointer. Der skal mere eller mindre laves på bro fra Københavnsvej til efter Lyngvej. Ombygning af Ølby station. Tjaa vel ikke super meget. Tænker den nuværende perron bare skal være øperron? og så bygger man den nye bane på bro øst for jo. Men ja der er selvfølgelig nogle ændringer i trapper op, og elevator skal laves (nu er der en lang sti op som er nødt til at fjernes). Men 160 millioner... Hvis det virkelig er så lidt vi snakker. Så er det bare i gang! (er nemt at sidde her og sige)

I øvrigt et interressant link du fandt, om end det er nogle år gammelt nu. Hvornår skal man få tid til at læse alle de spændende ting hehe

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge

af Svend, 3/2 2019, 18:29 (1907 dage siden) @ Bongo-Anders

Du mener at der kan klemmes to spor (mod Roskilde) gennem hullet under Københavnsvej??

[image]

--
Svend

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge

af Bongo-Anders, 3/2 2019, 19:07 (1907 dage siden) @ Svend

Nej det ville jo være fjollet.

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge

af Svend, 4/2 2019, 18:02 (1906 dage siden) @ Bongo-Anders

Nej det ville jo være fjollet.

.
Du mener vel umuligt ;-)

--
Svend

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge

af Frank Poulsen, 4/2 2019, 14:38 (1907 dage siden) @ Svend

Jeg tænker man måske kan bygge et til højre for betonvæggen, der så går længere ned, og under broen... (og selvfølgelig ny betonside til højre for det nye spor og afstøtninger osv. Så ikke man skal hen og ændre hele vejbroen. Men om det er teknisk muligt må ingienører nok bedre kunne vurdere :)

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge

af ThomasTT, 6/2 2019, 12:17 (1905 dage siden) @ Frank Poulsen

Lige præcis!

Og i min verden ville det give god mening også for Gadstrup, Havdrup og Lille Skensved at få kvartersdrift, ligesom Hårlev til Køge har i dag. Men det er altafgørende at der kommer det dobbeltspor. Køge - Køge Nord. Om det er nok til det kan lade sig gøre, tjaa ikke umiddelbart desværre. Har set udfordringer når har prøvet at lave en køreplan, desværre. Men det har jeg været inde på flere gange på denne side :)

Og desværre har man jo dybt idiotisk (i mine øjne) lavet den nye banes bro over Roskilde banen, så smal at der ikke er plads til et ekstra spor... Forstår ikke man ikke lavede den de 5 meter bredere eller hvor meget det præcis er når man nu er i gang.
Ser man på vejene i netop Køge området. Så blev der sidste år (eller var det forrige, tiden går) udvidet Stensbjergvej fra Lyngvej ned til Sygehuset (og længere end det) til 4 vejbaner, det var nemt fordi tog broerne over var forberedt til det allerede tilbage fra mange år siden. Og i start nullerne blev Lyngvej ud mod motorvejen ligeledes udvidet til 4 spor, her var jernbanen også forberedt til det. Jeg tvivler stærkt på at man lige så nemt havde udvidet disse vejbaner, hvis der skulle nye jernbanebroer til osv. Det havde været meget dyrere og trafikken skulle være gået meget mere i stå før man besluttede sig... Så generelt når man bygger bør man i nogle situationer tænke... Hvad kan fremtiden måske bringe og hvor meget dyrere er det reelt, kontra at vi om måske 10-20 år for brug for det alligevel... Nå det blev et lille sidespor ;)

Tilbage til emnet. Er der nogen der har set nogle anlægsoverslag på hvad det vil koste at udvide til dobbeltspor fra Køge ud til afgreningen mod Køge Nord og altså forbi Ølby?

Kunne man ikke nøjes med at udbygge frem til Ølby nordfra? Det må da være betydeligt billigere og køge-ølby alene kan vel næppe blive en flaskehals

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge

af Frank Poulsen, 6/2 2019, 12:19 (1905 dage siden) @ ThomasTT

Det var da en start, men jeg ved ikke om det er den billige del, da det jo netop er det de skal op på en bro over længere stykke. Derfor jeg efterlyste konkrete priser på det, men det er åbenbart ikke lige fremlagt. :) Men man slipper selvfølgelig for at gå under Københavnsvej. Men om det koster specielt meget, afhængig af hvordan man laver det ved jeg ikke.

Ingen planer om at udbygge enkeltsporet flaskehals i Køge

af HLA7, 2/2 2019, 22:07 (1908 dage siden) @ ulca

Hør her, præcisis som det plejer, kortsigtede løsninger a la CPH, helveðes dyrt om 20 år når der alligevel skal etableres dobbetspor

Billige jernbane T-shirts

DSB MZ1411
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak