Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ringsted–Odense, en af Europas mest brugte strækninger (Generelt)

af mpp, 19/2 2019, 17:23 (1891 dage siden)

Nu hvor BaneDanmark skal opgradere banen mellem Ringsted og Odense med dertil hørende sporarbejder så jeg et sted at de siger det er en af Europas mest befærdede strækninger. Det fik mig til at tænke på – er det det? På rejseplanen kan jeg se at der er 2 IC og 1 lyntog i timen hver retning + 1-2 godstog og regionaltog til Slagelse. Derudover ekstra lyntog i myldretiden.

Er der flere tog end dem og hvor mange flere/færre tog kører der på hovedlinjer i andre lande?

Ringsted–Odense, en af Europas mest brugte strækninger

af RasmusD, 19/2 2019, 18:00 (1891 dage siden) @ mpp

Det lyder mærkeligt. For alle de tog, du nævner, kører også Roskilde-Ringsted, og der får man så også togene mod Nykøbing Falster med. Og længere ind mod København er puljen den samme, med tog mod Holbæk/Kalundborg oven i hatten.

Hvidovre Fjern-Høje Taastrup må være den travleste delstrækning i landet.

Er det mon hele strækning 1, der menes?

Ringsted–Odense, en af Europas mest brugte strækninger

af Frank Poulsen, 19/2 2019, 18:18 (1891 dage siden) @ RasmusD

Jeg tænker også København - Østerport må være væsentlig flere. Så godt spørgsmål hvordan den er defineret

Ringsted–Odense, en af Europas mest brugte strækninger

af mpp, 19/2 2019, 18:42 (1891 dage siden) @ Frank Poulsen

Præcis. Det jeg tænker er at hele banen Østerport–Odense kan deles op således:

Østerport–Kbh H: deles med Kystbanen/Øresundsbanen, alle regionaltog på Nordvestbanen, Sydbanen og Vestbanen samt IC til Esbjerg. Må være traveleste strækning.

Kbh H–Roskilde: deles med tog på Vest-, Nordvest- og Sydbanen. Men måske regnes den mere som regionalbane eller andet og har også flere spor.

Efter Roskilde deles man med Nordvestbanen og efter Ringsted deles man med Sydbanen. Det betyder måske ikke det store i forhold til banens samlede benyttelse?

Det må være noget af kombinationen af tog og antallet af overhalingsmuligheder der skulle gøre Ringsted–Odense en anden slags bane end de andre. En ting kunne være at mens IC og IC Lyn her kører særligt hurtigt hvilket giver problemer med godstog. Når jeg måler hastigheden er det sjældent man kører over 150 km/t, men man kører stadigt klart hurtigst mellem København og Odense.

Ringsted–Odense, en af Europas mest brugte strækninger

af ThomasTT, 20/2 2019, 12:39 (1890 dage siden) @ mpp

Nu hvor BaneDanmark skal opgradere banen mellem Ringsted og Odense med dertil hørende sporarbejder så jeg et sted at de siger det er en af Europas mest befærdede strækninger. Det fik mig til at tænke på – er det det? På rejseplanen kan jeg se at der er 2 IC og 1 lyntog i timen hver retning + 1-2 godstog og regionaltog til Slagelse. Derudover ekstra lyntog i myldretiden.

Er der flere tog end dem og hvor mange flere/færre tog kører der på hovedlinjer i andre lande?

Det kan vel opgøres på så mange forskellige måder, at det nærmest er meningsløst.

Strækningen er vel karakteriseret ved, at der er mange forskellige slags tog, der alle er væsentlige og som slås om kapaciteten. Men selvom behovet dermed er stort vil det jo i praksis mindske antallet af tog.

Ringsted–Odense, en af Europas mest brugte strækninger

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 20/2 2019, 16:43 (1890 dage siden) @ ThomasTT


Det kan vel opgøres på så mange forskellige måder, at det nærmest er meningsløst.

.
Ikke desto mindre er der een metode, der er anerkendt for udregninger af kapacitetsudnyttelsen. Det er UICs leaflet 406 - der her er på engelsk:
https://tamannaei.iut.ac.ir/sites/tamannaei.iut.ac.ir/files//files_course/uic406_2013.pdf

I henhold til Rail Net Europes standarder skal alle Netredegørelser i Europa (Schweiz og Norge er også med) indeholde oversigter om kapacitetsudnyttelsen baseret på denne UIC metode.
I Banedanmarks Netredegørelse er det bilag 4.4

https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Data-om-infrastrukturen/Netredegoerelse-2018

Af den oversigt fremgår det at trafikken på strækningen Ringsted - Odense ikke er i nærheden af kapacitetsgrænsen på strækningen.

Mvh
Lasse

Ringsted–Odense, en af Europas mest brugte strækninger

af mpp, 20/2 2019, 21:29 (1890 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Interessant. Hvordan regner man kapacitetsgrænsen ud? Er det i forhold til typerne af trafik eller er også ting som længden af blokke og sikkerhedsafstande med? Mellem Fredericia og Odense er kapacitetsgrænsen nået, men selv med de vestfynske regionaltog er der vel næppe flere tog der end mellem Ringsted og København. Ligeledes Skørping til Aalborg der endda mangler godstog.

Ringsted–Odense, en af Europas mest brugte strækninger

af SFJ, 21/2 2019, 22:46 (1889 dage siden) @ mpp

Interessant. Hvordan regner man kapacitetsgrænsen ud? Er det i forhold til typerne af trafik eller er også ting som længden af blokke og sikkerhedsafstande med? Mellem Fredericia og Odense er kapacitetsgrænsen nået, men selv med de vestfynske regionaltog er der vel næppe flere tog der end mellem Ringsted og København. Ligeledes Skørping til Aalborg der endda mangler godstog.

Uden at have læst hele Lasses link igennem, så er alt det du nævner med så vidt jeg har forstået (Lasse må rette mig, hvis jeg tager fejl, er endnu ikke blevet undervist i metoden). Princippet i UIC 406 kan afbilledes grafisk. Se f.eks. denne del af en forlæsning fra DTU: https://www.youtube.com/watch?v=nodoH7WcR2g

Man kan vel se sådan på det, at der skal langt færre tog til at nå kapacitetsgrænsen, hvis alle tog kører med samme hastighed/standingsmønster.

Mvh

Ringsted–Odense, en af Europas mest brugte strækninger

af Rail, 21/2 2019, 23:08 (1889 dage siden) @ SFJ

Man kan vel se sådan på det, at der skal langt færre tog til at nå kapacitetsgrænsen, hvis alle tog kører med samme hastighed/standingsmønster.

Omvendt - der kan kører langt flere tog hvis der er stor homogenitet

Hvis man kigger på s-banen så kører der op til 30 tog pr. retning pr. time mellem København H og Østerport hvor alle tog har samme standsningsmønster. Mellem Hellerup og Holte kører der kun 12 tog pr. retning pr. time med cirka samme kapacitetsforbrug fordi der her køres med langsomme og hurtige tog.

(Der kan godt indsættes flere tog på mellem Hellerup og Holte men så skal de overhales i Lyngby eller de nuværende hurtigtog skal gøres langsommere)

Ringsted–Odense, en af Europas mest brugte strækninger

af SFJ, 22/2 2019, 06:54 (1888 dage siden) @ Rail

Man kan vel se sådan på det, at der skal langt færre tog til at nå kapacitetsgrænsen, hvis alle tog kører med samme hastighed/standingsmønster.


Omvendt - der kan kører langt flere tog hvis der er stor homogenitet

Der lavede jeg lige en skrivefejl, beklager :)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak