Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Uvis fremtid for Tinglev-Tønder banen

af kme, 14/3 2019, 19:15 (1842 dage siden) @ TeamBaumann

Bliver banen ikke brugt til tests? Jeg mener det var der man smurte madolie og fedt på skinnerne for at teste IC4's (manglende) bremser og MR legede med nogle signaler.

Uvis fremtid for Tinglev-Tønder banen

af TeamBaumann, Hjordkær, 14/3 2019, 19:26 (1842 dage siden) @ kme

Det kunne man godt …
men det kræver også at toget kan komme derhen ! … der mangler et "skiftespor" og halv meters spor
forbindelse både fra Tinglev og Tønder siden.

Avatar

Uvis fremtid for Tinglev-Tønder banen

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 15/3 2019, 14:43 (1841 dage siden) @ TeamBaumann

Det kunne man godt …
men det kræver også at toget kan komme derhen ! … der mangler et "skiftespor" og halv meters spor
forbindelse både fra Tinglev og Tønder siden.


Tag en tur med Google Maps street view, på de steder hvor TT banen krydser vejen, så kan man se at det ikke bare er et par sporskifter og nogle meter spor der mangler. Flere steder er det både buskrydder og motorsav der skal i brug, inden man i det hele taget kan se om der ligger et spor.

Det har nok lange udsigter, med tog på den bane..

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Uvis fremtid for Tinglev-Tønder banen

af steenth, 14/3 2019, 19:37 (1842 dage siden) @ kme

Bliver banen ikke brugt til tests? Jeg mener det var der man smurte madolie og fedt på skinnerne for at teste IC4's (manglende) bremser og MR legede med nogle signaler.

Nej. Det er ikke den bane. Man bruger Vojens-Tinglev til den slags test, da det er bygget til høje hastigheder og man har plads nok til at spærre sporet i den nødvendige tid.

Uvis fremtid for Tinglev-Tønder banen

af kme, 14/3 2019, 20:14 (1842 dage siden) @ steenth

Bliver banen ikke brugt til tests? Jeg mener det var der man smurte madolie og fedt på skinnerne for at teste IC4's (manglende) bremser og MR legede med nogle signaler.


Nej. Det er ikke den bane. Man bruger Vojens-Tinglev til den slags test, da det er bygget til høje hastigheder og man har plads nok til at spærre sporet i den nødvendige tid.

Ja, du har ret. Jeg manglede bare fantasi til at forestille mig man legede på et hovedspor med IC og al transitgods i DK.

Uvis fremtid for Tinglev-Tønder banen

af William Skov ⌂, 14/3 2019, 20:01 (1842 dage siden) @ kme

Bliver banen ikke brugt til tests? Jeg mener det var der man smurte madolie og fedt på skinnerne for at teste IC4's (manglende) bremser og MR legede med nogle signaler.

Kan det være Gedserbanen du tænker på?

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Uvis fremtid for Tinglev-Tønder banen

af SBRH, Tønder, 15/3 2019, 10:34 (1841 dage siden) @ TeamBaumann

STTS har kort svaret følgende i JydskeVestkysten:

»I JydskeVestkysten kan man i dag den 14. marts læse, at der rejse påstand om, at en afklaring omkring Tinglev-banens fremtid bliver syltet. Hos STTS er der efter vores opfattelse tale om en misvisende udtalelse, når dette hævdes.

Fakta er, at der fortsat arbejdes med en reaktivering af Tinglev-banen, at udviklingen inden for godstransporten på jernbane i det syddanske område med al tydelighed viser, at der er al mulig sund fornuft og logik i at bevare Tinglev-banen.

Alene inden for de seneste måneder og dage er der sket flere ting, som enten direkte eller indirekte er med til at vise vigtigheden af, at Tinglev-banen ikke alene bibeholder sin nuværende status, men i særdeleshed, at arbejdet for reaktiveringen af strækningen mellem Tinglev og Tønder fortsættes.

STTS havde møde med Tønder Kommune mandag den 25. februar, med deltagelse af bl.a. borgmester Henrik Frandsen og direktør for Teknik- og Miljøforvaltningen, Keld I Hansen. Der er efterfølgende udfærdiget en skriftlig tilkendegivelse fra Tønder Kommune, hvor STTS er blevet lovet den nødvendige opbakning, når vores forhandlinger med interessenter er afsluttet og der med kommende investor er fundet en løsning, der imødekommer de muligheder der er ved renovering og reaktivering af Tinglev-banen.

Det er al mulig fornuft og grund til at fastholde Tinglev-banen som en del af den samlede infrastruktur. Tinglev-banen har fortsat sin berettigelse både lokalt set i forhold til den sønderjyske infrastruktur, men også som en del af den fremtidige sikring af en grænseoverskridende jernbane infrastruktur.

Så nej, der er ikke tale om, at en afgørelse af Tinglev-banen bliver syltet, men derimod om sund fornuft, at fastholde og sikre mulighederne for en sammenhængende jernbaneinfrastruktur på tværs af grænselandet, noget det vil være til gavn for hele Sønderjylland og området langs den jyske vestkyst.«

--
mvh
Søren Rødgaard Henriksen

Uvis fremtid for Tinglev-Tønder banen

af ivar, 15/3 2019, 23:26 (1840 dage siden) @ SBRH

Hold dog nu op med det sludder.

Godstransport ad jernbane går fra knudepunkt til knudepunkt. Hverken Tinglev eller Tønder kan - om de så står på tæerne - blive til knudepunkt.

Persontrafik - pjat. Folk fra Tønder kikker mod Ribe og Esbjerg, ikke mod Aabenraa og Sønderborg.

Dem syd for grænsen? Hvorfor i alverden skulle Flensborgere tage toget til Tinglev, skifte til Tønder og eventuelt skifte igen til Niebüll, når der er timedrift med bus Flensborg-Niebüll.

Få nu den trace asfalteret, det vil gavne cykelturismen, og give anledning til adskillige gode gættere i forum.

Uvis fremtid for Tinglev-Tønder banen

af Svend, 16/3 2019, 21:04 (1840 dage siden) @ ivar

Hold dog nu op med det sludder.

Godstransport ad jernbane går fra knudepunkt til knudepunkt. Hverken Tinglev eller Tønder kan - om de så står på tæerne - blive til knudepunkt.

Persontrafik - pjat. Folk fra Tønder kikker mod Ribe og Esbjerg, ikke mod Aabenraa og Sønderborg.

Dem syd for grænsen? Hvorfor i alverden skulle Flensborgere tage toget til Tinglev, skifte til Tønder og eventuelt skifte igen til Niebüll, når der er timedrift med bus Flensborg-Niebüll.

Få nu den trace asfalteret, det vil gavne cykelturismen, og give anledning til adskillige gode gættere i forum.

.
Det her emne bliver med mellemrum bragt på bane af samme person. Sagen er fortsat den, at banen er fuldstændig nedslidt: størsteparten af skinnerne stammer fra tiden før 1920, dæmningen ved Tinglev er i en sådan stand, at den skal graves væk og bygges op på ny. Resten af banen er formentlig i en lige så dårlig stand. Skal strækningen retableres, bliver der tale om bygning af en helt ny jernbane, hvor kun arealerne kan genanvendes.
Men måske man kan få DF - hvis der findes lokale folketingspolitikere tæt på - til at omfordele det trecifrede beløb, som de har fundet til en ny omfartsvej i Mariager (!!), til at forbedre jernbaneforholdene i området. Her vil jeg dog anbefale at starte et andet sted .....

--
Svend

Uvis fremtid for Tinglev-Tønder banen

af Karsten Henneberg, 15/3 2019, 15:10 (1841 dage siden) @ TeamBaumann

Man kalde da godt kalde fremtiden for uvis; men svømmede Banedanmark i penge, blev et hvert spor efter Tønder-Tinglev fjernet i løbet af meget kort tid.

Men når budgetterne i alle andre BDK projekter bliver overskredet, er der ikke 30-50 mio i overskud til at rydde op ....

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak