Vestfyn er en flaskehals - hvorfor? (Generelt)

af kme, søndag 03. februar, 2019, 00:43 (15 dage siden)

Et naivt spørgsmål måske, men hvor er kapaciteten på Vestfyn en flaskehals?

Vest for Odense kan man kun komme en vej, nemlig over Gl. Lillebæltsbro, der er to-sporet og hastighedsbegrænset. Den burde være flaskehalsen med mindre der er mange tog der vender i Middelfart. Og det er der vist ikke?

Vestfyn er en flaskehals - hvorfor?

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, søndag 03. februar, 2019, 00:51 (15 dage siden) @ kme

Et naivt spørgsmål måske, men hvor er kapaciteten på Vestfyn en flaskehals?

Vest for Odense kan man kun komme en vej, nemlig over Gl. Lillebæltsbro, der er to-sporet og hastighedsbegrænset. Den burde være flaskehalsen med mindre der er mange tog der vender i Middelfart. Og det er der vist ikke?

Problematikken består i at Regionaltogene, der stopper ved mellemstationerne, gør det svært at få presset tog gennem Vestfyn uden "gener". ;-)

Vestfyn er en flaskehals - hvorfor?

af 1993matias @, KH, søndag 03. februar, 2019, 14:03 (15 dage siden) @ kme

Som Steen siger, så er det regionaltogene, der sætter begrænsningerne. IC-togene har en gennemsnitshastighed på 120 - når de så skal stoppe i Middelfart, så kører de jo noget hurtigere. Godstogene er sat til 100 eller 120 km/t, så de kører lidt langsommere. Det kan sagtens lade sig gøre, men når regionaltogene også skal køre, bliver det stramt. De kører de 60 kilometer på 45 minutter - og de springer endda altid 2-3 stationer over. Fra Frederecia til Odense bliver de overhalet af IC'eren i Tommerup, så det tager seks minutter til... Med sådan en blandet toggang er det svært at køre mange tog, fordi de hurtige når at indhente de langsomme.

Så er der faktisk bedre kapacitet i en sådan bane med lav hastighed - f.eks. 100 eller 120 km/t, for så når de hurtige ikke at indhente de langsomme så hurtigt.

--
Med venlig hilsen
Matias Lq

Vestfyn er en flaskehals - hvorfor?

af ThomasTT, søndag 03. februar, 2019, 14:20 (15 dage siden) @ kme

Et naivt spørgsmål måske, men hvor er kapaciteten på Vestfyn en flaskehals?

Vest for Odense kan man kun komme en vej, nemlig over Gl. Lillebæltsbro, der er to-sporet og hastighedsbegrænset. Den burde være flaskehalsen med mindre der er mange tog der vender i Middelfart. Og det er der vist ikke?

At det går langsomt over lillebælt er ikke et kapacitetsproblem. Tværtimod. For så kører alle jo i samme hastighed.
Men på vestfyn med så mange små stationer er det jo helt umuligt at køre flere hurtige tog, hvis der skal være plads til at betjene de stationer, der derfor formentlig alle må lukkes, hvis ikke den planlagte bane på vestfyn bygges

Vestfyn er en flaskehals - hvorfor?

af Ole Stuhr Hansen @, søndag 03. februar, 2019, 19:47 (15 dage siden) @ ThomasTT

Et naivt spørgsmål måske, men hvor er kapaciteten på Vestfyn en flaskehals?

Vest for Odense kan man kun komme en vej, nemlig over Gl. Lillebæltsbro, der er to-sporet og hastighedsbegrænset. Den burde være flaskehalsen med mindre der er mange tog der vender i Middelfart. Og det er der vist ikke?


At det går langsomt over lillebælt er ikke et kapacitetsproblem. Tværtimod. For så kører alle jo i samme hastighed.
Men på vestfyn med så mange små stationer er det jo helt umuligt at køre flere hurtige tog, hvis der skal være plads til at betjene de stationer, der derfor formentlig alle må lukkes, hvis ikke den planlagte bane på vestfyn bygges

Det gør den så også

Det første link virkede åbenbart ikke.
https://www.ft.dk/ripdf/samling/20181/beslutningsforslag/b83/20181_b83_som_fremsat.pdf


ContecRail
Brammingeulykken
Brammingeulykken
Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.
 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen