Kort fråga om Fremtidens tog (Jernbanen i dag)

af Tomas U Larsson ⌂ @, Stockholm, søndag 10. februar, 2019, 12:35 (249 dage siden)

Hej

Jag erkänner att jag inte är så väl insatt i DSB:s Fremtidens Tog, men desto mer nyfiken. Därför får läsekretsen ursäkta denna ”Basic”- fråga.

Jag håller på att läsa DSB- rapporterna ” Fremtidens tog beslutningsoplæg” (dat augusti 2014) samt ”Fremtidens TogBeslutningsoplæg for Fase 1.5” (dat juni 2017). Samt flera inlägg på Jernbanen som dock istället talar om loktåg, med eller utan manövervagnar. Samt provkörningarna med två Siemens Taurus- lok hösten 2018, samt beställningarna av Vectroner. Provkörningarna ägde ju rum i hastigheter uppemot 250 km/t strax utanför huvudstaden.

I den senare rapporten talas på sidan 29 om ”tågsätt” med längden 80 meter och 210 sittplatser, ungefär som en IR4:a idag. Det låter ju inte som ett loktåg.

Finns det flera utvecklingslinjer inom DSB, eller har jag missat något fundamentalt?

Sedan ytterligare en fråga om EA-loken från 1984; de flesta är ju sålda men borde de – teoretiskt sett – kunnat vara ett alternativ till Vectroner, även om max effekten är endast 4 000 kW och topphastigheten 175 km/t? Ellok brukar ju hålla väldigt länge....

med vänliga hälsningar

/Tomas Larsson

Kort fråga om Fremtidens tog

af RasmusD, søndag 10. februar, 2019, 12:43 (249 dage siden) @ Tomas U Larsson

Kort fortalt har DSB gang i tre store indkøb i øjeblikket.

Nye ellokomotiver: Her er udbuddet afsluttet, og valget faldt som bekendt på Vectron. Kontrakten er underskrevet, nu venter man bare på levering.

Nye passagervogne: En bestilling på otte vognstammer (så vidt jeg husker), der skal trækkes med lokomotiv. De skal primært bruges i den internationale trafik (dvs. tog til Hamburg) men kan også indgå i pendlertrafikken. Siemens og Talgo er med i udbuddet.

Fremtidens tog: En stor bestilling på nye togsæt, der skal ensarte DSB's flåde og erstatte IC3, IC4 og IR4 på lang sigt. Skal både bruges til landstrafikken og regionaltrafikken. Alstom, Bombardier, Siemens og Stadler er med i udbuddet.

Kort fråga om Fremtidens tog

af Tomas U Larsson ⌂ @, Stockholm, søndag 10. februar, 2019, 12:58 (249 dage siden) @ RasmusD

Hej

Tack för svaret.

En följdfråga; under början av 1980-talet planerade DSB för en ny generation lokdragna tåg (IC5). Färjorna över Stora Bält var ju dimensionerande vad gällde tåglängden och isärkopplingen. Loktågskonceptet övergavs dock under mitten av 1980-talet, till förmån för IC3 (och sedan IR4). Senare följde IC4 (jag känner till problematiken med just detta tåg). Men varför tillbaka till loktåg?

med vänliga hälsningar

/Tomas Larsson

Kort fråga om Fremtidens tog

af andersj, Nordjylland, søndag 10. februar, 2019, 13:08 (249 dage siden) @ Tomas U Larsson

Hej

Tack för svaret.

En följdfråga; under början av 1980-talet planerade DSB för en ny generation lokdragna tåg (IC5). Färjorna över Stora Bält var ju dimensionerande vad gällde tåglängden och isärkopplingen. Loktågskonceptet övergavs dock under mitten av 1980-talet, till förmån för IC3 (och sedan IR4). Senare följde IC4 (jag känner till problematiken med just detta tåg). Men varför tillbaka till loktåg?

med vänliga hälsningar

/Tomas Larsson

DSB ejer 113 dobbeltdækkervogne der skal have nye lokomotiver. Desuden har det vist sig at være markant billigere at anskaffe lokomotivtrukne tog, især til kørsel på to strømsystemer, fremfor togsæt. Det gælder også de nye Øresundstog hvor lokomotivtrukne dobbeltdækkertog er billigere end dobbeltdækkertogsæt. Skåne vil gerne købe de lokomotivtrukne mens Skånetrafikken gerne vil købe togsættene.

Grunden til at man alligevel bestiller togsæt til den nationale trafik er at passagermængden er variabel forskellige steder i landet. Mellem København og Odense er der måske behov for 3 togsæt mellem Odense og Aarhus 2 og Aalborg og Aarhus 1. Eller omvendt 2 togsæt mellem Aarhus og Odense i myldretiden men så kun 1 togsæt Odense-København fordi myldertiden er slut. Mellem København og Hamburg forventer man en konstant passagermængde på hele ruten hvor der dermed ikke er behov for at op- eller nedformerer. Alternativt vil man skulle ændre i frekvensen så man kørte et langt tog Aarhus-Aalborg en gang i timen fremfor 2 korte tog 2 gange i timen.

--
Mvh Anders

Kort fråga om Fremtidens tog

af mpp, søndag 10. februar, 2019, 18:15 (249 dage siden) @ andersj

I forhold til trafikken til Hamborg handler det vel også om at langt flere af billetterne bliver solgt som "orange" eller "flexpreis" så man bedre kan fordele passagerene på de forskellige afgange. Valgte man at køre bloktog på mere af indrenrigstrafikken ville man vel også lave mere variabel prissætning så man fik fyldt de forskellige tog op.

Når det er sagt, er der så ikke noget med at de nye tog kun skal op og nedformere, men ikke skal driftkoble? Så modellen med at køre et tog med 5 togsæt til Fredericia og dele det op vil stoppe når IC3/ER4 bliver udrangeret?

Kort fråga om Fremtidens tog

af caprani ⌂ @, København, søndag 10. februar, 2019, 14:55 (249 dage siden) @ Tomas U Larsson

Sedan ytterligare en fråga om EA-loken från 1984; de flesta är ju sålda men borde de – teoretiskt sett – kunnat vara ett alternativ till >Vectroner, även om max effekten är endast 4 000 kW och topphastigheten 175 km/t? Ellok brukar ju hålla väldigt länge....


EA er desværre begrænset til kun ét strømsystem (25 Kv/50 Hz) hvilket gør dem ufleksible og ubrugelige i grænseoverskridende trafik (nabolandene Tyskland og Sverige betjener sig af 16 Kv/ 16 2/3Hz).

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen