Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

persontog aarhus havnespor? (Generelt)

af ThomasTT, 19/2 2019, 13:09 (1865 dage siden)

Er det rent teoretisk muligt? Eller er kurven for skarp eller andre problemer?

persontog aarhus havnespor?

af Togbus, Foldingbro, 19/2 2019, 13:13 (1865 dage siden) @ ThomasTT

Er det rent teoretisk muligt? Eller er kurven for skarp eller andre problemer?

Du kan jo se hvad en Lint kan præstere i Helsingør

--
- busser når det er billigst

Avatar

persontog aarhus havnespor?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/2 2019, 06:24 (1864 dage siden) @ Togbus

Er det rent teoretisk muligt? Eller er kurven for skarp eller andre problemer?

Du kan jo se hvad en Lint kan præstere i Helsingør

Og der har vel været persontog før på havnen da der var en decideret havnestation.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

persontog aarhus havnespor?

af Peter Linaa, 20/2 2019, 16:15 (1864 dage siden) @ Michael Deichmann

Er det rent teoretisk muligt? Eller er kurven for skarp eller andre problemer?

Du kan jo se hvad en Lint kan præstere i Helsingør


Og der har vel været persontog før på havnen da der var en decideret havnestation.

Hej Michael

Det er vist mange år siden, du sidst har været i Aarhus, for der er lavet rigtig meget om på havnen i Aarhus.

M v h
Peter L

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af Jakob S. Engbæk, 20/2 2019, 08:03 (1864 dage siden) @ ThomasTT

Er det rent teoretisk muligt? Eller er kurven for skarp eller andre problemer?

Interessant ide. Jeg har set IC3 “parkeret” på broen over Spanien.

Det kunne være relevant med et tog til Molslinjens kommende færgeleje ved den nye container terminal. Måske et Y-tog, der kørte frem og tilbage, så det passede med færgen.

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af Svend, 20/2 2019, 10:38 (1864 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Det kunne være relevant med et tog til Molslinjens kommende færgeleje ved den nye container terminal. Måske et Y-tog, der kørte frem og tilbage, så det passede med færgen.

.
Y-tog - eller anden form for veterantog - kunne være en interessant løsning.

--
Svend

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af Peter Christensen, 20/2 2019, 10:53 (1864 dage siden) @ Svend

Y-tog - eller anden form for veterantog - kunne være en interessant løsning.

Tja, ifj. de regler som findes på veteranbaneområdet, så må veterantog ikke udfører kommerciel kørsel. Da den foreslåede kørsel nok falder herunder, så skal vi næppe sætte næsen op efter en veteranbane scorer kassen herpå.

Det er muligt, at der kan findes noget gammel materiel, som kan bruges til den foreslåede drift og som mange vil klassificere som veterantog.
Men er det klogt hvis du vil have nogen til at bruge muligheden?

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af Svend, 20/2 2019, 11:34 (1864 dage siden) @ Peter Christensen

Y-tog - eller anden form for veterantog - kunne være en interessant løsning.

Tja, ifj. de regler som findes på veteranbaneområdet, så må veterantog ikke udfører kommerciel kørsel. Da den foreslåede kørsel nok falder herunder, så skal vi næppe sætte næsen op efter en veteranbane scorer kassen herpå.

Det er muligt, at der kan findes noget gammel materiel, som kan bruges til den foreslåede drift og som mange vil klassificere som veterantog.
Men er det klogt hvis du vil have nogen til at bruge muligheden?

.
Ja, ja .... du forstod vel hvad jeg mente (min kommentar til Jakobs ide/forslag):
Der blev foreslået kørsel med materiel fra gamle dage, hvor der så også have været skrevet "Triangel-motorvogne". Men når det nu er Aarhus, skulle forslaget måske have heddet "etablering af letbane".

--
Svend

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af Jakob S. Engbæk, 20/2 2019, 17:42 (1864 dage siden) @ Svend

Y-tog - eller anden form for veterantog - kunne være en interessant løsning.

Tja, ifj. de regler som findes på veteranbaneområdet, så må veterantog ikke udfører kommerciel kørsel. Da den foreslåede kørsel nok falder herunder, så skal vi næppe sætte næsen op efter en veteranbane scorer kassen herpå.

Det er muligt, at der kan findes noget gammel materiel, som kan bruges til den foreslåede drift og som mange vil klassificere som veterantog.
Men er det klogt hvis du vil have nogen til at bruge muligheden?

.
Ja, ja .... du forstod vel hvad jeg mente (min kommentar til Jakobs ide/forslag):
Der blev foreslået kørsel med materiel fra gamle dage, hvor der så også have været skrevet "Triangel-motorvogne". Men når det nu er Aarhus, skulle forslaget måske have heddet "etablering af letbane".

På VLTJ bruges stadig Y-tog, så vidt jeg ved. Mere veteran er det vel ikke.
Ideen var mere at det var så usikker en forretning at man måtte bruge hvad man kunme leje billigt, det kunne være Y-tog.

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af Karl Høst, 20/2 2019, 12:07 (1864 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Nu skal vi lige være enige om, hvilket spor vi taler om. Letbanens spor over Spanien er det som førte til Havnestationen, hvorimod sporet mod sydhavnen er betydeligt skarpere i kurven, og vil være det der teoretisk skulle bruges til Molslinjens nye terminal. Google maps

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af Jonas1983, 20/2 2019, 12:22 (1864 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Et letbanetog/sporvogn vil vel sagtens kunne klare kurven, når de kan klare at dreje i et vejkryds.

Men nu spørger jeg, når ingen andre åbenbart gør:

Hvorfor vil du køre persontog ud til en bilfærge?
Hvem skulle køre med den linje?

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af Jakob S. Engbæk, 20/2 2019, 17:39 (1864 dage siden) @ Jonas1983

Et letbanetog/sporvogn vil vel sagtens kunne klare kurven, når de kan klare at dreje i et vejkryds.

Men nu spørger jeg, når ingen andre åbenbart gør:

Hvorfor vil du køre persontog ud til en bilfærge?
Hvem skulle køre med den linje?

Min ide (som måske ikke er så gennemtænkt)

At Molslinjen skulle kører tog med deres passagere uden bil og med dem der benytter deres busrute mellem Aarhus og København. Så kan de sparer at sejle bussen frem og tilbage.

(Nej molslinjen skulle ikke nødvendigvis selv kører togene, men kunne få en underleverandør til det)

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af krabsen, 20/2 2019, 17:55 (1864 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Et letbanetog/sporvogn vil vel sagtens kunne klare kurven, når de kan klare at dreje i et vejkryds.

Men nu spørger jeg, når ingen andre åbenbart gør:

Hvorfor vil du køre persontog ud til en bilfærge?
Hvem skulle køre med den linje?


Min ide (som måske ikke er så gennemtænkt)

At Molslinjen skulle køre tog med deres passagerer uden bil og med dem der benytter deres busrute mellem Aarhus og København. Så kan de spare at sejle bussen frem og tilbage.

Tvivler stærkt på forretningsmodellen.

Buspassagerer vælger blandt andet bussen for ikke at skulle håndtere bagage m.v. ved ombord- og ilandstigning.

Gående passagerer uden bus, som skal videre med tog fra Aarhus? Antallet er så lille, at det vil være billigere at betale en taxa for dem.

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af ThomasTT, 20/2 2019, 12:24 (1864 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Er det rent teoretisk muligt? Eller er kurven for skarp eller andre problemer?


Interessant ide. Jeg har set IC3 “parkeret” på broen over Spanien.

Det kunne være relevant med et tog til Molslinjens kommende færgeleje ved den nye container terminal. Måske et Y-tog, der kørte frem og tilbage, så det passede med færgen.

Problemet er vel, at sidder man først i et tog på Aarhus H vil det være nemmere og hurtigere at køre i tog til Sjælland end at køre i tog ud til færgelejet.

Jeg tænkte umiddelbart mere på en tunnel ud af Aarhus ifm et kattegatprojekt. Fra havnesporets sydligste punkt er der kun ca 4 km for at være helt fri af Aarhus, inklusive en del skov. Det vil spare måske 10 km (mod Hou ift at køre via Hasselager) samt vendingen i Aarhus og vil samtidig langtidssikre kapaciteten på Aarhus H.

Det kan undre, at det tilsyneladende ikke har været overvejet, men skyldes måske forhold omkring havnesporet

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af mpp, 20/2 2019, 13:29 (1864 dage siden) @ ThomasTT

Det handler vel primært om at havnesporet er en enkeltsporet strækning der er anlagt så et par godstog kan køre der om dagen, mens Kattegatforbindelsen vil kræve at kører 2-3 tog i timen i hver retning og det kan man ikke stoppe trafikken i Aarhus for. Med godstog på havnebaner kan man trods alt vælge at sige at de skal køre når den øvrige trafik ikke er for proppet mens det ville skabe totalt kaos med at køre passagertog på en hovedlinje gennem blandet bytrafik.

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af Niels, Aarhus, 20/2 2019, 14:04 (1864 dage siden) @ mpp

Hej

Molslinjen har 8 dobbeltture mellem 6.00 og 20.00 på hverdage mellem Aarhus og Odden. Det vil sige ca. én ankomst og én afgang i timen.
Havnesporet ligger ikke således at det generer trafikken i Aarhus by. Der er to bevogtede overskæringer begge på havneterrænet (Jægergårdsgade og Sydhavnsgade).
Havnesporet ender på den hermetisk lukkede og terrorsikrede havneterminal.
Der afgår KomBarDo-busser til og fra Aarhus rutebilstation, som korresponderer med de enkelte afgange.

Jeg kan ikke rigtig se, hvordan disse forhold skulle berettige en togforbindelse mellem Aarhus H og den kommende færgeterminal - selv om det selvfølgelig altid kunne være sjovt med nye skinnebårne forbindelser;-)

For det første er det begrænset, hvor mange gående passagerer, som Molslinjen har på nuværende tidspunkt, hvor færgerne lægger til stort set midt i byen, og dels skal der anlægges nyt spor fra Tongavej ud ad Østhavnsvej til terminalen med nye perronfaciliteter, dels kører der flere af Midttrafiks busser helt ud til enden af Østhavnsvej, hvor terminalen skal ligge, og endelig vil der i forvejen være busforbindelse med KomBarDo-busserne fra Aarhus Rutebilstation - såååå det er der nok ikke rigtig nogen, der vil finansiere lige her og nu ;-)

Venlig hilsner

Niels H.

--
Niels

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af mpp, 20/2 2019, 14:06 (1864 dage siden) @ Niels

Jeg er meget enig. Jeg tror også det er usmart med en færge med en masse gående passagerer der alle skal have deres bagage med. Det var det i hvert fald da broen på Rødby–Puttgarden var i stykker og toget ikke kunne komme med.

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af Peter Linaa, 20/2 2019, 16:13 (1864 dage siden) @ Niels

Hej

Molslinjen har 8 dobbeltture mellem 6.00 og 20.00 på hverdage mellem Aarhus og Odden. Det vil sige ca. én ankomst og én afgang i timen.
Havnesporet ligger ikke således at det generer trafikken i Aarhus by. Der er to bevogtede overskæringer begge på havneterrænet (Jægergårdsgade og Sydhavnsgade).
Havnesporet ender på den hermetisk lukkede og terrorsikrede havneterminal.
Der afgår KomBarDo-busser til og fra Aarhus rutebilstation, som korresponderer med de enkelte afgange.

Jeg kan ikke rigtig se, hvordan disse forhold skulle berettige en togforbindelse mellem Aarhus H og den kommende færgeterminal - selv om det selvfølgelig altid kunne være sjovt med nye skinnebårne forbindelser;-)

For det første er det begrænset, hvor mange gående passagerer, som Molslinjen har på nuværende tidspunkt, hvor færgerne lægger til stort set midt i byen, og dels skal der anlægges nyt spor fra Tongavej ud ad Østhavnsvej til terminalen med nye perronfaciliteter, dels kører der flere af Midttrafiks busser helt ud til enden af Østhavnsvej, hvor terminalen skal ligge, og endelig vil der i forvejen være busforbindelse med KomBarDo-busserne fra Aarhus Rutebilstation - såååå det er der nok ikke rigtig nogen, der vil finansiere lige her og nu ;-)

Venlig hilsner

Niels H.

Hvilke af Midttrafiks busser kører helt ud til enden af Østhavnsvej?

M v h
Peter L

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af morten t, 20/2 2019, 16:53 (1864 dage siden) @ Peter Linaa

Ja det tænkte jeg også, jeg har aldrig set en.

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af Jonas1983, 20/2 2019, 17:03 (1864 dage siden) @ Peter Linaa

Ingen.
Linje 91 til Containerterminal Østhavn blev nedlagt i 2011 ved en større linjeomlægning.
Jeg kender jo ikke begrundelsen, men mit gæt er at der ikke var/er passagergrundlag. Jeg mener, at bus 91 var en pendlerrute med indskrænket køreplan.

Jeg ved heller ikke hvem der skulle tage bussen ud på Aarhus Østhavn (ikke at forveksle med Aarhus Ø).
Udover pendlertrafik, men den er jo åbenbart for lille til at understøtte en lille busrute.

Så er der vandflyveren til København, men mon ikke deres målgruppe kører taxa. Og så mange mennesker er der heller ikke tale om.

Så jeg mangler stadig svar på mit spørgsmål om, hvem der dog skulle køre med tog til østhavnen?
Med mindre man vil fragte passagererne videre i containere, hvilket selvfølgelig kunne markedsføres som endnu en ny type Orange billet...

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af Jakob S. Engbæk, 20/2 2019, 17:59 (1864 dage siden) @ Niels

Hej

Molslinjen har 8 dobbeltture mellem 6.00 og 20.00 på hverdage mellem Aarhus og Odden. Det vil sige ca. én ankomst og én afgang i timen.
Havnesporet ligger ikke således at det generer trafikken i Aarhus by. Der er to bevogtede overskæringer begge på havneterrænet (Jægergårdsgade og Sydhavnsgade).
Havnesporet ender på den hermetisk lukkede og terrorsikrede havneterminal.
Der afgår KomBarDo-busser til og fra Aarhus rutebilstation, som korresponderer med de enkelte afgange.

Jeg kan ikke rigtig se, hvordan disse forhold skulle berettige en togforbindelse mellem Aarhus H og den kommende færgeterminal - selv om det selvfølgelig altid kunne være sjovt med nye skinnebårne forbindelser;-)

For det første er det begrænset, hvor mange gående passagerer, som Molslinjen har på nuværende tidspunkt, hvor færgerne lægger til stort set midt i byen, og dels skal der anlægges nyt spor fra Tongavej ud ad Østhavnsvej til terminalen med nye perronfaciliteter, dels kører der flere af Midttrafiks busser helt ud til enden af Østhavnsvej, hvor terminalen skal ligge, og endelig vil der i forvejen være busforbindelse med KomBarDo-busserne fra Aarhus Rutebilstation - såååå det er der nok ikke rigtig nogen, der vil finansiere lige her og nu ;-)

Venlig hilsner

Niels H.

Tak for det lange svar.

Jeg har hørt der er trængsel kø og “færgetræk” i Aarhus. Ideen skulle være at undgå vej
trafikken og kører uden om på skinner.

Det skulle naturligvis være Molslinjens tog. Et alternativ til kombardo-busserne, og man kunen spare at sejle frem og tilbage med busser.

Det er rigtigt at sporet er på den forkerte side af hegnet. Men det ligger trods alt tæt på færge terminalen, mon ikke man kunne finde en løsning, om det så skulle være mere hegn og låger.
Et luftfoto med færgeterminalen indtegnet ses her:
https://stiften.dk/aarhus/Ny-faergeterminal-paa-Aarhus-Havn-Skal-lede-faergetrafikken-u...

Det var nok mest en strøtanke, jeg troede det kunne afprøves uden de helt store investeringer.

Aarhus Østhavn jernbane - og fjernrejser tog/bus/bi generelt

af Jonas1983, 20/2 2019, 19:09 (1863 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Ok, nu tror jeg, jeg forstår. Det vil blive lidt en løsning ligesom i gamle dage med havnestation og København-Kalundborg-Aarhus forbindelsen?

Men nu er der ikke jo ligefrem særlig gode kollektive transportmuligheder til Odden Færgehavn, da det er en bilfærgeforbindelse, med streg under bil! Så når Mols Linien alligevel kører folk med bus til Odden, så kan de vel lige så godt tage bussen med færgen over og ud igen i Århus. Hvis folk skulle til at skifte til og fra færgen og slæbe bagage op og ned ad en landgangsbro, så tror jeg nok den Kombardo "expres" ville dø ret hurtigt ud...

I det hele taget er forbindelserne fra København til og fra Jylland ændret for altid med Storebæltsbroen, men selv tyve år efter er det åbenbart stadig ikke gået op for alle. Mols Linien har været tæt på lukning flere gange, fordi selv bilister foretrækker 'omvejen' ad Fyn.

Fjernbussernes succes begyndte dog først rigtigt med indførslen af "Tempo 100" for vel en ca. 5 år siden (husker ikke præcis årstallet), hvor køretiden København - Jylland blev reduceret med yderligere en halv times tid. Og samtidig med sporarbejder en masse, bla. over Vestfyn, blev det dermed lige så hurtigt - eller hurtigere - at komme fra København til større byer i Jylland - og markant billigere! Så simpelt er det.

De fleste fjernrejsende vægter direkte forbindelser højere end frekvens. Det er jo hele baggrunden bag udviklingen af IC3-systemet og kobling i drift i Vejle/Fredericia. Derfor er den sikre måde at flytte fritidsrejsende passagerer over i bilen/bussen at erstatte direkte forbindelser med selv gode indirekte forbindelser med kort ventetid ved skift. Fordi det er stressende at skulle slæbe bagage ind/ud og fordi folk er bange for at miste næste forbindelse og hvad ved jeg. Om begrundelserne altid er rationelle eller ej, er jo sådan set ligegyldigt, når folk handler ud fra dem.

Jeg kommer fra Thy, og der har det altid været et utroligt stort politisk ønske at have en direkte forbindelse Thisted - København H, selv om det jo er noget af en luksus, og man næsten altid kan opnå glimrende forbindelse og samme rejsetid ved at skifte i Struer (og endda Fredericia). Og misforstå mig ikke; jeg er meget glad for, at der stadig kører IC3 tog til og fra Thisted. Den luksus er der mange større jyske byer der ikke (mere) har...

Men bilens og bussens meget store fordel frem for toget er altså fleksibilitet og mobilitet. Fra A til B, uanset hvor A og B er, og uanset hvornår. Det er vel ikke så mærkeligt, at det er svært at konkurrere med?

Nu kom jeg lidt ud af en tangent (et sidespor?), men fremtiden for (nye) jernbaner er nok bundet til steder med stort passager- eller godsgrundlag, fx mellem større populationscentre. Og det var den jo allerede i jernbanens barndom. Baner blev anlagt, fragtede mennesker og gods - og blev nedlagt igen. Jernbane er lækkert, men dyrt - og ufleksibelt.

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af P.Jensen, 21/2 2019, 11:20 (1863 dage siden) @ Niels

Tog til Molslinien når der ikke er forbindelse videre på den anden side?
Tror tog vil tage længere tid end med bus selvom man lagde et spor de ca. 25 km fra Højby ud til Odden Færgehavn.

Glem Molslinien - det er en bilfærge og med meget få gående passagerer for de er kun til besvær! Rederiet gør ikke noget for at få flere idet en enkeltbillet for en gående passager koster fra kr. 149 (og i dag op til 359 kr. - blue class kr.499).

Nej. Det drejer sig om direkte troværdige forbindelser. Ingen ønsker at skifte eller slæbe bagage fra tog til tog og slet ikke fra tog op på en færge og ned igen..... Se at få rettet skinner ud i Østjylland (+el) og på Vestfyn og få gang i den nye forbindelse over Køge! Og med tog hvor man ikke skal op i toget men ind i toget!

I øjeblikket i værftsperioden sejler kun 2 færger i alt 8 afgange med teoretisk plads til 2.500 biler fra hver side. Om ikke så lang tid sejler 3 færger i alt 11 afgange med teoretisk plads til 4.500 biler...

Og de har i dette århundrede ikke været ved at lukke som der står i et andet indlæg. De investerer meget - i 2018-2019 - 990 mill. kr. i nye færger.

Sjovt nok har de et punkt i deres regnskab der hedder havne- og terminaludgifter - lidt over 50 mill. kr. Infrastrukturafgift????

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af Togbus, Foldingbro, 21/2 2019, 11:32 (1863 dage siden) @ P.Jensen

Tog til Molslinien når der ikke er forbindelse videre på den anden side?
Tror tog vil tage længere tid end med bus selvom man lagde et spor de ca. 25 km fra Højby ud til Odden Færgehavn.

Glem Molslinien - det er en bilfærge og med meget få gående passagerer for de er kun til besvær! Rederiet gør ikke noget for at få flere idet en enkeltbillet for en gående passager koster fra kr. 149 (og i dag op til 359 kr. - blue class kr.499).

Det er af hensyn til momsregnskabet - skæld ud på politikerne i stedet. Der er ikke moms på befordring af personer, men det er der på køretøjer. Derfor skal persondelen af en "bil-plus-passagerer-billet" være så høj som muligt. Derfor er det heller ikke det store problem når man stopper rejsende ind i en fjernbus og befordrer edm med færgen inkl bus, hvis man skulle finde på dette.

Sjovt nok har de et punkt i deres regnskab der hedder havne- og terminaludgifter - lidt over 50 mill. kr. Infrastrukturafgift????

Tror du virkelig at havne er til for det blå Danmarks skyld? nix. det er foretagender der skal tjene deres havneinvesteringer ind og derfor er der jo også mange steder nedlagt erhvervshavne og bygget spekulationsbyggeri, da forrentningen af arealet på kort- og muligvis langt sigt vil være langt bedre end kaj for skibe.

--
- busser når det er billigst

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af Thorbjørn, 21/2 2019, 12:04 (1863 dage siden) @ Togbus

Tror du virkelig at havne er til for det blå Danmarks skyld? nix. det er foretagender der skal tjene deres havneinvesteringer ind og derfor er der jo også mange steder nedlagt erhvervshavne og bygget spekulationsbyggeri, da forrentningen af arealet på kort- og muligvis langt sigt vil være langt bedre end kaj for skibe.

Det breder sig, Nu er Guldborgsund kommet med storslåede planer
for Nykøbing F.

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af P.Jensen, 21/2 2019, 13:44 (1863 dage siden) @ Togbus

Jeg forstår ikke dit svar med momsregnskab.
Fakta er at hvis du er 4 personer der køber billet i dag og går ombord på færgen kl. 19.00 koster det 4 x 359 kr.= 1436 kr. Iflg dit indlæg er det uden moms.
Sætter man de 4 personer ind i en bil koster det 479 kr. og det er incl. moms. (383,20 excl. moms.)

Jeg var overrasket over størrelsen på havneafgifter m.v.

P.Jensen

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af ThomasTT, 21/2 2019, 13:02 (1863 dage siden) @ P.Jensen

Tog til Molslinien når der ikke er forbindelse videre på den anden side?
Tror tog vil tage længere tid end med bus selvom man lagde et spor de ca. 25 km fra Højby ud til Odden Færgehavn.

Glem Molslinien - det er en bilfærge og med meget få gående passagerer for de er kun til besvær! Rederiet gør ikke noget for at få flere idet en enkeltbillet for en gående passager koster fra kr. 149 (og i dag op til 359 kr. - blue class kr.499).

Nej. Det drejer sig om direkte troværdige forbindelser. Ingen ønsker at skifte eller slæbe bagage fra tog til tog og slet ikke fra tog op på en færge og ned igen..... Se at få rettet skinner ud i Østjylland (+el) og på Vestfyn og få gang i den nye forbindelse over Køge! Og med tog hvor man ikke skal op i toget men ind i toget!

I øjeblikket i værftsperioden sejler kun 2 færger i alt 8 afgange med teoretisk plads til 2.500 biler fra hver side. Om ikke så lang tid sejler 3 færger i alt 11 afgange med teoretisk plads til 4.500 biler...

Og de har i dette århundrede ikke været ved at lukke som der står i et andet indlæg. De investerer meget - i 2018-2019 - 990 mill. kr. i nye færger.

Sjovt nok har de et punkt i deres regnskab der hedder havne- og terminaludgifter - lidt over 50 mill. kr. Infrastrukturafgift????

Pointen med spørgsmålet var også relateret til, hvordan togene skulle køre i Østjylland. Det kan gøres på mange måder og togfondens del 2 må formodes at være i spil pga sandsynlige kattegat-beslutninger. At bruge havnesporet ifm en tunnel virker ikke umiddelbart som det mest sandsynlige, men det kunne være interesant, hvis der var en absolut fældende grund til, at det ikke kan lade sig gøre, fx kurvens skarphed ift de relevante togtyper. Derfor spørgsmålet.

Færgedrift ift jernbanen har ingen gang på jord, medmindre man kan opfinde et system, hvor toget kører direkte ombord på færgen, og passagererne bliver på deres pladser og efter ankomst kører toget videre fra ny bane på fx Røsnæs mod Kbh. Herved kunne man godt komme under to timer for få milliarder nyt spor, men det vil formentlig være omstændeligt og klodset og kun marginalt hurtigere.

persontog aarhus havnespor? KomBarDo på skinner

af ThomasTT, 20/2 2019, 15:06 (1864 dage siden) @ mpp

Det handler vel primært om at havnesporet er en enkeltsporet strækning der er anlagt så et par godstog kan køre der om dagen, mens Kattegatforbindelsen vil kræve at kører 2-3 tog i timen i hver retning og det kan man ikke stoppe trafikken i Aarhus for. Med godstog på havnebaner kan man trods alt vælge at sige at de skal køre når den øvrige trafik ikke er for proppet mens det ville skabe totalt kaos med at køre passagertog på en hovedlinje gennem blandet bytrafik.

Det er jeg ikke enig i. Den værdifulde del af havnesporet er det sving på en bro, hvor sporet drejer det meste af 180 grader i en meget skarp kurve. Herefter løber det kun få hundrede meter uden nogen egentlig konflikt, før det i givet fald ville skulle ned i en tunnel.

Der er næppe et væsentligt behov for mere end to hurtige og gennemkørende tog. Det kan klares af en enkeltsporet strækning. Alle andre tog kan køre ind den eksisterende vej med Aarhus som endestation.

Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak