Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-) (Generelt)

af Jakob S. Engbæk, 7/3 2019, 18:44 (1849 dage siden)

Endelig sker det at flere får øjnene op for at kører med tog, særligt på ferie.

Vi har set Greta Thunbergs sættecet eksempel ved at rejse med tog fra Stockholm til Brusseles og Paris og retur med tog.

Nu skriver selv Politiken om dette nye fænomen:
https://politiken.dk/rejser/art7070381/»Vi-ser-konturerne-af-en-rejseadfærd-der-er-ved-...

Hurra for flere medpassagere og flere togforbindelser.
Tillykke I er blevet hip :-) - det har vi selvfølgelig vist I er hele tiden, men nu har andre også opdaget det.

(Det er altså ikke ment dårligt, det er en rigtig positiv udvikling)

Avatar

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af Schienenwolf, Læsø, 7/3 2019, 20:41 (1849 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Endelig sker det at flere får øjnene op for at kører med tog, særligt på ferie.

Vi har set Greta Thunbergs sættecet eksempel ved at rejse med tog fra Stockholm til Brusseles og Paris og retur med tog.

Nu skriver selv Politiken om dette nye fænomen:
https://politiken.dk/rejser/art7070381/»Vi-ser-konturerne-af-en-rejseadfærd-der-er-ved-...

Hurra for flere medpassagere og flere togforbindelser.
Tillykke I er blevet hip :-) - det har vi selvfølgelig vist I er hele tiden, men nu har andre også opdaget det.

(Det er altså ikke ment dårligt, det er en rigtig positiv udvikling)


Tværtimod, der står, at "antallet af flypassagerer sætter rekord år efter år". Det viser klart, at flere får øjnene op for at flyve. Antallet af togrejser kan sagtens gå frem jf. "kun et lille markedsryk", samtidig med at toget samlet set mister markedsandele. Det er logik i harehøjde, og når det så samtidigt er en talmæssigt u-underbygget artikel, hvor det med en løftet pegefinger gøres gældende, at man da sandelig skal skamme sig, hvis man flyver, så er der ingen grund til at tage påstanden seriøst. Det er muligt, at Politikens journalist ser nogle "konturer", men i og med at avisen ikke præsenterer os for nogle konkrete statistikker, så er det kun nogle fantasikonturer. Greta Thunberg (hvem hun så end er?) og Politiken kan sætte nok så mange eksempler og løfte nok så mange udskammende pegefingre, men når de ikke kan komme med valide tal til at underbygge deres påstande, så er det blot ligegyldige fake news. Det er flyvningen, som er moderne - antallet af flypassagerer sætter faktisk rekord år efter år. Det andet er ikke at være moderne; det er at være frelst. Men hvis de selv tror på det, så lad dem da endelig det.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af Jakob S. Engbæk, 7/3 2019, 21:10 (1849 dage siden) @ Schienenwolf

Tak for det lange og grundige svar. Jeg er enig, det er ikke slået i gennem, måske gør det ikke. Jeg vil dog håbe flere får øjnen op for at rejse med tog.

Hold øje med nyhederne på fredag d. 15.

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af ThomasLarsen, 8/3 2019, 21:58 (1848 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Kan du eventuelt løfte sløret for, hvad det er at vi skal holde øje med i nyhederne.

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af Jakob S. Engbæk, 9/3 2019, 21:15 (1847 dage siden) @ ThomasLarsen

Kan du eventuelt løfte sløret for, hvad det er at vi skal holde øje med i nyhederne.

Ja, det er skole strejke for klimaet. Den næste store omgang er på fredag. Så det er meget fredeligt.

Her ses Greta Thunberg med tog
https://mobile.twitter.com/gretathunberg/status/1098847751855620096?lang=da

Og omtale af demonstration i Paris fra USA
https://theglobepost.com/2019/02/22/greta-thunberg-paris/

Det var mest interesse og støtte fra mange unge og at hun vælger at rejse med tog, der er bemærkelsesværdigt i jernbane sammenhæng.

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af mikedk2100, 7/3 2019, 21:34 (1849 dage siden) @ Schienenwolf

Tværtimod, der står, at "antallet af flypassagerer sætter rekord år efter år". Det viser klart, at flere får øjnene op for at flyve. Antallet af togrejser kan sagtens gå frem jf. "kun et lille markedsryk", samtidig med at toget samlet set mister markedsandele. Det er logik i harehøjde, og når det så samtidigt er en talmæssigt u-underbygget artikel, hvor det med en løftet pegefinger gøres gældende, at man da sandelig skal skamme sig, hvis man flyver, så er der ingen grund til at tage påstanden seriøst. Det er muligt, at Politikens journalist ser nogle "konturer", men i og med at avisen ikke præsenterer os for nogle konkrete statistikker, så er det kun nogle fantasikonturer. Greta Thunberg (hvem hun så end er?) og Politiken kan sætte nok så mange eksempler og løfte nok så mange udskammende pegefingre, men når de ikke kan komme med valide tal til at underbygge deres påstande, så er det blot ligegyldige fake news. Det er flyvningen, som er moderne - antallet af flypassagerer sætter faktisk rekord år efter år. Det andet er ikke at være moderne; det er at være frelst. Men hvis de selv tror på det, så lad dem da endelig det.

Måske set med danske øjne, så er togtrafikken yt og bil og fly in. Men svenskerne ser anderledes på det. Her er toget moderne og flyet umoderne.

På nattoget mellem Malmø og Stockholm sælges f.eks. dobbelt så mange billetter som for få år siden.

SJ sælger også 50% flere interrailbilletter i 2018 end 2017.

SJ har de seneste år øget passagertallet med 5-7 pct. om året, mens DSB har oplevet faldende passagertal.

Tilsvarende er antallet af indenrigs flyrejser i Sverige faldet med tre pct. i de første ti måneder af 2018…

Men jo, svenskerne flyver da også ud i verden fra Sverige. Her er Danmark jo en gevaldig stopklods for togtrafik til resten af Europa.

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af mpp, 7/3 2019, 22:07 (1849 dage siden) @ mikedk2100

Det svage led i de fleste togrejser er typisk når man skal skifte. Skal man f.x fra København til Amsterdam skal man skifte i Hamborg og Duisburg eller Hannover og nogle gange sågar Fredericia. Med 2-3 skift kan man hurtigt komme til at vente lang tid på nogle kolde perroner og man er langt mere sårbar overfor forsinkelser.

Der var en artikel i Zetland om at køre til London med tog og der skal man med det første tog til Hamborg for at nå det sidste tog fra Bruxelles til London. De blev så også forsinkede og måtte pludseligt selv finde overnatning i Bruxelles og sørge for at de kunne komme på det første Eurostartog dagen efter.

Det svære er mange gange at få oprettet ruterne og sørget for at der er nok passagerer til at give ruten gang på jord. Når først en rute er oprettet skal man nok kunne opnå vækst når man bare kan sætte en vogn mere på. Lige nu skal markedet gøres modent og det sker blandt andet ved at fanatikere og entusiaster vælger toget til, også selvom det er besværligt.

En anden fordel jeg synes ofte får alt for lidt fokus når man snakker om tog kontra fly er, at der stadig er mange rejserelationer mellem mindre byer, hvor flyforbindelserne er rigtigt dårlige. Da jeg skulle fra Verona til Aalborg tog det hele dagen og jeg endte alligevel at køre med tog i flere timer.

Med alt det sagt tror jeg at togrejser kommer til at ændre sig mere end flyrejser over de kommende år: open access og private aktører giver ny dynamik i markedet, der bliver købt nye tog stort set alle steder i Europa, der bliver løbende bygget nye baner der gør nye ruter mulige og togene bliver i højere og højere grad udrustet til at kunne køre på tværs af landegrænser. Givet at flyselskaberne let kan flytte deres fly til nye ruter er det nok ikke nok til at få flytrafikken til at gå ned, men det kan trods alt give nogle spændende nye rejsetilbud.

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af P.Jensen, 8/3 2019, 08:04 (1848 dage siden) @ mikedk2100

SJ har oprettet inspirationsside til tog utenomlands…
Upptäck verden

P.Jensen

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af LarsJels, Jels, 8/3 2019, 20:03 (1848 dage siden) @ P.Jensen

Hej

De ovenstående tre svar er meget relevante og kloge ord. Hvis man ikke lige er klar over, hvem Greta Thunberg er, kan man bruge noget så moderne som internettet (så blev jeg alligevel lidt sarkastisk). Fri Google-søgning på "Greta" giver "Greta Thunberg" som første svar, så helt ligegyldig er den unge kvinde nok ikke.

Jeg vil gerne supplere med en personlig oplevelse. For 4. år i træk har vi holdt skiferie i Tyrol med tog, Flensborg-Seefeld: 11:30 timer hver vej. Pris to voksne retur med supersparpreis og pladsbilletter i alt 178 € = 1.330 kr. I bil skulle vi have brugt ca. 4.000 kr. Det er også rigtigt svært at finde alternativer med fly fra Jylland, der kan konkurrere med pris og tidsforbrug, når vi også forventer at kunne vælge frit mellem afgangsdage. Men jeg hører gerne alternative forslag!
Konklusion: Selv på halvlange afstande i Europa kan toget i nogle tilfælde fint konkurrere med privatbil eller fly. Men man skal selvfølgelig få øje på det. En barriere er, at Hamborg er central "hub", og der er der kun forbindelse fra Jylland hver anden time.

Med venlig hilsen
Lars

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af mpp, 9/3 2019, 18:18 (1847 dage siden) @ LarsJels

Forbindelsen mellem Hamborg og Fredericia er et svagt link. Efter Femarnforbindelsen og timemodellen bliver bygget ville det være et passende sted at sætte ind (selvom man overhovedet ikke behøver vente). Togene kører generelt langsomt på strækningen og der er for få gennemkørende tog til at det for alvor er et tilbud når man skal sydpå.

Men mon det vil skabe opmærksomhed på det når København–Hamborg togene bliver flyttet over på Fyn/Padborg ruten og DSB for alvor satser på at gøre det til et fornuftigt kommercielt tilbud? :)

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af LarsJels, Jels, 10/3 2019, 21:54 (1846 dage siden) @ mpp

Det kunne man da håbe på :-)

Hamborg kan fint blive en mere interessant togdestination i det mindste for det sydlige Jylland og Fyn: Både Hamborg hovedbanegård og lufthavn er vigtige hubs for rejser videre ud i Tyskland/Europa og så er byen også Europas 8. største med mange kulturtilbud. Men togforbindelsen over landegrænsen er en barriere: Der er kun 2 timers-frekvens, der mangler afgange tidligt om morgenen og rejsetiden er relativ lang. Men at det faktisk er interessant, kan man f.eks. se ved alle de danske nummerplader på P-pladsen foran stationen i Flensborg.

Med venlig hilsen
Lars

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af Pylorus, 11/3 2019, 12:13 (1845 dage siden) @ LarsJels

Hamborg kan fint blive en mere interessant togdestination i det mindste for det sydlige Jylland og Fyn: Både Hamborg hovedbanegård og lufthavn er vigtige hubs for rejser videre ud i Tyskland/Europa og så er byen også Europas 8. største med mange kulturtilbud.

Kundeunderlag fra Danmark?
Som du selv skriver - det sydlige Jylland & Fyn. Måske 1 mio danskere. Der er allerede fine flyforbindelser fra Billund til London og derfra videre ud i verdenen.
Uden at have checket det - så er der vist ikke så mange fly fra Hamburg ud til destinationer udenfor Europa.
Som udgangspunkt for videre togrejse er Hamburg nok bedre. Problemet er bare at man atter skal skifte og ankomst/afgang næppe passer uden en del ventetid.

Men togforbindelsen over landegrænsen er en barriere: Der er kun 2 timers-frekvens, der mangler afgange tidligt om morgenen og rejsetiden er relativ lang. Men at det faktisk er interessant, kan man f.eks. se ved alle de danske nummerplader på P-pladsen foran stationen i Flensborg.

Svaret på de manglende togforbindelser er nok at der IKKE er kundeunderlag. Næppe landegrænsen om end der er mindst et parti i dette land som gerne vil indføre udvidet grænsekontrol med deraf konsekvenser.

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af ThomasTT, 9/3 2019, 16:15 (1847 dage siden) @ Schienenwolf

Endelig sker det at flere får øjnene op for at kører med tog, særligt på ferie.

Vi har set Greta Thunbergs sættecet eksempel ved at rejse med tog fra Stockholm til Brusseles og Paris og retur med tog.

Nu skriver selv Politiken om dette nye fænomen:
https://politiken.dk/rejser/art7070381/»Vi-ser-konturerne-af-en-rejseadfærd-der-er-ved-...

Hurra for flere medpassagere og flere togforbindelser.
Tillykke I er blevet hip :-) - det har vi selvfølgelig vist I er hele tiden, men nu har andre også opdaget det.

(Det er altså ikke ment dårligt, det er en rigtig positiv udvikling)

Tværtimod, der står, at "antallet af flypassagerer sætter rekord år efter år". Det viser klart, at flere får øjnene op for at flyve. Antallet af togrejser kan sagtens gå frem jf. "kun et lille markedsryk", samtidig med at toget samlet set mister markedsandele. Det er logik i harehøjde, og når det så samtidigt er en talmæssigt u-underbygget artikel, hvor det med en løftet pegefinger gøres gældende, at man da sandelig skal skamme sig, hvis man flyver, så er der ingen grund til at tage påstanden seriøst. Det er muligt, at Politikens journalist ser nogle "konturer", men i og med at avisen ikke præsenterer os for nogle konkrete statistikker, så er det kun nogle fantasikonturer. Greta Thunberg (hvem hun så end er?) og Politiken kan sætte nok så mange eksempler og løfte nok så mange udskammende pegefingre, men når de ikke kan komme med valide tal til at underbygge deres påstande, så er det blot ligegyldige fake news. Det er flyvningen, som er moderne - antallet af flypassagerer sætter faktisk rekord år efter år. Det andet er ikke at være moderne; det er at være frelst. Men hvis de selv tror på det, så lad dem da endelig det.

Togets altovervejende rolle er at flytte folk fra Slagelse til København eller fra Vanløse til kgs nytorv, og det er derfor kun på perifære områder i konkurrence med luftfarten. På de områder er det dog ikke urealistisk at se et potentiale i lange togrejser, også selv om det ikke kan underbygges i tal endnu.

Der er en meget klar trend i retning af grøn transport, og luftfarten er årtier fra relle løsninger. Det er helt urealistisk at forestille sig, at der ikke af disse årsager vil ske et fravalg af flyrejser. Selvfølgelig vil der det. Spørgsmålet er hvor meget, hvor hurtigt og om det opvejes af lavere priser, men det vil stadig efterlade et marked for den, der fravælger flyet. Og der vil formentlig være en kraftig selvforstærkende effekt, hvis større interesse fører til bedre forbindelser. I dag er det fx helt håbløst at tage toget til London, men det behøver det jo ikke at være.

Avatar

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af Schienenwolf, Læsø, 10/3 2019, 01:10 (1847 dage siden) @ ThomasTT

Endelig sker det at flere får øjnene op for at kører med tog, særligt på ferie.

Vi har set Greta Thunbergs sættecet eksempel ved at rejse med tog fra Stockholm til Brusseles og Paris og retur med tog.

Nu skriver selv Politiken om dette nye fænomen:
https://politiken.dk/rejser/art7070381/»Vi-ser-konturerne-af-en-rejseadfærd-der-er-ved-...

Hurra for flere medpassagere og flere togforbindelser.
Tillykke I er blevet hip :-) - det har vi selvfølgelig vist I er hele tiden, men nu har andre også opdaget det.

(Det er altså ikke ment dårligt, det er en rigtig positiv udvikling)

Tværtimod, der står, at "antallet af flypassagerer sætter rekord år efter år". Det viser klart, at flere får øjnene op for at flyve. Antallet af togrejser kan sagtens gå frem jf. "kun et lille markedsryk", samtidig med at toget samlet set mister markedsandele. Det er logik i harehøjde, og når det så samtidigt er en talmæssigt u-underbygget artikel, hvor det med en løftet pegefinger gøres gældende, at man da sandelig skal skamme sig, hvis man flyver, så er der ingen grund til at tage påstanden seriøst. Det er muligt, at Politikens journalist ser nogle "konturer", men i og med at avisen ikke præsenterer os for nogle konkrete statistikker, så er det kun nogle fantasikonturer. Greta Thunberg (hvem hun så end er?) og Politiken kan sætte nok så mange eksempler og løfte nok så mange udskammende pegefingre, men når de ikke kan komme med valide tal til at underbygge deres påstande, så er det blot ligegyldige fake news. Det er flyvningen, som er moderne - antallet af flypassagerer sætter faktisk rekord år efter år. Det andet er ikke at være moderne; det er at være frelst. Men hvis de selv tror på det, så lad dem da endelig det.


Togets altovervejende rolle er at flytte folk fra Slagelse til København eller fra Vanløse til kgs nytorv, og det er derfor kun på perifære områder i konkurrence med luftfarten.

Ja, det har du ret i. Knallerten er kun på perifere områder i konkurrence med toget, når det gælder om at flytte folk fra Slagelse til København, og flytrafik fra Vanløse til Kongens Nytorv har nok også lange udsigter. På begge områder virker det som om, at man har fundet en balance, som det er nu, ligesom det er tilfældet med lange togrejser. Det er formentlig markedet, der regulerer den slags.

På de områder er det dog ikke urealistisk at se et potentiale i lange togrejser, også selv om det ikke kan underbygges i tal endnu.

Jo, det er urealistisk, når der ikke er nogle tal til at underbygge påstanden. Et potentiale i lange togrejser (dvs. over 5 timer og ekskl. nattog, som er et særligt produkt) har med mellemrum været hævdet i 25-30 år, og det er stadigvækikke blevet underbygget med tal.

Der er en meget klar trend i retning af grøn transport, og luftfarten er årtier fra relle løsninger.

Nej, der er en meget klar trend i retning af at skrive og tale om grøn transport, hvilket er noget ganske andet. Flytrafikken vokser derimod år efter år. Begge trends kan underbygges med tal. Luftfarten har både mange og hurtige forbindelser og billige billetter. Det eneste, det halter lidt med, er lejlighedsvise trængselsproblemer i luften i visse relationer, men de øvrige ting er sådan set reelt løst.

Det er helt urealistisk at forestille sig, at der ikke af disse årsager vil ske et fravalg af flyrejser. Selvfølgelig vil der det. Spørgsmålet er hvor meget, hvor hurtigt og om det opvejes af lavere priser, men det vil stadig efterlade et marked for den, der fravælger flyet. Og der vil formentlig være en kraftig selvforstærkende effekt, hvis større interesse fører til bedre forbindelser. I dag er det fx helt håbløst at tage toget til London, men det behøver det jo ikke at være.

Med hensyn til at det ikke behøver at være håbløst at tage toget til London, så havde DFDS jo så en anden mening, da de indstillede sejladsen og dermed togforbindelsen til London via Esbjerg - Harwich, og ingen har haft lyst til at tage over. Det er i øvrigt ikke rigtigt, at det er håbløst at tage toget til London; der er masser af gode og hurtige forbindelser, når man bare afrejser fra det rigtige sted - som fx Bruxelles eller Paris. Det står dig helt frit at gøre dette. Billige billetter betalt af skattekroner skal du dog nok ikke regne alt for meget med. Folk betaler de dyre. Det er formentlig markedet, der regulerer den slags.

EU har for snart mange år siden meldt ud, at toget i den kollektive trafik bør have høj prioritet på rejseafstande på op til maks. 5 timer. Resten klares bedst med fly. Det er en god og sund tommelfingerregel, som der vist ikke er blevet ændret ved. Turen fra Danmark til London tager væsentligt længere tid, uanset ad hvilken rute, man rejser. København - Hamburg opfylder de 5 timer sådan pø om pø, og man kan endda købe relativt billige billetter til ruten. Men bare rolig, du skal nok få dine tog til London, måske endda direkte i en tunnel under Nordsøen. De kommer den dag, da der er passagerunderlag i de to metropoler til det. Det så vi London - Paris. Du skal derimod nok ikke regne med at få London-tog af religiøse eller ideologiske grunde.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af ThomasTT, 10/3 2019, 11:38 (1846 dage siden) @ Schienenwolf

Det er ikke "mine" tog. Jeg kunne ikke drømme om at tage toget til London, før det kan ske uden skift henover natten. Så kunne det til gengæld blive interessant. Men i øvrigt gider jeg ikke din overbærende stil. Hvis du ikke tror på tendenser før de er tilstrækkelig gamle til at kunne bevises udførligt i tal, fint.

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af Mester, 9/3 2019, 16:58 (1847 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Hurra for flere medpassagere og flere togforbindelser.
Tillykke I er blevet hip :-) - det har vi selvfølgelig vist I er hele tiden, men nu har andre også opdaget det.

(Det er altså ikke ment dårligt, det er en rigtig positiv udvikling)


Du burde vide at store dele af debatørkorpset her på jernbanen.dk aldrig kunne drømme om at køre med tog nogen som helst steder hen.

Flere benytter enhver given lejlighed til at postulere, at det er bedre at køre busser, mens mange andre aldrig kunne drømme om at flytte bagdelen væk fra bilsædet.

Hvornår har du sidst set et forslag om udbygning og forbedringer af jernbanerne, som ikke er blevet hånet og latterliggjort her i debatten?

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af Pylorus, 9/3 2019, 20:20 (1847 dage siden) @ Mester

Du burde vide at store dele af debatørkorpset her på jernbanen.dk aldrig kunne drømme om at køre med tog nogen som helst steder hen.

Gav det mening tog jeg gerne toget.
Men først skal jeg køre12 kmind til centrum af Næstved. Nu er der så endelig udsigt til en p-plads ved stationen.
Så koster en billet til Hovedbanegården ca det spm det koster i benzin at tage bilen.
Så er der tidsforbruget. Udenfor myldretiden kan jeg komme til min datter ved Valby Station på 55 min.
Det tager min. 1.5 time i tog, jeg skal skifte til S-tog da de færreste tog stopper i Valby.


Flere benytter enhver given lejlighed til at postulere, at det er bedre at køre busser, mens mange andre aldrig kunne drømme om at flytte bagdelen væk fra bilsædet.

Det er både billigere, altid siddeplads, bedre wifi dækning og større udvalg af destinationer hvis udgangspunktet er København.
Personligt kan jeg ikke rigtig bruge det.


Hvornår har du sidst set et forslag om udbygning og forbedringer af jernbanerne, som ikke er blevet hånet og latterliggjort her i debatten?

Der er tilsyneladende også en "hård" kerne af jernbanefolk som ikke forstår at skal vi flytte noget af pendlertrafikken ind mod de 3-4 største byer i Dk, så kræver det flere spor, flere og hyppigere togafgange med færre stop og siddeplads til alle.
De synes desværre at bare man kan komme til Aarhus på 2 timer er alt skønt.
Hovedparten af de mulige nye passagerer er imidlertid bilisterne på strækninger fra 25-100 km mellem hjem og arbejde.
Derfor skal der være gode P-pladser ved provinsstationen og gode og hyppige forbindelser i den modsatte ende.

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af Ib Jensen, 9/3 2019, 20:54 (1847 dage siden) @ Pylorus

Der er tilsyneladende også en "hård" kerne af jernbanefolk som ikke forstår at skal vi flytte noget af pendlertrafikken ind mod de 3-4 største byer i Dk, så kræver det flere spor, flere og hyppigere togafgange med færre stop og siddeplads til alle.
De synes desværre at bare man kan komme til Aarhus på 2 timer er alt skøn


Gaaaab - "ventrikel" under nyt navn. Det bliver argumentationen ikke mindre kedelig af.

Hvis du vil diskutere jernbane, bliver du nødt til at diske op med noget mere end hvad du synes.

Synes er for politikere. Argumentation er for debatører.

Argumentér nu for din jernbane. Nå, nej, det kan du jo ikke, og derfor bliver dine indlæg så forudsigelige og kedelige.

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af Pylorus, 9/3 2019, 22:02 (1847 dage siden) @ Ib Jensen

Der er tilsyneladende også en "hård" kerne af jernbanefolk som ikke forstår at skal vi flytte noget af pendlertrafikken ind mod de 3-4 største byer i Dk, så kræver det flere spor, flere og hyppigere togafgange med færre stop og siddeplads til alle.
De synes desværre at bare man kan komme til Aarhus på 2 timer er alt skøn

Gaaaab - "ventrikel" under nyt navn. Det bliver argumentationen ikke mindre kedelig af.

Hvis du vil diskutere jernbane, bliver du nødt til at diske op med noget mere end hvad du synes.

Synes er for politikere. Argumentation er for debatører.

Argumentér nu for din jernbane. Nå, nej, det kan du jo ikke, og derfor bliver dine indlæg så forudsigelige og kedelige.

Ib Jensen
Jeg har aldrig oplevet du har bidraget med andet end nedsabling og historiske betragtninger.
Det udvikler jo ikke ligefrem jernbanen og fremtiden for samme.
Så på punktet forudsigelighed er vi vist ens!

Bil og tog - var: Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af Jakob S. Engbæk, 9/3 2019, 20:56 (1847 dage siden) @ Pylorus

Du burde vide at store dele af debatørkorpset her på jernbanen.dk aldrig kunne drømme om at køre med tog nogen som helst steder hen.

Gav det mening tog jeg gerne toget.
Men først skal jeg køre12 kmind til centrum af Næstved. Nu er der så endelig udsigt til en p-plads ved stationen.
Så koster en billet til Hovedbanegården ca det spm det koster i benzin at tage bilen.
Så er der tidsforbruget. Udenfor myldretiden kan jeg komme til min datter ved Valby Station på 55 min.
Det tager min. 1.5 time i tog, jeg skal skifte til S-tog da de færreste tog stopper i Valby.


Flere benytter enhver given lejlighed til at postulere, at det er bedre at køre busser, mens mange andre aldrig kunne drømme om at flytte bagdelen væk fra bilsædet.

Det er både billigere, altid siddeplads, bedre wifi dækning og større udvalg af destinationer hvis udgangspunktet er København.
Personligt kan jeg ikke rigtig bruge det.

Når jeg søger i Rejseplanen mellem Næstved og Valby finder jeg to afgange direkte på ca 1 time 7 min og en der er hurtigere med skift.

Prisen er 60 kr. med rejsekort rabat, 74 kr uden rabat. I bil siger FDM der koster 2,32 kr/km, hvis du allerede har bilen. Med 70 km er det lidt billigere med tog, i myldretiden, hvis I er to i bilen. Udenfor myldretiden er forskellen større. (I kan selvfølgelig have en anden bil-økonomi end hvad FDM regner med, måske reparer du selv bilen)

Jeg bor selv i Københavns kommume. Man kan parkere på villavejene ved den nærmeste station. Mon ikke vi kan være enige om at folk i Næstved skal bestemme i Næstved og jeg skal blande mig udenom?

FDM med pris pr km. https://fdm.dk/alt-om-biler/kor-selv-ferie/planlaeg-din-ferie/det-koster-kor-selv-ferien

Bil og tog - var: Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af Pylorus, 9/3 2019, 22:17 (1847 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Du burde vide at store dele af debatørkorpset her på jernbanen.dk aldrig kunne drømme om at køre med tog nogen som helst steder hen.

Gav det mening tog jeg gerne toget.
Men først skal jeg køre12 kmind til centrum af Næstved. Nu er der så endelig udsigt til en p-plads ved stationen.
Så koster en billet til Hovedbanegården ca det spm det koster i benzin at tage bilen.
Så er der tidsforbruget. Udenfor myldretiden kan jeg komme til min datter ved Valby Station på 55 min.
Det tager min. 1.5 time i tog, jeg skal skifte til S-tog da de færreste tog stopper i Valby.


Flere benytter enhver given lejlighed til at postulere, at det er bedre at køre busser, mens mange andre aldrig kunne drømme om at flytte bagdelen væk fra bilsædet.

Det er både billigere, altid siddeplads, bedre wifi dækning og større udvalg af destinationer hvis udgangspunktet er København.
Personligt kan jeg ikke rigtig bruge det.


Når jeg søger i Rejseplanen mellem Næstved og Valby finder jeg to afgange direkte på ca 1 time 7 min og en der er hurtigere med skift.

Du glemmer man skal til stationen og også have stille bilen et sted!


Prisen er 60 kr. med rejsekort rabat, 74 kr uden rabat. I bil siger FDM der koster 2,32 kr/km, hvis du allerede har bilen. Med 70 km er det lidt billigere med tog, i myldretiden, hvis I er to i bilen. Udenfor myldretiden er forskellen større. (I kan selvfølgelig have en anden bil-økonomi end hvad FDM regner med, måske reparer du selv bilen)

Som de 2.5 mio andre bilejerere her i landet er brændstofudgiften nok den vigtigste faktor om man vælger bilen eller ej.
Er man pendler hver dag, medgiver jeg at man medregner slid og værditab.


Jeg bor selv i Københavns kommume. Man kan parkere på villavejene ved den nærmeste station. Mon ikke vi kan være enige om at folk i Næstved skal bestemme i Næstved og jeg skal blande mig udenom?

Hvad tror du husejerne mener om at de aldrig kan få gæster som kan parkere foran deres hus ?
Eller som det nogen gange sker blokerer for ind og udkørsel!


FDM med pris pr km. https://fdm.dk/alt-om-biler/kor-selv-ferie/planlaeg-din-ferie/det-koster-kor-selv-ferien

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af Jakob S. Engbæk, 9/3 2019, 20:58 (1847 dage siden) @ Mester

Hurra for flere medpassagere og flere togforbindelser.
Tillykke I er blevet hip :-) - det har vi selvfølgelig vist I er hele tiden, men nu har andre også opdaget det.

(Det er altså ikke ment dårligt, det er en rigtig positiv udvikling)

Du burde vide at store dele af debatørkorpset her på jernbanen.dk aldrig kunne drømme om at køre med tog nogen som helst steder hen.

Flere benytter enhver given lejlighed til at postulere, at det er bedre at køre busser, mens mange andre aldrig kunne drømme om at flytte bagdelen væk fra bilsædet.

Hvornår har du sidst set et forslag om udbygning og forbedringer af jernbanerne, som ikke er blevet hånet og latterliggjort her i debatten?

Ja, det er forbløffende at det er som du skriver. Jeg har dog også lagt mærke til rejseplanlægning og interessante rejsebilleder samt historier.

Avatar

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-)

af Schienenwolf, Læsø, 9/3 2019, 23:56 (1847 dage siden) @ Mester

Hurra for flere medpassagere og flere togforbindelser.
Tillykke I er blevet hip :-) - det har vi selvfølgelig vist I er hele tiden, men nu har andre også opdaget det.

(Det er altså ikke ment dårligt, det er en rigtig positiv udvikling)

Du burde vide at store dele af debatørkorpset her på jernbanen.dk aldrig kunne drømme om at køre med tog nogen som helst steder hen.

Flere benytter enhver given lejlighed til at postulere, at det er bedre at køre busser, mens mange andre aldrig kunne drømme om at flytte bagdelen væk fra bilsædet.

Hvorfor i alverden skulle de dog også det? Folk bruger tog, når det er praktisk for dem og de har brug for det - ikke fordi andre mennesker mener, at de skal. Men du har ret i, at det som oftest ikke er bedre at køre busser. Man kommer hurtigere og mere komfortabelt frem i en bil.

Hvornår har du sidst set et forslag om udbygning og forbedringer af jernbanerne, som ikke er blevet hånet og latterliggjort her i debatten?

Hvornår har du sidst set et forslag her i debatten om udbygning og forbedring af jernbanerne, som er blevet realiseret? Realistiske og bæredygtige forslag er det svært at skyde ned, så det er jo nok derfor.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak