Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC2 i Rumænien (Generelt)

af Banemanden, 5/2 2019, 20:49 (1878 dage siden)

I et lidt tilfældigt youtube kiggeri blev en video af IC2 i Rumænien foreslået som video med relevans for mig, og det fik mig til at grave lidt da disse togsæt lidt var gået i min glemmebog.

Jeg fik læst mig til, at de tre togsæt kører og er i drift og at Astra Trans Carpatic har påtænkt sig at købe de 12 mere de havde option på.

Det er fascinerende, at de har fået togene til at køre. Derudover er der ikke meget ændret - end ikke de danske klistermærker inde i toget :)

Videoen er lidt lang, men et kig værd for de nysgerrige

https://youtu.be/LXXL68Sj0i0

Avatar

IC2 i Rumænien

af gaest, 8/2 2019, 11:44 (1875 dage siden) @ Banemanden

Vi ser tilsyneladende en prøvetur.

Noget lignende har IC2 også kunnet præstere i DK
Samt lidt sporadisk kørsel med passagerer.

Lad os nu lige se IC2 i en reel driftssituation i mindst et par uger, og se hvordan det så går.

IC2 i Rumænien

af krabsen, 8/2 2019, 18:02 (1875 dage siden) @ kme

Nu er det ret svært at vurdere 'sandheden', seriøsiteten og især upartiskheden i et indlæg, skrevet af en anonym mihai ?

IC2 i Rumænien

af Christian Bruun, 8/2 2019, 21:19 (1875 dage siden) @ kme
redigeret af Christian Bruun, 8/2 2019, 21:40

Den sande historie kan nok ses her:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=128036


Sandheden er ofte det man gerne vil se, men eftermiddagens tog fra Bukarest til Brasov afgik i hvertfald punktligt fremført af MP 5714. Og det lader ikke til at passagererne udebliver. Toget var vel omkring 80-90 % fyldt ved afgang fra Bukarest. -Men det er selvfølgelig også fredag.

[image]

Jeg er i øvrigt ikke enig med "mihai" om, at der ikke er tale om luksustog. I en skandinavisk kontekst er et IC2-tog ikke luksus, men i forhold til hvad der ellers kører i Rumænien, er det nu absolut i den øvre ende af skalaen.
Også selskabets nattog, der ganske vist rigtignok er ældre renoverede vogne, holder en ret høj standard. -både efter rumænske og europæiske forhold, og aftenens nattog fra Bukarest til Arad, som jeg befinder mig i, når disse linjer skrives, er ganske pænt besat -men også kun på fire vogne.

Om Astra Trans Carpatic formår at få økonomi i selskabet må tiden vise, men jeg synes faktisk at de fortjener ros for at gøre et godt forsøg, ikke mindst fordi de faktisk virker seriøse, og leverer et godt tilbud.

Med venlig hilsen
Christian Bruun

IC2 i Rumænien

af Banemanden, 8/2 2019, 22:47 (1875 dage siden) @ Christian Bruun

Tak for lidt indsigt, Christian. Hvor har du billede og info om afgangen fra? (Spørger jeg af ren og skær nysgerrighed). P

IC2 i Rumænien

af Christian Bruun, 9/2 2019, 05:30 (1874 dage siden) @ Banemanden

Jeg stod på perronen, og billedet har jeg selv taget :-)

mvh.
Christian

IC2 i Rumænien

af Banemanden, 9/2 2019, 19:10 (1874 dage siden) @ Christian Bruun

Cool! Tak for en ægte øjenvidneberetning ;)

IC2 i Rumænien

af Christian Bruun, 9/2 2019, 19:34 (1874 dage siden) @ Banemanden

Cool! Tak for en ægte øjenvidneberetning ;)


Jeg kan da lige supplere med et billede af dagens IC2 (sæt 21) til Baia Mare, der her krydser et modkørende tog i Chisineu-Cris. Det understøtter måske også, at man i rumænsk kontekst godt kan tillade sig at kalde IC2 for luksus :-)
Belægningen på dette tog var til gengæld begrænset til nok ca. 20 rejsende, men det er også afgået fra udgangsstationen i Timisoara kl. lidt over 7 på en lørdag morgen.

[image]

mvh.
Christian

IC2 i Rumænien

af Jakob S. Engbæk, 9/2 2019, 19:40 (1874 dage siden) @ Christian Bruun

Tak
Bring endelig flere billeder og mere information.

Skriver de noget om IC2 på de lokale hjemmesider?
(Måske til at forstå med google translate)

Det vil være meget interessant, hvis de køber de resterende IC2 sæt.

IC2 i Rumænien

af Christian Bruun, 9/2 2019, 20:03 (1874 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Tak
Bring endelig flere billeder og mere information.

Skriver de noget om IC2 på de lokale hjemmesider?
(Måske til at forstå med google translate)

Det vil være meget interessant, hvis de køber de resterende IC2 sæt.


Hej Jakob

Nu er dette jo et hjørne af Europa, hvor man skal tage det meste -også officielle meldinger- med et gran salt, men når man studerer køreplansopslagene på de større stationer, så har Astra Trans Carpatic fået nogle køreplanskanaler fra august, som jeg ikke helt kan se hvordan de vil udfylde, uden at anskaffe mere materiel.
-Men det er som sagt ret normalt hernede, at man slår ud med armene, og glemmer realismen. Således var de tog, der nu er kommet igang med IC2 også køreplanlagt for længe siden. -Men omvendt så kom de jo altså ud at køre til sidst :-)

mvh.
Christian

IC2 i Rumænien

af Banemanden, 8/2 2019, 22:46 (1875 dage siden) @ gaest

Ja, en prøvetur fra november :)

Du kan se, i nogle af de andre svar, at de tre togsæt skam kører med passagerer den dag i dag. Også selvom selskabets historie er lidt blakket.

IC2 i Rumænien

af ivar, 9/2 2019, 00:08 (1875 dage siden) @ Banemanden

Nu har der jo udbredt enighed om, at de togsæt overhovedet ikke virker. Kunne det tænkes, at rumænerne bare er for dumme til at opdage det?

IC2 i Rumænien

af Christian Bruun, 9/2 2019, 05:38 (1874 dage siden) @ ivar

Nu har der jo udbredt enighed om, at de togsæt overhovedet ikke virker. Kunne det tænkes, at rumænerne bare er for dumme til at opdage det?

De har ihvertfald endnu ikke fået øjnene op for at det er alt for dyrt og besværligt at holde DSB's aflagte EA-lokomotiver i drift :-)

Spøg til side: Der er mange forskelle på Rumænien og Danmark, og lønniveauet er helt sikkert med til at gøre at det er væsentligt billigere at holde -også besværligt- jernbanemateriel kørende. At arbejdsmiljøet så heller ikke er på samme niveau som i Danmark gør, at omkostningerne bare generelt er lavere.
Sammenholdt med at transportarbejdet på jernbanen er stort, og tilsyneladende stadigt voksende, betyder det at jernbanemateriel, der ikke længere har en fremtid i Danmark, sagtens kan have det i Rumænien.

Og så skal man lige huske at Rumænien reelt er et ret godt udviklet industriland. Der findes både ekspertise og kapacitet til at både bygge og vedligeholde jernbanemateriel.

mvh.
Christian Bruun

IC2 i Rumænien

af OD, Od ⌂, 9/2 2019, 06:24 (1874 dage siden) @ ivar

Nu har der jo udbredt enighed om, at de togsæt overhovedet ikke virker.

Ja, i hvert fald blandt personer der ikke ved hvad de taler om, og lever hobbyen ud bag computeren, i stedet for at tage ud i virkeligheden og se på lidt tog.

IC2 i Rumænien

af re20000, 9/2 2019, 21:52 (1874 dage siden) @ OD, Od

Nu har der jo udbredt enighed om, at de togsæt overhovedet ikke virker.


Ja, i hvert fald blandt personer der ikke ved hvad de taler om, og lever hobbyen ud bag computeren, i stedet for at tage ud i virkeligheden og se på lidt tog.

Ak ja, sådan er det jo også med enkelte togtosser, det er skam ikke kun politikere der har det på den måde.

Nold

IC2 i Rumænien

af Banemanden, 10/2 2019, 08:50 (1873 dage siden) @ OD, Od

Da jeg var ansat i DSB, gennem en længere årrække, og blandt andet var med til opstarten af IC2 og IC4, var dødsdommen over IC2 lavet på baggrund af problemerne med IC4. Jeg oplevede, at togene aldrig fik en chance og led under den dårlige dækning af togenes tilstand.

Og da dobbeltdækkerne sidste år døjede med akslerne og IC4 fik de nødvendige kilometer i hjulene viste det sig pludselig, at de faktisk ikke kørte så skidt som antaget. Der er ihvertfald, jvf. DSBs årsrapport, blevet længere mellem værkstedsbesøgene selvom togene blev kørt væsentligt mere sidste år end tidligere.

Avatar

IC2 i Rumænien

af mss ⌂, 9/2 2019, 11:51 (1874 dage siden) @ ivar

At de virker er ingen overraskelse.
De blev dømt ude fordi de aldrig vil være stabile og rentable nok for DSB -eller noget andet større selskab.
I Rumænien er de havnet i et hjørne hvor man måske er mere indstillet på at de dagligt skal "nusses om" for at kunne fungere. Her spiller billig arbejdskraft helt sikkert også ind.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Avatar

IC2 i Rumænien

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/2 2019, 14:27 (1874 dage siden) @ mss

De blev dømt ude fordi de aldrig vil være stabile og rentable nok for DSB -eller noget andet større selskab.
I Rumænien er de havnet i et hjørne hvor man måske er mere indstillet på at de dagligt skal "nusses om" for at kunne fungere. Her spiller billig arbejdskraft helt sikkert også ind.

Det var vel også noget med at hele forudsætningfen for deres tilstedeværelse forsvandt lidt når IC4 ikke skulle køre IC osv ovs og så var de måske også for sløve til Svendborgbanen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

IC2 i Rumænien

af gaest, 9/2 2019, 13:40 (1874 dage siden) @ Banemanden

Ja, en prøvetur fra november :)

Du kan se, i nogle af de andre svar, at de tre togsæt skam kører med passagerer den dag i dag. Også selvom selskabets historie er lidt blakket.

De holdt jo også Ma'erne kørende i endda nogle måneder i Polen.

Avatar

IC2 i Rumænien

af Morten Beck, Græsted, 9/2 2019, 14:27 (1874 dage siden) @ gaest

Men modsat MP, så var MA totalt nedslidte og krævede reservedele som ikke umiddelbart kunne skaffes, uden det kostede astronomiske summer for banen.

Det kan godt være det var ment af et godt hjerte med MA som folkegave til polakkerne, men fakta var/er, at MA var så nedslidte, at det nærmest var plat at sende dem derned.

Man kunne lige så godt have ophugget dem selv herhjemme i Danmark.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

IC2 i Rumænien

af Christian Bruun, 9/2 2019, 19:50 (1874 dage siden) @ Morten Beck

Men modsat MP, så var MA totalt nedslidte og krævede reservedele som ikke umiddelbart kunne skaffes, uden det kostede astronomiske summer for banen.

Det kan godt være det var ment af et godt hjerte med MA som folkegave til polakkerne, men fakta var/er, at MA var så nedslidte, at det nærmest var plat at sende dem derned.

Man kunne lige så godt have ophugget dem selv herhjemme i Danmark.

Som Morten ganske rigtigt skriver: At sammenligne MA og IC2 er som at sammenligne æbler og bananer. Derudover, så er forudsætningerne for selskaberne bag helt forskellige, så når den anonyme gæst skriver at "De holdt jo også MA'erne kørende..." er det ihvertfald en grov generalisering. Organisationerne bag LKR og Astra Trans Carpatic har så vidt jeg ved intet andet til fælles, end at de begge er beliggende syd for den dansk/tyske grænse, og at de begge har beskæftiget sig med jernbanedrift...

MA'erne blev overladt til et helt nystartet foretagende uden faciliteter, know-how eller kapital af betydning.

IC2 er overtaget af et foretagende, der i årtier har bygget og renoveret jernbanemateriel og har store værkstedsfaciliteter i Arad. Dette selskab har så for at minimere sine tab på nogle vogne, en køber alligevel ikke ville have, og for at sprede sine risici generelt, nu også kastet sig over rollen som togoperatør. -men her har man faciliteter og know-how, på ihvertfald vedligeholdsdelen.

mvh.
Christian

IC2 i Rumænien

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 9/2 2019, 22:28 (1874 dage siden) @ Christian Bruun

Er/var der asbest i MA-togene ?

I så fald har der nok været en tanke med at få dem afsted :-|

Avatar

IC2 i Rumænien

af gaest, 10/2 2019, 13:52 (1873 dage siden) @ Christian Bruun

Men modsat MP, så var MA totalt nedslidte og krævede reservedele som ikke umiddelbart kunne skaffes, uden det kostede astronomiske summer for banen.

Det kan godt være det var ment af et godt hjerte med MA som folkegave til polakkerne, men fakta var/er, at MA var så nedslidte, at det nærmest var plat at sende dem derned.

Man kunne lige så godt have ophugget dem selv herhjemme i Danmark.


Som Morten ganske rigtigt skriver: At sammenligne MA og IC2 er som at sammenligne æbler og bananer. Derudover, så er forudsætningerne for selskaberne bag helt forskellige, så når den anonyme gæst skriver at "De holdt jo også MA'erne kørende..." er det ihvertfald en grov generalisering.

Min pointe med at nævne LKR var at de jo faktisk holdt nogle MA kørende i nogen tid, selv om det var under noget nær håbløse forudsætninger. Jeg synes bare vi skal vente med at kalde IC2 i Rumænien en succes indtil de har kørt stabil drift i noget længere tid end LKR holdt den gående med MA.

IC2 i Rumænien

af Simon1906, Hedehusene, 10/2 2019, 14:19 (1873 dage siden) @ gaest

Jeg syntes jeg hører når talen er om Ma tog og tiden i Polen, var det ikke lidt overdimensioneret til regionaltog. De havde måske været bedre tjent med nogle MX lok og B eller Bn vogne. Men det er nok spørgsmål om holdninger?

Med venlig hilsen

Simon

IC2 i Rumænien

af Bent Larsen, Kalundborg, 10/2 2019, 17:55 (1873 dage siden) @ Simon1906

Hej
GM lok. er også dyre at vedligeholde, nogle MH der er ikke meget der kan gå i stykker, og egenvarme i vognene, hvis jeg husker rigtigt kørte de kun 50 /60 km/t.
Vh
Bent Larsen

IC2 i Rumænien

af Christian Bruun, 10/2 2019, 15:22 (1873 dage siden) @ gaest

Min pointe med at nævne LKR var at de jo faktisk holdt nogle MA kørende i nogen tid, selv om det var under noget nær håbløse forudsætninger. Jeg synes bare vi skal vente med at kalde IC2 i Rumænien en succes indtil de har kørt stabil drift i noget længere tid end LKR holdt den gående med MA.


Jeg er helt enig i, at man ikke skal kalde det en succes, før det med rimelighed kan kaldes for dét, men skal vi så ikke også lade være med at kalde det en fiasko indtil det modsatte er bevist eller modbevist ?

Lad os slutte af med et enkelt billede fra Predeal idag, hvor sæt 14 er på vej fra Brasov til Bukarest, mens et godstog venter på at få lov at køre videre i modsat retning.
Toget var ca. halvt fuldt da det kørte fra Bukarest søndag morgen, men da det kørte retur var der kun siddepladser til rejsende fra de første 3-4 stationer. Derefter var det ståpladser :-)

Nu forlader jeg Rumænien, så ikke flere IC2-opdateringer herfra :-)

[image]

Mange hilsner
Christian

IC2 i DK - den ultimative succes

af Togbus, Foldingbro, 10/2 2019, 16:36 (1873 dage siden) @ Christian Bruun

[image]

--
- busser når det er billigst

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak