Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Københavns Lufthavn Kastrup - et foto fra i dag (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/2 2019, 15:45 (1896 dage siden)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Københavns Lufthavn Kastrup - et foto fra i dag

af Jørgen Pagh Jensen, 15/2 2019, 19:21 (1895 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kan nogen forklare, hvorfor der ligger et ekstra sæt rustne skinner i sporene?

Københavns Lufthavn Kastrup - et foto fra i dag

af RasmusD, 15/2 2019, 19:36 (1895 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Jeg kan ikke huske hvad man kalder dem, men det er en sikkerhedsforanstaltning i tilfælde af afsporing. Hvis en vogn hopper af skinnerne, vil den trække til siden indtil hjulene rammer modsatte skinne. Ved at lægge ekstra skinner ned, forhindrer man at den trækker særlig langt til siden.

Man ser dem også ofte på broer.

Københavns Lufthavn Kastrup - et foto fra i dag

af Jørgen Pagh Jensen, 15/2 2019, 19:44 (1895 dage siden) @ RasmusD

De skinner som er placeret i sporet (var selv i Kastrup i dag og undrede mig) ligner ikke de skinner, som er placeret på broer. Der er vel heller ikke nogen oplagt grund til, at de skulle være placeret lige på den station?

Københavns Lufthavn Kastrup - et foto fra i dag

af Niels Munch, 15/2 2019, 21:26 (1895 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

"Sikkerhedsskinnerne", hvis formål er at sikre, at afsporede hjul holder køreretningen, indtil toget er standset, monteres på broer og i tunneller (herunder metroen).

M.v.h.
Niels

Københavns Lufthavn Kastrup - et foto fra i dag

af Banemanden, 17/2 2019, 19:37 (1893 dage siden) @ Niels Munch

Vil lige tilføje, at metroen ikke har disse skinner over det hele. Og på cityringen er det kun meget begrænset brugt.

Avatar

Københavns Lufthavn Kastrup - et foto fra i dag

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 18/2 2019, 08:07 (1892 dage siden) @ Banemanden

Vil lige tilføje, at metroen ikke har disse skinner over det hele. Og på cityringen er det kun meget begrænset brugt.

I Metroen ligger disse "guiderails", hvor der er broer, netop for at undgå at en afsporing kan føre til et tog der "falder ned" af metroen. De bruges ikke i tunellen, da væggene vil have samme funktion.
Visse steder på M1+M2 vil man se dem udfor stationerne, da de også bruges til montering af ATC udstyr.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Københavns Lufthavn Kastrup - et foto fra i dag

af OLL, Ballerup, 16/2 2019, 09:31 (1894 dage siden) @ RasmusD

Rimelig sikker på de hedder tvangsskinner. :-)

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Københavns Lufthavn Kastrup - et foto fra i dag

af William Skov ⌂, 17/2 2019, 23:56 (1893 dage siden) @ steenth

Rimelig sikker på de hedder tvangsskinner. :-)


Det gør det ikke - det hedder "beskyttelsesskinner".

Tjek lige Sporteknik - der et helt afsnit om det:
https://www.bane.dk/-/media/Bane/Presse/Billeder-til-temaer/Sporteknik_2udgave_2oplagx_...

Betegnelsen tvangskinne bruges på et sporskifte....

Mvh
Steen

Tvangskinner bruges til at undgå afsporing.
Beskyttelsesskinner bruges til at minimere skaderne ved afsporing.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Indsend billeder

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv. Pris 210 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak