Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nivå sporanlæg (Generelt)

af Frank Poulsen, 10/3 2019, 10:53 (1872 dage siden)

Jeg sidder og gennemlæser "Jernbanen" nr. 1 2019. På side 8 står der til sidst i artiklen (startende side 7) om S-tog til Helsingør følgende: Desuden vil Banedanmark blive bedt om en mulig ændring af sporene i Nivå og Snekkersten (Flere transversaler) så det bliver lettere at genoprette trafikken.

Hvordan ser i at flere transversaler i Nivå kan afhjælpe dette? I Snekkersten kunne jeg godt se en fordel for at Lille Nord kunne køre ind og ud samtidig eksempelvis, hvis man nordfra kunne køre direkte ind i Spor 4 uden at komme gennem de sporskifter der køres i, i dag. Men Nivå har jeg svært ved at gennemskue hvordan flere sporskifter skulle hjælpe?

Jeg vil stadig mene at anlæggelse af et 3. hovedspor fra Klampenborg til Rungsted (gerne helt til Nivå, men tror Rungsted kunne gøre det, hvert fald med nuværende standsningsmønstre og køreplan) ville hjælpe langt mere.

Nivå sporanlæg

af Jens N, Fredericia, 10/3 2019, 11:00 (1872 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg sidder og gennemlæser "Jernbanen" nr. 1 2019. På side 8 står der til sidst i artiklen (startende side 7) om S-tog til Helsingør følgende: Desuden vil Banedanmark blive bedt om en mulig ændring af sporene i Nivå og Snekkersten (Flere transversaler) så det bliver lettere at genoprette trafikken.

Hvordan ser i at flere transversaler i Nivå kan afhjælpe dette? I Snekkersten kunne jeg godt se en fordel for at Lille Nord kunne køre ind og ud samtidig eksempelvis, hvis man nordfra kunne køre direkte ind i Spor 4 uden at komme gennem de sporskifter der køres i, i dag. Men Nivå har jeg svært ved at gennemskue hvordan flere sporskifter skulle hjælpe?


Hvis man mener at flere sporskifter hjælper på trafikafviklingen, kunne det så være en mulighed at ilægge disse allerede med nuværende driftsform, idet det også må forbedre situationen, S-tog eller ej.

Mvh. Jens

Nivå sporanlæg

af Frank Poulsen, 10/3 2019, 11:30 (1872 dage siden) @ Jens N

Jo jeg er med på det er en undersøgelse i stedet for s-tog. Det er en led i mange undersøgelser. Jeg har bare svært ved at se hvilke sporskifter der kan hjælpe i Nivå.

Nivå sporanlæg

af Nordexpress, 10/3 2019, 11:52 (1872 dage siden) @ Frank Poulsen

Det lyder som når man laver første udkast til en modeljernbane og tegner alle mulige togveje med et hav af sporskifter:-D

Nivå må da minde utroligt meget om f.eks. Holte, Birkerød, Allerød.

Nivå sporanlæg

af andersj, Aalborg, 10/3 2019, 11:53 (1872 dage siden) @ Frank Poulsen

Jo jeg er med på det er en undersøgelse i stedet for s-tog. Det er en led i mange undersøgelser. Jeg har bare svært ved at se hvilke sporskifter der kan hjælpe i Nivå.

Nu skriver du jo at der står at det bliver lettere at genoprette trafikken med nye transversaler.
I Nivå er det kun muligt at vende tog i spor 2. Med en eller flere transversaler vil det også være muligt at vende tog i spor 1 og 3. Hvis man vil køre med S-togs frekvens (5 minutters drift) så er et spor ikke nok til at vende tog i hvis man skal isolere driften ved akutte eller planlagt spærringer. I Nivå er det dog muligt at rangere ud i den nordlige ende af spor 2 og derefter bruge transversalen til at komme ind i spor 3 mens et nyt tog kan køre til perron i spor 2.

I Snekkersten er det også kun muligt at vende i spor 2, hvis vi går ud fra at S-tog ikke kan køre til perron i spor 3/4. Der kan en transversal gøre det muligt at vende i spor 1 også.

Men igen, det er ikke noget der vil hjælpe på den daglige drift, men ved spærringer af strækningen for at kunne opretholde en tilnærmelsesvis normal drift på de ikke spærrede strækninger.

--
Mvh Anders

Nivå sporanlæg

af Svend, 10/3 2019, 12:55 (1872 dage siden) @ andersj

Flere/nye transversaler i Nivå og Snekkersten er vel det resultat som COWI eller anden rådgiver er kommet frem til i en (formentlig) meget dyr rapport. Transversalerne skal være til rådighed, siger de, hvis det bliver nødvendigt at afvikle trafikken på kun et spor mellem Nivå og Snekkersten. Underligt nok har fantasien ikke rakt så langt, at man har foreslået anlagt transversaler midt mellem de to stationer. Det havde man nok indset, hvis man havde fortaget et par simuleringer af køretider/køreplaner ved kørsel på kun et spor. Men når rådgiverne udsender rapporter, står alle bare tilbage med opfattelsen af, at her har vi en endegyldige sandhed .... men sandheden er, at det hele drejer sig om, hvilket et logo der står på forsiden.

--
Svend

Nivå sporanlæg

af Frank Poulsen, 10/3 2019, 20:35 (1872 dage siden) @ andersj

Jo jeg er med på det er en undersøgelse i stedet for s-tog. Det er en led i mange undersøgelser. Jeg har bare svært ved at se hvilke sporskifter der kan hjælpe i Nivå.


Nu skriver du jo at der står at det bliver lettere at genoprette trafikken med nye transversaler.
I Nivå er det kun muligt at vende tog i spor 2. Med en eller flere transversaler vil det også være muligt at vende tog i spor 1 og 3. Hvis man vil køre med S-togs frekvens (5 minutters drift) så er et spor ikke nok til at vende tog i hvis man skal isolere driften ved akutte eller planlagt spærringer. I Nivå er det dog muligt at rangere ud i den nordlige ende af spor 2 og derefter bruge transversalen til at komme ind i spor 3 mens et nyt tog kan køre til perron i spor 2.

I Snekkersten er det også kun muligt at vende i spor 2, hvis vi går ud fra at S-tog ikke kan køre til perron i spor 3/4. Der kan en transversal gøre det muligt at vende i spor 1 også.

Men igen, det er ikke noget der vil hjælpe på den daglige drift, men ved spærringer af strækningen for at kunne opretholde en tilnærmelsesvis normal drift på de ikke spærrede strækninger.

Nu er det som jeg læser det en del af undersøgelser, hvis ikke s-togs drift. Hvad man så kan gøre. Så de transversaler er hvis ikke det bliver s-tog. Som jeg læser det. Derudover kan jeg ikke se hvorfor s-tog evt. ikke kunne vende i spor 3 og 4 i Snekkersten hvis det kom dertil. Om Lokaltog kører under kørerledninger til fjerntog eller under køreledninger til s-tog er vel lige meget. De bruger dem jo ikke.

Nivå sporanlæg

af Rail, 10/3 2019, 13:28 (1872 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg sidder og gennemlæser "Jernbanen" nr. 1 2019. På side 8 står der til sidst i artiklen (startende side 7) om S-tog til Helsingør følgende: Desuden vil Banedanmark blive bedt om en mulig ændring af sporene i Nivå og Snekkersten (Flere transversaler) så det bliver lettere at genoprette trafikken.

Hvordan ser i at flere transversaler i Nivå kan afhjælpe dette? I Snekkersten kunne jeg godt se en fordel for at Lille Nord kunne køre ind og ud samtidig eksempelvis, hvis man nordfra kunne køre direkte ind i Spor 4 uden at komme gennem de sporskifter der køres i, i dag. Men Nivå har jeg svært ved at gennemskue hvordan flere sporskifter skulle hjælpe?

I Nivå er problemet at når du kommer fra København og skal vende, så skal toget ankomme i det midterliggende spor (2). Herefter kan man enten vende ved perron eller kører i vendespor. Fra vendesporet kan man kører mod København via enten spor 2 eller 3.
Dette betyder i dag at Nivå-toget ankommer i spor 2, kører ud i vendesporet. Herefter skal det afvente toget fra Helsingør og når dette er kørt kan man så kører til perron i spor 3.

Her ville en transversal der forbinder spor 1 og vendesporet gøre at man kan kører toget til perron i spor 2 hvor det her kan afvente toget fra Helsingør.

Med den nuværende køreplansstruktur er det også sådan at man SKAL i vendespor, ved at ilægge den ekstra transversal kan et forsinket tog vende ved perron i spor 2.

Reelt er det største problem dog at det tager for lang tid at kører Nivå - Snekkersten til at der kan opretholdes 20minuttersdrift ved enkelsporsdrift.

Nivå sporanlæg

af Frank Poulsen, 10/3 2019, 20:03 (1872 dage siden) @ Rail

Man kan da sagtens vende i spor 2 i dag. Og det sker da også netop ved forsinkelser.

At komme syd fra ind i spor 3 direkte. Joo måske. Men jeg må indrømme den del har jeg svært ved at se fordelen i kontra så mange andre ting man hellere skulle. Ja eksempelvis en transversal i begge retninger mellem Espergærde og Humlebæk, for at gøre det lange blokafsnit mindre. Nå, men det er andre jo nok klogere på

Nivå sporanlæg

af Rail, 10/3 2019, 20:38 (1872 dage siden) @ Frank Poulsen

Man kan da sagtens vende i spor 2 i dag. Og det sker da også netop ved forsinkelser.

Du kan ikke vende i spor 2 uden at forsinke det efterfølgende Nivå-tog som så vil skulle holde udenfor Nivå station og afvente. Dette vil så højst sandsynligt også forsinke det Helsingør tog der kommer bagefter.

At komme syd fra ind i spor 3 direkte. Joo måske. Men jeg må indrømme den del har jeg svært ved at se fordelen i kontra så mange andre ting man hellere skulle.

Hvor har jeg skrevet at man skal kunne dette, i dag mangler der en transversal så man kan ankomme i spor 1 og kører i vendesporet bagefter.
På den måde vil et forsinket Nivå-tog kunne vende direkte i spor 2 ved perron uden at skulle på vendespor og forsinke ankomsten for det efterfølgende tog.

Nivå sporanlæg

af Frank Poulsen, 10/3 2019, 20:53 (1872 dage siden) @ Rail

Det kan jeg kun beklage. Jeg synes jeg læste det som du mente vende i spor 3, jeg ved ikke hvad jeg har læst, så undskyld.

Men ja ok, et sporskifte fra spor 1 til vendespor er selvfølgelig en mulighed. Så vidt jeg husker er der dog i nuværende køreplan 1 minut fra afgang til ankomst. Så hvis man vender skarpt og kan køre rettidigt så er det yderst begrænset hvad forsinkelse det giver. Men kører man minus 5, ja så er det et problem (men vender de så ikke oftest i Rungsted, hvis ikke der er udsigt til at køre rettidigt fra Nivå?) Men køreplaner ændrer sig jo, tidligere har det ankommet 3 min før osv. Så det er jo et spørgsmål om minutter her og der, så selvfølgelig kan jeg godt se dette kunne være en mulighed. Og det var jo egentlig det jeg efterlyste i mit spørgsmål til at starte med. Så tak.

Jeg mener dog stadig at der er mange andre steder en transversal ville hjælpe mere på det danske jernbanenet.

Nivå sporanlæg

af Georg Schmidt, 10/3 2019, 21:21 (1872 dage siden) @ Frank Poulsen

Her Nivå som det så ud i april 1986.
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak