Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder (Generelt)

af Per Sørensen, 21/2 2019, 23:46 (1885 dage siden)

Måske burde jeg have fortsat i tråden "Minister vil forundersøge til S-tog på Kystbanen", eller den med at Kystbanen skulle vende på Østerport, men jeg begynder forfra!

Pendlertalsmanden var åbenbart blevet revet med af Ministerens ide (eller valgflæsk?) om S-tog på Kysbanen.
I al fald er en gruppe pendlere overhovedet ikke enige med hans udmelding om S-tog!

Pendlerrepræsentanterne er uenige med ham og har holdt møde med en DSB ansat (?) og fremkommet med et notat der fraråder S-tog, da det vil kræve togbusser i 3 - 5 år og koste milliarder uden at nogen rigtigt får noget ud af det.

De vil fremlægge notatet for lokalpolitikere, Trafikministeren og Folketingets Trafikudvalg.
De ønsker Skånetrafik's kørsel til Østerport ændret til Kastrup, og med start når den er udbygget.
Derefter bør de svenske tog vende der og Kystbanen stadig køre til Kastrup.
Hvis Skånetrafikken ikke belaster "Røret" er der vel plads til Kystbanen!

En af ideerne er at køretiden på Kystbanen bliver 7 minutter længere og at de hurtige tog skal køre forbi Nivåtoget ved ophold på Klampenborg etc.

Nu synes jeg endelig vi kommer på rette spor...
S-tog vil ikke kunne forbedre andet end marginalt og være en hindring for den nordlige faste forbindelse.
vh pediHg

Avatar

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Schienenwolf, Læsø, 22/2 2019, 00:25 (1884 dage siden) @ Per Sørensen

Måske burde jeg have fortsat i tråden "Minister vil forundersøge til S-tog på Kystbanen", eller den med at Kystbanen skulle vende på Østerport, men jeg begynder forfra!

Pendlertalsmanden var åbenbart blevet revet med af Ministerens ide (eller valgflæsk?) om S-tog på Kysbanen.
I al fald er en gruppe pendlere overhovedet ikke enige med hans udmelding om S-tog!

Pendlerrepræsentanterne er uenige med ham og har holdt møde med en DSB ansat (?) og fremkommet med et notat der fraråder S-tog, da det vil kræve togbusser i 3 - 5 år og koste milliarder uden at nogen rigtigt får noget ud af det.

De vil fremlægge notatet for lokalpolitikere, Trafikministeren og Folketingets Trafikudvalg.
De ønsker Skånetrafik's kørsel til Østerport ændret til Kastrup, og med start når den er udbygget.
Derefter bør de svenske tog vende der og Kystbanen stadig køre til Kastrup.
Hvis Skånetrafikken ikke belaster "Røret" er der vel plads til Kystbanen!

En af ideerne er at køretiden på Kystbanen bliver 7 minutter længere og at de hurtige tog skal køre forbi Nivåtoget ved ophold på Klampenborg etc.

Nu synes jeg endelig vi kommer på rette spor...
S-tog vil ikke kunne forbedre andet end marginalt og være en hindring for den nordlige faste forbindelse.
vh pediHg

Milliarder? Det kan da gøres væsentligt billigere. Ved næste opmaling af øresundstogene maler man dem blot i det nye DSB-røde design og sætter en S-sekskant på togenes front og sider (gerne suppleret med et "dot-logo, så de også er deres løn værd), og så lader man togene - behørigt tildelt et passende linjebogstav og lidt vejledningsskilte på stationerne, køre fra spor 7-8 på Kh og tilsvarende på Nørreport, Østerport, Hellerup og Klampenborg. Så har ministeren fået sine S-tog til en fornuftig pris og de rejsende et pænt nyt design at se på. Der er vel basis for 20-minutters drift, suppleret med en linje "x" i myldretiderne. Når man i Tyskland kan køre "S-bahn" med lokomotivtrukne tog, så kan man også køre med togsæt i Danmark. Ideen var vist for øvrigt efter sidende oppe og vende i DSB i slutningen af 1990'erne til daværende DSB Regionaltogs uforbeholdne misfornøjelse. Men det er en god og ikke mindst økonomisk løsning, men ministeren vil vel nok hellere bruge skatteyderkroner på et kæmpe ombygningsprojekt. Han har format og kan ikke nøjes med de sædvanlige dyre kontorindretninger.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Niels Buch, 22/2 2019, 12:49 (1884 dage siden) @ Schienenwolf

Milliarder? Det kan da gøres væsentligt billigere. Ved næste opmaling af øresundstogene maler man dem blot i det nye DSB-røde design og sætter en S-sekskant på togenes front og sider (gerne suppleret med et "dot-logo, så de også er deres løn værd), og så lader man togene - behørigt tildelt et passende linjebogstav og lidt vejledningsskilte på stationerne, køre fra spor 7-8 på Kh og tilsvarende på Nørreport, Østerport, Hellerup og Klampenborg. Så har ministeren fået sine S-tog til en fornuftig pris og de rejsende et pænt nyt design at se på. Der er vel basis for 20-minutters drift, suppleret med en linje "x" i myldretiderne. Når man i Tyskland kan køre "S-bahn" med lokomotivtrukne tog, så kan man også køre med togsæt i Danmark. Ideen var vist for øvrigt efter sidende oppe og vende i DSB i slutningen af 1990'erne til daværende DSB Regionaltogs uforbeholdne misfornøjelse. Men det er en god og ikke mindst økonomisk løsning, men ministeren vil vel nok hellere bruge skatteyderkroner på et kæmpe ombygningsprojekt. Han har format og kan ikke nøjes med de sædvanlige dyre kontorindretninger.


Jeg vil tillade mig at henvise til dette forslag som jeg kom med i en tidligere tråd for laaaang tid siden (der dog indeholdt indkøb af helt nye tog til Kystbanen og ikke kun ommaling af Øresundstog, som jeg personligt mener er ret uegnede til Kystbanen grundet de alt for få døre):

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=entry&id=117412

Hilsen
Niels

Avatar

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Schienenwolf, Læsø, 22/2 2019, 15:43 (1884 dage siden) @ Niels Buch

Milliarder? Det kan da gøres væsentligt billigere. Ved næste opmaling af øresundstogene maler man dem blot i det nye DSB-røde design og sætter en S-sekskant på togenes front og sider (gerne suppleret med et "dot-logo, så de også er deres løn værd), og så lader man togene - behørigt tildelt et passende linjebogstav og lidt vejledningsskilte på stationerne, køre fra spor 7-8 på Kh og tilsvarende på Nørreport, Østerport, Hellerup og Klampenborg. Så har ministeren fået sine S-tog til en fornuftig pris og de rejsende et pænt nyt design at se på. Der er vel basis for 20-minutters drift, suppleret med en linje "x" i myldretiderne. Når man i Tyskland kan køre "S-bahn" med lokomotivtrukne tog, så kan man også køre med togsæt i Danmark. Ideen var vist for øvrigt efter sidende oppe og vende i DSB i slutningen af 1990'erne til daværende DSB Regionaltogs uforbeholdne misfornøjelse. Men det er en god og ikke mindst økonomisk løsning, men ministeren vil vel nok hellere bruge skatteyderkroner på et kæmpe ombygningsprojekt. Han har format og kan ikke nøjes med de sædvanlige dyre kontorindretninger.

Jeg vil tillade mig at henvise til dette forslag som jeg kom med i en tidligere tråd for laaaang tid siden (der dog indeholdt indkøb af helt nye tog til Kystbanen og ikke kun ommaling af Øresundstog, som jeg personligt mener er ret uegnede til Kystbanen grundet de alt for få døre):

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=entry&id=117412

Hilsen
Niels

Kan godt være, at togene er uegnede på grund af for få døre, men så har man jo i snart mange år kørt med uegnede tog indkøbt specifikt til banen. Det må man så ændre på, når der en gang skal indkøbes nyt materiel. At de få døre skulle have begrænset passagetilstrømningen, har jeg aldrig hørt, men det kan naturligvis give nogle begrænsninger i forhold til ekspeditionstiden på de større stationer. Det må så bare indarbejde i S-togenes køreplan, indtil der kan købes nye tog. Lukkede løb med utidssvarende materiel har S-banen jo haft tidligere.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af P.Jensen, 22/2 2019, 18:34 (1884 dage siden) @ Niels Buch

Hej Niels

Jeg er meget enig i det gamle forslag - hvor togene kører hen efter København kan man så diskutere.

Hvis man anskaffer S-togsmateriel der kan køre på fjerntogsspor - også igennem røret - med flere døre der øger passagerudveksling (ikke tilstrømning...) og medfører kortere ophold på stationer - tog man ikke "stiger op i", men går "ind i" ved alle døre - tog som accelererer som S-tog måske med tophastighed 140 km mod 120 km/time. Derved vil man kunne køre hurtigere fra Helsingør til Østerport end man gør i dag.

P.Jensen

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Anonyme, 22/2 2019, 09:02 (1884 dage siden) @ Per Sørensen

Businesscasen er, at det koster 2-3 mia. +/- som man kender det fra BDK.
Med S-tog vil passagerne jo ikke kun opleve øget frekvens, men også en markant bedre punktlighed. Ja, der er lidt længere rejsetid til Helsingør, men så kunne man lave en slags "komfort S-tog" på Helsingør-toget, fordi den strækning er så meget længere end gængse S-togs strækninger.
Dertil vil DSB jo så spare togførerne væk, og "erstatte" dem med S-togs revisorer.

Udfordringen for kystbanen i dag er jo bl.a., at det i princippet er F&R tog, der bliver benyttet som en slags S-tog. I Sverige kører de som IC-toge, for de er jo bygget til at have længere mellem hver station, og det har man (en) af grundene til, at der er så mange nedbrud, fordi de ikke er bygget til at stoppe så ofte, som de skal på den danske side..

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Banemanden, 22/2 2019, 10:20 (1884 dage siden) @ Anonyme

Turen fra Helsingør som den er pt er kun et par minutter længere end s-togs turen fra Frederikssund. At Helsingør borgerne skal have særlige s-tog på den baggrund er vist noget af en fedte luksus, hvis du spørger mig :)

hørtDrop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 22/2 2019, 12:11 (1884 dage siden) @ Banemanden

hørt

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Anonyme, 22/2 2019, 13:49 (1884 dage siden) @ Banemanden

I gennemsnit er rejserne på Kystbanen væsentlig længere end på S-banen, også længere end på Frederikssundsbanen. Dertil er Frederikssund ikke den største station på sin strækning, hvilket Helsingør derimod er.

Derudover, netop pga. den længere gennemsnitlige rejsetid, er borgere/borgmestre nok mere lydhør overfor S-tog til Helsingør, hvis man får ordentlige arbejdsforhold i toget, og dermed kan udnytte transporttiden.

Der har jo tidligere (ved ikke om der er stadigvæk) været tale om at forlænge linje H så den kører Frederikssund - Helsingør, og så med "luksus S-tog" hele vejen, da det er de to strækninger med længste gennemsnitlige rejsedistance.

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Svend, 22/2 2019, 14:18 (1884 dage siden) @ Anonyme

Der har jo tidligere (ved ikke om der er stadigvæk) været tale om at forlænge linje H så den kører Frederikssund - Helsingør, og så med "luksus S-tog" hele vejen, da det er de to strækninger med længste gennemsnitlige rejsedistance.

.
Det er der nok ikke, for de planer eksisterer slet ikke :-) ;-)

--
Svend

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Jens Hansen, 22/2 2019, 15:52 (1884 dage siden) @ Svend

Hvis der sættes en undersøgelse igang, skal Banedanmark finde den rette løsning.

Så lad os afvente at dømme, for eller imod, indtil det kan ske på et oplyst grundlag.

JH

Avatar

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Schienenwolf, Læsø, 22/2 2019, 16:09 (1884 dage siden) @ Anonyme

I gennemsnit er rejserne på Kystbanen væsentlig længere end på S-banen, også længere end på Frederikssundsbanen. Dertil er Frederikssund ikke den største station på sin strækning, hvilket Helsingør derimod er.

Det taler jo så for at omdøbe det bestående Kystbanesystem til et S-togssystem og lade togene køre til både Roskilde, hvor nogle også gerne vil have S-tog, og til Lufthavnen, som Kystbaneoplandet nok fortsat gerne vil have direkte forbindelse med.


Derudover, netop pga. den længere gennemsnitlige rejsetid, er borgere/borgmestre nok mere lydhør overfor S-tog til Helsingør, hvis man får ordentlige arbejdsforhold i toget, og dermed kan udnytte transporttiden.

Hvis Kystbanen - som ministeren (måske) vil - skal ombygges til S-bane, er en af fordelene herved, at materiellet kan bruges fleksibelt på alle S-banestrækninger, så den ombyggede bane vil blive trafikeret med enhedstypemateriel - uden toiletter og uden 1. klasse.


Der har jo tidligere (ved ikke om der er stadigvæk) været tale om at forlænge linje H så den kører Frederikssund - Helsingør, og så med "luksus S-tog" hele vejen, da det er de to strækninger med længste gennemsnitlige rejsedistance.

Ja, det er en fuldstændig gak-gak idé. Folk der ønsker at bevæge sig mellem de to baners oplande kører naturligvis i bil. At de to strækninger har længste gennemsnitlige rejsedistance er ikke de samme som, at der står store menneskemængder parat til at skifte deres bil ud med et direkte S-tog mellem de to baner. Jorden er ikke flad.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Banemanden, 23/2 2019, 00:41 (1883 dage siden) @ Anonyme

I gennemsnit er rejserne på Kystbanen væsentlig længere end på S-banen, også længere end på Frederikssundsbanen. Dertil er Frederikssund ikke den største station på sin strækning, hvilket Helsingør derimod er.

Derudover, netop pga. den længere gennemsnitlige rejsetid, er borgere/borgmestre nok mere lydhør overfor S-tog til Helsingør, hvis man får ordentlige arbejdsforhold i toget, og dermed kan udnytte transporttiden.

Når du siger “væsentligt længere” med både gennemsnitsrejser på Kystbanen og længden på banen, hvad bygger du så det på? Kystbanen er 46 km lang. Frederikssundsbanen er 44. Rejsetiden Hg-Kh i hverdagene er 46 min. Fs-Kh er med linje H 44 min og linje C 48 min.

Helsingør og Frederikssundsbanen i sin nuværende form er en god sammenligning. Også selvom Fs måske ikke er den største station på sin strækning. Den har flere stationer der på passagergrundlag er i samme størrelse som Hg undervejs mod Kh.

Banerne ligner hinanden mere end man vil være ved, men adskiller sig alligevel på det kraftigste på punktlighed, fordi man VIL have regionaltogpå Kystbanen. S-togene har en misundelsesværdig punktlighed mens Kystbanen har en rædselsvækkende punktlighed.

Jeg kan ikke rigtig se de meget væsentlige forskelle der påpeges. Medmindre 2 km og 2 minutter er det der pt ødelægger det og taler imod en s-togs omlægning.

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Anonyme, 25/2 2019, 12:29 (1881 dage siden) @ Banemanden


Når du siger “væsentligt længere” med både gennemsnitsrejser på Kystbanen og længden på banen, hvad bygger du så det på? Kystbanen er 46 km lang. Frederikssundsbanen er 44. Rejsetiden Hg-Kh i hverdagene er 46 min. Fs-Kh er med linje H 44 min og linje C 48 min.

Jeg bygger det på den gennemsnitlige rejselængde er ikke kh - Frederikssund/Helsingør, det er selve strækningen som passagererne i gennemsnit rejser.
Forstået på den måde, at på Kystbanen rejser hver passager i gennemsnit længere end den gennemsnitlige passager rejser på Frederikssundsbanen

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Banemanden, 25/2 2019, 16:52 (1881 dage siden) @ Anonyme

Jeg bygger det på den gennemsnitlige rejselængde er ikke kh - Frederikssund/Helsingør, det er selve strækningen som passagererne i gennemsnit rejser.
Forstået på den måde, at på Kystbanen rejser hver passager i gennemsnit længere end den gennemsnitlige passager rejser på Frederikssundsbanen

Men det er jo slet ikke tilfældet. Du skrev, at Kystbanen var meget længere end Frederikssundsbanen. Ellers er det jo umuligt at finde ud af. Du kan tro der også er mange på s-banen der rejser til andet end kh.

Dog er det oplagte er at måle fra KH, hvor folk kan skifte - uanset om de er kommet med s-tog eller regionaltog. Og fordi du som sagt skrev, at Kystbanen var meget længere end Frederikssundbanen. Begge starter og slutter på Kh.

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Anonyme, 26/2 2019, 07:30 (1880 dage siden) @ Banemanden

Jeg bygger det på den gennemsnitlige rejselængde er ikke kh - Frederikssund/Helsingør, det er selve strækningen som passagererne i gennemsnit rejser.
Forstået på den måde, at på Kystbanen rejser hver passager i gennemsnit længere end den gennemsnitlige passager rejser på Frederikssundsbanen


Men det er jo slet ikke tilfældet. Du skrev, at Kystbanen var meget længere end Frederikssundsbanen. Ellers er det jo umuligt at finde ud af. Du kan tro der også er mange på s-banen der rejser til andet end kh.

Jeg ved ikke om vi taler forbi hinanden, når jeg skriver "den gennemsnitlige rejselængde", så er det den gennemsnitlige tur som den gennemsnitlige pendler tager, altså ikke hvor lang banen er i sig selv. Fx at den gennemsnitlige rejselængde på Kystbanen er 8 stationer, imens den på Fs banen kun er 5 stationer (fiktive tal).
Forklaringen med kh var egentlig blot for at illustrere hvad jeg mente, men fik det tydeligvis ikke skrevet klart nok - beklager.

Avatar

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Schienenwolf, Læsø, 22/2 2019, 16:13 (1884 dage siden) @ Banemanden

Turen fra Helsingør som den er pt er kun et par minutter længere end s-togs turen fra Frederikssund. At Helsingør borgerne skal have særlige s-tog på den baggrund er vist noget af en fedte luksus, hvis du spørger mig :)

Helsingørborgerne vil have røde regionaltog, som der står S på.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af antrum, 23/2 2019, 09:05 (1883 dage siden) @ Anonyme

Alle større byer i hele verden vokser i størrelse og især indbyggertal.
Det gør København og Hovedstadsområdet også.
Så selv med et forbedret signalsystem og dermed flere S-tog gennem "Røret" er der en grænse for hvor mange S-tog der trods alt kan køre denne vej.

I dag er Hovedbanegården jo krumtappen i S-banen.

Så at udskifte Kystbanen til S-tog, fjerne muligheden for alm. tog efter Vesterport ville give en fordobling af S-tog gennem "Røret".
At anlægge 2 nye S-tog spor på denne strækning om 30-40 år ville blive dyrt og kræve ændring af Metro og ombygning af Nørreport.

Med Ny Ellebjerg som omdrejningspunkt for Fjerntog / regionaltog / Metro / tog til Kastrup og delvis S-tog ville man sikre en langt bedre trafikale betjening om 30-40 år.
Forlængelse af S-tog til Roskilde og Helsingør samt en Ringbane fra Køge Nord over Høje Taastrup, Hillerød til Helsingør med 2 spor til godstog og 2 til S-tog ville man virkelig gøre en forskel.

Alm. tog og internationale tog / godstog via en evt Helsingør /Helsingborg forbindelse ned langs Øresund tror jeg ikke på.
Ingen ønsker godstog jer og internationale tog vil givet vælge Malmø / Kastrup og København frem for Helsingør / København.

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Togbus, Foldingbro, 22/2 2019, 09:05 (1884 dage siden) @ Per Sørensen

De ønsker Skånetrafik's kørsel til Østerport ændret til Kastrup, og med start når den er udbygget.
Derefter bør de svenske tog vende der og Kystbanen stadig køre til Kastrup.
Hvis Skånetrafikken ikke belaster "Røret" er der vel plads til Kystbanen!
......
En af ideerne er at køretiden på Kystbanen bliver 7 minutter længere og at de hurtige tog skal køre forbi Nivåtoget ved ophold på Klampenborg etc.

Nu synes jeg endelig vi kommer på rette spor...
S-tog vil ikke kunne forbedre andet end marginalt og være en hindring for den nordlige faste forbindelse.

Kystbanen bør stoppe i Klampenborg, så uregelmæssigheder ikke influerer på den øvrige trafik. Der er to gode omløbsspor, således at togene på Kystbanen fremover kan fremføres med lokomotiver.

Ha. At Skånetog skulle have endestation i Kastrup samtidig med at argumentere for at en ikke-ombygning vil være fremmende for en fast forbindelse i Helsingør lyder bare komisk.

Fra at syntes at S-togsideen var fjollet, er indholdet nu af en karakter at man jo burde fremskynde ombygningen, så kystbanepassagererne kan få glæde af gode komfortable busser i nogle år - og hvis det går som letbanerne, af busser i en uendelighed.

--
- busser når det er billigst

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af KKLD, 22/2 2019, 09:16 (1884 dage siden) @ Per Sørensen

Så svenskerne må ikke køre tog til København H og evt. videre?

Kan jeg få dig til at lave en minikøreplan? Gerne med uddybelse af det der skal ske ved Klampenborg. Jeg tror det vil fremme vores forståelse af din idé :-)

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af steenth, 22/2 2019, 13:42 (1884 dage siden) @ Per Sørensen

Måske burde jeg have fortsat i tråden "Minister vil forundersøge til S-tog på Kystbanen", eller den med at Kystbanen skulle vende på Østerport, men jeg begynder forfra!

Pendlertalsmanden var åbenbart blevet revet med af Ministerens ide (eller valgflæsk?) om S-tog på Kysbanen.
I al fald er en gruppe pendlere overhovedet ikke enige med hans udmelding om S-tog!

Pendlerrepræsentanterne er uenige med ham og har holdt møde med en DSB ansat (?) og fremkommet med et notat der fraråder S-tog, da det vil kræve togbusser i 3 - 5 år og koste milliarder uden at nogen rigtigt får noget ud af det.

Jeg har set et link til en artikel i Helsingør Dagblad, som er bag en betalingsmur.

* Så hvem er de "Pendlerrepræsentanter" - jeg kan ikke se nogen navne
* hvad er det for et notat?
* togbusser i 3-5 år - hvem er kilden til det? Ombygning af køreledningophæng kan ske som aften arbejde., hvis man vælger et ophæng som kan klare både 1500 V og 25 kV.

De vil fremlægge notatet for lokalpolitikere, Trafikministeren og Folketingets Trafikudvalg.
De ønsker Skånetrafik's kørsel til Østerport ændret til Kastrup, og med start når den er udbygget.

Det ligner nogle ikke kender til driftsforhold. Man kan ikke vende tog fra Sverigesiden på Kastrup - hellere ikke efter tilføjelsen af 2 nye perroner.

Derefter bør de svenske tog vende der og Kystbanen stadig køre til Kastrup.
Hvis Skånetrafikken ikke belaster "Røret" er der vel plads til Kystbanen!

Det ligner en gruppe, som ikke kender de virkelige forhold.

En af ideerne er at køretiden på Kystbanen bliver 7 minutter længere og at de hurtige tog skal køre forbi Nivåtoget ved ophold på Klampenborg etc.

Tjaa. De fleste vil have hurtigere tog. At holde Nivåtoget tilbage i Klampenborg er dødtfødt ide.

Nu synes jeg endelig vi kommer på rette spor...
S-tog vil ikke kunne forbedre andet end marginalt og være en hindring for den nordlige faste forbindelse.

S-tog vil kunne giver 10 minutter drift til 2 togsystemer - et langsom til Nivå og et hurtig til Helsingør - det kan man ikke man ikke gøre med reginaltog.

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Per Sørensen, 22/2 2019, 21:04 (1884 dage siden) @ steenth
redigeret af Per Sørensen, 22/2 2019, 21:26

G'aften,

rolig nu....
Jeg har prøvet at citere tæt på en dobbeltside i Helsingør Dagblad, fordi jeg tænkte, at der var nogen herinde, der gerne ville vide mere.
Og så vil jeg gerne have emnet belyst, så meget som muligt.


Jeg har set et link til en artikel i Helsingør Dagblad, som er bag en betalingsmur.

* Så hvem er de "Pendlerrepræsentanter" - jeg kan ikke se nogen navne
Jeg skrev som der stod i avisen og der var ingen navne, men du kan sikkert kontakte dem.
* hvad er det for et notat?
Ved ikke mere - notatet var ikke i avisen - det skal vel afleveres til rette vedkommende, inden nogen i forum skal vurdere det.
* togbusser i 3-5 år - hvem er kilden til det? Ombygning af køreledningophæng kan ske som aften arbejde., hvis man vælger et ophæng som kan klare både 1500 V og 25 kV.
Som nævnt er det fra avisen, men hvis du har special viden om emnet, skal du vel kontakte de relevante.
Jeg forestiller mig at Pendlergruppen har deres viden fra dem, der hele tiden stopper driften og sender folk i togbusser. Du må igen spørge dem direkte - de læser nok ikke med her.


Til slut kommer jeg med egne betragtninger.
Jeg mener stadig at det vil være en fin idé, som de foreslår med Skånetrafikvending i Kastrup.
Man kan vel lige så godt lade dem vende i Kastrup, som Kystbanetog på Østerport.
Kastrup skal måske have et vestligt vendespor eller man lader tog vende omkring Belvedere.

Det ligner nogle ikke kender til driftsforhold. Man kan ikke vende tog fra Sverigesiden på Kastrup - hellere ikke efter tilføjelsen af 2 nye perroner.

Derefter bør de svenske tog vende der og Kystbanen stadig køre til Kastrup.
Hvis Skånetrafikken ikke belaster "Røret" er der vel plads til Kystbanen!

Det ligner en gruppe, som ikke kender de virkelige forhold.

En af ideerne er at køretiden på Kystbanen bliver 7 minutter længere og at de hurtige tog skal køre forbi Nivåtoget ved ophold på Klampenborg etc.

Tjaa. De fleste vil have hurtigere tog. At holde Nivåtoget tilbage i Klampenborg er dødtfødt ide.
Rigtig mange vil hellere have tog der kører lige nøjagtigt til tiden, aldrig bliver aflyst og ikke får nedbrud.

Nu synes jeg endelig vi kommer på rette spor...
S-tog vil ikke kunne forbedre andet end marginalt og være en hindring for den nordlige faste forbindelse.

S-tog vil kunne giver 10 minutter drift til 2 togsystemer - et langsom til Nivå og et hurtig til Helsingør - det kan man ikke man ikke gøre med reginaltog.

venligst pediHg

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Togbus, Foldingbro, 22/2 2019, 21:58 (1884 dage siden) @ Per Sørensen

I kunne blot agitere for at lade Skånetrafiken stå for drift og planlægning. Det viste sig jo meget hurtigt at forsinkelserne i det integrerede system kom fra Kystbanen selv og ikke skyldtes elge og andre uregelmæssigheder fra det sydlige Sverige.

--
- busser når det er billigst

Avatar

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Schienenwolf, Læsø, 22/2 2019, 22:36 (1884 dage siden) @ Togbus

I kunne blot agitere for at lade Skånetrafiken stå for drift og planlægning. Det viste sig jo meget hurtigt at forsinkelserne i det integrerede system kom fra Kystbanen selv og ikke skyldtes elge og andre uregelmæssigheder fra det sydlige Sverige.

Så kunne man kalde det for S-trafikken. Det smager da vel lidt af fugl.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Per Sørensen, 22/2 2019, 22:56 (1884 dage siden) @ Togbus

Hej Togbus,

Du er inde på noget vigtigt - men ingen tager fat om problemets kerne.

Langt tid er gået med at give "de andre" skylden, istedet for professionelt at sætte sig ved bordet og løse tingene.

Det er desværre meget "politisk" at ævle, istedet for at tage fat.

Jeg har tit over for venner sagt, at hvis Virgin Rail Denmark ( findes ikke endnu ) fik lov, kunne de ret hurtigt rette op.
Skånetrafikken eller SBB kunne naturligvis også.

Det ville kræve at man ikke skulle aflevere "overskud" til ejerene i et par år, men , men re-investere.
Taksterne skulle nok lidt ned igen og så skulle vi køre med Dobbeltdækkere.

Ombygning af Kystbanen til S-tog er en helt unødvendig vej.

Selv kørsel gennem "Røret" kan styres med professionel tilgang - måske skal halvdelen jydetogene til Kastrup.
vh pediHg

I kunne blot agitere for at lade Skånetrafiken stå for drift og planHvis taksterne lægning. Det viste sig jo meget hurtigt at forsinkelserne i det integrerede system kom fra Kystbanen selv og ikke skyldtes elge og andre uregelmæssigheder fra det sydlige Sverige.

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Frank Poulsen, 23/2 2019, 18:10 (1883 dage siden) @ Per Sørensen

Ca. halvdelen af jydetogene kører til lufthavnen allerede i dag... Hvis ikke flere. Bare lige til orientering

Avatar

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/2 2019, 22:02 (1883 dage siden) @ Frank Poulsen

Ca. halvdelen af jydetogene kører til lufthavnen allerede i dag... Hvis ikke flere. Bare lige til orientering

Ja,men via Hovedbanegården. Så er der ikke vundet så meget.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af Frank Poulsen, 24/2 2019, 19:04 (1882 dage siden) @ Michael Deichmann

Nu skrev han det i forbindelse med røret. Derfor jeg skrev det :)

Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder

af mrkoster, 25/2 2019, 09:58 (1881 dage siden) @ Per Sørensen

Hej Togbus,

Du er inde på noget vigtigt - men ingen tager fat om problemets kerne.

Langt tid er gået med at give "de andre" skylden, istedet for professionelt at sætte sig ved bordet og løse tingene.

Det er desværre meget "politisk" at ævle, istedet for at tage fat.

Jeg har tit over for venner sagt, at hvis Virgin Rail Denmark ( findes ikke endnu ) fik lov, kunne de ret hurtigt rette op.
Skånetrafikken eller SBB kunne naturligvis også.

Det ville kræve at man ikke skulle aflevere "overskud" til ejerene i et par år, men , men re-investere.
Taksterne skulle nok lidt ned igen og så skulle vi køre med Dobbeltdækkere.

Ombygning af Kystbanen til S-tog er en helt unødvendig vej.

Selv kørsel gennem "Røret" kan styres med professionel tilgang - måske skal halvdelen jydetogene til Kastrup.
vh pediHg

I kunne blot agitere for at lade Skånetrafiken stå for drift og planHvis taksterne lægning. Det viste sig jo meget hurtigt at forsinkelserne i det integrerede system kom fra Kystbanen selv og ikke skyldtes elge og andre uregelmæssigheder fra det sydlige Sverige.

Hej Per

Jeg er nysgerrig hvorfor du mener at "Virgin Rail Danmark" - en virksomhed som ikke eksisterer, ville kunne drive kystbanen bedre?
Er det en forkærlighed for Virgin? Kompetente medarbejdere der ville følge med til Danmark? Eller?

Jeg var i Manchester i sidste uge - i løbet af 2 timer på Manchester Piccadilly imens jeg nød en kop kaffe - hverken ankom eller afgik et eneste Virgin Trains i tid, men det er vel i tråd med at deres rettidighed er på 72% for tog der ankommer under 4 minutter efter tidstabel. Kun 48% af togene ankom til tiden.
Dette er tal for 6. januar til 2. februar 2019.

Virgin Trains East Coast har klaret det lige så dårligt - de mistede 23. juni 2018 alt kørsel da de ikke levede op til kontrakten ift rettidighed og dermed fik de ikke bonusser som gjorde, at de kom i økonomiske udfordringer.

Søren

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak