Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vestfyn er en flaskehals - hvorfor? (Generelt)

af kme, 3/2 2019, 00:43 (1881 dage siden)

Et naivt spørgsmål måske, men hvor er kapaciteten på Vestfyn en flaskehals?

Vest for Odense kan man kun komme en vej, nemlig over Gl. Lillebæltsbro, der er to-sporet og hastighedsbegrænset. Den burde være flaskehalsen med mindre der er mange tog der vender i Middelfart. Og det er der vist ikke?

Vestfyn er en flaskehals - hvorfor?

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 3/2 2019, 00:51 (1881 dage siden) @ kme

Et naivt spørgsmål måske, men hvor er kapaciteten på Vestfyn en flaskehals?

Vest for Odense kan man kun komme en vej, nemlig over Gl. Lillebæltsbro, der er to-sporet og hastighedsbegrænset. Den burde være flaskehalsen med mindre der er mange tog der vender i Middelfart. Og det er der vist ikke?

Problematikken består i at Regionaltogene, der stopper ved mellemstationerne, gør det svært at få presset tog gennem Vestfyn uden "gener". ;-)

Vestfyn er en flaskehals - hvorfor?

af 1993matias ⌂, KH, 3/2 2019, 14:03 (1881 dage siden) @ kme

Som Steen siger, så er det regionaltogene, der sætter begrænsningerne. IC-togene har en gennemsnitshastighed på 120 - når de så skal stoppe i Middelfart, så kører de jo noget hurtigere. Godstogene er sat til 100 eller 120 km/t, så de kører lidt langsommere. Det kan sagtens lade sig gøre, men når regionaltogene også skal køre, bliver det stramt. De kører de 60 kilometer på 45 minutter - og de springer endda altid 2-3 stationer over. Fra Frederecia til Odense bliver de overhalet af IC'eren i Tommerup, så det tager seks minutter til... Med sådan en blandet toggang er det svært at køre mange tog, fordi de hurtige når at indhente de langsomme.

Så er der faktisk bedre kapacitet i en sådan bane med lav hastighed - f.eks. 100 eller 120 km/t, for så når de hurtige ikke at indhente de langsomme så hurtigt.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Vestfyn er en flaskehals - hvorfor?

af ThomasTT, 3/2 2019, 14:20 (1881 dage siden) @ kme

Et naivt spørgsmål måske, men hvor er kapaciteten på Vestfyn en flaskehals?

Vest for Odense kan man kun komme en vej, nemlig over Gl. Lillebæltsbro, der er to-sporet og hastighedsbegrænset. Den burde være flaskehalsen med mindre der er mange tog der vender i Middelfart. Og det er der vist ikke?

At det går langsomt over lillebælt er ikke et kapacitetsproblem. Tværtimod. For så kører alle jo i samme hastighed.
Men på vestfyn med så mange små stationer er det jo helt umuligt at køre flere hurtige tog, hvis der skal være plads til at betjene de stationer, der derfor formentlig alle må lukkes, hvis ikke den planlagte bane på vestfyn bygges

Vestfyn er en flaskehals - hvorfor?

af Ole Stuhr Hansen, 3/2 2019, 19:47 (1881 dage siden) @ ThomasTT

Et naivt spørgsmål måske, men hvor er kapaciteten på Vestfyn en flaskehals?

Vest for Odense kan man kun komme en vej, nemlig over Gl. Lillebæltsbro, der er to-sporet og hastighedsbegrænset. Den burde være flaskehalsen med mindre der er mange tog der vender i Middelfart. Og det er der vist ikke?


At det går langsomt over lillebælt er ikke et kapacitetsproblem. Tværtimod. For så kører alle jo i samme hastighed.
Men på vestfyn med så mange små stationer er det jo helt umuligt at køre flere hurtige tog, hvis der skal være plads til at betjene de stationer, der derfor formentlig alle må lukkes, hvis ikke den planlagte bane på vestfyn bygges

Det gør den så også

Det første link virkede åbenbart ikke.
https://www.ft.dk/ripdf/samling/20181/beslutningsforslag/b83/20181_b83_som_fremsat.pdf

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Gennemgaaende Vogn til Privatbanen

Gennemgaaende Vogn til Privatbanen. Pris 200 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak