Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Højhastighedstog – aerodynamik (Generelt)

af mpp, 14/3 2019, 18:37 (1863 dage siden)

Efter at der kom billeder frem af de nye tog til DB kom jeg til at tænke på hvad aerodynamikken egentligt betyder når tog designes. De nye tog har en forholdsvis flad snude, men kan køre op til 230 km/t. På den måde minder de en del om railjets. På den anden side er ICE-T og 7-vognsudgaven af ICE4 også leveret til 230 km/t men har en noget mere rund snude. Jeg ved at det betyder noget når tog kører forbi hinanden og kører ind og ud af tunneler hvordan snuden er designet, men det virker alligevel lidt påfaldende.

Ville der være noget til hinder for at lave et tog med flad snude der kører endnu hurtigere, eller handler det om at de nye ICx tog kun vil bruge den høje hastighed på nogle baner mens de på andre baner vil køre langsommere end et ICE-T f.x. ville (f.x. 180 km/t isf 210 km/t)?

Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere
DSB MZ1433Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak