Højhastighedstog – aerodynamik (Generelt)

af mpp, torsdag 14. marts, 2019, 18:37 (10 dage siden)

Efter at der kom billeder frem af de nye tog til DB kom jeg til at tænke på hvad aerodynamikken egentligt betyder når tog designes. De nye tog har en forholdsvis flad snude, men kan køre op til 230 km/t. På den måde minder de en del om railjets. På den anden side er ICE-T og 7-vognsudgaven af ICE4 også leveret til 230 km/t men har en noget mere rund snude. Jeg ved at det betyder noget når tog kører forbi hinanden og kører ind og ud af tunneler hvordan snuden er designet, men det virker alligevel lidt påfaldende.

Ville der være noget til hinder for at lave et tog med flad snude der kører endnu hurtigere, eller handler det om at de nye ICx tog kun vil bruge den høje hastighed på nogle baner mens de på andre baner vil køre langsommere end et ICE-T f.x. ville (f.x. 180 km/t isf 210 km/t)?

Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990
I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.
 Læs artiklen 
VLTJ YM12

Jernbanebøger

Byens baner
Byens baner
Pris 380,- kr.
 Læs mere 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen