Billeder fra en svunden tid (Generelt)
Tak for alle kommentarerne og de fine links fra Niels. Denne gang har jeg vovet mig ud i de tyske jernbaners historie. Forklaringen til de anvendte forkortelser i teksten til de tyske billeder er vist herunder:
KED = Königliche Eisenbahn-Direktion
DRG = Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft
RBGD = Reichsbahn-Generaldirektion
DB = Deutsche Bundesbahn
ÖBB = Österreichische Bundesbahnen
CCCP = Sowjetunion
PKP = Polnische Staatsbahnen
God fornøjelse.
Cvk, midten af 1950’erne. I 1929 byggede Scandia 3 beholdervogne til sprøjtevogne med numrene 1-3. Vognene blev i 1954 omlitreret til U 39501 til 39503. Sporet, som går på tværs, er banen fra Gasværkshavnen til Valby Gasværk.
Struer, 1983. Disse MO’ere er fotograferet på en af DJK’s mange dejlige jernbaneudflugter, som det desværre ikke mere er muligt at arrangere.
MZ 1446 var en af de i alt 16 MZ III, som i slutningen af 00’erne blev solgt til Independent Rail i New South Wales, Australien. Her ses den mellem Kongsvang og Viby engang i 1980’erne.
Ms 401, Aa 431, Ms 402, henstillet i gl. havnespor på Århus Rbg, 1984. Lyntoget befinder sig i dag på DJM, og er tiltænkt kørsel i begrænset omfang.
Århus Rbg, 1988. MH 333 er bygget af Frichs i 1962. Efter 35 års tjeneste blev maskinen i 1997 udrangeret, hensat og i 2000 ophugget. Godsbanen er i dag center for kunst- og kulturproduktion.
050 975-2, Bw Herzberg, 1976. Maskinen er bygget af Krupp og afleveret til DRG i 1941 som 50 975. 1945 til RBGD der britischen Besatzungszone, Bielefeld. 1956 udstyret med Riggenbach modtryksbremse. 1968 omlitreret til 050 975-2. Maskinen er bevaret på Deutsches Dampflokomotiv-Museum, Neuenmarkt-Wirsberg. Bemærk sneploven på billedet!
To 94’ere, Goslar, 1972. De er begge bygget af Schwartzkopff i hhv. 1913 og 1914. 094 536-0 er bygget til KED Cassel som T161 8142, 1925 til DRG som 94 536, 1945 til ÖBB som T, 1949 til CCCP. 094 597-2 er bygget til KED Essen som T161 8141, 1925 til DRG som 94 597, 1945 til PKP som TKw2 19, 1970 henstillet? Begge maskiner henstod i Goslar, med numre efter DBs nye nummersystem, som trådte i kraft 1. jan 1968.
M.v.h.
Keld Zumbach
Kilder:
www.dampflokomotivarchiv.de
www.beitraege.lokomotive.de
www.schwartzkopff-wildau.de
www.jernbanen.dk/forum
Horst J. Obermayer: Taschenbuch Deutsche Dampflokomotiven, Franks forlag
Wikipedia