Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Als-Fyn (Generelt)

af Frank Poulsen, 23/3 2019, 09:07 (1854 dage siden)

https://ing.dk/artikel/vejdirektoratet-bro-mellem-als-fyn-god-forretning-samfundet-224896

Der er jo ingen tvivl om denne planlægges uden jernbane... Men hvad siger folket herinde så til det? Selv tror jeg faktisk ikke det kan betale sig at påbygge 2 jernbanespor den vej. Men til gengæld, hvis broen kommer, så mener jeg det er enden for intercitytog Sønderborg - København, så må Sønderborg banen fremover overgå til ren regionaltog, eller er jeg galt på den?

Als-Fyn

af ThomasTT, 23/3 2019, 10:49 (1854 dage siden) @ Frank Poulsen

Det viser bare Femern-projektets idioti. Hvis man havde satset på kombineret bane/vej til Als ville man ikke bare have sparet 50 milliarder, men det ville stå færdigt i dag. Den nye bane til Ringsted kunne være blevet forlænget til Storebælt for måske 5-10 milliarder og med et så langt sammenhængende stykke kunne 300 km/t give mening.

Der skulle selvfølgelig også skulle bruges nogle milliarder på fyn men man ville stadig opnå store besparelser og rejsetider mod Hamburg ville formentlig blive de samme pga højere hastigheder langs en beskeden omvej. Der ville kunne køres Kbh-Aarhus på to timer og i øvrigt også Kbh-Esbjerg/Herning, fordi ringsted-banen blev forlænget til storebælt. Og det endda uden at genere de vestsjællandske regionaltog.

I stedet har vi nu en masse fugle på taget. Femern er nu udsat til tidlgst 2030, og den her nye bro er givetvis urealistisk trods beregningerne, fordi der også må proriteres på andre måder ift anlægslofter osv. Den vil spærre for vigtigere ting.

Skulle den om mange år blive bygget er jeg nu ikke sikker på, at banen ikke ville komme med. En enkeltsporet sønderborg-ringe bane over en lavbro er ikke nogen stor investering.

Als-Fyn

af steenth, 23/3 2019, 11:49 (1853 dage siden) @ ThomasTT

Det viser bare Femern-projektets idioti. Hvis man havde satset på kombineret bane/vej til Als ville man ikke bare have sparet 50 milliarder, men det ville stå færdigt i dag. Den nye bane til Ringsted kunne være blevet forlænget til Storebælt for måske 5-10 milliarder og med et så langt sammenhængende stykke kunne 300 km/t give mening.

Jeg ryster over hoved for dem som mener en forbindelse over Als kan være et alternativ til Femernforbindelsen. En forbindelse imellem Als og Fyn gavner kun Als.

Nu bor jeg i København og en tur via Als overhovedet ikke spare væsentlig i tid i forhold til Lillebælt. Det vil stadig være en omvej. Jeg kender vejen... det er 150 km ekstra at køre via Lillebælt.

Derudover der er en stor mængde godstrafik, som vil have stor gavn af en Femernforbindelse. Den trafik kan betale den.

Als-Fyn

af Frank Poulsen, 23/3 2019, 11:57 (1853 dage siden) @ steenth

Nej i mine øjne kan den ikke erstatte Fehmern. Men hvis en dag man overvejer en tredje lillebæltsforbindelse, så mener jeg denne er et bedre alternativ. Men så er vi igen uden for dette forum, da det kun er i forhold til vej.

Enkeltsporet til Ringe på en lavbro? Hmm ja måske. Men tror stadig det vil blive alt for dyrt kontra behovet. Tror der er bedre ting at gøre i første omgang inden for jernbaneområdet. Men jeg håber da man måske kunne bygge broen så den var forberedt for udvidelse. Forberedt for at hægte en bane på siden eller noget. Men jeg er ikke ingeniør så kan godt være dumt uden at gøre det fuldt ud.

Als-Fyn

af andersj, Aalborg, 23/3 2019, 12:05 (1853 dage siden) @ Frank Poulsen

Man skal ikke have tog for enhver pris. Det er stort set kun Sønderborg man ville kunne betjene hurtigere (og hvor der er et kundegrundlag), og en direkte ekspresbus Odense-Sønderborg med høj komfort og få stop vil være en fremragende og omkostningseffektiv offentlig betjening af relationen. Bussen kan have forbindelse med lyntoget i Odense i de timer hvor der ikke er direkte lyntog til Sønderborg via Kolding.

--
Mvh Anders

Als-Fyn

af ThomasTT, 23/3 2019, 13:09 (1853 dage siden) @ Frank Poulsen

Nej i mine øjne kan den ikke erstatte Fehmern. Men hvis en dag man overvejer en tredje lillebæltsforbindelse, så mener jeg denne er et bedre alternativ. Men så er vi igen uden for dette forum, da det kun er i forhold til vej.

Enkeltsporet til Ringe på en lavbro? Hmm ja måske. Men tror stadig det vil blive alt for dyrt kontra behovet. Tror der er bedre ting at gøre i første omgang inden for jernbaneområdet. Men jeg håber da man måske kunne bygge broen så den var forberedt for udvidelse. Forberedt for at hægte en bane på siden eller noget. Men jeg er ikke ingeniør så kan godt være dumt uden at gøre det fuldt ud.

Jeg er heller ikke ingeniør, men så vidt jeg ved koster det stort set 0 at tilføje en bane til en lavbro. Den er smal, og vægten er ikke nødvendigvus et problem for den type bro. På vejle fjord motorvejsbroen lavede man ekstra spor uden anden udgift end noget maling. Den ekstra vægt ved op til 50% flere køretøjer var ikke et problem, og det var endda ikke planlagt vd konstruktionen.

Hvis den udgift kan sættes til 0 , så er der tale om 50 km enkeltsporet bane i et tyndt befoket område med antageligt færre forhindringer end gennemsnitligt. Det behøver ikke koste mere end 2-3 milliarder. Hvis man hertil lægger forudsætningen, at vi er mindst 20 år ude i fremtiden, hvor banen formentlig vil være langt vigtigere end i dag ( allerede i dag er man langt mere villig til at investere i bane ift for 20 år siden) så forekommer det ikke som noget, der bare kan udelukkes. Tværtimod.

Als-Fyn

af Frank Poulsen, 23/3 2019, 13:55 (1853 dage siden) @ ThomasTT

Det har jeg meget svært ved at tro at det skulle koste stort set 0... Hvor har du de oplysninger fra?

Als-Fyn

af ThomasTT, 24/3 2019, 11:15 (1852 dage siden) @ Frank Poulsen

Det har jeg meget svært ved at tro at det skulle koste stort set 0... Hvor har du de oplysninger fra?

Jeg har ingen specifikke kilder, og der er næppe noget generelt svar. Forholdene er aldrig ens. Det kan givetvis også være dyrt. Og beregnes på forskellige måder.

Men se på vejle fjord motorvejsbroen. Her udvidede man fra fire til seks spor alene ved at male sporene smallere. Når man kan gøre det, ville man også kunne have lagt et jernbanespor på broen. Hvis der havde været en væsentlig besparelse ved at bygge broen smallere ville den givetvis have åbnet med fire smalle spor. Det indikerer ikke ligefrem, at det behøver at være dyrt.

Als-Fyn

af krabsen, 24/3 2019, 12:49 (1852 dage siden) @ ThomasTT

Men se på vejle fjord motorvejsbroen. Her udvidede man fra fire til seks spor alene ved at male sporene smallere. Når man kan gøre det, ville man også kunne have lagt et jernbanespor på broen. Hvis der havde været en væsentlig besparelse ved at bygge broen smallere ville den givetvis have åbnet med fire smalle spor. Det indikerer ikke ligefrem, at det behøver at være dyrt.

Det er ikke så enkelt endda.
Vægtbelastningen og dermed de kræfter der påvirker broens konstruktion er meget større ved et godstog end ved biler.

Als-Fyn

af TeamBaumann, Hjordkær, 24/3 2019, 16:35 (1852 dage siden) @ krabsen

Og vejle-broen fik også en stor reparation, inden den blev udviget til 6 vejbaner

Als-Fyn

af Frank Poulsen, 24/3 2019, 17:20 (1852 dage siden) @ TeamBaumann

Og var det ikke også med mindre nødspor (hvis overhovedet noget?) Man kan jo ikke bare placere et jernbanespor på den ene bane. Det vil jo komme for tæt på vejen osv.

Als-Fyn - OT Vejlebro

af TeamBaumann, Hjordkær, 24/3 2019, 20:11 (1852 dage siden) @ Frank Poulsen

Vejle motorvejsbroen har nødbane på begge sider!
Men er ikke plads til jernbane parallet ved motorvejen i Vejle! ( hvis det er det du tænker på )

HVIS der skal være en jernbanebro eller måske en tunnel ved vejle fjord - så begynde ved Brejning st. fortsætte ligeud nord, lidt øst fra Sellerup
Strand - og indtil banen rammer Daugård stationsby.
nu er jeg ikke ekspert i, hvor højt over vandet Brejning og Daugård ligger, og hvor højt broen SKAL være?
med i min øjne er det billigst løsning, da det er mindre og få tal af bygninger der skal ryges.

Als-Fyn

af ThomasTT, 25/3 2019, 12:31 (1851 dage siden) @ TeamBaumann

Og vejle-broen fik også en stor reparation, inden den blev udviget til 6 vejbaner

Hvilken reparation?

I øvrigt er det jo også på tale at udvide til otte vognbaner ved at bygge "vinger" ud over kanten af broen. Det koster selvfølgelig, når man herved rent fysisk udvider broen, men ikke noget voldsomt, da det alene er vingerne, der skal bygges. Broens fundament er ti!syneladende intet problem, om der så er 4,6 eller 8 baner.

Als-Fyn

af ThomasTT, 25/3 2019, 12:40 (1851 dage siden) @ krabsen

Men se på vejle fjord motorvejsbroen. Her udvidede man fra fire til seks spor alene ved at male sporene smallere. Når man kan gøre det, ville man også kunne have lagt et jernbanespor på broen. Hvis der havde været en væsentlig besparelse ved at bygge broen smallere ville den givetvis have åbnet med fire smalle spor. Det indikerer ikke ligefrem, at det behøver at være dyrt.


Det er ikke så enkelt endda.
Vægtbelastningen og dermed de kræfter der påvirker broens konstruktion er meget større ved et godstog end ved biler.

Godstog er næppe relevant, når als-fyn ikke skal bygges som alternativ til Femern. Men ja, selvfølgelig er der usikkerheder.

Min pointe er kun, at man ikke kan udelukke, at det kan være billigere at føre jernbanen med over, end man måske lige skulle tro, og at det ville være værd at undersøge, især hvis der går 20 år inden man kommer så langt, da jeg vil forvente at villigheden til at investere i bane er vokset videre på samme måde som de sidste 20. Og især baner ind mod de større byer. En sønderborgbanen som pendant til svendborgbanen vil have potentiale i en fremtid, hvor det givetvis bliver sværere at komme til odense i bil

Als-Fyn

af ThomasTT, 23/3 2019, 12:51 (1853 dage siden) @ steenth

Det viser bare Femern-projektets idioti. Hvis man havde satset på kombineret bane/vej til Als ville man ikke bare have sparet 50 milliarder, men det ville stå færdigt i dag. Den nye bane til Ringsted kunne være blevet forlænget til Storebælt for måske 5-10 milliarder og med et så langt sammenhængende stykke kunne 300 km/t give mening.


Jeg ryster over hoved for dem som mener en forbindelse over Als kan være et alternativ til Femernforbindelsen. En forbindelse imellem Als og Fyn gavner kun Als.

Nu bor jeg i København og en tur via Als overhovedet ikke spare væsentlig i tid i forhold til Lillebælt. Det vil stadig være en omvej. Jeg kender vejen... det er 150 km ekstra at køre via Lillebælt.

Derudover der er en stor mængde godstrafik, som vil have stor gavn af en Femernforbindelse. Den trafik kan betale den.

Jeg er ikke enig. Persontogene vil være ligeså hurtige, fordi kvaliteten af banerne ville være langt højere, da det også kan bruges til andre formål. Godstogene ville få bedre plads. Ja lastbiler ville få en omvej, men så mere grund til at omlaste til tog over så lange stræk, især når lastbiler er den transportform på land, der vil få sværest ved at overgå til grøn energi, som i llangt højere grad end i dag vil være et krav om 10år.

Og så er der lige tidsperspektivet. Femern er om 10 år. Tidligtst. Als ville have været i dag.

Men det er nu ligegyldig teori. Politisk er man kravlet op i et højt træ.

Als-Fyn

af William Skov ⌂, 23/3 2019, 13:46 (1853 dage siden) @ ThomasTT

Og så er der lige tidsperspektivet. Femern er om 10 år. Tidligtst. Als ville have været i dag.

Hvordan kan du konkludere det?
Byggeriet af Femern går jo nok snart i gang men ved Als er der ikke engang besluttet nogen lov.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Als-Fyn

af steenth, 23/3 2019, 13:55 (1853 dage siden) @ ThomasTT
redigeret af steenth, 23/3 2019, 14:07

Det viser bare Femern-projektets idioti. Hvis man havde satset på kombineret bane/vej til Als ville man ikke bare have sparet 50 milliarder, men det ville stå færdigt i dag. Den nye bane til Ringsted kunne være blevet forlænget til Storebælt for måske 5-10 milliarder og med et så langt sammenhængende stykke kunne 300 km/t give mening.


Jeg ryster over hoved for dem som mener en forbindelse over Als kan være et alternativ til Femernforbindelsen. En forbindelse imellem Als og Fyn gavner kun Als.

Nu bor jeg i København og en tur via Als overhovedet ikke spare væsentlig i tid i forhold til Lillebælt. Det vil stadig være en omvej. Jeg kender vejen... det er 150 km ekstra at køre via Lillebælt.

Derudover der er en stor mængde godstrafik, som vil have stor gavn af en Femernforbindelse. Den trafik kan betale den.


Jeg er ikke enig. Persontogene vil være ligeså hurtige, fordi kvaliteten af banerne ville være langt højere, da det også kan bruges til andre formål. Godstogene ville få bedre plads. Ja lastbiler ville få en omvej, men så mere grund til at omlaste til tog over så lange stræk, især når lastbiler er den transportform på land, der vil få sværest ved at overgå til grøn energi, som i llangt højere grad end i dag vil være et krav om 10år.

Thomas - hvordan kan persontog være hurtigere via Als, når det meste af strækningen til Lübeck bliver med en tophastighed på 200 km/t? Ruten via Als er stadig en omvej som giver en 1 time ekstra transporttid i forhold til Femernforbindelsen. Det vil kræver en meget dyr højhastighedsbane. På den danske side det jo genbrug af de nuværende bane med undtagelser af Storstrømsbroen, som alligevel skulle fornys pga. dens tilstand.

Og så er der lige tidsperspektivet. Femern er om 10 år. Tidligtst. Als ville have været i dag.

Als idag? Jeg har ikke set nogen anlægsarbejde endnu......

Men det er nu ligegyldig teori. Politisk er man kravlet op i et højt træ.

Politik er finde løsninger. En omvej via Als løser intet.

Als-Fyn

af ThomasTT, 24/3 2019, 11:26 (1852 dage siden) @ steenth

Det viser bare Femern-projektets idioti. Hvis man havde satset på kombineret bane/vej til Als ville man ikke bare have sparet 50 milliarder, men det ville stå færdigt i dag. Den nye bane til Ringsted kunne være blevet forlænget til Storebælt for måske 5-10 milliarder og med et så langt sammenhængende stykke kunne 300 km/t give mening.


Jeg ryster over hoved for dem som mener en forbindelse over Als kan være et alternativ til Femernforbindelsen. En forbindelse imellem Als og Fyn gavner kun Als.

Nu bor jeg i København og en tur via Als overhovedet ikke spare væsentlig i tid i forhold til Lillebælt. Det vil stadig være en omvej. Jeg kender vejen... det er 150 km ekstra at køre via Lillebælt.

Derudover der er en stor mængde godstrafik, som vil have stor gavn af en Femernforbindelse. Den trafik kan betale den.


Jeg er ikke enig. Persontogene vil være ligeså hurtige, fordi kvaliteten af banerne ville være langt højere, da det også kan bruges til andre formål. Godstogene ville få bedre plads. Ja lastbiler ville få en omvej, men så mere grund til at omlaste til tog over så lange stræk, især når lastbiler er den transportform på land, der vil få sværest ved at overgå til grøn energi, som i llangt højere grad end i dag vil være et krav om 10år.


Thomas - hvordan kan persontog være hurtigere via Als, når det meste af strækningen til Lübeck bliver med en tophastighed på 200 km/t? Ruten via Als er stadig en omvej som giver en 1 time ekstra transporttid i forhold til Femernforbindelsen. Det vil kræver en meget dyr højhastighedsbane. På den danske side det jo genbrug af de nuværende bane med undtagelser af Storstrømsbroen, som alligevel skulle fornys pga. dens tilstand.

Og så er der lige tidsperspektivet. Femern er om 10 år. Tidligtst. Als ville have været i dag.


Als idag? Jeg har ikke set nogen anlægsarbejde endnu......

Men det er nu ligegyldig teori. Politisk er man kravlet op i et højt træ.

Politik er finde løsninger. En omvej via Als løser intet.


Som jeg skriver ville omvejen være lige så hurtig, fordi niveauet af infrastruktur ville være højere. En als-fyn løsning ville givetvus have betydet at den nye bane til Ringsted ville være blevet forlænget til storebælt, og med et så langt sammenhængende banestykke, der samtidig tjente aarhus- kbh lyntog ville 300 km/t kunne give mening. Der ville også være så store besparelser ift at femern, at man kunne opgradere langs resten af vejen.

Mht als i dag, læs nu hvad jeg skriver. Det var alene en teoretisk kommentar baseret på hvad man kunne have gjort for 15-20 år siden. Så ville als- fyn stå færdig i dag. Ikke mindst fordi tyskerne ikke ville have kunnet forsinke det.

Als-Fyn

af Leo, 24/3 2019, 08:48 (1853 dage siden) @ steenth

At sige det kun gavner Als er en sandhed med modifikationer, Als Fyn broen vil give et større samfundsøkonomisk afkast end Femern forbindelsen, den vil være billigere at opføre, den vil være mere national, vil kunne aflaste trafikken i Trekantområdet, støttes af tyskerne læs here både Flensborg, Slesvig samt Slesvig Holsten. Selv den tyske trafik minister har udtrykt interesse for projektet.
Erhvervslivet i Sønderjylland og på Fyn vil få gavn af forbindelsen.
Alt handler ikke om København.

Als-Fyn

af steenth, 24/3 2019, 09:27 (1853 dage siden) @ Leo

At sige det kun gavner Als er en sandhed med modifikationer, Als Fyn broen vil give et større samfundsøkonomisk afkast end Femern forbindelsen, den vil være billigere at opføre, den vil være mere national, vil kunne aflaste trafikken i Trekantområdet, støttes af tyskerne læs here både Flensborg, Slesvig samt Slesvig Holsten. Selv den tyske trafik minister har udtrykt interesse for projektet.

Femernforbindelsen kan 100 % brugerfinansieres, men vejbroen imellem Fyn og Als skal have 11 mia. i tilskud. Det samfundsmæssige forrentning er næste ens.

Hvis der skal også være en bane over Als, så nærmere prisen på anlæg Femernforbindelsen. Banen på land fra Nyborg til Padborg vil koster ca. 16,5 mia hvis man bruger samme kilometerpris som på banen på Vestfyn. Og der skal bruges ca 10-15 mia ekstra til broerne.

Erhvervslivet i Sønderjylland og på Fyn vil få gavn af forbindelsen.
Alt handler ikke om København.

Halvdelen af befolkningen bor på Sjælland... Derudover har Lolland-Falster gavn af den forbindelse. Og Femernforbindelsen kan finansieret sig selv via brugerbetaling. Det kan forbindelsen til Als ikke.

Als-Fyn

af Leo, 24/3 2019, 09:47 (1853 dage siden) @ steenth

Femern får også anlægsstøtte og i væsentlig højere skala.
Desuden vil prisen for at krydse Femern blive alt for høj for at f finansieringen til at slå til.
Als Fyn er en billigere løsning og sammen med en kattegat bro vil det binde Danmark bedre sammen.

Als-Fyn

af steenth, 24/3 2019, 10:06 (1853 dage siden) @ Leo

Femern får også anlægsstøtte og i væsentlig højere skala.

Hvis en Als-Fyn forbindelse er et godt projektet set i EU øjne, så bliver den behandlet på samme måde.

Desuden vil prisen for at krydse Femern blive alt for høj for at f finansieringen til at slå til.

Prisen på at bruge tunnelen er udregnet med en lavere pris end hvad det koster med færgen nu (hvis man ser bort fra indkøbsbilletter og lign.)

Als Fyn er en billigere løsning og sammen med en kattegat bro vil det binde Danmark bedre sammen.

Men det er stadig kun et projekt som kun gavner Als.

Als-Fyn

af Rask Ingemann Lambertsen, 23/3 2019, 14:29 (1853 dage siden) @ Frank Poulsen

https://ing.dk/artikel/vejdirektoratet-bro-mellem-als-fyn-god-forretning-samfundet-224896

Der er jo ingen tvivl om denne planlægges uden jernbane... Men hvad siger folket herinde så til det? Selv tror jeg faktisk ikke det kan betale sig at påbygge 2 jernbanespor den vej. Men til gengæld, hvis broen kommer, så mener jeg det er enden for intercitytog Sønderborg - København, så må Sønderborg banen fremover overgå til ren regionaltog, eller er jeg galt på den?

Man kunne da helt klart forbedre de trafikale muligheder mellem det meste af Sjælland og Fyn i den ene ende og Als, Sydjylland og Nordtyskland i den anden ende. F.eks.:

1) Ny bane Nyborg - Ringe (25 km). Der er en halvering afstanden i forhold til at køre ad den nuværende bane via Odense (51 km).
2) Ny bane Ringe - Faaborg Nord (24 km) og Faaborg Nord - Horne Land (11 km), jernbanebro Horne Land - Fynshav (11 km) og ny bane Fynshav - Sønderborg (Surlykke) (17 km). De 24 km Ringe - Faaborg Nord forudsætter en linjeføring syd om Arreskov Sø (lige nord om Korinth).
3) Eksisterende bane Sønderborg (Surlykke) - Rinkenæs (18 km). En ny linjeføring Sønderborg - Gråsten kunne skære ca. 2,5 km væk.
4) Ny bane Rinkenæs - Padborg (18 km).

Nuværende rute Nyborg - Padborg: 192 km. (Padborg km 109,7 til Taulov (øst) km 6,1 og Taulov (øst) km 220,1 til Nyborg km 131,6)
Ovenstående rute Nyborg - Padborg: 124 km.
Besparelse: 68 km.

København - Sønderborg Nord ville ende på ca. 217 km. Om det ville være nok til at lukke indenrigsflyvningen mellem Københavns Lufthavn, Kastrup og Sønderborg (flyvetid 35 minutter, 5 afgange dagligt) ved jeg ikke, men det ville være et stort skridt på vejen.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak