Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Planlagte jernbanespor der ikke er blevet til noget (Generelt)

af AnneSophieBrandt, 27/2 2019, 15:47 (1878 dage siden)

Hej til alle jer entusiaster der ude :-)

Jeg er ved at researche lidt på hvilke planlagte jernbane linje, der med tiden ikke er blevet til noget alligevel. Årstallet er ligegyldigt. Jeg kunne bare rigtig godt tænke mig at finde nogle flere linjer, der skulle have været anlagt, men så ikke blev det alligevel. Årsagen vil jeg også meget gerne vide noget om.

Er det noget, I kan hjælpe mig med? :-D

Planlagte jernbanespor der ikke er blevet til noget

af jacobchristensen, 27/2 2019, 17:09 (1878 dage siden) @ AnneSophieBrandt

Et sted at starte kunne være på siden Danske Jernbaner. Her findes en liste over nogle af de strækninger som aldrig blev anlagt http://danskejernbaner.dk/vis.ikke_anlagtebaner.oversigt.php

Desuden har siden også en oversigt over mange af jernbanelovene (anlægslove), hvoraf nogle er gengivet. Her finder man - især fra 1900 og fremefter - en hel del planer som aldrig blev til virkelighed http://danskejernbaner.dk/vis.jernbanelove.oversigt.php

Herfra kan du prøve at søge litteratur.

Forresten: 1908-loven indeholdt planer til hvad der kunne være blevet et net af elektriske baner omkring Århus. Det blev af mange grunde ikke til noget, men kan ses som en tidlig forløber for det der over 100 år senere blev til Letbanen https://da.wikipedia.org/wiki/Jernbaneloven_af_27._maj_1908#Privatbaner

Planlagte jernbanespor der ikke er blevet til noget

af Søren Agerskov, 27/2 2019, 20:41 (1878 dage siden) @ jacobchristensen

Udover de anførte love kan du anbefales at læse kommissionsbetænkningen fra 1926, som gennemgik alle de privatbaneanlæg, der var omfattet af 1908- og 1918-lovene; men som endnu ikke var anlagt. De enkelte strækninger blev gennemgået og afsluttet med tommelfinger op eller ned. Hovedparten af tommelfingrene vendte nedad, og faktisk blev kun en enkelt af de gennemgåede strækninger fuldført, nemlig Hjørring-Hirtshals-banen, der jo fortsat eksisterer.

Betænkningen har den "mundrette" titel
Betænkning afgiven af Den af Ministeren for offentlige Arbejder den 12. maj 1923 nedsatte Kommission til Undersøgelse af Spørgsmaalet om, hvorvidt alle de ved Jernbanelovene af 1908 og 1918 vedtagne Privatbaneanlæg bør fremmes samt om, hvor Automobildrift med Fordel kan foretrækkes for Jernbanedrift m.v., København 1926.

Den kan sikkert lånes gennem et bibliotek.

Med venlig hilsen
Søren Agerskov

Planlagte jernbanespor der ikke er blevet til noget

af Ingeniøren, 3/3 2019, 20:58 (1874 dage siden) @ AnneSophieBrandt

Hej til alle jer entusiaster der ude :-)

Jeg er ved at researche lidt på hvilke planlagte jernbane linje, der med tiden ikke er blevet til noget alligevel. Årstallet er ligegyldigt. Jeg kunne bare rigtig godt tænke mig at finde nogle flere linjer, der skulle have været anlagt, men så ikke blev det alligevel. Årsagen vil jeg også meget gerne vide noget om.

Er det noget, I kan hjælpe mig med? :-D

Det mest berømte/berygtede eksempel i dansk jernbanehistorie må være den s.k. Midtsjællandske Jernbane fra Næstved til Hillerød, som blev åbnet i etaper 1924-28 fra Næstved til Frederiksund. Den manglende strækning fra Frederiksund til Hillerød var næsten færdigbygget med jordarbejder, broer og viadukter, kun skinner og stationsbygninger manglede. I mellemtiden var konjunkturerne vendt i jernbanens disfavør: væksten i rute- og lastbiler samt privatbilisme, sparekrav til DSB, som (forståeligt) valgte at prioritere udbygningen af de københavnske S-baner etc.. Da "det manglende led" aldrig blev etableret, faldt de allerede åbnede strækninger (excl. Næstved-Ringsted, som kører endnu) hurtigt fra og nedlagdes i slutn. af 1930'erne. Læs mere i bogen "Midtbanen" af historikeren P.Thomassen (1977) samt flere links på nettet.
Et andet eksempel, den delvis anlagte, men aldrig færdigbyggede Morsøbane (Nykøbing M.-Vilsund-Thisted) er grundigt beskrevet i Mogens Duus' meget læseværdige bog "Med toget til Glyngøre og Nykøbing Mors"

Planlagte jernbanespor der ikke er blevet til noget

af Skjold, 14/3 2019, 14:10 (1863 dage siden) @ AnneSophieBrandt

Nok lidt sent, men der er også denne hjemmeside.

Venlig hilsen Skjold Christensen

Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak