Avatar

DSB Årsrapport (Generelt)

af metrohenrik ⌂, Ringsted, fredag 08. februar, 2019, 13:44 (251 dage siden)

Meget godt spin arbejde.
DSB udgav sin årsrapport samme dag som de breakede nyheden med billigere billetter.

Nå men her er en opsummering, og nederst på siden et link til rapporten, hvor der står mange spændende detaljer.
Bl.a. om hvilke tog der går oftest i stykker, og lignende..

Lidt for nørderne:

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/dsb-opnaede-i-2018-et-resultat-for-s...

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

DSB Årsrapport

af krabsen, fredag 08. februar, 2019, 13:56 (251 dage siden) @ metrohenrik

Det har ikke noget med det negativt ladede ord 'spin' at gøre.

Men helt normal markedsføring for større virksomheder, at de samtidig med offentliggørelsen af årsregnskabet løfter sløret for større tiltag, som forventes at kunne påvirke resultatet (og da helst positivt :-) ) i det næste regnskabsår. Herunder en markant prisændring af virksomhedens produkter.

DSB Årsrapport

af kme, fredag 08. februar, 2019, 14:26 (251 dage siden) @ metrohenrik

Nå men her er en opsummering, og nederst på siden et link til rapporten, hvor der står mange spændende detaljer.
Bl.a. om hvilke tog der går oftest i stykker, og lignende..

Lidt for nørderne:

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/dsb-opnaede-i-2018-et-resultat-for-s...

Interessante tal (side 77). IC3's pålidelighed styrtdykker, IC4 er "forbedret" med 4 (fire!) procent, MR er mere pålidelig end Desiro, IR4 er ca. halvt så pålidelige som Øresundtog. ME klarer sig bedre end jeg havde troet, faktisk ret pænt alderen taget i betragtning.

DSB Årsrapport

af Frank Poulsen, fredag 08. februar, 2019, 15:09 (251 dage siden) @ kme

Det kunne være sjovt at se hvor langt mellem fejl der er i andre lande, Tyskland, Østrig, Holland, Norge eller lignende. Er DSB dårligere til vedligehold end andre? Og der skrives at reservedelssituationen har været et problem. Men mon ikke det sikkert skyldes at man ikke vil have for stort lager og har troet man kunne få hurtigere end man har kunnet ved behov.

DSB Årsrapport

af Peter Christensen, fredag 08. februar, 2019, 15:51 (251 dage siden) @ Frank Poulsen

Og der skrives at reservedelssituationen har været et problem. Men mon ikke det sikkert skyldes at man ikke vil have for stort lager og har troet man kunne få hurtigere end man har kunnet ved behov.

Lager er jo en interessant økonomisk størrelse og enelleranden skal betale.
Visse økonomer mener, at lageret skal være så lille som muligt for ikke at binde en kæmpe kapital heri.
Lader du grønthøsteren køre uden tanke på hvad der kan stoppe din drift, så stiger risikoen for "tog ude af drift" altså.
Det sker, at DSB får at vide, at denne eller hint dims udgår af produktion og at det er sidste chance for at bestille.
Herefter sker der ikke mere og et par år senere - når behovet opstår - er der vild opstandelse over ikke at kunne få sagerne.
Tja, måske skulle DSB have reageret noget tidligere, men det var næppe en del af KPI kaskaden.
Det sker også, at DSB forhandler i et par år om leverance af stumper til en større revision - uden at der sker ret meget andet end at nogle leverandører reelt spilder temmelig meget tid.
Bevares, jeg er helt med på at lave budrunder for at få den rigtige pris. Men det er DSB, som skal komme med listen over sager, som ønskes.

Derudover så har DSB en vis modvilje mod, at lave rammeaftaler eller blot rammeaftaler, som passer til det virkelige behov.
Og så er vi igen tilbage ved lageret. Hvis en leverandør skal opretholde et lager af specielle dimser til DSB, så koster det. Uden en rammeaftale, hvorfra stumperne kan trækkes, så bliver det endnu dyrere.....hvilket ofte sker nu med utroligt lange leveringstider til følge.
DSB har også en forkærlighed for at reparere på ældre elektronik. Når DSB så ikke kan få skidtet til at virke - efter den 12. reparation - så ryger det ud til en leverandør, som ofte ikke vil rører udstyret. Risikoen for følgefejl grundet for mange lodninger/reparationer er for stor, hvorfor det ryger retur til DSB.

Så ja, DSB har da et problem med gammelt materiel og at visse ting simpelthen udgår af produktion.
Omvendt, det er heller ikke altid at DSB er lige kvik; der er plads til forbedring.
Forholdet er betydeligt gråzone - lidt efter hvad materiel vi snakker om.
Der er nok en grund til at nyt materiel købes med en vedligeholdelskontrak. Jeg kan kun se det som en erkendelse af egne fejl.

DSB Årsrapport

af andersj, Nordjylland, fredag 08. februar, 2019, 15:58 (251 dage siden) @ kme

Nå men her er en opsummering, og nederst på siden et link til rapporten, hvor der står mange spændende detaljer.
Bl.a. om hvilke tog der går oftest i stykker, og lignende..

Lidt for nørderne:

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/dsb-opnaede-i-2018-et-resultat-for-s...


Interessante tal (side 77). IC3's pålidelighed styrtdykker, IC4 er "forbedret" med 4 (fire!) procent, MR er mere pålidelig end Desiro, IR4 er ca. halvt så pålidelige som Øresundtog. ME klarer sig bedre end jeg havde troet, faktisk ret pænt alderen taget i betragtning.

Pålideligheden udregnes jo efter en teknisk hændelse der er skyld i en forsinkelse på mere end 3 minutter. Dvs. en IC3 med en udkoblet motor får hurtigt 3 minutters forsinkelse og tæller dermed i statistikken. Derfor skal der ikke meget til for at rykke voldsomt på statistikkerne.

--
Mvh Anders

DSB Årsrapport

af Peter Christensen, fredag 08. februar, 2019, 16:11 (251 dage siden) @ andersj

Pålideligheden udregnes jo efter en teknisk hændelse der er skyld i en forsinkelse på mere end 3 minutter. Dvs. en IC3 med en udkoblet motor får hurtigt 3 minutters forsinkelse og tæller dermed i statistikken. Derfor skal der ikke meget til for at rykke voldsomt på statistikkerne.

En udkoblet motor giver ikke nødvendigvis en masse forsinkelser.
For år tilbage var fordelingen at:
- en del IC3 kørte med alle 4 motorer virksomme.
- Flertallet af IC3 kørte med 3 motorer virksomme.
- nogle IC3 kørte med 2 virksomme motorer.
Jeg er overbevist om at DSB har ret godt styr på hvorledes IC3 en "dårllig IC3" kan pakkes ind uden at det ses blandt forsinkelserne.

DSB Årsrapport

af kme, fredag 08. februar, 2019, 16:38 (251 dage siden) @ Peter Christensen

En udkoblet motor giver ikke nødvendigvis en masse forsinkelser.
For år tilbage var fordelingen at:
- en del IC3 kørte med alle 4 motorer virksomme.
- Flertallet af IC3 kørte med 3 motorer virksomme.
- nogle IC3 kørte med 2 virksomme motorer.

Jeg fatter ingenting. Hvordan kan det være acceptabelt at mindre end 90% har fire fungerende motorer?! Der er noget galt hvis DSB's værksted ikke kan skifte en motor (drive train) på en nat og de har vel for pokker mindst et dusin nyrenoverede drive trains på lager.

DSB Årsrapport

af RasmusD, fredag 08. februar, 2019, 16:48 (251 dage siden) @ kme

Nu er det jo et større logistisk puslespil. Der skal være plads på værkstedet, der skal være materiel til driften, og så skal toget til Aarhus. Der er vel ingen grund til at tage et togsæt med 3/4 motorer ud af drift og lade det stå parkeret i Aarhus, hvis det først kan komme på værksted om to-tre dage. Det kan da lige så godt køre i mellemtiden.

DSB Årsrapport

af kme, fredag 08. februar, 2019, 16:21 (251 dage siden) @ andersj

Pålideligheden udregnes jo efter en teknisk hændelse der er skyld i en forsinkelse på mere end 3 minutter. Dvs. en IC3 med en udkoblet motor får hurtigt 3 minutters forsinkelse og tæller dermed i statistikken. Derfor skal der ikke meget til for at rykke voldsomt på statistikkerne.

Det er ganske rigtigt, men det gjaldt altså også i 2017. Når IC3-pålideligheden i 2018 pludselig er en tredjedel ringere, er der noget galt. Der er så mange IC3 at det ikke bare er statistisk unøjagtighed.

DSB Årsrapport

af Jens Hansen, fredag 08. februar, 2019, 16:27 (251 dage siden) @ kme

Jeg erindrer at Ingeniøren på et tidspunkt var efter DSB for at have polstret køreplanerne lidt vel rigeligt. Kan der ligge en pointe i, at planen så kan køres med dårligere materiel?

JH

DSB Årsrapport

af Morten, lørdag 09. februar, 2019, 16:55 (250 dage siden) @ metrohenrik

Årsrapporten indeholder også interessant info om IC3 og signalprogrammet:
"
I november stod det klart, at Plan B om immu- nisering ikke længere var en realistisk mulig- hed. Installationen i IC3-togsættene skal med andre ord lykkes. For at skabe øget robusthed i planerne blev en ”Task Force” for IC3-tog- sættene etableret - med ledelsesmæssig del- tagelse fra Banedanmark, DSB og leverandø- ren Alstom. Forventningen er nu, at seriein- stallationen påbegyndes medio 2019, og at der i løbet af 2019 kan installeres udstyr i mindst 6 yderligere togsæt. Installationsarbej- det varetages af DSB Vedligehold, som indgik kontrakt med Alstom om dette i september 2018.
"

Mvh
Morten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen