Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

METRO CITYRING 1. officielle prøvekørsel med gæster. (Generelt)

af Steff, 5/3 2019, 14:08 (1871 dage siden)

METRO cityring

Kl. ca. 1334 i dag den 5. februar 2019, ankom det første metro cityring vognsæt med officielle indbudte gæster til Enghave plads metrostation. Det var en første prøvekørsel med andre end metroens egne testfolk. Blandt gæsterne repræsentanter for ”dem der betaler” med Statsministeren, Overborgmesteren og Transportministeren mv.
Så nu er man i gang, selvom det vil tage tid at få færdiggjort det hele og åbnet for det almindelige kørende publikum.
Personligt et kæmpestort tillykke, den skal blive brugt til sin tid og jeg synes man skal glæde sig over det hændte. Hurtigere end busser, private biler, cykler og løbehjul etc. Det bliver en oplevelse.
Herunder et billede af en af City-ring vognsættene fotograferet på klargøringscenteret ved Otto Busses vej. Billedet er dog fra 2017.
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

METRO CITYRING 1. officielle prøvekørsel med gæster.

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 5/3 2019, 14:20 (1871 dage siden) @ Steff

Bliver super godt
Tror og håber man undgår mange af de børnesygdomme M1 og M2 havde.

En tanke, noget som har viden om hvad mange busser, der er blevet og vil blive fjernet fra trafikken ??

Avatar

METRO CITYRING 1. officielle prøvekørsel med gæster.

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 5/3 2019, 14:33 (1871 dage siden) @ hummel_62

Bliver super godt
Tror og håber man undgår mange af de børnesygdomme M1 og M2 havde.

Husk lige på at det er to forskellige sikkerhedssystemer.
M1+M2 kører efter et "custom made" ATC, med faste blokke.
M3+M4 kører efter et standart CBTC, med flydende blokke.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

METRO CITYRING 1. officielle prøvekørsel med gæster.

af YBS, 5/3 2019, 14:43 (1871 dage siden) @ hummel_62

Der er alle oplysninger om de nye busruter på http://www.nytbynet.dk
Der er også et link til en særudgave af rejseplanen, der er opdateret med de nye busser og med cityringen.

METRO CITYRING 1. officielle prøvekørsel med gæster.

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 5/3 2019, 16:37 (1871 dage siden) @ YBS

Tak, men tænker nu mere i sparede bus timer

METRO CITYRING 1. officielle prøvekørsel med gæster.

af Thomas de Laine ⌂, København, 5/3 2019, 16:54 (1871 dage siden) @ hummel_62

Tak, men tænker nu mere i sparede bus timer

Der bliver fjernet 42 busser og ca. 180.000 årlige køreplantimer.

Se eventuelt disse links vedrørende detaljer om det fremtidige busnet i København:
http://myldretid.dk/nyheder/nr/943
http://myldretid.dk/nyheder/nr/930
http://myldretid.dk/nyheder/nr/912

Hvis der bliver en periode mellem åbningen af det nye busnet og åbningen af selve metrocityringen, vil der blive gennemført beredskabskørsel med midlertidige buslinjer, der nogenlunde følger metrocityringen:
http://myldretid.dk/nyheder/nr/953

METRO CITYRING 1. officielle prøvekørsel med gæster.

af Jakob S. Engbæk, 5/3 2019, 18:09 (1871 dage siden) @ Niels Munch

Hej,

Metroselskabets (grundige) pressemeddelelse af d.d. her: https://mailchi.mp/m/metroens-ejerkreds-testede-cityringens-frerlse-tog?e=5c3b9bd81f .

M.v.h.
Niels

Tak

Med tanke på problemerne med at få godkendt Letbanen i Aarhus bliver det spændende hvordan det går med metroringen.
Om godkendelsen gå nemt eller bliver forsinket. Jeg bemærkede at der netop er et forbehold for dette i pressemeddelelsen.

Avatar

METRO CITYRING 1. officielle prøvekørsel med gæster.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/3 2019, 17:06 (1871 dage siden) @ Steff

[image]

Der er kun een fejl ved Cityringen og det er at man ikke dimensionerede stationerne til 1½ - 2 gange så lange tog.
Har lige været i Barcelona som har 10 Metrolinier, hvoraf linie 9 og 10 er meget lig den Københavnske og der er togene vist 2½ til 3 gange så lange og stationerne ligeså. Og pænt fyldte skal man tilføje.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

METRO CITYRING 1. officielle prøvekørsel med gæster.

af Pylorus, 5/3 2019, 17:37 (1871 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]

Der er kun een fejl ved Cityringen og det er at man ikke dimensionerede stationerne til 1½ - 2 gange så lange tog.
Har lige været i Barcelona som har 10 Metrolinier, hvoraf linie 9 og 10 er meget lig den Københavnske og der er togene vist 2½ til 3 gange så lange og stationerne ligeså. Og pænt fyldte skal man tilføje.

Fuldstændig enig. Men vi vil nødigt fremtidssikre vores kollektive trafikmidler.
Jernbanen til Kastrup er et godt eksempel herpå og den nye Ringsted bane ville have været tjent med plads til 2 spor mere om 25-30 år.

METRO CITYRING 1. officielle prøvekørsel med gæster.

af Niels Munch, 5/3 2019, 17:39 (1871 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvilke intervaller kører de med i Barcelona?

M.v.h.
Niels

METRO CITYRING 1. officielle prøvekørsel med gæster.

af Banemanden, 5/3 2019, 23:37 (1870 dage siden) @ Michael Deichmann

Både togene og stationerne på cityringen er fysisk og teknisk forberedt på, at kunne tilføje en vogn mere i togsættene. Det er vist bare et spørgsmål om vilje - og penge.

METRO CITYRING 1. officielle prøvekørsel med gæster.

af mpp, 6/3 2019, 00:51 (1870 dage siden) @ Banemanden

Yes. Eller ...

I følge en tidligere debat her er systemet på den gamle metro lavet et unikt kontrolsystem og med blokke der kun lige akkurat er lange nok til at et 3-vognstogsæt kan køre der. På den nye metro skulle det ikke være noget problem. Der skal selvfølgeligt sættes nogle nye perrondøre op så man kan få glæde af de længere tog. Med det sagt kan man med det nye system køre togene tættere end med det gamle system, så det kan være man laver en generel opdatering af M1+M2 på et tidspunkt og så bliver der plads til længere tog.

Der vil nok være en del der skal koordineres for at få det hele til at gå op i en højere enhed når man beslutter at købe længere tog, så det bliver spændende at se hvordan man gør det. Særligt hvis man kun kører nogle ruter eller nogle afgange med længere tog (hvilket man jo skal når man skifter over).

METRO CITYRING 1. officielle prøvekørsel med gæster.

af Banemanden, 6/3 2019, 07:55 (1870 dage siden) @ mpp

Ja, kodeordet er CBTC og de flydende blokke. M1+M2 er fysisk forberedt til det, men signalsystemteknisk slet ikke. Det vil kræve en hel udskiftning af signalsystemet, og du skal nok ikke skule længere end til s-togene for at se, hvor godt det går og hvilket besvær det giver for dem der skal bruge det undervejs.

På M3+M4 er det mest besværlige perrondørene og så selvfølgelig det at man fysisk skal skille togene ad for at tilføje en D vogn. Til gengæld kan signalsystemet med det samme kende forskel på længderne på toget og du ville således ku køre med blandede toglængder mens arbejdet pågår.

Avatar

METRO CITYRING 1. officielle prøvekørsel med gæster.

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 6/3 2019, 14:29 (1870 dage siden) @ Banemanden

Ja, kodeordet er CBTC og de flydende blokke. M1+M2 er fysisk forberedt til det,


Ja og nej.
Stationerne er fysisk forberedt. Men stationerne er kun en del af det samlede billede.
Hele CMC er designet efter 3 vogns togsæt. Så både værkstedesspor, rengøringsspor, vaskehal og parkeringsspor skal ændres til et længere togsæt.
Derudover så, som du nævner de faste blokke.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

METRO CITYRING 1. officielle prøvekørsel med gæster.

af Banemanden, 6/3 2019, 14:34 (1870 dage siden) @ metrohenrik

Ah ja, det er selvfølgelig rigtigt. Ved du om CMC i Vasbygade har bedre mulighed for kapaciteten?

Jeg læste i et oplæg et sted, at en eventuel forlængelse af Sydhavnsgrenen vil påkræve flere togsæt og at den bedste måde at løse kapacitetsproblemet på var at bygge et depotområde mere for M4.

Avatar

METRO CITYRING 1. officielle prøvekørsel med gæster.

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 7/3 2019, 07:21 (1869 dage siden) @ Banemanden

Ah ja, det er selvfølgelig rigtigt. Ved du om CMC i Vasbygade har bedre mulighed for kapaciteten?

Jeg læste i et oplæg et sted, at en eventuel forlængelse af Sydhavnsgrenen vil påkræve flere togsæt og at den bedste måde at løse kapacitetsproblemet på var at bygge et depotområde mere for M4.

Jeg er ikke så hjemmekendt på Vasbygade som jeg er på Metrovej, så der bliver jeg svar skyldig.
Der er købt tog til både Nordhavn og sydhavnsgrenen. Skal der forlænges så skal der nok flere tog til, eller mindre kapacitet, altså færre tog på M4.
Men jeg mener at linje F er den linje som OBO gerne vil se førerløs, under DSB, så jeg tror ikke det bliver en Metro, selvom det ville være nærliggende at ombygge den hele vejen til Hellerup.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

METRO CITYRING 1. officielle prøvekørsel med gæster.

af steenth, 7/3 2019, 11:06 (1869 dage siden) @ metrohenrik

Der er købt tog til både Nordhavn og sydhavnsgrenen. Skal der forlænges så skal der nok flere tog til, eller mindre kapacitet, altså færre tog på M4.

Der er faktisk indkøb togsæt nok til endnu en forlængelse af grenen på Nordhavn, som man ved skal igang med anlæg inden vel 10 år.

Men jeg mener at linje F er den linje som OBO gerne vil se førerløs, under DSB, så jeg tror ikke det bliver en Metro, selvom det ville være nærliggende at ombygge den hele vejen til Hellerup.

Reelt set er S-tog på mange båder et metrosystem uden at være det. Grunden til det ikke er det er ejerforhold - normalt ejers en metro af lokale myndigheder, koblingen til resten af jernbanenettet med både regler og fysiske tilslutning - de fleste metro-systemer er lukket systemer.. (som undtagelse, kender jeg et par steder i London Underground, hvor spor deles med alm. jernbane)

Avatar

METRO CITYRING 1. officielle prøvekørsel med gæster.

af Schienenwolf, Læsø, 7/3 2019, 13:09 (1869 dage siden) @ steenth


Reelt set er S-tog på mange båder et metrosystem uden at være det.

Så kan OBO jo få Metro til Helsingør i stedet for S-tog, inkl. Metroens kvalitetstillæg. "Less is more".

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Avatar

Barcelona Metro (var: METRO CITYRING 1)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/3 2019, 16:44 (1870 dage siden) @ Michael Deichmann

Det var mest Line 9 jeg benyttede mig af og so jeg, sammen med Line 10, mener er de nyeste og med teknologi (og levendør) der svarer lidt til den københavnske Metro (M1-M2).
Her er en artikel i Railway-Technologyder beskriver Line 9 og indrømmet - det er lidt større forhold end den københavnske metro med en linielængde på næsten 50 km, 50 stationer 250.000 daglige passagerer og 165 millioner rejsende pr år. På den linie alene. Det får jo den københavnske metro til at ligne et Lego-tog :-)
På ovennævnte link er der et billede af en af stationerne.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Barcelona Metro (var: METRO CITYRING 1)

af KKLD, 6/3 2019, 16:48 (1870 dage siden) @ Michael Deichmann

Så ville det være mere fair at sammenligne med vores s-tog som har 350.000 passagerer om dagen?

Avatar

Barcelona Metro (var: METRO CITYRING 1)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/3 2019, 16:53 (1870 dage siden) @ KKLD

Nu gik det på længden af tog (på linie 9 er de 5 vogns togsæt) og længden af peronner/stationer sammenlignet med den københavnske 3 vogns tog og heraf kortere perronner og stationer.
Når det er linie 9 og 10 siger det sig selv at der må være linie 1 -8 så deres metronet er ret voldsomt udbygget. Barcelona har 1.6 mill indbyggere hvilket vel er knap det dobbelte af Københavns + Frederiksberg kommuner som Metroen servicerer.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

"De første meter af Cityringen åbner på Kongens Nytorv"

af Niels Munch, 20/3 2019, 13:21 (1856 dage siden) @ Steff

Metroselskabets pressemeddelelse af d.d.:

"De første meter af Cityringen åbner på Kongens Nytorv

I dag blev metroens nye hovedtrappe på Kongens Nytorv indviet. Samtidig åbnede det første stykke af den gangtunnel, der vil forbinde den eksisterende station med den nye metrostation, når Cityringen åbner."

Læs hele meddelelsen her: https://mailchi.mp/m/de-frste-meter-af-cityringen-bner-p-kongens-nytorv?e=5c3b9bd81f .


M.v.h.
Niels

Metroselskabet udsætter at fastsætte Cityringens åbningsdato

af Niels Munch, 11/4 2019, 21:24 (1833 dage siden) @ Steff

Metroselskabets pressemeddelelse af d.d.:

"Metroselskabet udsætter at fastsætte Cityringens åbningsdato

Hovedstadens nye metrolinje, Cityringen, er inde i slutspurten. En af entreprenørens vigtige milepæle på projektet er imidlertid ikke opnået. Med få måneder igen kræver det en stor indsats fra alle parter at komme i mål til tiden."

Læs hele meddelelsen her: https://mailchi.mp/m/metroselskabet-udstter-at-faststte-cityringens-bningsdato?e=5c3b9b... .


M.v.h.
Niels

"Cityringens 17 nye metrostationer åbner i september"

af Niels Munch, 21/5 2019, 10:57 (1794 dage siden) @ Steff

Metroselskabets pressemeddelelse af d.d.:

"Cityringens 17 nye metrostationer åbner i september
Hovedstadens nye metrolinje, Cityringen, bliver to måneder forsinket og åbner i slutningen af september. Forsinkelsen skyldes, at en af de vigtige milepæle på projektet ikke er opnået. Den præcise åbningsdato meldes ud i juni."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://mailchi.mp/m/cityringens-17-nye-metrostationer-bner-i-september?e=5c3b9bd81f .


M.v.h.
Niels

Jernbanebøger

Erindringer fra Præstøbanen

Erindringer fra Præstøbanen. Pris 490 kr.

Læs mere
Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak