Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Der er snart valg

af Svend, 3/3 2019, 12:11 (1874 dage siden) @ mikedk2100

Så SF er også kommet med deres transportudspil

https://www.dr.dk/nyheder/politik/sf-vil-give-den-offentlige-transport-en-overhaling-ti...

Blandt andet med S-tog til Helsingør (selvom jeg ikke lige kan se det i udspillet), men også ikke konkrete floskler som bedre S-tog, mere letbane og bedre plads til busser og cykler.

.
Det næste bliver vel, at der foreslås S-tog til Odense?

Man var ellers nået ret langt i 1934:

[image]

--
Svend

Der er snart valg

af Vollensir, 3/3 2019, 13:00 (1874 dage siden) @ Svend

Det ville glæde rigtig mange hvis der også var nogle politiker der ville slås for mere personale i togene og på de større stationer hele tiden og i alle tog. Det ville jo også nedsætte arbejdsløshedstallene og forhindre noget af alt den grafitti og gratister der drøner rundt i togene uden gyldig billet eller kort m.m.

Men sjovt nok så bliver det aldrig nævnt nogen steder...

Kun skærer ned og spare folk hele tiden...

Der er snart valg

af Togbus, Foldingbro, 3/3 2019, 13:22 (1874 dage siden) @ Vollensir

Det ville glæde rigtig mange hvis der også var nogle politiker der ville slås for mere personale i togene og på de større stationer hele tiden og i alle tog. Det ville jo også nedsætte arbejdsløshedstallene og forhindre noget af alt den grafitti og gratister der drøner rundt i togene uden gyldig billet eller kort m.m.

Men sjovt nok så bliver det aldrig nævnt nogen steder...

Kun skærer ned og spare folk hele tiden...

Det er kun et spørgsmål om lønniveau. En månedsløn svarende til kontakthjælp eller endnu bedre til hjemsendelsesydelse vil skabe mange jobs. Om ydelsesnyderne vil tage dem er så en anden sag. Man kan også sætte billetpriserne så højt at de sidste passegerer flygter over i private busser og egne biler, og så er problemet med tog løst.

Man kunne også afdigitalisere og genindføre mekaniske sikringsanlæg - det vil også skabe mange jobs og de er sværere at hacke i cyberspace.

--
- busser når det er billigst

Der er snart valg

af Jørgen Pagh Jensen, 3/3 2019, 14:24 (1874 dage siden) @ Togbus

Her går det vist galt for den ellers saglige debat i dette Forum. Hvis der skal mere personale på stationer og i tog, skal det jo ikke være kontanthjælpsmodtagere. De er nødt til at have en vis grunduddannelse og en overenskomstmæssig løn. Det vil blive meget dyrt, og nytteværdien vil være begrænset. Mange virksomheder mangler personale, så det bliver ikke nemt at besætte stillingerne. Men det kunne da være hyggeligt.

Der er snart valg

af Togbus, Foldingbro, 3/3 2019, 14:31 (1874 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Nej - det er ganske sagligt. Overenskomst er ikke Gud givet og "grunduddannelse" kan sagtens være "folkeskole" mm. Spørg lærerstanden. Men selvfølgelig også spydigt ment. Effektiv overvågning på stationer kan sagtens være en person som sidder og holder øje og er tilstede - det kunne mange udenfor arbejdsmarkedet i matchgruppe x-y godt klare. Selv meget lavtlønnede koster og der skal nok mange til og det vil kunne ses på bundlinjen, medmindre de stilles "gratis" til rådighed.

Men selvfølgelig afhænger det hele af hvilke forudsætninger man opererer med.

--
- busser når det er billigst

Der er snart valg

af re20000, 3/3 2019, 20:52 (1874 dage siden) @ Togbus

Det ville glæde rigtig mange hvis der også var nogle politiker der ville slås for mere personale i togene og på de større stationer hele tiden og i alle tog. Det ville jo også nedsætte arbejdsløshedstallene og forhindre noget af alt den grafitti og gratister der drøner rundt i togene uden gyldig billet eller kort m.m.

Men sjovt nok så bliver det aldrig nævnt nogen steder...

Kun skærer ned og spare folk hele tiden...

Det er kun et spørgsmål om lønniveau. En månedsløn svarende til kontakthjælp eller endnu bedre til hjemsendelsesydelse vil skabe mange jobs. Om ydelsesnyderne vil tage dem er så en anden sag.

Som arbejdsløs er jeg ved at være træt af de ureflekterede fordomme man skal lægge ryg til fra skurvognsbesserwissere! Hvordan vil du have man skal få råd til spraydåser til at male med for en integrationsydelse? Og hvis jeg var på integrationsydelse hvordan skulle jeg så bære mig ad med at blive hjemsendt til Sjælland? Så er der jo ingen anden udvej end at køre på røven eller stjæle malingen. (Ironi kan forekomme). Skaf mig min oprindelige hårfarve tilbage (ikke gråt), hjælp mig af med min mangeårige erfaring (så jeg lader mig koste rundt med betingelsesløst og uden overenskomst) og sæt mig til at lave nogle analyser, betænkninger og prognoser bag en skærm på et kontor og giv mig en tårnhøj hyre og ikke noget ansvar, så skal jeg nok være der!

Nold

Der er snart valg

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 3/3 2019, 14:12 (1874 dage siden) @ Svend

Nogen som ved hvad de kørte med på "andre S bane?

Der er snart valg

af Frank Poulsen, 3/3 2019, 13:24 (1874 dage siden) @ mikedk2100

Tænker det kræver noget mere end 50 milliarder med alt det de vil...

Det er bare tomme floksler og upræcise meldinger og et beløb slynget ud. Som jeg lige ser det.

Og så er jeg imod den der enten eller om veje og baner. Det hele skal spille sammen, og begge dele skal der skal der investeres i, de steder hvor de giver mening.

Der er snart valg

af Togbus, Foldingbro, 3/3 2019, 13:34 (1874 dage siden) @ Frank Poulsen

SF plejer ikke at styre efter budgetter og forecasts.

--
- busser når det er billigst

Der er snart valg

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 3/3 2019, 14:06 (1874 dage siden) @ Togbus

Det er altså en lille smule pudsigt, at den nuværende transportminister i juni 2017 lancerede oplægget "En markedsorienteret jernbane", hvor man gennem en ny struktur i sektoren og den i fremtiden lovpligtige konkurrenceudsættelse af DSB, ville kunne reducere staten omkostninger til køb af togtrafik med mellem 1 og 3 mia kr pr år.
Nogenlunde samtidig lancerede DSB planen om et "subsidiefrit DSB", der altså kan spare staten for et sted mellem 3 og 4 mia kr pr år.

Ingen af de to udspil har ført til politiske forhandlinger - herunder hvad man eventuelt kunne bruge de mange sparede penge til.

Istedet bruger alle parter meget tid på at forklare, at der ikke er penge nok.

/Lasse

Der er snart valg

af Jens Hansen, 3/3 2019, 19:29 (1874 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Ja, en interessant tilgang.

Senest har vi jo set at Arriva har genvundet en udvidet kontrakt på en pris som ligner det de pt får. Altså på en kontrakt som vel indeholder op imod 50% mere produktion.

Nu afventer vi så hvor meget der skal skæres ud, millioner, af DSBs kontrakt. En indikation kan måske findes i DSBs seneste regnskab?

De røde partier burde måske gå efter effektiviseringer og så lade de sparede penge blive og udvikle i sektoren.

JH

Der er snart valg

af RasmusD, 3/3 2019, 21:13 (1874 dage siden) @ Jens Hansen

Nu afventer vi så hvor meget der skal skæres ud, millioner, af DSBs kontrakt. En indikation kan måske findes i DSBs seneste regnskab?

Vi afventer sådan set ikke noget, det er allerede bestemt og effektueret. DSB's kontraktbetaling blev reduceret med 207 millioner i 2018, og skal reduceres med i alt 2,3 milliarder i perioden 2018-2024.

Der er snart valg

af Togbus, Foldingbro, 4/3 2019, 09:19 (1873 dage siden) @ RasmusD

Nu afventer vi så hvor meget der skal skæres ud, millioner, af DSBs kontrakt. En indikation kan måske findes i DSBs seneste regnskab?


Vi afventer sådan set ikke noget, det er allerede bestemt og effektueret. DSB's kontraktbetaling blev reduceret med 207 millioner i 2018, og skal reduceres med i alt 2,3 milliarder i perioden 2018-2024.

Det er rigtig mikrofonholder afskrift. 2,3 mia over seks år og 207 mio det første giver en gennemsnitlig årlig reduktion på 420 mio kr. Mon ikke det er aftale at det vokser over årene og når så DSB ikke kan levere bliver det genforhandlet.

Det med at slå flere år sammen i driftsbevillinger er rigtig FM-lingo der får ting til at lyde større, bedre og flottere end det egentlig er.

Når DSB så leverer "overskud" på kontraktbetalingen bliver det igen til et nul-udsagn. Ikke noger galt med dig, RasmusD, men der er altså intet i disse tal.

--
- busser når det er billigst

Der er snart valg

af RasmusD, 4/3 2019, 12:56 (1873 dage siden) @ Togbus

Reduktionen i kontraktbetalingen bliver ganske rigtigt større år for år. Hvis du vil have de præcise tal, kan du bare finde tillægskontrakten inde på Trafikministeriets hjemmeside. Det hele ligger offentligt tilgængeligt.

Der er snart valg

af Togbus, Foldingbro, 4/3 2019, 14:38 (1873 dage siden) @ RasmusD

Reduktionen i kontraktbetalingen bliver ganske rigtigt større år for år. Hvis du vil have de præcise tal, kan du bare finde tillægskontrakten inde på Trafikministeriets hjemmeside. Det hele ligger offentligt tilgængeligt.

Du missede rigtignok pointen omkring at lægge flere år sammen for at få det til at fremstå pænt........

--
- busser når det er billigst

Der er snart valg

af RasmusD, 4/3 2019, 14:49 (1873 dage siden) @ Togbus

Måske fordi din eventuelle pointe forsvinder fuldstændig i den der blanding af system-harceleren og spekulation om hemmelige aftaler og skinmanøvrer.

Der er snart valg

af Togbus, Foldingbro, 4/3 2019, 15:16 (1873 dage siden) @ RasmusD

Måske fordi din eventuelle pointe forsvinder fuldstændig i den der blanding af system-harceleren og spekulation om hemmelige aftaler og skinmanøvrer.

Jeg harcellerer ikke over noget, blot at du refererer sminkede tal. Hvis man lægger besparelser over et uendeligt antal år får man også et uendeligt tal for besparelsen. Jeg ser ikke nogen konspiration, men bemærker blot at du refererer blindt fra pressemeddelelser mv. Hvad værre er at du ikke nævner at DSB's "overskud" i samme periode kan blive forværret tilsvarende og så er det jo en nul-øvelse.

--
- busser når det er billigst

Der er snart valg

af Peter Christensen, 4/3 2019, 15:42 (1873 dage siden) @ Togbus

Og bare lige for at gnubbe salt i såret: DSB afdrager også på sin gæld. Det har været lidt faldende på det sidste, men ca. 1-1,5 mia/år er ikke helt skævt for nuværende. Det betyder også at DSB i teorien er gældfri "engang i 2020" om det nuværende niveau for afdrag fastholdes.
Anyway, DSB tjener ikke nok penge til at afdrage så store beløb; de gives via trafikkontrakten.
Så både "overskud" og gældsnedbringelse kommer nogenlunde samme sted fra - statskassen.
Endelig, blev DSB sidste år "reddet" af salg af grunde.
Tidligere var det således, at pengene fra salg af grunde røg i statens selskab "Freja"s kasse, men det blev ændret sidste år, hvor DSB selv kunne beholde pengene. Snak lige om en motivationsfaktor til at få solgt nogle grunde.

Der er snart valg

af Mester, 3/3 2019, 16:11 (1874 dage siden) @ Frank Poulsen
redigeret af Mester, 3/3 2019, 16:46

Tænker det kræver noget mere end 50 milliarder med alt det de vil...

Det er bare tomme floksler og upræcise meldinger og et beløb slynget ud. Som jeg lige ser det.

Muligvis, men hovedparten i Blå Blok har jo tydeligt meldt ud, at kassen fremover er smækket i, når det handler om at investere i jernbanen.

Så valget er tydeligt: Vil man som vælger jernbanen det godt, er det i min verden svært at finde argumenter for at stemme på nogen i Blå Blok. Er man derimod tilfreds med en ny, dyr og total overflødig motorvej ned gennem midten af Jylland og mere af det, der tidligere har vist sig ikke at virke, sammen med kollektive discountløsninger som togbusser, så er der efterhånden frit valg til højre på politikerskalaen.

Det er der ikke noget forbudt i, men det klinger hult, hvis man samtidig siger, at jernbanen skal styrkes.

Der er snart valg

af Frank Poulsen, 3/3 2019, 17:01 (1874 dage siden) @ Mester

Jeg er enig i at hvis man vil banen det godt så er det rødt. Men det store problem er at man stemmer på et parti og ikke på enkeltemner. Jeg ville jo ønske der var direkte valg til transportudvalg, til finansudvalg, til sundhedsudvalg, til uddannelsesudvalg osv osv osv. For hvem siger man er enig med rød i det hele. Men så kommer vi uden for dette emne. Så det undlader jeg. Men generelt så ja, er fokus kun på jernbanen så er det rødt der skal stemmes.

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak