Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Strøm på Lille Syd

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 25/3 2019, 09:50 (1830 dage siden) @ kenkari

beklager jeg skal have det med skeer :-)

Så vi har et stykke jernbane med køreledninger som ikke er forbundet til noget i begge ender??
Altså et EL tog kan kun komme ind på strækningen Køge - Næstved Nord hvis det skubbes der ind ??

Så en strækning med strøm på som ikke skal / kan bruges før de nye El lokomotiver kommer i 2021??


veds godt det lyder dumt men sådan har jeg opfattede det

mvh

Lars

Strøm på Lille Syd

af gæst21, 25/3 2019, 10:13 (1830 dage siden) @ hummel_62

beklager jeg skal have det med skeer :-)

Så vi har et stykke jernbane med køreledninger som ikke er forbundet til noget i begge ender??
Altså et EL tog kan kun komme ind på strækningen Køge - Næstved Nord hvis det skubbes der ind ??

Så en strækning med strøm på som ikke skal / kan bruges før de nye El lokomotiver kommer i 2021??

Du har ret i at vi til at starte med har en isoleret bane med EL. Men det er vist helt efter planen, der skal hænges ledninger op på det sidste stykke ind til Næstved og på Næstved station i løbet af i år.

Det der bliver udfordringen er at tillsutningen til mellem Lille Syd og den nye bane, først sker når det nye signalsystem er implementeret på ny bane. Så der kan gå eet stykke tid inden der for alvor kommer el-tog på lille syd.

Men et eller andet sted skal man jo starte, og det er da glædeligt at denne del er på plads og klar til brug.

Strøm på Lille Syd

af AndreasM, 25/3 2019, 10:25 (1830 dage siden) @ hummel_62

Så en strækning med strøm på som ikke skal / kan bruges før de nye El lokomotiver kommer i 2021??

Med ledninger, uden strøm, der mangler immunisering af sikringsanlæg, så det kan ikke bruges til noget som det står i dag.

Strøm på Lille Syd

af Allan Støvring-Nielsen, 25/3 2019, 10:30 (1830 dage siden) @ AndreasM

Så en strækning med strøm på som ikke skal / kan bruges før de nye El lokomotiver kommer i 2021??


Med ledninger, uden strøm, der mangler immunisering af sikringsanlæg, så det kan ikke bruges til noget som det står i dag.

Der er jo foretaget målinger i forbindelse med prøvekørslerne, der åbenbart ikke har været bekymrende.

Prøvetogene kørte for signal i det gamle system, uden immunisering!

mvh, Allan

Strøm på Lille Syd

af steenth, 25/3 2019, 11:33 (1830 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Så en strækning med strøm på som ikke skal / kan bruges før de nye El lokomotiver kommer i 2021??


Med ledninger, uden strøm, der mangler immunisering af sikringsanlæg, så det kan ikke bruges til noget som det står i dag.


Der er jo foretaget målinger i forbindelse med prøvekørslerne, der åbenbart ikke har været bekymrende.

Prøvetogene kørte for signal i det gamle system, uden immunisering!

Prøvetoget have hele strækningen for sig selv. Man har også aflyst S-tog til/fra Køge af samme årsag.

Strøm på Lille Syd

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 25/3 2019, 11:42 (1830 dage siden) @ steenth

hvad er årsagen til man ikke gå til Køge Nord??
så kunne det lige som bruges til noget

Strøm på Lille Syd

af Frank Poulsen, 25/3 2019, 11:45 (1830 dage siden) @ hummel_62

At der ikke er sikringsanlæg på Køge Nord der fungerer, før det nye signalsystem tages i brug på den nye bane. Og det sker ikke før der er nok tog der er udrustet til det.

Strøm på Lille Syd

af Peter Christensen, 25/3 2019, 12:13 (1830 dage siden) @ Frank Poulsen

At der ikke er sikringsanlæg på Køge Nord der fungerer, før det nye signalsystem tages i brug på den nye bane. Og det sker ikke før der er nok tog der er udrustet til det.

Tja, eller også overhørte BDK alle advarsler for flere år siden om at den nye bane ikke ville kunne udstyres med det nye signalsystem OG åbne til tiden.
Det blev der grinet af.....og nu er der ca. 9 milliarder gode grunde til at BDK laver noget hjemmefusk af et sikringsanlæg - bare så der kan kører lidt tog.
Funktionalitet og lille-syd???? Glem det.
Måske kynisk beskrevet, men det er ene og alene BDKs urealistiske forventninger til fremdriften i det nye signalsystem, som har frembragt forholdet.

Strøm på Lille Syd

af steenth, 25/3 2019, 12:19 (1830 dage siden) @ Peter Christensen

At der ikke er sikringsanlæg på Køge Nord der fungerer, før det nye signalsystem tages i brug på den nye bane. Og det sker ikke før der er nok tog der er udrustet til det.

Tja, eller også overhørte BDK alle advarsler for flere år siden om at den nye bane ikke ville kunne udstyres med det nye signalsystem OG åbne til tiden.

Årsag til at man ikke starter med nyt signalsystem er mangel på materiel med ETCS og ikke færdiggørelsen af signalerne. De have fokus på det om de kunne nå det til tiden inden problemet med materiel blev synlig. Og de har faktisk testet det nye signalsystem, så det ligger klar når der er nok materiel til at skifte.

Strøm på Lille Syd

af Peter Christensen, 25/3 2019, 14:41 (1830 dage siden) @ steenth

Igen, det er BDK, som har aftalt med Alstom, at de skal bygge onboard udstyr ind i andres materiel.
Da fremdriften heri ikke just er prangende for materiel, som ikke er leveret af Alstom, så falder balladen tilbage på BDK.
BDKs viden om materiel er lille, så hvor ikke lade operatørerne rode med den del? Det havde været det logiske valg, men BDK ønskede ikke dette (Alstom tilbød det - til en højere pris end den nuværende ordning).

Forresten, hvordan går det lige med den enlige IC3, som har fået ERTMS?
Syntes der er meget stille omkring den.
Gad vide om den også er godkendt til kørsel gennem Storebælt efter ombygningen?

Strøm på Lille Syd

af mikedk2100, 25/3 2019, 15:07 (1830 dage siden) @ Peter Christensen

For passagererne er det jo ligegyldigt, hvis skyld det er. Passagererne kan for den sags skyld heller ikke bruge det til noget, at Kbh-Køge-Ringsted banen er færdig (næsten til tiden, eller...), når man stort set ikke kan køre til Ringsted Station fra den nye bane og slet ikke til Køge.

Det eneste passagererne ved er, at der netop er startet et årelangt sporarbejde på Sydbanen, hvor man ikke engang kan sende togene ad Lille Syd og videre ad den nye bane i mellemtiden, fordi projekterne er skredet eller bare er enormt dårligt planlagt.

Der går jo også en del år endnu før den nye bane overhovedet kan bruges til noget for det store opland fra Stevns/Østsjælland. Jeg kan ikke forestille mig, der er særlig mange, der gider skifte fra Østbanen til S-banen, for så at skifte til et af de få lokomotivtrukne bumletog, der kører fra Køge Nord.

Men det er selvfølgelig godt for Banedanmark, DSB og politikerne, at de kan klappe hinanden på ryggen, når dele af tingene er færdige. De holder nok en stor åbningsfest til maj, selvom det er ubrugeligt for den jævne passager.

Strøm på Lille Syd

af steenth, 25/3 2019, 15:08 (1830 dage siden) @ Peter Christensen

Igen, det er BDK, som har aftalt med Alstom, at de skal bygge onboard udstyr ind i andres materiel.

Der er kommet et ny aftale imellem BDK og Alstom. Det nye er, at DSB nu får opgaven med at installere i deres tog..... plus opdateret software, så man mindst kører med 3.4.0. Det kan jeg se med projektet, at nu får det tilpasset projektet til en mere realistisk verden ved at gøre det over en længere periode og at man kan flytte opgaver hen til et mere passende sted. Så jeg reelt ligeglad gamle rapporter, som som kun giver en status for et par år siden....

