Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder fra en svunden tid (Generelt)

af keld ⌂, Malling, 19/2 2019, 09:19 (1892 dage siden)

Tak for alle kommentarerne og de fine links fra Niels. Denne gang har jeg vovet mig ud i de tyske jernbaners historie. Forklaringen til de anvendte forkortelser i teksten til de tyske billeder er vist herunder:

KED = Königliche Eisenbahn-Direktion
DRG = Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft
RBGD = Reichsbahn-Generaldirektion
DB = Deutsche Bundesbahn
ÖBB = Österreichische Bundesbahnen
CCCP = Sowjetunion
PKP = Polnische Staatsbahnen

God fornøjelse.



[image]Cvk, midten af 1950’erne. I 1929 byggede Scandia 3 beholdervogne til sprøjtevogne med numrene 1-3. Vognene blev i 1954 omlitreret til U 39501 til 39503. Sporet, som går på tværs, er banen fra Gasværkshavnen til Valby Gasværk.


[image]Struer, 1983. Disse MO’ere er fotograferet på en af DJK’s mange dejlige jernbaneudflugter, som det desværre ikke mere er muligt at arrangere.


[image]MZ 1446 var en af de i alt 16 MZ III, som i slutningen af 00’erne blev solgt til Independent Rail i New South Wales, Australien. Her ses den mellem Kongsvang og Viby engang i 1980’erne.


[image]Ms 401, Aa 431, Ms 402, henstillet i gl. havnespor på Århus Rbg, 1984. Lyntoget befinder sig i dag på DJM, og er tiltænkt kørsel i begrænset omfang.


[image]Århus Rbg, 1988. MH 333 er bygget af Frichs i 1962. Efter 35 års tjeneste blev maskinen i 1997 udrangeret, hensat og i 2000 ophugget. Godsbanen er i dag center for kunst- og kulturproduktion.


[image]050 975-2, Bw Herzberg, 1976. Maskinen er bygget af Krupp og afleveret til DRG i 1941 som 50 975. 1945 til RBGD der britischen Besatzungszone, Bielefeld. 1956 udstyret med Riggenbach modtryksbremse. 1968 omlitreret til 050 975-2. Maskinen er bevaret på Deutsches Dampflokomotiv-Museum, Neuenmarkt-Wirsberg. Bemærk sneploven på billedet!


[image]To 94’ere, Goslar, 1972. De er begge bygget af Schwartzkopff i hhv. 1913 og 1914. 094 536-0 er bygget til KED Cassel som T161 8142, 1925 til DRG som 94 536, 1945 til ÖBB som T, 1949 til CCCP. 094 597-2 er bygget til KED Essen som T161 8141, 1925 til DRG som 94 597, 1945 til PKP som TKw2 19, 1970 henstillet? Begge maskiner henstod i Goslar, med numre efter DBs nye nummersystem, som trådte i kraft 1. jan 1968.

M.v.h.
Keld Zumbach


Kilder:
www.dampflokomotivarchiv.de
www.beitraege.lokomotive.de
www.schwartzkopff-wildau.de
www.jernbanen.dk/forum
Horst J. Obermayer: Taschenbuch Deutsche Dampflokomotiven, Franks forlag
Wikipedia

Billeder fra en svunden tid

af Nomisdk ⌂, Galten, 19/2 2019, 19:36 (1892 dage siden) @ keld

Spændende billeder Keld, tak.

--
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk
[image]

Billeder fra en svunden tid

af keld ⌂, Malling, 20/2 2019, 08:52 (1891 dage siden) @ keld

Gamle tyske lokomotivbetegnelser.

I billedteksten til de to 94’ere er den preussiske betegnelse T161 angivet forkert, idet det sidste 1-tal skal være med hævet skrift. Denne funktion findes imidlertid ikke her. Fremover vil jeg bruge "lille størrelse" i "kursiv", T161, hvis ikke andre har et bedre forslag.

M.v.h.
Keld Zumbach

Billeder fra en svunden tid

af Niels Munch, 20/2 2019, 09:25 (1891 dage siden) @ keld

Hej Keld,

Tyskerne bruger selv et punktum til at adskille Baureihe og Ausführung, som f.eks: Preußische T 16.1.

M.v.h.
Niels

Billeder fra en svunden tid

af keld ⌂, Malling, 20/2 2019, 10:24 (1891 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels.
Så vil jeg bruge det fremover.

M.v.h.
Keld Zumbach

Avatar

Billeder fra en svunden tid

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/2 2019, 10:56 (1891 dage siden) @ keld

Så ramte nørdfaktoren vist 102%! Herligt!!! I love it! :-D :-D :-D

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

OT - hævet ettal

af Skjold, 21/2 2019, 08:54 (1890 dage siden) @ keld

»… idet det sidste 1-tal skal være med hævet skrift. Denne funktion findes imidlertid ikke her.«

Der er flere metoder, men du kan fx bruge ASCII koden for et hævet ettal. Hold tasten »alt« ned og tast 2 5 1, som giver dette resultat: ¹.

Venlig hilsen Skjold Christensen

Billeder fra en svunden tid

af Jens N, Fredericia, 20/2 2019, 13:08 (1891 dage siden) @ keld

[image]Struer, 1983. Disse MO’ere er fotograferet på en af DJK’s mange dejlige jernbaneudflugter, som det desværre ikke mere er muligt at arrangere.


Bemærk hvor forskelligt frontnumrene på overgangspladerne er placeret.
Modelbanefolket har vide rammer.

Mvh. Jens

Avatar

Billeder fra en svunden tid

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 20/2 2019, 23:10 (1891 dage siden) @ keld

[image]To 94’ere, Goslar, 1972. De er begge bygget af Schwartzkopff i hhv. 1913 og 1914. 094 536-0 er bygget til KED Cassel som T161 8142, 1925 til DRG som 94 536, 1945 til ÖBB som T, 1949 til CCCP. 094 597-2 er bygget til KED Essen som T161 8141, 1925 til DRG som 94 597, 1945 til PKP som TKw2 19, 1970 henstillet? Begge maskiner henstod i Goslar, med numre efter DBs nye nummersystem, som trådte i kraft 1. jan 1968.


En læser skriver følgende:
094 536-0 was not 94 536!
Former DRG/DB number was 94 1536, built 1922 by Henschel in Kassel, delivered as "Essen 8761" to KPEV.
094 597-2 was not 94 597!
Former DRG/DB number was 94 1597, built 1923 by Berliner Maschinenbau AG, delivered directly to DRG.
Source: www.revisionsdaten.de

--
[image]

Billeder fra en svunden tid

af Niels Munch, 21/2 2019, 05:16 (1890 dage siden) @ Tommy Nilsson

En læser skriver følgende:
094 536-0 was not 94 536!
Former DRG/DB number was 94 1536, built 1922 by Henschel in Kassel, delivered as "Essen 8761" to KPEV.
094 597-2 was not 94 597!
Former DRG/DB number was 94 1597, built 1923 by Berliner Maschinenbau AG, delivered directly to DRG.
Source: www.revisionsdaten.de


Og det har læseren ret i, for i Ingo Hütter's pålidelige Lokdatenbank står:

094 536-0:
Hersteller: Henschel und Sohn, Kassel
Baujahr: 1922
Fabriknummer: 19674
Bauart: E h2t
Spurweite: 1435 mm
Lebenslauf:
ESN 8761 T16.1
→'23 DRBv 94 1536
→'25 DRB 94 1536
→'45 DRw/DB
→'68 DB 094 536-0
+15.12.71

094 597-2:
Hersteller: Berliner Maschinenbau-Actien-Gesellschaft BMAG vormals L. Schwartzkopff
Baujahr: 1923
Fabriknummer: 8182
Bauart: E h2t
Spurweite: 1435 mm
Lebenslauf:
DRB 94 1597
→'45 DRw/DB
→'68 DB 094 597-2
+18.04.72

Kilde: http://www.beitraege.lokomotive.de/datenbank/d_datenbank.php


M.v.h.
Niels

Billeder fra en svunden tid

af keld ⌂, Malling, 21/2 2019, 13:01 (1890 dage siden) @ Tommy Nilsson

Rettelsesblad


Mange tak til læseren for rettelsen. Hvem skulle have troet, at hvis man vil søge oplysninger om et lokomotiv, hvis nummer tydeligt fremgår af et billede, ja så skal man søge i databasen under et andet nummer? Men det gør jo bare interessen for jernbaner endnu mere spændende.



[image]To 94’ere henstillet i Goslar, 1972.
094 536-0 er bygget af Henschel und Sohn i 1922 til KED Essen som 8761 T16.1. 1925 til DRB som 94 1536, 1945 til DRw, fra 1949 DB, 1968 nyt nr. DB 094 536-0, 1971 udrangeret.
094 597-2 er bygget af BMAG, Schwartzkopff i 1923 til DRB som 94 1597, 1945 til DRw, fra 1949 DB, 1968 nyt nr. DB 094 597-2, 1972 udrangeret.

M.v.h.
Keld Zumbach

Kilde: http://www.beitraege.lokomotive.de/d_start.php

ContecRailBillige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak