Kort fråga om Fremtidens tog (Jernbanen i dag)
Hej
Jag erkänner att jag inte är så väl insatt i DSB:s Fremtidens Tog, men desto mer nyfiken. Därför får läsekretsen ursäkta denna ”Basic”- fråga.
Jag håller på att läsa DSB- rapporterna ” Fremtidens tog beslutningsoplæg” (dat augusti 2014) samt ”Fremtidens TogBeslutningsoplæg for Fase 1.5” (dat juni 2017). Samt flera inlägg på Jernbanen som dock istället talar om loktåg, med eller utan manövervagnar. Samt provkörningarna med två Siemens Taurus- lok hösten 2018, samt beställningarna av Vectroner. Provkörningarna ägde ju rum i hastigheter uppemot 250 km/t strax utanför huvudstaden.
I den senare rapporten talas på sidan 29 om ”tågsätt” med längden 80 meter och 210 sittplatser, ungefär som en IR4:a idag. Det låter ju inte som ett loktåg.
Finns det flera utvecklingslinjer inom DSB, eller har jag missat något fundamentalt?
Sedan ytterligare en fråga om EA-loken från 1984; de flesta är ju sålda men borde de – teoretiskt sett – kunnat vara ett alternativ till Vectroner, även om max effekten är endast 4 000 kW och topphastigheten 175 km/t? Ellok brukar ju hålla väldigt länge....
med vänliga hälsningar
/Tomas Larsson