Da fremdriften heri ikke just er prangende for materiel, som ikke er leveret af Alstom, så falder balladen tilbage på BDK.
BDKs viden om materiel er lille, så hvor ikke lade operatørerne rode med den del? Det havde været det logiske valg, men BDK ønskede ikke dette (Alstom tilbød det - til en højere pris end den nuværende ordning).

Der vist nogle erkendelse, som alle parter må indrømme. Bl.a. hvor forskellige materiellet reelt er. Det er blevet håndteret i den nye aftale.

Forresten, hvordan går det lige med den enlige IC3, som har fået ERTMS?
Syntes der er meget stille omkring den.

Den sidste status kom for et par uger siden og er for januar: Driftstilladelse forventes i maj og serieudrustning starter i slutning af maj/starten af juni og målet er 6 udrustning togsæt i år.

Strøm på Lille Syd

af Peter Christensen, 26/3 2019, 00:03 (1830 dage siden) @ steenth

Forholdet blev faktisk vendt i denne tråd for en del tid siden.....
Det er lidt kedeligt at kritikerne næsten fik ret.....
Ubrugt jernbane

Da fremdriften heri ikke just er prangende for materiel, som ikke er leveret af Alstom, så falder balladen tilbage på BDK.
BDKs viden om materiel er lille, så hvor ikke lade operatørerne rode med den del? Det havde været det logiske valg, men BDK ønskede ikke dette (Alstom tilbød det - til en højere pris end den nuværende ordning).


Der vist nogle erkendelse, som alle parter må indrømme. Bl.a. hvor forskellige materiellet reelt er. Det er blevet håndteret i den nye aftale.

For snart rigtig mange år siden, omkring vedtagelsen af signalprogrammet, var der noget snak om hvem, der skulle indbygge onboard. DSB mente IKKE at det var klogt at lade BDK stå for det.
Heri havde DSB fuldstændig ret! (kender vil vide at jeg sjældent giver DSB ret i temmelig mange af deres dispositioner de senere år, men det kan altså ske).
Desværre for DSB var troværdigheden tyndslidt grundet IC4 og da BDK havde troværdigheden intakt, så blev den advarsel overhørt.
Igen: BDKs manglende viden om materiel og ikke mindst erkendelsen af denne manglende viden har skabt forholdet.
At der nu ligger en ny aftale med en noget mere logisk fordelig omkring indbygning af onboard er da kun et bette plaster.
Omvendt, jeg lugter konturene af "beskidt kompromis" for hvad får DSB i modydelse for at overtage den del fra BDK? Der er ikke nævnt noget om betaling.
Det kunne være en meget langsom elektrificering til Århus således at monopolet kan bevares længst muligt.
Derudover er det sjovt at se, at plan A omkring onboard nu er ændret til plan B.
Omkring eletrificeringen er mantraet stadig "fokus på plan A - ikke noget med plan B".
Den form for ledelsesævl forekommer mig ret inkonsis.
Passagerne kan sådan set være ligeglade med om BDK/DSB eller andre sidder med ansvaret - jernbanen virker ikke og er blot utrolig dyr, så hvorfor poste penge i den endsige bruge den?

Strøm på Lille Syd

af kme, 25/3 2019, 11:57 (1830 dage siden) @ steenth

Der er jo foretaget målinger i forbindelse med prøvekørslerne, der åbenbart ikke har været bekymrende.

Prøvetogene kørte for signal i det gamle system, uden immunisering!


Prøvetoget have hele strækningen for sig selv. Man har også aflyst S-tog til/fra Køge af samme årsag.

Desuden var alle overskæringer lukkede og bemandet med vagter (Hjemmeværnet tror jeg nok).

Indsend billeder

Jernbanebøger

Banernes Biler

Banernes Biler. Pris 310 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak