ALSTOM CORADIA Lint-41 til Inlandsbanan [S] (Jernbanen i dag)

af Niels Munch @, fredag 08. marts, 2019, 13:34 (77 dage siden)

"Railway Gazette International" 01 Mar 2019:

"Inlandsbanan acquires DMUs for local services

SWEDEN: Inlandsbanan has acquired five second-hand Alstom Lint diesel multiple-units for the planned launched of a regular passenger service on part of its route."

Se hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/inlandsbana... .


Det drejer sig om andenhånds togsæt, der har kørt hos SYNTUS - senere KEOLIS - i Holland.

Af denne kilde http://www.railwiki.nl/index.php/LINT_41/H fremgår bl.a., at det den 28. februar 2019 blev offentliggjort, at togsætene 21, 22, 23, 27 og 35 er solgt til det svenske selskab Inlandsbanan. Togene vil blive brugt mellem Östersund og Mora efter en renovering og installation af udstyr til kørsel i Sverige. Denne jernbanestrækning vil således blive reaktiveret med de fem togsæt.

Hvis jeg ellers tyder kilden rigtigt, drejer det sig om togsæt af typen Lint-41H, altså højtgulvstog (780 mm o.s.) af den serie, hvoraf et togsæt (ALSTOMs Lint nr. 100) blev fremvist og døbt på InnoTrans 2002.

[image]ALSTOM CORADIA Lint-41H for hollandske SYNTUS (togsæt nr. 40 'Johan de Bondt'), InnoTrans september 2002 (nm).

Mon svenskerne har opdaget, at togene bedst passer til 75 cm perroner?


M.v.h.
Niels

ALSTOM CORADIA Lint-41 til Inlandsbanan [S]

af Frank Poulsen, fredag 08. marts, 2019, 13:46 (77 dage siden) @ Niels Munch

Ja, det ville jo have passet fint til Østbanens forlængelse til Roskilde? Nu har jeg dog ikke helt styr på varianterne. Men det tyder jo på der nogle gange er nogen på markedet.

ALSTOM CORADIA Lint-41 til Inlandsbanan [S]

af Niels Munch @, fredag 08. marts, 2019, 14:26 (77 dage siden) @ Frank Poulsen

Ja, det ville jo have passet fint til Østbanens forlængelse til Roskilde? Nu har jeg dog ikke helt styr på varianterne. Men det tyder jo på der nogle gange er nogen på markedet.


De danske Lint er med en gulvhøjde på 580 mm i lavtgulvsdelen, passende til 55 cm perronhøjde. Lint-41H med 780 mm vil være et tilbageskridt.

Om Lint-familien, se: https://de.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_LINT .


M.v.h.
Niels

ALSTOM CORADIA Lint-41 til Inlandsbanan [S]

af Frank Poulsen, fredag 08. marts, 2019, 16:20 (77 dage siden) @ Niels Munch

Tysk er ikke min favorit sprog ;) Men tak for link alligevel :)

Men kan godt se hvis der er så stor forskel på perronhøjden dur de ikke :)

Magle Mølle Papirfabrik, Næstved
Magle Mølle Papirfabrik, Næstved
Historien om både gamle og nye Magle Mølle Papirfabrik i Næstved, der var i drift fra 1875 til 2012. Få her historien om bygningen af den private industrihavn og det store fabriksområde med eget spornet, lokomotiver og vogne.


 Læs artiklen 
Indsend billeder
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen